Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Legământul Căsătoriei

Text biblic:

"Și iată a doua faptă pe care o săvârșiți: spălați cu lacrimi jertfelnicul Domnului, cu plânsete și cu gemete, pentru că el nu mai privește la prinoase și nu mai binevoiește să le primească din mâinile voastre. Și dacă veți zice: «De ce?». Din cauză că Domnul a fost martor între tine și femeia tinereților tale, față de care tu ai fost viclean, deși ea era alături de tine și femeia legământului tău. Oare nu i-a făcut el ca să fie o singură făptură cu trup și suflet? Și această făptură aflată la un loc, ce speră ea? Urmași de la Dumnezeu! Păstrați-vă deci viața voastră; iar tu nu fi viclean cu femeia tinereților tale. Căci eu urăsc alungarea femeii, zice Domnul Dumnezeul lui Israel..." (Mal 2,13-15).

Magisteriu:

"Se poate prevedea că această învățătură nu va fi primită ușor de întreaga lume; multe voci - amplificate prin mijloacele moderne de propagandă - se opun glasului Bisericii. Aceasta, la drept vorbind nu se miră că este asemenea divinului său fondator «un semn de împotrivire». Cu toate acestea ea nu încetează de a proclama, cu umilință și fermitate, întreaga lege morală, atât cea naturală cât și cea evanghelică. Nu Biserica a creat această lege și nu ar putea deci să dispună de ea după bunul plac; ea e numai depozitara și interpreta legii și nu va putea vreodată să declare permis un lucru, căci aceasta ar însemna o împotrivire profundă față de binele adevărat al omului. Apărând morala conjugală în totalitatea sa, Biserica știe că ea contribuie la instaurarea unei civilizații cu adevărat umane; ea angajează omul să nu abdice de la responsabilitatea sa și să nu se lase pe seama mijloacelor tehnice; ea apără prin aceasta însăși demnitatea soților. Fidelă învățăturii și exemplului Mântuitorului, ea se arată prietena sinceră și dezinteresată a oamenilor pe care vrea să-i ajute, încă din timpul călătoriei lor pământești "să participe ca fii la viața Dumnezeului viu, Tată al tuturor oamenilor" (Enciclica Humanae vitae, 18).

Punct de plecare:

Dumnezeu este cel care unește bărbatul cu femeia în sacramentul Căsătoriei. Ca atare, legământul dintre cei doi este în același timp divin, pentru că este încheiat de Dumnezeu și uman, pentru că este încheiat între doi oameni.

Conținut:

Am propus o descriere a familiei după cum urmează:

Familia, în planul voit de Dumnezeu este formată dintr-un bărbat și o femeie, sinceri și fideli unul față de celălalt și credincioși lui Dumnezeu, uniți pe viață din dragoste, prin legământul sfânt al Căsătoriei și care împlinesc bucuroși rolul și voința lui Dumnezeu pentru ei.

După ce am înțeles rațiunile biblice pentru care Căsătoria este pe viață, vom vedea ce rol joacă legământul Căsătoriei în viața de familie. Pentru aceasta vom privi spre Dumnezeu, ca spre cel care este Dumnezeul legământului. Apoi vom vedea că, fiind după chipul și asemănarea lui, și noi, oamenii, funcționăm bine pe bază de legământ.

Din primele capitole ale cărții Genezei, observăm că Dumnezeu folosește legământul ca mod de a intra în relație cu oamenii. Astfel, observăm o promisiune inițială făcută lui Adam: Sămânța femeii (Isus Cristos) va elibera omenirea de sub stăpânirea Satanei: "Dușmănie voi pune între tine și între femeie, între sămânța ta și sămânța ei; aceasta îți va zdrobi capul, iar tu îi vei întinde curse călcâiului ei" (Gen 3,15).

După potop, Dumnezeu a făcut un legământ cu Noe și a promis că lumea nu va mai fi distrusă prin apă: "Și închei acest legământ cu voi, că nu voi mai pierde omenirea cu apele potopului și nu va mai fi potop care să pustiască pământul" (Gen 9,11).

Este asigurat astfel cadrul pentru continuarea împlinirii promisiunii de la început.

Un alt legământ îl face cu Abraham, căruia îi promite un popor mare, din care va veni mântuirea pentru popoare: "Eu voi ridica din tine un popor mare, te voi binecuvânta, voi face cunoscut numele tău și vei fi izvor de binecuvântare" (Gen 12,2). Și ce este acest izvor de binecuvântare, dacă nu, Mesia, Mântuitorul, izvorul tuturor binecuvântărilor!

În cadrul acestei promisiuni înțelegem solemnitatea cu care Dumnezeu încheie un legământ, necondiționat, precum cel cu Abraham.

Textul din cartea Genezei 15,8-18 este deosebit de emoționant; Dumnezeu i-a spus lui Abraham să ia niște animale și păsări pe care să le despice în două. După obiceiul vremii, părțile implicate în legământ treceau printre animalele despicate, mărturisind că sunt dispuși să li se întâmple și lor asemenea acelor animale dacă nu vor ține legământul. După promisiunile făcute, Dumnezeu a trecut printre animalele despicate, ca o garanție pentru Abraham că el este credincios în cuvântul dat.

Prin legământul încheiat la muntele Sinai cu poporul lui Israel (Ex 20), Dumnezeu a fost și mai concret în termenii legământului: Mesia va fi din poporul Israel.

Mai târziu, Dumnezeu a încheiat un legământ cu David (2Sam 7,8-16), prin care îi promite o dinastie din care se va naște Mesia, Împăratul.

Toate aceste legăminte au fost pregătitoare pentru legământul nou și definitiv, care a fost prevestit de profetul Ieremia (cf. Ier 31,31-34) și încheiat în persoana lui Isus Cristos (cf. Mt 26,26-29), explicat și mai bine de către apostolul Paul în Scrisoarea către Evrei (cf. Evr 8,6-13.10,15-17).

Omul este invitat să se asemene cu Creatorul său, atât în relații sănătoase, pe care să le aibă în cadrul familiei, cât și prin seriozitatea relațiilor, încheiate pe bază de legământ. A încheia un legământ nu este un act de slăbiciune, ci de demnitate. Persoana care încheie un legământ arată că ia în serios cuvântul dat, ia în serios persoana celuilalt, și cel mai important, îl ia în serios pe Dumnezeu, în fața căruia este încheiat legământul.

Legământul Căsătoriei este încheiat între două persoane, dar în fața lui Dumnezeu. Primul martor, ca și artizanul legământului dintre cei doi este Dumnezeu. El este garantul legământului. Datorită acestui fapt, împlinirea lui aduce cu sine binecuvântare din partea lui Dumnezeu, în caz contrar, cei doi se exclud de la binecuvântare.

Dumnezeu urăște ruperea unui asemenea legământ. Exemple avem în Vechiul Testament: alungarea din paradis, potopul, robia poporului ales etc.

El nu acceptă întreruperea lui, decât la moartea unei părți. Tocmai de aceea, o recăsătorie încheiată cât timp un legământ conjugal este încă valabil se numește desfrânare.

Dumnezeu acceptă în cadrul legământului făcut o altă persoană, numai dacă una dintre cele două a murit.

Frumusețea legământului constă în faptul că, dacă doi soți doresc să țină legământul, îl au ca și călăuză pe Dumnezeu cu resursele lui inepuizabile. Totul depinde de relația lor cu Dumnezeu și între ei. Dacă soții, în credință, acceptă legământul, trăindu-l totdeauna ca pe un moment de sărbătoare, au toate șansele să fie fericiți în căsătorie.

Astfel, legământul Căsătoriei nu este o piedică pentru soți, nici o limitare a libertății lor, nici o lege care îi ține împreună în ciuda voinței lor, ci cadrul în care operează puterea lui Dumnezeu în familia lor.

Pentru discuții:

- Care este modalitatea prin care Dumnezeu a ales să reglementeze relațiile lui cu oamenii? Enumără legămintele lui Dumnezeu din Vechiul Testament.
- Enumerați câteva din momentele în care Dumnezeu încheie un legământ cu oamenii și discutați-le.
- La ce se referă legământul nou și definitiv? De cine este încheiat și în ce constă?
- Care sunt părțile implicate în cazul legământului Căsătoriei?
- Cum vă simțiți în viața de familie știind că la baza ei stă un legământ încheiat în fața lui Dumnezeu?
- Care este motivul pentru care căsătoria religioasă trebuie făcută în biserică, în fața altarului?
- Cum stați la capitolul "promisiuni împlinite"?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat