Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

» înapoi la cuprins «

Tema 1

Revelația și transmiterea revelației divine

Cap. I-II; nr. 2-10

Constituția dogmatică despre revelația divină, Dei Verbum, dedică două capitole revelației divine. Revelația este de fapt temelia întregului edificiu al Bisericii și punctul obligatoriu de referință pentru orice teologie și pentru viața Bisericii.

1. Revelația

Din punct de vedere etimologic, cuvântul "revelație" (lat. revelatio) înseamnă "descoperire" sau "dezvăluire". Când vorbim de revelație, ne referim la faptul că Dumnezeu ne-a dezvăluit nouă oamenilor misterul ființei sale și voința sa cu privire la lume și la mântuirea oamenilor. Dei Verbum afirmă: I-a plăcut lui Dumnezeu, în bunătatea și înțelepciunea sa, să se dezvăluie și să facă cunoscut misterul voinței sale: prin Cristos, Cuvântul făcut trup, oamenii pot ajunge la Tatăl în Duhul Sfânt și se fac părtași la firea dumnezeiască (nr. 2).

Revelația lui Dumnezeu se realizează prin fapte și cuvinte legate strâns între ele (nr. 2). Cuvintele explică semnificația faptelor lui Dumnezeu în istorie iar faptele sale confirmă cuvântul pe care Dumnezeu l-a rostit.

Cum ni se revelează Dumnezeu? Dei Verbum menționează mai întâi o sursă permanentă a revelației divine, și anume lumea creată, din care Dumnezeu a făcut o mărturie permanentă despre sine (nr. 3). Apoi este evocată perioada începuturilor omenirii, când a avut loc drama căderii în păcat și când Dumnezeu a intrat în dialog cu omenirea decăzută, pe care o orientează spre speranța mântuirii. Continuând să prezinte etapele revelației, conciliul vorbește mai departe de chemarea Israelului care devine depozitar al revelației divine și purtător al mesajului mântuirii ca pregătire a evangheliei. După o menționare rapidă a rolului Israelului, conciliul, împrumutând limbajul Scrisorii către Evrei, proclamă solemn momentul culminant al revelației: După ce de multe ori și în multe chipuri Dumnezeu ne-a vorbit prin profeți, în zilele acestea din urmă ne-a vorbit prin Fiul său. În Isus Cristos, revelația divină ajunge la cea mai înaltă expresie: Însă profunzimea adevărului dezvăluit prin revelație, atât despre Dumnezeu cât și despre mântuirea omului, ne strălucește în Cristos, care este mijlocitorul și, în același timp, plinătatea întregii revelații (nr. 2). Cristos este mijlocitorul deoarece cunoașterea gloriei divine strălucește pe chipul lui Cristos și plinătate deoarece Fiul este darul cel mai mare pe care Tatăl ni-l poate face.

De aceea revelația divină este revelație "creștină" și constă în întâlnirea cu o persoană divină care se manifestă în istorie: Cristos. În Cristos, Dumnezeu se face om pentru că voiește să lege un dialog de iubire cu oamenii. Într-o frază deosebit de concentrată conciliul rezumă întreaga semnificației a evenimentului Cristos: Prin toată prezența și manifestarea sa, prin cuvinte și fapte, prin semne și minuni, dar mai ales prin moartea sa și prin glorioasa înviere din morți și, în sfârșit, prin trimiterea Duhului adevărului, el împlinește și desăvârșește revelația și o întărește cu mărturia divină: Dumnezeu este cu noi pentru a ne elibera de întunericul păcatului și al morții și a ne învia spre viața veșnică (nr. 4).

Cu venirea lui Cristos în lume Dumnezeu ne-a comunicat substanțial tot conținutul revelației, așa încât nu mai avem de așteptat o nouă revelație publică înainte de arătarea în glorie a Domnului nostru Isus Cristos (nr. 4). Această afirmație este deosebit de importantă deoarece face diferența netă și calitativă dintre revelația prin Isus Cristos și revelațiile particulare care s-au verificat în istoria Bisericii.

Astfel, în revelația prin Isus Cristos, Dumnezeu ni s-a făcut cunoscut pe sine și ne-a făcut cunoscute hotărârile referitoare la mântuirea omenirii (nr. 6). Deși poate fi cunoscut cu lumina naturală a rațiunii umane, Dumnezeu ne-a făcut cunoscute prin revelație lucruri pe care mintea omenească nu ar fi fost capabilă să le descopere singură.

2. Transmiterea revelației divine

Mesajul revelației a ajuns până la noi cei din sec. XXI. La început a fost Cristos, apoi au venit apostolii, apoi succesorii lor și succesorii acestor succesori, secol după secol, purtând mesajul asemenea flăcării olimpice ce trece din mână în mână. De la noi, mesajul va trebuie să fie purtat mai departe la generațiile viitoare. Despre modul în care ajuns la noi acest mesaj tratează cel de-al doilea capitol din Dei Verbum care vorbește despre tradiție și Scriptură ca surse ale revelației și de magisteriu ca responsabil al transmiterii și interpretării celor două surse.

2.1. Tradiția și Scriptura

Dei Verbum afirmă: Ceea ce Dumnezeu a revelat pentru mântuirea tuturor neamurilor a hotărât în marea sa bunătate să se păstreze neatins în veci și să se transmită tuturor generațiilor (nr. 7). Această transmitere a hotărârilor lui Dumnezeu se realizează prin tradiție și Scriptură. Astfel, revelația divină are două izvoare: tradiția și Scriptura. Sunt două izvoare distincte, dar au aceeași funcționalitate în viața Bisericii: aceea de a păstra și a transmite tuturor generațiilor de oameni mesajul mântuirii.

Cum s-a născut tradiția? La începutul tradiției stă Isus care nu a scris nimic, nici nu a poruncit apostolilor să scrie, ci i-a trimis să predice vestea cea bună până la marginile pământului și până la sfârșitul veacurilor. Astfel s-a născut tradiția Bisericii. Apostolii au transmis ceea ce ei înșiși au primit și îi îndeamnă pe credincioși să păstreze tradițiile învățate fie prin viu grai, fie prin scrie (nr. 8). Astfel tradiția este termenul mai amplu, conținând o parte scrisă și o parte transmisă prin viu grai, în vreme ce Scriptura este termenul mai restrâns, fiind partea scrisă a tradiției și născându-se din tradiție.

Tradiția și Scriptura se bucură de același respect: atât Scriptura cât și tradiția trebuie primite și venerate cu egală iubire și considerație (nr. 9). De fapt, Biserica nu-și dobândește certitudinea cu privire la lucrurile revelate numai din Sfânta Scriptură sau numai din tradiție. Teologul Y. Congar scria deja la începutul primei sesiuni a Conciliului Vatican II: "Nu există nici măcar o dogmă pe care Biserica să o deducă doar din Scriptură sau doar din tradiție. Scriptura și tradiția sunt asemenea celor doi ochi care ne fac să vedem adevărul și forma lucrurilor".

În centrul liturgiei noastre și în inima credinței stă o carte, Biblia, cea mai difuzată carte și prima care a fost tipărită. Însă revelația divină nu coincide "doar cu Scriptura", așa cum afirmă protestanții, ci cu Scriptura și tradiția care se completează reciproc pentru a ne da adevărul supranatural întreg. Scriptura și tradiția nu se adună împreună pentru a da o sumă, ci se confirmă una pe alta: "Scriptura este totul și tradiția este totul". Așadar, sfânta tradiție și Sfânta Scriptură sunt strâns legate și comunică între ele. Căci amândouă, curgând din același izvor divin, devin, într-un fel, o unitate și tind spre același scop (nr. 9).

2.2. Rolul magisteriului

Termenul "magisteriu" desemnează autoritatea și rolul papei în comuniune cu colegiul episcopilor. Despre rolul magisteriului cu privire la tradiție și Scriptură conciliul afirmă: Dar misiunea de a interpreta în mod autentic cuvântul lui Dumnezeu scris sau transmis a fost încredințată numai magisteriului viu al Bisericii (nr. 10). Însă magisteriul nu este deasupra cuvântului lui Dumnezeu, ci îl slujește, învățând numai ceea ce a fost transmis, deoarece, prin porunca dumnezeiască și cu asistența Duhului Sfânt, îl ascultă cu pietate, îl păstrează cu sfințenie și îl expune cu fidelitate și ia din acest unic tezaur al credinței tot ceea ce propune ca adevăr de credință revelat de Dumnezeu (nr. 10).

În consecință, în tot ceea ce privește credința, cele trei realități, respectiv tradiția, Scriptura și magisteriul nu se pronunță niciodată izolat. Nu există dogmă a credinței dacă nu există un acord între cele trei elemente.

Cuvântul lui Dumnezeu rămâne actual și viu. Scriptura și tradiția sunt vii, deci se mișcă, merg, progresează, cresc. Nimic substanțial nou nu se poate adăuga, revelația este închisă dar rămâne vie și inepuizabilă. La Rusalii, Duhul Sfânt al adevărului i-a condus pe discipoli la tot adevărul, după promisiunea lui Isus, dar calea rămâne deschisă spre deplina cunoaștere și deplina posesie a Domnului nostru Isus Cristos. Cristos ne-a fost oferit total atunci. Dar cine a putut cunoaște deplin profunzimea persoanei sale?... Revelația divină este vie și astăzi: are un prezent și un viitor, prezentul și viitorul lui Isus Cristos care este mereu mai bine cunoscut și mai mult iubit.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat