Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL VIEȚII CONSACRATE  

» înapoi la cuprins « >

Viața și activitatea pr. Emmanuel d'Alzon

Asumpțiunea ia naștere în frământatul secol al XIX-lea, plin de confruntări politice, ideologice și sociale. Se naște o lume nouă pe ruinele alteia care dispare. Leagănul acestei lumi este Franța, zguduită de revoluții (1830, 1848, 1870). Ele democratizează societatea (constituții liberale, votul universal, libertatea presei, etc.), dar aduc și multă instabilitate politică.

Pe plan filozofic și religios, se confruntă două curente de idei: unul liberalist, care contestă autoritatea lui Dumnezeu asupra omului și a Bisericii în societate, și celălalt conservator, care apără drepturile lui Dumnezeu și luptă pentru unitatea Bisericii în jurul papei. Este secolul lui Hegel, Compte, Feuerbach, Proudhon, Renan, Marx, care continuă gândirea iluministă voltaireiană de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, căutând adevărul în afara lui Dumnezeu, și a căror ideologie formează omului o conștiință falsă de stăpân universal, de răzvrătit împotriva stăpânirii divine. Gândirea iluministă (liberală) câștigă tot mai mulți adepți. În acest context, Biserica avea nevoie urgentă de apologeți puternici și zeloși.

Părintele Emmanuel d'Alzon, fondatorul Asumpțiunii, a fost un om al timpului său, conservator convins, luptător pentru cauza lui Dumnezeu și cu un atașament profund față de episcopul Romei. Născut la 30 august 1810, la Vigan, în sudul Franței, din părinți pioși și nobili, Emmanuel d'Alzon primește o educație profund creștină. "Toată copilăria lui Emmanuel s-a petrecut în sânul familiei, sub influența părinților săi, cu caractere diferite, dar profund uniți"1. De la tatăl său, pentru care nutrea un mare respect, a moștenit credința, tăria de caracter, spiritul militant; "pe linia paternă toți înaintașii, în afara tatălui său, îmbrățișaseră cariera militară, dovedind curaj și bravură"2. De la mama sa, care era "prietena săracilor și modelul celor bogați"3, pentru care nutrea o delicată afecțiune, moștenește finețea aristocratică și atenția față de săraci.

Studiile secundare și superioare le urmează la Paris, unde cunoaște confruntările de idei ale epocii. Sub influența lor și simțindu-se dator față de tradiția înaintașilor săi, se hotărăște să urmeze cariera militară la Saint -Cyr.

După îndemnul părintesc se răzgândește, continuându-și studiile literare și filozofice. Dar gândirea militară îl va caracteriza toată viața: va fi un bun soldat în serviciul lui Dumnezeu și al papei. Încă de la sfârșitul studiilor literare de la Colegiul Stanislas din Paris, frecventează cercurile elitei catolice, înscriindu-se în Asociația pentru apărarea religiei catolice și în Societatea literară. De asemenea, participă cu regularitate la Conferința religioasă unde, în aprilie 1828, îl audiază pe Felicité de Lamennais, de care îl va lega o prietenie profundă.

Ca student la facultatea de Drept din Sorbona, "nu neglijează conferințele și nici activitățile pioase și caritative, asistă în fiecare zi la Liturghie, vizitează bolnavii, face instruire religioasă bolnavilor săi și micilor coșari"4. În tot acest timp, crește în el dorința de a se consacra lui Dumnezeu, la care începe să se gândească în mod serios.

Urmându-și vocația sacerdotală, în anul 1832 intră la seminarul din Montpellier și își continuă studiile la Roma, unde este hirotonit la 26 decembrie 1834. Însă, cunoscându-se bine prietenia și relațiile strânse cu Lamennais, cu două zile înainte de a primi sub-diaconatul, Emmanuel d'Alzon a fost convocat de către cardinalul vicar ca să semneze formula de adeziune la enciclica papei Grigore al XVI-lea, Singulari Nos, prin care îl condamna pe Lamennais. El semnează pe loc și va scrie unui profesor de-al său: "Dacă doriți să cunoașteți rezultatul acestor evenimente, în ceea ce mă privește, este de a mă face să sufăr mult, însă de a-mi purifica credința, de a o face să se bazeze din ce în ce mai mult pe Dumnezeu, de a nu voi decât binele Bisericii sale"5.

Întors în Franța, se va afla sub ascultarea episcopului de Nîmes, Mons. Chaffoy. După moartea acestuia în anul 1837, Părintele Emmanuel d'Alzon devine vicar general de Nîmes și rămâne în funcție până în anul 1878.

Regiunea Nîmes-ului este locul conviețiuirii catolico-protestante, nu rareori plină de confruntări. Spiritul cavaleresc al Părintelui Emmanuel d'Alzon îl face să se consacre predicării, catehezei și direcțiunii spirituale, luptând din toate puterile să-i aducă pe protestanți în sânul Bisericii Catolice.

Om cu o credință puternică, el a vrut să dea operelor sale baza supranaturală a rugăciunii. În acest scop, obține fondarea unei comunități de surori carmelitane la Nîmes, în anul 1843, cărora le va cere susținerea în toate acțiunile sale. De asemenea, va înființa diferite asociații și grupuri de rugăciune, printre care mai renumite sunt Adoratoarele Sfântului Sacrament (1857), ca o nouă orientare a Terțiarelor Asumpțiunii, create în anul 1846, și Copiii Mariei, de pe lângă comunitatea Călugărițelor Asumpțiunii din Nîmes. Pe membrele acestora le va asocia tuturor acțiunilor sale apostolice prin rugăciune și susținere materială. Ele au confecționat ornate liturgice pe care Părintele d'Alzon, în călătoria sa la Constantinopol, le-a oferit cadou preoților de rit bizantin. Din rândul lor va suscita vocații la viața consacrată și pe ele se va baza fondarea Oblatelor Asumpțiunii. În afara acestui caracter militant al îndeplinirii ministerului Cuvântului, putem remarca paleta largă de auditoriu (de la simpli muncitori până la public de elită) și un angajament constant exprimat atât în predici de Advent, de Postul Mare și în Luna Mariei, cât și în reculegeri și conferințe. Alături de ministerul Cuvântului, părintele d'Alzon s-a remarcat și în cel al carității, atât prin opere de asistență caritabilă pentru copii, adolescenți și adulți, cât și prin opere de formare creștină. În acest sens, se pot aminti: Doamnele Milostivirii (1836); Refugiul pentru fetele ușuratice care voiau să revină la Dumnezeu, pe care îl crează în anul 1837; Conferințele Sfântului Vincențiu de Paul (1840); și mai ales Asociația Sfântul Francisc de Sales (1857), care a avut ca scop susținerea materială și spirituală a tinerilor care trăiesc în mediu protestant6.

Începuturile Asumpțiunii

În anul 1839, pentru prima, părintele Emmanuel d'Alzon intră în contact cu maica Marie-Eugénie Milleret de Brou, căreia părintele Combalot, misionar apostolic, îi ceruse să fondeze o congregație de femei, pusă sub patronajul Asumpțiunii Sfintei Fecioare Maria, congregație destinată educării tinerelor fete din societate7. Acesta a fost începutul relațiilor spirituale de sprijin reciproc pentru operele lor de fondatori. În aprielie 1846, părintele d'Alzon devine directorul ei spiritual și consielier religios, maica Marie-Eugénie cerându-i sfatul în împrejurările cele mai diverse privitoare la viața congregației sale. Aceste relații, precum și un pelerinaj personal făcut la sanctuarul Consolata din Torino, unde face vot să rămână toată viața simplu preot și să nu accepte, decât numai din ascultare față de papa, vreo demnitate ecleziastică, îl determină pe părintele d'Alzon să fondeze el însuși un institut religios apostolic, cu scopul de a regenera societatea8. Intrând în posesia pensionatului catolic din Nîmes, care poartă numele Maison de l'Assomption, își poate realiza "una din aspirații, adică să grupeze în jurul lui persoane doritoare să-și consacre viața prezentării credinței creștine în societatea modernă, sub toate formele posibile, începând prin formarea creștină a tineretului"9, și consideră că primul nucleu l-ar putea constitui preoții și profesorii de la colegiul Asumpțiunii.

Întro scrisoare adresată maicii Marie-Eugénie, în data de 16 august 1844, părintele Emmanuel d'Alzon expune trăsăturile pe care vrea să le imprime noii congregații: "Baza morală pe care aș voi să o dau unei congregații noi ar fi: 1. acceptarea a tot ce este catolic; 2. franchețea; 3. libertatea. Înțelegeți că n-am nimic de spus despre ceea ce îi este necesar unui ordin ca să fie un ordin; n-am indicat decât ceea ce trebuie să distingă o congregație modernă de cele care există deja. Reiau: nu cunosc nimic care să facă să moară spiritul propriu și amorul propriu ca acceptare a tot ce este bine în afară de sine; nu cunosc nimic care să câștige oamenii din zilele noastre ca franchețea și nu știu nimic mai puternic pentru a lupta contra dușmanilor actuali ai Bisericii ca libertatea... În ceea ce privește gândirea dogmatică..., ea se rezumă în aceste câteva cuvinte: a-l ajuta pe Isus să-și continue întruparea mistică în Biserică și în fiecare dintre membrii Bisericii. Căci, cred că numai urmând această idee fundamentală ca principiu, se poate aduce adevărul catolic în întreg avantajul său împotriva erorilor panteiste și materialiste ale zilei"10.

În timpul unei călătorii la Paris, în vara anului 1845, în biserica Notre Dame de Victoires, părintele Emmanuel d'Alzon face voturi particulare de călugăr și se întoarce la Nîmes cu o haină călugărească albă, cu glugă. Episcopul de Nîmes, Mons. Cart, îi acordă autorizația să trăiască o viață religioasă timp de un an. Părintele d'Alzon părăsește reședința episcopală și se mută la Colegiul Asumpțiunii, într-o cameră fără ferestre. De Crăciun, în același an, începe noviciatul împreună cu alți patru preoți și un laic. A doua zi, s-a constituit și Ordinul Terțiar, cu noviciatul său.

La început, congregația s-a numit Asociația Asumpțiunii, după numele colegiului unde a luat naștere. Asociația "își propune să se sfințească răspândind împărăția lui Dumnezeu în suflete. Spiritul ei, în mod special, se bazează pe o iubire înfocată față de Domnul nostru Isus Cristos și față de Maica Sfântă, patroana specială, pe un zel foarte mare pentru Biserică și pe un atașament inviolabil față de Sfântul Scaun. Viața Asociației trebuie să fie o viață de credință, devotament, sacrificiu, rugăciune, spirit apostolic și franchețe"11. Congregația își propune ca apostolat atât învățământul, publicarea de cărți, opere de caritate, reculegeri, misiuni străine, cât și lupta împotriva schismei și ereziei. Primul Capitlu are loc la sfârșitul lunii septembrie 1850. În cadrul acestuia, cei șase membrii fondatori decid să-și păstreze denumirea de călugări asumpționiști, își iau ca deviză cererea din Tatăl nostru: Adveniat Regnum Tuum (A.R.T.) și mențin recitarea oficiului în comun. Cei șase membri fondatori sunt: Părintele Emmanuel d'Alzon, Părintele Brun, frații Cardenne, Părintele Hypolite Saugraine și Etienne Pernet. Congregația urmează disciplina Regulii Sfântlui Augustin și primește autorizarea mai întâi din partea Bisericii locale, în anul 1850, când Mons. Cart, episcop de Nîmes, își dă acordul pentru voturi publice, exprimate solemn în capela colegiului, chiar în ziua de Crăciun a aceluiași an, iar mai apoi prin Decretul de laudă din partea Sfântului Scaun, în anul 1857. În primele constituții înaintate la Roma spre aprobare, părintele Emmanuel d'Alzon inserează și un al patrulea vot, care să dea o notă particulară congregației, mai exact votul de a lucra cu zel la mântuirea sufletelor, vot pe care, însă, Sacra Congregație pentru Episcopi și Regulari nu-l aprobă. Părintele consultor a remarcat faptul că nu trebuie confundat scopul congregației cu un vot.

Spiritul larg al fondatorului a făcut ca noul institut să nu fie numai în slujba Diecezei de Nîmes, ci și în cel al Bisericii din Franța și al Bisericii universale. În Supplex Libellus, din 26 aprilie 1863, înaintat Sfântului Părinte în vederea aprobării Constituțiilor, este prezentată dinamica fondărilor asumpționiste, mai exact o casă de primire la Paris, care după anul 1870 va fi punctul de plecare a mai multor opere: Notre Dame de Salut, o asociație creată în anul 1872 pentru mântuirea Franței, prin rugăciune și moralizarea muncitorilor, sub patronajul ei aflându-se multe inițiative de rugăciune, caritate, pelerinaje, presă; Presa Bună, care provine din opera pelerinajelor, Le Pèlerin, structura Consiliului General al Pelerinajelor, care începe să apară din anul 1872, transformându-se ulterior, sub conducerea părintelui Vincent de Paul Bally, într-un magazin săptămânal de largă audiență; Congregația "Micile Surori ale Asumpțiunii", fondată în anul 1865 de părintele Etienne Pernet, destinată îngrijirii bolnavilor și familiilor din mediile sărace; o casă de studii la Roma; deschiderea unei misiuni în Australia, la cererea episcopului de Brisbone; deschiderea unei misiuni în Bulgaria, la cererea papei Pius al IX-lea, în vederea formării clerului catolic indigen.

Sr. Patricia Gherca, O.A.

Note
1 Congregația pentru Cauzele Sfinților, Dosarul vieții și virtuților servitorului lui Dumnezeu Emmanuel d'Alzon, Roma 1986, vol. 2, tom. 1, p. 11.
2 Simon Vailhé, La vie du Père Emmanuel d'Alzon, vol. 1, p. 56.
3 Cf. Mons. Besson episcop de Nîmes, Lettre sur la vie el la mort du très reverend Pere Emmanuel d'Alzon, 25 noiembrie 1880 , p. 3, citat în: Dosarul vieții și virtuților servitorului lui Dumnezeu Emmanuel d'Alzon.
4 Emmanuel d'Alzon pasionat de împărăția lui Dumnezeu, pag. 3.
5 Simon Vailhé, La vie du Père Emmanuel d'Alzon, vol. I, p. 181.
6 Congregația pentru Cauzele Sfinților, Dosarul vieții și virtuților servitorului lui Dumnezeu Emmanuel d'Alzon, vol. 1, p. 21.
7 Stephan H., Une vie pour Dieu et pour l'Eglise, în: L'Assomption & ses oeuvres, nr. 601, primăvara 1980, p. 10.
8 Congregația pentru Cauzele Sfinților, Dosarul vieții și virtuților servitorului lui Dumnezeu Emmanuel d'Alzon, vol. 1, p. 26.
9 Ibid., pp. 27-28.
10 Congregația pentru Cauzele Sfinților, Dosarul vieții și virtuților servitorului lui Dumnezeu Emmanuel d'Alzon, vol 2, tom. 1, pp. 335-336.
11 Simon Vailhé, La vie du Père Emmanuel d'Alzon, vol. I, p. 390.

» înapoi la cuprins «

 

free hit counter



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat