Lumina Creștinului

citește on-line
Librărie on-line

comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală

CATEHEZE - ANUL VIEȚII CONSACRATE

» înapoi la cuprins «

Domnul nu se lasă învins în generozitate!

Inima plângea pentru despărțirea iminentă, dar în acel an trebuia să facem stabilă prezența noastră în mănăstire. Domnul cerea un alt mare sacrificiu micii noastre comunități, dar cine putea să-i spună nu? Erau ani de muncă, rugăciune și suferință pentru a atinge acel scop, iar pentru ca firma de construcții să zorească munca, la 20 februarie din acel an am plecat cu inginerul și Monseniorul. Era multă zăpadă și, la Piatra Neamț, oraș foarte friguros, suprafața străzii era înghețată, dar am ajuns cu bine la surori, ocrotiți peste măsură de Maica Domnului, ca în ziua aceea când am alunecat pe gheață în curtea institutului, dar, fiind îmbrăcată gros, mi s-a părut că am căzut pe o saltea.

De câte ori nu am experimentat că Domnul nu se lasă învins în generozitate! Surorilor, care aveau în construcție o școală și o cantină pentru săraci, le-am făcut o ofertă pentru lucrările lor, convinse fiind că providența este mare și că ajutându-i pe toți nu se sărăcește. La scurt timp am primit un telefon din Italia prin care mi se spunea că o familie voia să facă o ofertă pentru "Mater Unitatis". Providența ne învăluia din toate părțile sau chiar mai mult: ne purta în brațe!

Reîntoarsă la mănăstire, am hotărât ca în iunie să plece primele călugărițe pentru a rămâne în "Mater Unitatis". Îi spuneam Maicii Domnului: "Dacă vrei, pe 28 iunie, sărbătoarea inimii tale neprihănite, va fi celebrată prima sfântă Liturghie în mănăstirea ta, iar călugărițele vor rămâne acolo pentru totdeauna! Dar ajută-ne tu, căci vezi cât suntem de neînsemnate"!

Acea dată era importantă: era Anul Rozariului, proclamat de Ioan Paul al II le-a și jubileul său de 25 de ani de pontificat; aniversarea-onomastică a episcopului și jubileul de 25 de ani de slujire episcopală; aniversarul profesiunii solemne a primelor călugărițe românce și a mea și, mai ales, sărbătoarea aceleia care marcase etapele principale ale aventurii noastre "nebune".

Voiam să o cinstim pe preasfânta Fecioară Maria, care păstra sub haina ei proiectul mănăstirii, căreia, cu opt ani mai înainte, îi spusesem: "Dacă vrei această mănăstire, caută-ți tinere și bani!" Mereu ne încredințăm ei pentru că drumul este plin de dificultăți, drept dovadă că "Mater Unitatis" este opera lui Dumnezeu!

M-am întors în luna mai la Piatra Neamț cu inginerul și soția, pentru că trebuia rezolvată problema utilităților (apă, lumină, telefon, gaz etc.), pentru ca primele călugărițe să poată trăi în mănăstire. Era la periferia orașului și prin urmare totul era mai complicat, în timp ce acum unele probleme sunt rezolvate, datorită dezvoltării unei așezări alături de noi, așezare căreia i-au dat un nume nou. Cursul istoriei se repetă: orașele iau ființă în jurul mănăstirilor.

Am anunțat preoților prieteni sosirea călugărițelor și se mirau, pentru că se gândeau că nu ne-am hotărât niciodată sau că trebuia să fi așteptat ca totul să fie perfect pus la punct. Inima sângera, dar hotărârea fusese luată din iubire pentru Domnul, precum și pentru a supraveghea la fața locului ultimele faze ale construcției.

Am comunicat episcopului această hotărâre, i-am explicat motivele alegerii datei de 23 iunie, în acel an fiind sărbătoarea Inima Neprihănită a Mariei, și i-am cerut binecuvântarea. M-a ascultat cu plăcere și mi-a recomandat să prezint credincioșilor exact identitatea noastră monastică, apoi m-a binecuvântat și m-a invitat la prânz cu preoții care locuiesc în episcopie. L-am revăzut pe asistentul Acțiunii Catolice și l-am rugat să comunice vestea dată episcopului în revista diecezană. L-am întâlnit pe părintele iezuit și i-am spus că îndemnul său, de a lucra cu o intenție dreaptă numai pentru slava lui Dumnezeu, nu l-am uitat niciodată în acei nouă ani. Îi mulțumeam Domnului, pentru că mă descurcam și singură în România, iar pentru mine era un mare har.

În afara problemelor de pe șantier și a celor birocratice, m-am ocupat să comand mobilierul minim necesar pentru camerele primelor călugărițe, ca apoi, împreună cu ele, să cumpăr celelalte lucruri necesare. După câteva luni, o familie generoasă din nordul Italiei care are o fabrică de mobilă, ne-a trimis un tir cu mobilă de stejar pentru toate camerele, cu saltele, perne etc. și, pe deasupra, mai multe scaune. Eram în primele zile ale lunii februarie și era multă zăpadă, dar, știind de sosirea acestui tir, ne-am rugat Maicii Unității să nu mai ningă pentru ca transportul să ajungă la mănăstirea aflată în vârful unei rampe. În zilele acelea nu a mai nins și, peste tot, s-a topit repede zăpada care de obicei rămâne înghețată 4-5 luni. Lumea mirată spunea: "Niciodată în februarie nu am avut străzile curate"; Maica Unității a mijlocit!

Consulul onorific al consulatului italian, un domn ce stă în Piatra Neamț, un generos industriaș italian, a trimis la Arpino un camion care era în Italia pentru societatea sa. L-am umplut cu multe lucruri utile, însoțindu-l cu rugăciune, pentru că trebuia să treacă prin mai multe vămi și totul a ajuns cu bine la mănăstire. În sfârșit, ca întotdeauna, în deplin acord comunitar, pe 24 iunie am plecat trei călugărițe, cu un Fiat Ducato de la Caritas-ul diecezan, condus de un preot român, pe care l-am încărcat cu alte lucruri utile. Cu toate asigurările date de firmă, că o parte a mănăstirii ar fi fost locuibilă, ne-au spus că mai erau necesare câteva zile pentru terminarea unor instalații. Acea eroare a fost providențială, pentru că am hotărât să mergem dimineața la mănăstire și să ne întoarcem seara la surori. Plecam cu breviarul și puțină hrană, ne rugam și mergeam pe șantier pentru a urmări muncitorii, atât cât se putea și câte ceva mergea astfel mai bine. La 28 iunie, în sărbătoarea Inimii Neprihănite a Mariei, și datorită unui rescript-binecuvântare a episcopului, într-o cameră, parohul a celebrat sfânta Liturghie care a însemnat începerea oficială a fundației.

Maica Unității ne primea, iar la 19 iulie a început viața conformă regulii, viață de rugăciune și muncă, ritmată de clopotul dăruit de Ioan Paul al II-lea; nu aveam apă și multe alte lucruri, dar lumânările nu ne lipseau, pentru că nu era încă lumină în camere. Ne-a făcut bine să ne întoarcem la sărăcia care domnea odată în mănăstiri! Ea ne este dragă și pentru faptul că trebuie să întreținem "Mater Unitatis", convinse fiind că providența nu-i ajută pe leneși și pe cei care risipesc darurile sale.

În după-amiaza zilei de 19 iulie, l-am rugat pe un preot să celebreze sfânta Liturghie și să ne lase preasfânta Euharistie. Eram decise să trăim în mănăstire fără să așteptăm ca totul să fie gata, numai să fie Isus cu noi în tabernacol. Preotul a celebrat și, înainte de a pleca, a spus: "Eu m-aș teme să rămân aici, izolat, în această noapte!" iar noi am răspuns: "Nu ne este frică, pentru că Isus este cu noi!" și am mers la culcare liniștite. Această prezență divină, acum așezată într-un minunat și foarte vizibil tabernacol, este mereu mângâierea noastră!

Ne face plăcere să nu mai rămânem izolate, pentru că terenul din zona aceea așa de frumoasă acum este foarte căutată și încet-încet vin oameni să locuiască în vile construite la o oarecare distanță de noi. Pare că mănăstirea, o adevărată și impunătoare clădire monastică, este un magnet pentru frații catolici și ortodocși care cu multă credință, frecventează biserica din mănăstire și parloarul pentru a încredința Maicii Unității și călugărițelor necesitățile lor.

Și comunitatea noastră, săracul "sân" ales de Domnul pentru a o genera, după multe sacrificii înfruntate din iubire pentru el, se consideră mai mult ca oricând formată din "slujitoare inutile", dar gata, până la ultima lor suflare, să pună la dispoziția lui Cristos sărăcia și inutilitatea lor, pentru ca "Mater Unitatis" să înflorească spre slava lui, în slujirea Bisericii. Cât va dura viața sa? Nu o știm! Am fi mulțumite dacă ar dura cât cea a mănăstirii noastre "Sfântul Andrei Apostolul" din Arpino, care, conform tradiției, ar fi fost fondată de sfântul Benedict și deci ar avea 1.500 de ani. Aceasta cerem pentru tine și mai mult încă "Felicitări din inimă, dragă «Mater Unitatis»"!

"Ut in omnibus glorificetur Deus"

Sora Abatesă Cristina Pirro, OSB

pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro

Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat