Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Căsătoria în concepția apostolului Paul

Text biblic:

"Celor căsătoriți le poruncesc, nu eu, ci Domnul, femeia să nu se despartă de bărbat. Dar dacă se desparte, să rămână necăsătorită sau să se împace cu bărbatul, iar bărbatul să nu-și lase femeia" (1Cor 7,10-11).

Magisteriu:

"Fiii mei, iubiți preoți, care sunteți prin vocație sfetnicii și conducătorii spirituali ai persoanelor și familiilor, ne îndreptăm acum cu încredere spre voi. Prima voastră datorie, în special pentru cei care predau teologia morală, este de a expune fără ambiguitate învățătura Bisericii despre Căsătorie. În exercitarea misiunii voastre fiți primii care să dați exemplu unui asentiment loial, intern și extern, magisteriului Bisericii. Acest asentiment provine, o știți, nu atât din motivele prezentate mai sus, cât mai degrabă din lumina Duhului Sfânt de care păstorii Bisericii beneficiază în mod deosebit în a expune adevărul. Voi știți de asemenea că este de importanță absolută, pentru pacea conștiințelor și pentru unitatea poporului creștin, ca în domeniul moralei, ca și în cel al dogmei, toți să asculte de magisteriul Bisericii și să vorbească același limbaj. Astfel, vă amintim din tot sufletul chemarea înflăcărată a marelui apostol Paul: «Vă implor, fraților, în numele Domnului nostru Isus Cristos, să aveți toți același fel de vorbire; să nu fie printre voi dezbinări, dar fiți cu toții uniți în același duh și în aceeași gândire»" (Enciclica Humanae vitae, 28).

Punct de plecare:

Căsătoria este actul de iubire prin care Dumnezeu unește două persoane, bărbat și femeie, pentru toată viața.

Conținut:

Am propus o descriere a familiei după cum urmează:

Familia, în planul voit de Dumnezeu este formată dintr-un bărbat și o femeie, sinceri și fideli unul față de celălalt și credincioși lui Dumnezeu, uniți pe viață din dragoste, prin legământul sfânt al Căsătoriei și care împlinesc bucuroși rolul și voința lui Dumnezeu pentru ei.

Această descriere pare mult prea radicală din cauza expresiei "uniți pe viață din dragoste". În cateheza precedentă am înțeles și am demonstrat că și Isus Cristos a enunțat acest adevăr.

Ne vom îndrepta acum atenția spre apostolul Paul, care, la o privire superficială, pare că lasă o ușă spre întreruperea căsătoriei într-o anumită situație, iar această situație se numește, moartea unuia dintre soți.

Să vedem deci, ce spune apostolul Paul despre legământul Căsătoriei: "Oare nu știți, fraților, căci vorbesc unora care cunosc Legea, că Legea are putere asupra omului cât timp acesta este în viață? Astfel, femeia măritată este legată prin Lege de bărbatul ei cât timp acesta trăiește; dacă îi moare bărbatul, este dezlegată de legea bărbatului. Dacă, deci, când trăiește soțul ea va fi a altui bărbat, va fi numită adulteră, dar dacă îi moare soțul, este dezlegată de Lege, așa că nu mai este adulteră luând un alt bărbat (Rom 7,1-3).

Așadar, o femeie este legată de soțul ei atâta timp cât trăiește acesta. În momentul în care acesta moare, ea este liberă să se căsătorească cu un alt bărbat. Atât pe soție cât și pe soț, singură moartea este cea care îi poate dezlega de legământul Căsătoriei.

Într-o altă scrisoare, adresată corintenilor (cf. 1Cor 7,8-11), apostolul Paul face din nou referință la starea oamenilor căsătoriți, dar și la cea a celor necăsătoriți și cărora le-a trecut deja vremea căsătoriei.

Printre altele, adresându-se celor necăsătoriți, fie că nu s-au căsătorit la timp sau le-a murit soțul sau soția, apostolul spune că ei pot să se căsătorească, dar nu și cei divorțați.

În ceea ce îi privește pe cei deja căsătoriți, ei au poruncă de la Domnul să nu se despartă (cf. 1Cor 7,10).

Iar cei care, dintr-un motiv mai mult sau mai puțin întemeiat, s-au despărțit, să se împace cu partenerul sau să rămână așa cum sunt, dar nu pot să se recăsătorească, atâta timp cât cealaltă parte este încă în viață" (cf. 1Cor 7,11).

Dezlegarea pentru a se căsători sau a se recăsători este dată numai celor necăsătoriți sau văduvilor.

În caz că unul dintre soți este fără credință, a încheiat sacramentul Căsătoriei de dragul celuilalt partener sau de dragul familiei lui, dar fără a avea credință în sacramentul încheiat, apostolul Paul, răspunde:

Cel care crede nu trebuie să se despartă de cel care nu crede (cf. 1Cor 7,12-16).

Prezența celui care crede în familie are o influență bună, soțul necredincios fiind orientat spre Dumnezeu fie prin exemplul bun al celui care crede, fie prin rugăciunile lui sau prin răbdarea sa. Cel care crede trebuie să caute mereu să trăiască în pace cu cel care nu crede. Trebuie să salveze mereu unitatea și iubirea în familie, în detrimentul unor anumitor pretenții. Dacă soțul care nu crede părăsește căminul, cel credincios ajunge în situația celui despărțit (v.11). Dacă Paul ar fi dorit să spună că este liber să se recăsătorească, ar fi spus-o în mod explicit. Paul rămâne consecvent indiferent cărei comunități îi scrie. "O femeie este legată cât timp îi trăiește bărbatul. Dar dacă îi moare bărbatul, este liberă să se căsătorească cu cine vrea, numai în Domnul" (1Cor 7,39).

Divorțul, în același timp un păcat, este și o adevărată plagă a societății, iar concubinajul un păcat deosebit de mare. Motivele ca doi soți să stea separați nu le poate preciza cu exactitate nimeni, dar indiferent din ce motiv se ajunge la separație, nici unul dintre cei doi nu se poate recăsători, cât timp celălalt este încă în viață.

Pentru discuții:

- Pentru cât timp sunt legați soții între ei prin legământul Căsătoriei?
- Ce sau cine poate rupe legătura stabilită prin Căsătorie?
- Cui îi spune Paul că este mai bine să se căsătorească decât să fie condamnați la moartea veșnică?
- Ce ați sugera celor care dintr-un motiv sau altul au ajuns să trăiască despărțiți?
- Unele familii trăiesc astăzi adevărate drame; unul dintre soți este de o altă religie sau chiar un necredincios. Drama merge până acolo încât, nu numai că el este necredincios, ci și cei care cred nu sunt lăsați să-și manifeste sau să-și practice credința. Care credeți că ar fi soluția cea mai potrivită în cazul unor astfel de familii, gândindu-ne că trebuie să salvăm unitatea și înțelegerea în ele?
- Care poate fi, dacă există, secretul unei bune înțelegeri în familie?

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat