Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL VIEȚII CONSACRATE  

» înapoi la cuprins «

Theodore Ratisbonne

Theodore Simon Ratisbonne s-a născut în 1802, la Strasbourg, într-o familie de evrei în curs de asimilare. Bunicul său, Neftali Cerfbeer a încercat să obțină emanciparea fraților săi de aceiași religie. Această familie israelită trăiește în mijlocul unei populații evreiești foarte sărace și neștiutoare, ea se dedică atunci unui fel de iudaism social. Theodore nu cunoaște deloc religia strămoșilor săi, el era totuși legat de morala evreiască în ceea ce are aceasta mai frumos și mai puternic.

La 16 ani, în 1818, este trimis la Paris pentru a fi inițiat în domeniul bancar. Abia sosit, află despre moartea mamei sale, decedată în urma nașterii unei fetițe moarte. Această lovitură îl traumatizează adânc. Mai târziu, reflectând la disperarea ce îl cuprinsese în acel moment, el va spune: "Cât de fericit aș fi fost dacă la vremea aceea aș fi avut puțină credință!". Către 1820, se reîntoarce la Strasbourg, unde lucrează în birourile unchiului său Louis. Nepăsător, Theodore își petrece timpul citind romane, compunând versuri, începe chiar să scrie o tragedie. În curând, nemaiputând suporta "nulitatea" în care este "încătușat" îl roagă pe tatăl său să-l lase să trăiască singur într-o mică fermă solitară, la Robertsau, lângă Strasbourg.

Spunea el: "încerc să trăiasc ca un filozof, supărat pe lume ca Rousseau, fără să ies din casă, dormind și mâncând doar atât cât să mă mențin în viață, căci vreau să-mi stăpânesc trupul ca pe un sclav, fără să știu pentru ce o fac (...). Îmi spun adesea: Am douăzeci de ani și nu știu de ce am venit pe lume! Ce este deci acest fapt deosebit care se numește viață? Care este scopul pentru care am fost depus pe acest pământ? Aceste întrebări din care au derivat altele și care au dat naștere la mii de teorii, au pus stăpânire pe sufletul meu în așa măsură încât nu au întârziat să mă preocupe în mod exclusiv (...) și m-am apucat să citesc, cu o foame de lup, principalele lucrări care pe atunci erau cele mai prețuite. Am citit Rousseau, Voltaire, Volney, Bolingbroke...."

"Obligat să fac raționamente cu privire la bine și la rău, asupra puterii sau a lipsei de putere a lui Dumnezeu și asupra problemei vieții, am sfârșit prin a mă revolta contra ideii de divinitate. Nu puteam crede într-un Dumnezeu surd și mut, eram strivit sub greutatea contrazicerilor de tot felul și lumea îmi apărea ca o scenă ridicolă".

Acest strigăt dureros de mirare dezvăluie "chinurile misterioase" care-l "frământă"; pentru un evreu, ideea unui Dumnezeu surd și mut este într-adevăr intolerabilă, pentru că Dumnezeu, Dumnezeul revelației, este cuvânt! Mult mai profund decât scepticismul lui Theodore, este Adevărul care se află în el și care este mai mare decât el. El se va consacra adevărului înainte de a-l cunoaște. În timpul unei nopți pe care o petrecuse în grădină privind îndelung la stele, el se întrebă dacă nu cumva o "putere inteligentă" le crease și conducea mișcarea lor armonioasă". Setea lui de rigurozitate în ceea ce privește cercetarea, îl împiedică să se convingă de aceasta, și într-un moment de adâncă durere, strigă: "O, Dumnezeule, dacă într-adevăr exiști, fă-mă să cunoasc adevărul și jur dinainte să-i dedic lui toată viața mea". Se hotărăște atunci să se întoarcă la Paris pentru a începe studiile de drept. El speră să găsească în "prelegerile celor mai iluștri dintre profesori" ceea ce lipsea sufletului și înțelepciunii sale. Curând căutarea adevărului se intensifică și un impuls irezistibil îl readuce la Strasbourg.

O întâlnire importantă are loc în mai 1823, cu un tânăr student israelit, Jules Level, care-i propune să urmeze cursurile de filozofie predate de Louis Bautain la domnișoara Humann. El acceptă invitația și de acum înainte viața lui ia o întorsătură hotărâtoare. Va primi cu încântare "cuvintele simple și grăitoare" care porneau din inima lui Louise Bautain. "Nu era un instructaj ca oricare altul, ci era o adevărată inițiere în misterele care priveau omul și natura. Ascultam cu surprindere și admirație dezvăluirea adevărurilor universale pe care profesorul le găsea în izvorul viu al Sfintelor Scripturi, de unde vorbele sale primeau forță, virtute și putere".

Terminând studiile de drept, a fost acceptat ca avocat al curții de la Colmar, dar curând va renunța la barou tot așa cum renunțase și la comerț și se va dedica studiului științelor naturale și medicale, cu intenția de a pune, în mod gratuit, cunoștințele sale în serviciul săracilor. Între timp, tatăl său, îngrijorat de situația evreilor din Alsacia, întemeiază pentru aceștia câteva școli a căror conducere o încredințează lui Theodore care va simți trezându-se în el vocația de a fi trup și suflet în serviciul fraților săi de aceeași religie, evreii.

În acea perioadă familia caută să-l căsătorească cu o tânără din Viena. După câteva luni însă, încă nu se hotărâse. Într-o seară, povestește el, am simțit nevoia să respir și am ieșit fără să știu unde anume merg, mă rugam în gând (...) și ridicând ochii la cer ca să cer ajutor, am zărit o stea splendidă care s-a desprins de pe firmament și a luat direcția străzii unde locuia domnișoara Humann. Era desigur un fenomen al naturii (...) Un gând neașteptat m-a condus la ea.

"Am venit să vă cer un sfat: sunt constrâns să plec imediat ca să închei o căsătorie care-mi surâde, dar nu mă pot hotărî nici să plec, nici să rămân și nu știu ce hotărâre să iau".

"O hotărâre nu trebuie luată în grabă, în momente de confuzie. Cere o perioadă de gândire de trei luni și când vei redeveni calm, te vei gândi cu înțelepciune la alegerea pe care trebuie să o faci".

Și astfel, a început o nouă etapă în viața lui. Între Theodore și Louise Humann se va lega o prietenie spirituală. Între această femeie de 60 de ani și acest tânăr de 24 era o afinitate înălțătoare. Cunoscând ebraica, Louise citea Vechiul Testament și avea o viziune biblică despre lume și despre istorie. Având o cultură remarcabilă, adusese la credință pe Louise Bautain și adunase în jurul ei tineri intelectuali de valoare, într-o comunitate numită "Cenacolul de la Toussaint"; aici erau viitorul cardinal de Bonnechose, Adolphe Karl, Jules și Nestor Level, și alții. "Trăiam, va spune Theodore, în fericirea și simplitatea copiilor lui Dumnezeu!"

În Sâmbăta Sfântă a anului 1827, se realizează dorința lui cea mai arzătoare - Botezul. Această credință îl îndeamnă să părăsească totul pentru a deveni preot. El însuși mărturisește: "Acestui mare har, care a fost Botezul meu, datorez primele gânduri legate de vocația mea sacerdotală. În toate rugăciunile mele ceream harul de a deveni preot și mi se părea că studiile mele medicale mi-ar putea ușura acest drum, căci idealul meu era să ajung într-o zi preot de țară", dar aveam de luptat cu firea mea sălbatică care nu purtase niciodată jugul disciplinei". La 18 decembrie 1830 primește hirotonirea sacerdotală în catedrala din Strasbourg. El va zbura cu propriile sale aripi, spre o libertate constructivă, devenind cu adevărat ceea ce este: un păstor. Om al cuvântului, a fost însărcinat să predea un curs săptămânal de dogmatică la biserica "Notre Dame des Victoires" - adresat unui auditoriu variat și fără să facă multe predici; a fost foarte repede apreciat și i s-a cerut să predice în mai multe parohii, petrecând de asemenea multe ore la scaunul de spovadă, atent fiind la dialogurile profunde. În septembrie 1841, Mons. Desgenettes îi cere să preia postul de responsabil al unui orfelinat de 300 de fete tinere care fusese înființat de către acesta. În cotidianul unei vieți aspre, Theodore merge la săraci și la copii: "Toate sărmanele orfane au devenit copii mei din care mi-am făcut o familie, spovedesc un număr mare dintre ele, le țin predici din când în când și îngrijesc micuțele bolnave".

Evenimentul de la 20 ianuarie 1842 are un răsunet în viața lui Theodore și va schimba toate perspectivele. Atunci se petrece "apariția misterioasă" a Mariei, în biserica "Sant Andrea delle Fratte" din Roma, lui Alphonse Ratisbonne, fratele cel mai mic a lui Theodore, care-i fusese ostil timp de 15 ani. În iunie 1842, Theodore merge la Roma unde, la picioarele sfintei Fecioare, în biserica "Sant Andrea delle Fratte", meditează la cuvintele sfântului Paul și ale profeților privitoare la promisiunile făcute poporului israelit pentru mântuirea acestuia și a lumii întregi. Intervenția Mariei îi dă o nouă asigurare asupra voinței lui Dumnezeu privind această operă care nu încetase să-l preocupe de când devenise creștin.

Era nevoie de o operă specială, în concordanță cu învățătura Bisericii, ca să poți pregăti îndeplinirea promisiunilor lui Dumnezeu, dar ce formă să-i dai? Propunerea fratelui său Alphonse, de a deschide un catecumenat, îl determină să treacă la acțiune. Pentru ca să-și dea seama dacă această acțiune este conformă cu voința lui Dumnezeu, Theodore o roagă pe Fericita Fecioară să-i dea un nou semn: să-i trimită un catecumen. În aceeași zi, a primit o scrisoare care îi cerea să primească două fete evreice, doamna Wurmser, fiind muribundă, cere ca copiii să fie încredințați unei misiuni catolice. Theodore se întrebă atunci cine ar putea coopera cu el la această acțiune și cheamă la Paris o văduvă de 54 de ani, Sophie Stouhlen pe care o inițiase la Strasbourg și pe Louise Weywada, una dintre primele ascultătoare ale sale pe când învăța catehismul în catedrală. Ce nume să dea acestei opere? "Nu știam decât un singur lucru, că această operă aparținea sfinteii Fecioare și că trebuia să-i fie închinată. Într-o dimineață, am văzut pe măsuța pentru Liturghie o carte mică pe care am avut curiozitatea să o deschid. Primul cuvânt pe care mi-a căzut privirea a fost Sion. Am înțeles imediat că acest cuvânt biblic, repetat de atâtea ori în Psalmi, era acela care caracteriza cel mai bine acțiunea mea".

În lumina Faptelor Apostolilor, Theodore dă formă acestei comunități, comunitate fără structuri greoaie, fără bariere, unde Evanghelia va fi trăită în comuniunea dintre suflete, supunerea față de credință, ascultarea cuvântului. Foarte curând, educatoarele cer să fie încadrate în viața religioasă. Theodore refuză căci nu se socotește încă întemeietor: "Gândul de a întemeia o comunitate nouă nu-mi trecuse niciodată prin minte". Dar curând, va ceda insistențelor repetate. Un nou semn i-a fost dat, asemănarea acestei comunități cu prima comunitate din Ierusalim. "Primele femei ale acestei opere trăiau unite între ele, într-o perfectă armonie, și formau o inimă și un suflet". Așadar, viața religioasă se naște dintr-o unitate de inimi!

La 6 februarie 1847 sosește un prim semn de binecuvântare: o notă apostolică datată din 15 ianuarie, acordă, în anumite zile, indulgență plenară "femeilor care fac parte din sus numita comunitate înființată la Paris". Șaisprezece ani mai târziu, o notă apostolică papală asemănătoare va comunica aprobarea definitivă a congregației.

Domnul Alexis Revenaz, în memoria soției sale decedate, dorește să doneze o proprietate călugărițelor pentru ca ele să deschidă o școală gratuită pentru copiii din zonă, astfel se împlinește dorința lui Theodore de a fi preot de țară, înfințând o comunitate la Grandbourg. Acesta va îndrăgi cu precădere aceste pământuri și va cere să fie înmormântat aici. Foarte curând își va da seama de faptul că găsirea unei clădiri mai vaste pentru adăpostirea numărului crescând de călugărițe și de copii este o problemă vitală. În momentul în care casa mamă este transferată pe strada Notre - Dame des Champs, în 1853, congregația număra cincizeci și șapte de călugărițe, în trei așezăminte și optzeci de neofite.

Pentru Theodor, ca și întemeietor spunea că pentru el "viața religioasă nu este altceva decât viața creștină în simplitatea ei, în adevărul și perfecțiunea ei, organizarea și consacrarea acestei vieți de dragoste, dăruită nouă prin Botez". El stăruie asupra misiunii congregației: Sionul este chemat de către Biserică să întrupeze în mod tangibil dragostea lui Dumnezeu pentru poporul evreu, cooperând astfel la realizarea aspirațiilor sale.

"Având în vedere spiritualitate congregației, el cere surorilor să studieze cuvântul lui Dumnezeu, din Vechiul și Noul Testament, și în special Psalmii pe care novicele îi învață pe de rost. Psalmii alimentează rugăciunea călugărițelor, care, înainte de toate, trebuie să fie biblică. Această rugăciune trebuie să devină o orientare permanentă a oricărei ființe, un mers înainte în prezența lui Dumenzeu, ca acela al lui Abraham, fără nici o întrerupere, nici de loc, nici de timp, nici de situație". "Tot ceea ce văd pe pământ, tot ceea ce aud, tot ceea ce studiez, în toate rugăciunile, în toate cărțile, în fiecare vibrație a atmosferei, tot ceea ce atinge simțurile, inima, totul duce către Isus Cristos!"

El scrie referitor la congregație: "Caracterul ei distinct este mila". Comunitatea înseamnă comuniune de viață, ceea ce presupune o viață de împărțire a bunurilor, o atenție deosebită față de persoane, o grijă permanentă de a fi primul în relațiile afectuoase, pentru că niciodată nu ne iubim îndeajuns. Comunitatea este în mod esențial apostolică; legată de taina Sionului, ea înseamnă această unitate transmisă de Cristos: "Iubiți-vă așa cum v-am iubit, a spus Isus, și el a iubit atât de mult încât și-a dat chiar viața ca să poată uni casa lui Israel și lumea creștină într-o singură familie, ca să-i poată aduna pe toți copii lui Dumnezeu, răspânduți în lume, și să formeze o singură turmă".

Spiritul apostolic se va desfășura încât să poată răspunde chemării lui Dumnezeu și a întemeietorului: "Mergeți către cele patru colțuri ale lumii!. Astfel, vor lua ființă noi case de misiune: Ierusalim, Constantinopol, Londra, Alexandria Egiptului, Tunis, Trieste. El situează dragostea pe care călugărițele trebuie să o poarte Israelului, în sânul universalismului biblic: "Caritatea să însoșească toate operele evanghelice, astfel încât lumina să se răspândească peste tot, iar Isus Cristos să domnească peste toți. În aceasta constă iubirea apostolică". A continuat înființarea de noi comunități în țări precum Anglia, România, Costa Rica.

Credința lui nestrămutată i-a conferit o seninătate care a fost probabil caracteristica cea mai marcantă a personalității sale, atunci când a îmbătrânit. El găsește această seninătate în credința în prezența euharistică căci, "moartea propriu zisă nu există pentru sufletul hrănit cu pâinea vie din cer, de moarte trebuie să te temi cel mai puține". În anul 1883, pe 27 decembrie primește angajamentului unei surori, și vorbește novicelor astfel: "Aș fi dorit ca toate fiicele Sionului să fi fost ale Sfântului Ioan, apostolul iubirii. Știți că la Efes, Sfântul Ioan era bătrân ca și mine și când a fost dus în adunarea credincioșilor, abia putând să vorbească le-a spus doar atât: Iubiți-vă unii pe alții!". A doua zi plecând din casa mamă mărturisește că se simte obosit. El nu se va mai întoarce niciodată, lăsând ca moștenire mesajul de dragoste al discipolului mult iubit.

La 5 ianuarie, primește Maslul și i se spune că surorile se roagă pentru ca Domnul să-l mai lase pe pământ, dar el răspunde: "Aceste copile dragi nu se pot obișnui cu gândul morții mele!" Și ridicând glasul, a pronunțat aceste cuvinte: "Eu nu voi muri, eu voi trăi!" Până la sfârșit, a fost perfect lucid, s-a rugat într-una, a avut câte un cuvânt pentru fiecare, i-a binecuvântat pe toți. La 10 ianuarie 1884, cu câteva minute înainte de a-și da sufletul, într-un ultim suflu spune ultimele cuvinte: "Așa să fie cu iubire".

Aceste cuvinte au constituit unitate vieții sale, a spiritualității sale, a viziunii sale apostolice; ele au iluminat sensul pe care el l-a dat morții sale: "Marea sărbătoare a vieții este moartea". Itinerariul său s-a încheiat odată cu trecerea la Dumnezeu, al nostru continuă. Mai avem de mers, mai avem încă multe de descoperit, ca să trăim mai departe într-o legătură de dragoste între noi creștinii și frații noștri evrei, cu toți frații noștri de pe pământ. Noi știm că: "Emanuel este cu noi ca să ne salveze pe toți", căci el este iubire. Frații noștri evrei așteaptă venirea sa, iar noi creștinii, noi așteptăm manifestarea deplină a gloriei sale. Toți pășim sub privirea Dumnezeului unic.

Sr. Iuliana Neculai, NDS

» înapoi la cuprins «

 

free hit counter



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat