Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Comunicarea în familie

Scop

Îmbunătățirea comunicării cu ceilalți membri ai familiei și cu noi înșine.

Obiective

- să conștientizeze faptul că modul de comunicare influențează relațiile de familie;

- să cunoască barierele de comunicare;

- să cunoască și să exerseze unele tehnici eficiente de comunicare.

Izvoare

"Este câte unul care tace, și se află înțelept, și este câte unul care se face urât pentru vorba cea multă. Și este unul care tace, pentru că n-are ce să răspundă și altul care tace că știe că este vreme să tacă" (Sir 20,4-5).

"De aceea, copiii și tinerii trebuie ajutați - ținând seama de progresul psihologiei, pedagogiei și didacticii - să-și dezvolte armonios aptitudinile fizice, morale și intelectuale, să dobândească treptat un simț mai profund de răspundere în efortul susținut de a-și construi drept propria viață și în căutarea adevăratei libertăți, depășind piedicile cu îndrăzneală și statornicie" (GE 1).

Conținut

Comunicarea reprezintă transmiterea unui mesaj (idei, sentimente, informații, opinii) de la o persoană - emițătorul la alta - receptor. Scopul comunicării poate fi informarea receptorului, convingerea, sensibilizarea lui în direcția dorită de noi. Comunicarea eficientă presupune ca tot ceea ce noi vrem să transmitem să fie perceput cât mai corect.

Oamenii comunică atât verbal, cât și nonverbal. Pe cale verbală reușim să comunicăm ideile, să denumim emoțiile și sentimentele, în vreme ce comunicarea nonverbală îmbogățește comunicarea prin mimică, gesturi, postură, distanță și contact fizic.

Noi exersăm comunicarea în fiecare zi, alternând de fiecare dată cele două roluri: cel de "emițător" și cel de "receptor". Constatăm însă că există o diferență mare între ce dorește "emițătorul" să comunice și ce primește "receptorul". Din cauza dificultății de a exprima gândurile în cuvinte, apar dificultăți în transmiterea mesajului dorit. De aceea este necesar să vedem care sunt barierele care influențează negativ comunicarea și o îngreunează până la a o face uneori imposibilă. Iată câteva dintre cele mai frecvente bariere de comunicare:

- amenințările (produc teamă, supunere, resentiment, ostilitate): "Fă așa, dacă nu ...";

- a da ordine (folosirea puterii asupra altuia): "Nu mai întreba de ce, fă-o fiindcă așa spun eu!";

- critica (descurajează inițiativa): "Nu muncești destul";

- insulta: "Numai un idiot ar spune asta";

- etichetarea: "Ești un leneș";

- interogarea: "Ce-ai făcut de la 10.00 la 12.00? Cât timp ți-a luat să termini ce aveai de făcut? Ce-ai făcut după? Unde ai fost?";

- lauda în scopul manipulării: "Dar ție îți iese așa de bine! Nu vrei să-l faci și pe al meu?";

- sfat necerut (când persoana nu vrea altceva decât să fie ascultată): "De ce nu faci așa?";

- schimbarea subiectului: "Lasă c-o să-ți treacă... Să-ți povestesc ce film am văzut aseară";

- punerea în prim-plan a propriei persoane: "Să mă fi văzut pe mine când mi s-a întâmplat...";

- refuzul de a accepta problema: "Nu avem ce discuta. Eu nu văd nici o problemă aici";

- încurajarea prin negarea existenței problemei: "Nu fi nervos"; "Nu te teme, va merge"; "Vei fi bine".

Pentru a prezenta informația eficient și a descoperi nevoile celui căruia te adresezi următoarele tehnici pot fi de folos:

- ascultați activ: verificați dacă ați înțeles, folosind propriile cuvinte, înainte de a face propuneri sau de a lua decizii;

- priviți interlocutorul în față: astfel îl vom ajuta pe celălalt să observe că suntem atenți la ceea ce comunică;

- adaptați viteza cu care vorbiți în funcție de interlocutor: unii oameni au probleme cu auzul, cu vorbirea sau cu învățarea;

- urmăriți reacțiile nonverbale: verificați-vă dacă mesajul a fost înțeles corect din reacțiile celeilalte persoane, dar nu faceți presupuneri care nu au legătură cu realitatea;

- folosiți un limbaj pe înțelesul interlocutorului.

În calitate de părinți constatăm că avem o mare putere, dar și o mare responsabilitate oferită de ...cuvânt. Ceea ce aude un copil despre sine din partea unui părinte va determina un efect în sensul că, el va ajunge să fie ceea ce spun și cred părinții lui că este ("fără minte", "un mincinos", "un leneș" etc.). Deși intențiile părinților sunt bune (să prevină un eveniment negativ sau înrăutățirea unei situații), prin mesajele lor ei pot determina efecte contrarii.

Iată câteva exemple de expresii folosite de părinți în comunicarea cu copii:

Iată câteva exemple de expresii folosite de părinți în comunicarea cu copii: Expresii negative Expresii pozitive "Nu ești bun de nimic". "Știu că ești deștept și că vei face față la matematică dacă te va ajuta cineva". "Ai înnebunit, sau ce ai?" "Corpul tău se reface repede după boală. Odihnește-te puțin și te vei face repede bine". "Ești un egoist". "Ai foarte multă energie. Te rog las-o mai încet pentru că eu obosesc mai repede". "Ești neîndemânatic". "Ai fost foarte grijuliu cu copilașii aceia. Chiar te-au plăcut". "Nu ții cont de nimic". "Băiete, ai multă imaginație. Îmi place ce ai făcut". "N-ai minte nici cât o ceapă degerată". "Cânți extraordinar. Ai o voce deosebită". "Ești ca taică-tău! De ce nu ești bun cu fratele tău mai mic?" "Îmi place cum ai făcut asta". "Nu prea îi merge mintea la școală, dar la prostii nu-l întrece nimeni!" "Te-ai comportat ca un copil mare". "Uite ce-i faci mamei tale". "Chiar dacă ai greșit, ai învățat ceva din asta". "Ești ca unchiul Ion" (care e la pușcărie). "Tu ești un copil bun, dar acum ai făcut ceva rău. Acum sunt supărat". "Ce leneș ești". "Am încredere că o să-ți respecți promisiunea". "Nu mă mai bate la cap!" "Pentru că ai greșit trebuie să plătești. Dar asta nu înseamnă că nu te iubesc". "Habar nu ai pe ce lume trăiești". "Faptul că ai mințit mă face să am îndoieli în legătură cu ce-mi spui tu, dar eu aș vrea să am încredere în tine". "Întârzii întotdeauna". "Îți cer ajutorul pentru că știi să faci asta foarte bine". "Dă-mi lucrul înapoi, obrăznicătură!" "Vrei să te joci cu mine?" "E foarte timidă, nu știu ce se va face mai târziu". "Oamenii sunt diferiți și anumite lucruri se pot depăși". "Mă înnebunești. Mă doare capul din cauza ta. Vrei să mor?" "Sunt obosită și am nevoie de liniște și tu mă înțelegi". "Mai bine nu te nășteai". "Mă bucur că exiști".

Este evident că aceste expresii pozitive transformă comunicarea într-un excelent instrument pe care îl putem folosi în educarea copiilor, ajutându-i pe aceștia să se simtă iubiți și acceptați.

Întrebări și discuții

1. Dați alte exemple de expresii negative pe care le folosiți în comunicare și încercați să le transformați în expresii pozitive.

2. Cum ați reacționat în copilărie, atunci când ați fost jigniți?

3. Ce alte tehnici eficiente de comunicare utilizați?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat