Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE - ANUL VIEȚII CONSACRATE  

» înapoi la cuprins «

Reflecție la Miercurea Cenușii

O cale de convertire

"Trei fapte de pietate"

Il 2,12-18; Ps 50; 2 Cor 5,20-6,2; Mt 6,1-6.16-18

Pomana, rugăciunea și postul sunt cele trei fapte de pietate ale iudeilor. Acestea sunt prezentate de Isus ca mijloace de realizare a dreptății, adică a voinței lui Dumnezeu, și ca o cale care duce la împlinirea spirituală. Sunt un motiv de fală dacă sunt făcute înaintea celorlalți. Sunt eficace dacă sunt făcute în taină și înaintea lui Dumnezeu.

Contextul: predica de pe munte

În predica sa de pe munte, Isus le-a propus ascultătorilor săi să fie desăvârșiți precum Tatăl ceresc. Acum, el le prezintă calea pentru a ajunge la acest ideal și le arată o perspectivă nouă despre faptele de pietate. Isus prezintă mai întâi un criteriu de interpretare, iar apoi, după ce a arătat ceea ce nu este corect, propune învățătura sa cu privire la practicile lor: pomana, rugăciunea și postul. El spune că faptele de pietate nu sunt practicate pentru ca oamenii să se facă văzuți, nici pentru ca să fie admirați și cu atât mai puțin pentru a fi promovați. Acestea nu au ca scop satisfacerea nevoii de recunoaștere din partea celorlalți, ci convertirea și împlinirea spirituală. Tatăl ceresc îl răsplătește pe acela care face pomană în ascuns, cunoaște nevoile sale și îi iartă cu bunătate greșelile lui.

Isus este Învățătorul. El spune cum trebuie să fie pomana, rugăciunea și postul.

La izvoarele cuvântului

Textele liturgice scot în evidență tema despre faptele de pietate.

- În prima lectură, profetul Ioel vorbește în numele lui Dumnezeu și spune: "Acum întoarceți-vă la mine din toată inima, cu post, cu plâns și cu tânguire. Sfâșiați-vă inimile, nu hainele, și întoarceți-vă la Domnul Dumnezeul vostru, căci el este milostiv și îndurător, îndelung răbdător și plin de bunătate".

- În a doua lectură, Paul afirmă că a sosit timpul potrivit și ziua mântuirii și îi îndeamnă pe corinteni: "Vă implorăm deci în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu!"

- În evanghelie, Isus spune ascultătorilor săi cum să facă pomană, să se roage și să țină post, iar apoi conclude: "Tatăl tău, care vede în ascuns, îți va răsplăti".

Perspectiva: "aveți grijă", "nu trâmbița înaintea ta", "Tatăl tău vede în ascuns"

1. "Aveți grijă să nu săvârșiți faptele voastre bune înaintea oamenilor ca să fiți văzuți de ei"

Se pare că totul se învârte în jurul propriei recunoașteri și a admirației din partea celorlalți. Ca pe o scenă. Exiști dacă ești observat și remarcat. Acționezi dacă ești aprobat și recunoscut. Devii un actor, recunoscut de unii cu numele de "ipocrit", unul care se folosește de toate și de toți. Dorești măcar un semn de recunoștință. Altfel, cum să te prezinți și cum să-ți joci rolul? Sau ca în cazul unui fascicul de lumină, închis în spațiul îngust al propriilor limite, care se reflectă și este reflectat în relație cu el însuși și cu ceea ce este în jur. Toate par să se învârtă în jurul propriei persoane.

De data aceasta ascultătorii lui Isus aud imperativul: "Aveți grijă", urmat de sfatul de a nu urma legea pentru a fi lăudați de ceilalți. Cele auzite pot fi înțelese ca o atenționare sau ca un îndemn la convertire, însă pot crea oarecum și o anumită confuzie. O persoană oare nu își dă seama de viața sa când celălalt îi observă faptele lui? Cine poate să spună celuilalt cum este, dacă nu cel care se află în fața sa, care îl vede și care îl recunoaște prin cuvintele pe care le spune? Oare răsplata de la Tatăl ceresc nu este primită datorită faptelor de pietate făcute pentru ceilalți?

2. "Nu trâmbița înaintea ta"

Isus afirmă că faptele de pietate nu sunt împlinite nici pentru a fi recunoscuți sau lăudați de ceilalți, nici pentru a fi remarcați la colțurile piețelor pentru a atrage atenția mulțimii și cu atât mai puțin pentru fi văzuți cu fețele schimonosite, cu hainele rupte și cu părul dezordonat. Din contra, Isus subliniază că omul credincios se recunoaște așa cum el este, în fața Tatălui ceresc. Acesta dă de pomană împărțind din ceea ce are, cu cel care nu are și se roagă Tatălui în taina camerei sale. În timpul postului el își unge capul cu parfum și își spală fața în semn de deschidere totală față de darul primit în fiecare zi de la providența divină, ca o mărturie că mântuirea îi vine de la Dumnezeu. Pe scurt, dacă pomana îl ajută la împlinirea dreptății, iar rugăciunea la dialogul sincer cu Tatăl ceresc, postul îl ajută pe omul credincios să se recunoască mic și nevoiaș, dar încrezător în Dumnezeu.

Încrezându-se și încredințându-se Tatălui ceresc, omul credincios nu se lasă copleșit de griji, ci își trăiește viața cu bucurie. El crede că răsplata îi vine de la Tatăl, care este în ascuns și care vede taina inimi sale. Raportul său cu Tatăl ceresc este caracterizat de discreția și de intimitatea inviolabilă a propriei camere (din grecescul "tameîon", "cameră"), în care intră și în care rămâne în taină, închizând afară grijile, preocupările, toate gândurile. Este un raport marcat de libertate și de autenticitate, într-un dialog direct, fără nici un obstacol.

3. "Tatăl tău, care vede în ascuns, îți va răsplăti"

Dreptatea vestită de Isus nu își are originea în dreptatea asigurată de lege, ci în adevărata relație cu ceilalți, cu Dumnezeu și cu lucrurile. Calea propusă de Isus își dezvăluie acum calitatea și noutatea. Aceasta nu are în centru faptele cuiva sau recunoașterea pe care acesta o primește, ci grija pe care Tatăl ceresc o are pentru copiii săi, care împărtășesc din bunurile lor cu cei săraci, care se roagă în taină și care își controlează propriile dorințe.

În această nouă perspectivă împlinirea faptelor de pietate poate să construiască un edificiu spiritual primitor, față de toți, fără limite și fără riscul dependenței de lucruri. Acest edificiu spiritual va putea asigura o relație solidară între oameni, deoarece are ca temelie iubirea milostivă a Tatălui ceresc.

Pentru ca viața să fie trăită

(Rugăciunea zilei)

"Dă-ne, Doamne, harul să începem printr-un post sfânt lupta vieții creștine,
pentru ca, în bătălia împotriva duhului rău,
să fim mereu întăriți prin fapte de pocăință".

Gândurile mele

Faptele de pietate îl susțin pe omul credincios pe calea ce-l conduce spre frați și spre Dumnezeu și sunt un răspuns marcat de o profundă recunoștință.

Raportul cu Tatăl ceresc prin intermediul pomenii, rugăciunii și al postului este caracterizat de discreția și de intimitatea inviolabilă a propriei camere. Este un raport marcat de libertate și de autenticitate, într-un dialog direct, fără niciun obstacol.

Pr. Mihai Roca

» înapoi la cuprins «

 

free hit counter



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat