Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL VIEȚII CONSACRATE  

» înapoi la cuprins « Reflecție la Duminica a III-a din Postul Mare

Adevăratul templu

"Trupul lui Isus"

Ex 20,1-17; Ps 18; 1 Cor 1,22-25; In 2,13-25

Există strânsă legătură și continuitate între templul de piatră, loc de adunare, și templul sanctuar, trupul lui Isus. Ioan mărturisește în evanghelie că încă din timpul vieții sale pământești trupul lui Isus este adevăratul templu al lui Dumnezeu. Persoana lui Isus din Nazaret este semnul prezenței lui Dumnezeu între oameni.

Contextul: prima călătorie a lui Isus la Ierusalim

Imediat după primul semn al apei schimbate în vin, de la Cana Galileei, Isus se găsește la Ierusalim cu ocazia Paștelui. Se poate spune că el începe aici, în mod oficial, activitatea sa publică. Intră în templu și observă cum casa lui Dumnezeu a devenit un târg în aer liber. Cuprins de zel pentru locul sacru în care se află, face un bici din funii și îi alungă afară pe vânzători și pe schimbătorii de bani, care pun la dispoziția pelerinilor cele necesare pentru sacrificii și pentru oferte. Practic, blochează exercitarea cultului. Atunci intervin iudeii. Aceștia îi cer lui Isus să le arate printr-un semn cu ce drept se comportă în felul acela. Pornește un dialog. Isus ascultă întrebarea și le vorbește iudeilor despre templul trupului său. Relatarea acestui fapt se încheie apoi cu mărturia lui Ioan, în care se subliniază împlinirea semnelor prezentate de Isus puțin mai înainte la Ierusalim; acele semne au trezit entuziasmul și credința în el.

Isus este Fiul lui Dumnezeu. El vorbește iudeilor despre templul trupului său.

La izvoarele Cuvântului

- Textele liturgice scot în evidență înțelepciunea lui Dumnezeu și simbolismul templului.

În prima lectură autorul sacru îndreaptă atenția spre alianța dintre Dumnezeu și poporul său și prezintă cele zece porunci.

- În a doua lectură Paul demască înțelepciunea lumească și îl propune pe Cristos ca o nouă alianță între Dumnezeu și oameni, apoi spune: "Noi îl predicăm pe Cristos cel răstignit, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni, dar pentru cei chemați, fie iudei, fie greci, Cristos este puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu".

- În evanghelie, Ioan prezintă scena vânzătorilor din templu în care Isus spune că locul sfânt este casa Tatălui său, și încheie cu o scurtă mărturie: "Pe când era în Ierusalim, la sărbătoarea Paștelui, mulți, văzând semnele pe care le făcea, au crezut în numele lui".

Perspectiva: "la Ierusalim", "acest templu", "au crezut în numele lui"

1. "Paștele iudeilor era aproape, iar Isus a urcat la Ierusalim"

Isus se găsește la Ierusalim cu ocazia Paștelui. A fost deja prezentat de Ioan Botezătorul ca Miel al lui Dumnezeu și ca Fiu al lui Dumnezeu și abia și-a ales primii ucenici. Acum, găsindu-se la începutul activității sale publice, alege să fie prezent la Ierusalim și nu numai pentru că Paștele este aproape, cât mai ales pentru că templul reprezintă misiunea centrală a lui Mesia.

Este luni, înainte de sărbătoarea Paștelui. Isus intră în curtea externă a templului, numită "curtea străinilor", iar aici îi găsește pe cei care vând boi, oi și porumbei. Privește și vede așezați la mese pe schimbătorii de bani, care transformă banii necurați în singura monedă admisă în templu. Totul este un târg. Este vorba de o activitate permisă și indispensabilă pentru buna funcționare a templului. Totul este prevăzut în special pentru pelerinii veniți de departe, care au posibilitatea să schimbe bani și să cumpere animale pentru sacrificii.

În fața acestei situații comerciale, care în ochii lui Isus profanează templul, făcându-l neadaptat pentru cultul sacru, Isus reacționează în mod foarte dur. Face un bici din funii, alungă afară din templu pe toți vânzătorii împreună cu animalele aduse și răstoarnă mesele schimbătorilor de bani. Apoi se apropie de vânzătorii de porumbei și le spune: "Luați acestea de aici! Nu faceți casa Tatălui meu casă de negustorie!".

2. "Isus le-a răspuns: «Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!»"

Iudeii, care până în acest moment au fost martori pasivi la cele făcute de Isus în curtea exterioară a templului, acum intervin și ei. Întreabă: "Ce semn ne arăți că ai dreptul să faci acestea?". Isus răspunde la întrebarea iudeilor și le cere să-și schimbe atenția de la templul de piatră, loc de întâlnire a persoanelor, la templul sanctuar, la "naos", loc sfânt, în care se află prezența lui Dumnezeu. Isus le răspunde: "Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!".

Iudeii înțeleg greșit răspunsul lui Isus și se gândesc la reconstruirea renumitului lor templu. Atenția lor este focalizată numai pe templul de piatră, reconstruit în patruzeci și șase de ani, în timpul lui Irod cel Mare. Atât ei, cât și toți ascultătorii prezenți, nu pot încă să înțeleagă nici marea semnificație a trupului lui Isus, nici înțelesul celor trei zile despre care vorbește Isus, nici prevestirea învierii. Toate acestea rămân învăluite de un mare mister.

3. "Pe când era în Ierusalim, la sărbătoarea Paștelui, mulți, văzând semnele pe care le făcea, au crezut în numele lui"

Ioan își amintește bine de acea zi de luni, de dinainte de Paști, și povestește în evanghelia sa despre marele zel pentru casa Tatălui ceresc, zel care l-a determinat pe Isus să repropună în templu un cult adevărat și să anunțe învierea sa. Tuturor fraților săi în credință, Ioan le mărturisește că persoana lui Isus este semnul prezenței lui Dumnezeu în lume.

În acele zile de la începutul activității publice a lui Isus, nimeni, nici chiar Ioan sau un alt discipol, nu a înțeles cuvintele lui Isus, cuvinte care se refereau nu la templul de piatră, ci la templul trupului său, la "naos", loc în care locuiește Dumnezeu. Ochii tuturor erau încă învăluiți. Mai târziu, după ceasul crucii și după marele eveniment al învierii, Ioan își va da seama de iubirea și de legătura specială existentă între Isus și Tatăl ceresc. Doar mai târziu, împreună cu ceilalți discipoli, el va crede în împlinirea tuturor profețiilor și a tuturor cuvintelor Învățătorului său, și va mărturisi legătura specială care există între trupul lui Isus și prezența lui Dumnezeu între oameni.

Pentru ca viața să fie trăită

(Rugăciunea zilei)

"Dumnezeule, care ești izvorul a toată bunătatea si îndurarea, tu ne-ai arătat că postul, rugăciunea și pomana vindecă rănile pricinuite de păcate; privește cu bunăvoință spre noi, cei care, apăsați de povara greșelilor, ne recunoaștem vinovăția, și ridică-ne mereu cu îndurarea ta".

Gândurile mele

În acea zi de luni, înainte de sărbătoarea Paștelui, Isus răspunde la întrebarea iudeilor și le cere acestora să-și schimbe atenția de la templul de piatră, loc de întâlnire a persoanelor, la templul sanctuar, la "naos", loc sfânt în care se află prezența lui Dumnezeu între oameni.

Tuturor fraților săi în credință, discipolul Ioan le mărturisește că persoana lui Isus este semnul prezenței lui Dumnezeu pe pământ.

Pr. Mihai Roca

» înapoi la cuprins «

 

free hit counter



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat