Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Familia - sanctuarul vieții

Scop

Sensibilizarea familiei asupra rolului fundamental de a colabora cu Dumnezeu la transmiterea darului vieții.

Obiective

- să înțeleagă și să prețuiască planul lui Dumnezeu pentru familie de a transmite viața, dar și de a da educație copiii;

- să cunoască ce semnifică reglementarea creștină a nașterilor și cum poate să fie aplicată ea;

- să cunoască păcatele împotriva vieții și a Creatorului ei.

Izvoare

"Și a zis Dumnezeu: Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră... Dumnezeu l-a făcut pe om după chipul său; i-a făcut bărbat și femeie. Dumnezeu i-a binecuvântat și le-a zis: fiți rodnici și înmulțiți-vă, umpleți pământul" (Gen 1,26-28).

"...Rolul fundamental al familiei este slujirea vieții, de a realiza de-a lungul istoriei binecuvântarea de la început a Creatorului, transmițând prin naștere de la om la om chipul lui Dumnezeu" (FC 28).

"Biserica crede cu tărie că viața umană chiar dacă este slabă și suferindă, este întotdeauna un dar minunat al Dumnezeului bunătății; ea este de partea vieții: și în orice viața umană știe să descopere strălucirea acelui "da" și a acelui "amin", care este Cristos, apărând astfel omul și lumea de cei care o amenință și o înjosesc" (FC 30).

Cuprins

Ultima din făpturile create de Dumnezeu, dar și cea mai însemnată dintre ele, este omul, căruia i-a dat cel mai de preț dar - viața. Viața deci este un dar divin și prin izvorul ei este sacră, iar prin destinația ei supranaturală este expresia voinței Creatorului care este Dumnezeu. Cel care ne-a dăruit viața a fost Dumnezeu, iar prin mijlocirea părinților noștri și a unei întregi combinații fascinante de cromozomi, el ne-a plasat în istoria umană. Această viață primită în dar, cât și legătura dintre Creator și creatură ne face să înțelegem că nu este permis nimănui să stingă absolut nici o viață umană pentru nici un motiv. "Numai Dumnezeu este Stăpânul vieții, de la începutul și până la sfârșitul ei; nimeni, în nici o împrejurare, nu-și poate revendica dreptul de a distruge în mod direct o ființă umană nevinovată". Viața îi este încredințată omului ca o comoară pe care nu trebuie să o risipească, un talant care trebuie valorificat.

Comuniunii de persoane, alcătuită dintr-un bărbat și o femeie, atât de uniți în iubire, încât devin "un singur trup" (Gen 2,24), întemeiată pe sacramentul Căsătoriei, Dumnezeu îi încredințează misiunea de a da viață și de a se îngriji de ea, formând o familie și contribuind astfel decisiv la misiunea de a lua în stăpânire creația și de a avea grijă de însuși viitorul omenirii. Familia rămâne, așadar, adevărata bază a societății.

Familia se întemeiază pe iubirea reciprocă dintre soți și are ca rod prețios copilul, care este unic și irepetabil. Orice copil are o personalitate, un statut propriu și o misiune, încă din momentul conceperii. Noi existăm pentru că generațiile trecute de părinți, bunici și străbunici au spus "da" vieții. Să le mulțumim că existăm!

Soții în comuniune de viață și iubire sunt chemați să transmită viața, atât în sens biologic cât și în sens spiritual, adică să asigure copilului o educație completă prin transmiterea valorilor morale și spirituale, de a-l "ajuta efectiv să învețe să trăiască o viață deplin umană" (FC 36).

Importanța misiunii primite cere soților un simț creștin bine dezvoltat al responsabilității în privința reglementării nașterilor.

Reglementarea creștină a nașterilor cere soților cunoașterea proceselor biologice ale fertilității umane și autostăpânirea tendințelor instinctului și pasiunilor prin voință, inteligență și libertate, și are în vedere atât momentul deciziei soților de a aduce la viață copii, cât și momentul împlinirii hotărârii luate.

Soții sunt chemați să decidă, funcție de situația concretă în care trăiesc din punct de vedere fizic, economic, psihologic și social. Ei pot decide să aibă cât mai mulți copii sau să limiteze numărul copiilor pentru un timp determinat sau nedeterminat, iar această limitare să fie făcută numai în baza unor motive serioase, luate în lumina credinței creștine. Decizia soților trebuie să fie luată cu o conștiință dreaptă, cunoscând legile morale, de comun acord, în fața lui Dumnezeu, ținând cont de circumstanțele în care trăiesc, de binele copiilor, posibilitatea de educare a lor, de binele Bisericii și al societății. Când decizia soților este de a limita numărul de nașteri, comportamentul lor trebuie să respecte semnificația actului conjugal de unire și de procreare și să recurgă la perioadele infertile ale ritmului fertilității feminine. Cunoașterea acestui ritm se face cu ajutorul metodelor naturale de reglementare a sarcinii, care sunt: metoda calendarului, metoda temperaturii bazale, metoda simpto-termică și metoda Ovulației Billings.

Dar cum știm, există soți care nu sunt binecuvântați în copii, aceștia pot transmite iubirea, viața lor, având grijă de copii în dificultate, adoptând copii sau făcând diverse activități în plan caritativ, iar nu apelând la fabricarea vieții prin tehnici medicale de procreare, deoarece copilul care se naște trebuie să fie rodul iubirii părinților săi. Fiecare copil are dreptul de a ști cine sunt părinții lui. Copilul produs prin fertilizare "in vitro" primește patrimoniul genetic de la două persoane absolut străine.

Copilul are dreptul la sânul propriei sale mame, "mama - surogat" - cea care oferă sânul ei purtării unui embrion, ofensează demnitatea copilului și dreptul acestuia de a fi conceput, adus pe lume și educat de proprii săi părinți.

Orice faptă care lovește în sănătatea, în bunăstarea și în existența fizică umană este o crimă, un mare păcat împotriva Creatorului. Păcatele strigătoare la cer, care nu prețuiesc viața, darul lui Dumnezeu, sunt: contracepția, sinuciderea, avortul, omorul propriu-zis și eutanasia.

Contracepția este acțiunea de împiedicare a zămislirii unui copil în urma săvârșirii actului conjugal. Multe dintre mijloace folosite în acest scop sunt abortive, adică ucid copilul deja zămislit. Persoanele care apelează la contracepție "își atribuie o putere care nu-i aparține decât lui Dumnezeu: puterea de a decide în ultimă instanță venirea pe lume a unei persoane umane" (FC).

Numărul mare al sinuciderilor din lume trebuie pus pe seama lipsei de credință, pierderii speranței în viața viitoare și în îndurarea lui Dumnezeu.

Avortul este uciderea voluntară directă sau indirectă, prin medici, de către mamă a propriului copil pe care îl poartă în sânul ei, ucidere care are loc la o vârstă la care copilul încă nu este dezvoltat total pentru a veni în lume, prin naștere. Părinții l-au invitat pe copil la masa vieții oare ca să-l omoare? Atunci acești soți nu se iubesc autentic și de aceea nu-și vor iubi nici rodul unirii lor conjugale. Cine îi poate apără pe acești copii de proprii lor părinți? Este dureros, dar legea umană nu-l apără pe copilul abia zămislit, deoarece ființa umană nu este recunoscută ca om, cu toate drepturile sale, încă din momentul conceperii. Prin aceasta se încalcă legea divină și continuă să se ignore noile descoperiri ale geneticii, care confirmă, încă o dată, că ființa abia zămislită în sânul mamei este o persoană umană veritabilă.

A omorî un alt om este întotdeauna o acțiune irațională și inumană. Pe scara gravității păcatelor, omuciderea rămâne pe primul loc. Eutanasia înseamnă a suprima durerile fizice și suferințele morale ale bolnavilor aflați în fazele terminale ale bolii, nu prin tehnici care să combată durerea, ci prin medicamente administrate intenționat pentru a întrerupe viața sau prin refuzarea administrării medicamentelor care pot menține viața. Nu este permisă eutanasia, pentru că noi nu avem dreptul să ne alegem viața și nici moartea, acestea sunt în mâna lui Dumnezeu.

Întrebări și discuții

1. Ce alte argumente de natură medicală și psihologică cunoașteți împotriva contracepției și a avortului?

2. Care este diferența dintre metodele naturale de reglementare a sarcinii și mijloacele contraceptive?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat