Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Poți fi ispitit

"Atunci Isus a fost dus de Duhul în pustiu, să fie ispitit!" (Mt 4,1).

Rugăciune

Ps 50

Cuvântul lui Dumnezeu

Mt 4,1-11

Propunere pentru reflecții

Ispita

Trimite imediat la imaginea de slăbiciune, faliment. Există pericolul ca ispita să fie confundată cu lenea mintală și cu sărăcia interioară.

Însă nu e chiar așa. Ispita a devenit un test pozitiv care a favorizat maturitatea și creșterea persoanei pe toate planurile. Ispitirea stă la începutul vieți publice a lui Isus: folosește ca un "buletin de identitate" prin care este prezentată persoana care se face cunoscută puțin câte puțin. (Buletin de identitate completat de mărturia Tatălui la botezul lui Isus). Ispita e mereu aceeași în substanța ei proprie: să te cauți pe tine însuți și ceea ce ți-e bine numai ție, independent de Dumnezeu.

Isus

Devine centrul atenției evanghelice. Înainte de a se prezenta în public este supus unei serii de ispite. Este însoțit de Duhul Sfânt, un personaj cunoscut de la nașterea lui Isus și de la botez. Duhul este forța și înțelepciunea lui Dumnezeu care animă și însuflețește pe Isus și îi comunică o adeziune fără rezerve față de Tatăl. Duhul este semnul prezenței divine în omul Isus, gata să înfrunte lupta. Cele trei ispitiri sunt o fotocopie a celei de la începuturi: "Veți fi ca Dumnezeu!". Ispita pleacă totdeauna de la pozitiv: Dacă tu ești Fiul lui Dumnezeu - spus în mod provocator și dubios, care ar putea fi identic cu: Arată că ești Fiul lui Dumnezeu, făcând o minune. (Minunea ar fi fost un mare avantaj pentru Isus: potolirea foamei e un lucru bun). Ispititorul, la a doua ispită, se leagă de cuvântul lui Dumnezeu folosit chiar de Isus. Răspunsul nu se lasă așteptat. Raportul cu Dumnezeu se bazează pe iubire, pe încrederea sinceră în bunătatea sa și nu pe probe de încercare. În cea de-a treia ispită, Satana îi arată tot antagonismul său cu Dumnezeu și se proclamă rival. Răspunsul lui Isus este un imperativ hotărât: Dispari! Pleacă! Răspunsul corespunde cu o mărturisire profundă de credință.

Ucenicul

E invitat să fie părtaș la ceea ce are să urmeze pentru viața sa. Ispitirea lui Isus înseamnă victorie pentru ucenic.

De la cuvânt la viață

- Sunt convins că ispita este parte integrală din viața mea de creștin? Ce este de fapt ispita?

- Am avut ispite din care să învăț ceva: să-mi demonstrez puterea de caracter, alegerea de viață, moment de actualizare a propunerilor bune?

- Am avut și momente în care am cedat ispitelor? Cum începe o ispită? Cum continuă? Cum se propune? Exemple concrete.

- Am ispite care se repetă des?

Ori de câte ori se aseamănă viața creștină cu un drum, ar trebui să se pună problema obstacolelor care împiedică atingerea țintei. În orice domeniu, să reușești să reziști la ceea ce e ușor. Te pregătește la ceea ce e mare și prețios, să renunți la micile plăceri imediate pentru a câștiga pe cele mari. Tot ce e frumos, face parte din planul educativ. Ce e frumos, mare și prețios, se câștigă, de obicei cu mari sacrificii și mare preț. Credința este o comoară prețioasă. Ispitele fac să licărească mirajele fericirilor imediate și ușoare care rod voința și distrag de la marele angajament la care ne-am înscris: Dumnezeu.

Activitatea

Muntele de piatră

(Poveste)

Totul a început într-o oază la hotarele deșertului din Hogar, la poalele munților arși de soare. Acolo erau ridicate corturile triburilor tuareg, nomazii cei mai mândri din deșert, care se îmbrăcau cu mantii uriașe albastre. În acel sat, Amenokal, șeful de trib, s-a hotărât să-și însoare fiul care se chema Inner, cu o tânără frumoasă care se numea Mellala. Dar inima Mellalei bătea pentru un alt tânăr luptător, Ileg, care locuia foarte departe, dincolo de deșert. Mellala nu putea să nu asculte de Amenokal și plângând se pregătea de nuntă. Dar fratele său Audi, șmecher și vioi, i-a făcut o propunere care să împiedice căsătoria: "Ascultă-mă Mellala, dă-mi inelul tău. Eu o să fug, prefăcându-mă că l-am furat și tu o să țipi. Toți mă vor urmări, deci căsătoria va trebui amânată. A doua zi vei veni după mine pe vârful muntelui de piatră și apoi vom merge împreună la Ileg". Totul s-a petrecut așa cum prevăzuse Audi. Când era destul de departe, Mellala a început să strige: "Hoții! Hoții!". Toți, înarmați cu ce au apucat mai repede, au început să-l urmărească pe hoț. Dar Audi, sprinten cum era, ajuns pe munte, a dispărut imediat din ochii urmăritorilor. Noaptea pe când dormeau cu toții, Mellala s-a dus și ea pe muntele de piatră. "Audi, sunt aici! Audi, sunt aici! A început ea să strige.

Liniște. Inima Mellalei bătea puternic... În sfârșit Audi a răspuns: "Sunt aici, în spatele tău!". Muntele de piatră era un loc înfricoșător și greu de străbătut. Mulți dintre cei care au cutezat să urce pe el nu s-au mai întors. Mellala și Audi au început drumul greu și anevoios care îi ridica tot mai spre vârf, până când au descoperit un cort singuratic.

"Bine ați venit! Așezați-vă! Aveți nevoie de odihnă. Eu sunt Talagina". Vocea unei femei care a apărut dintr-o dată din negrul stâncilor i-a speriat pe frați.

"Eu știu cine sunteți și ce vreți să faceți. Dar ca să puteți traversa deșertul trebuie să urmați principiul supraviețuirii. Dacă vă e sete eu vă ofer lapte proaspăt și rece. Dacă vă e foame, mâncați doar fructele cele mai coapte, iar pe cele mai puțin coapte ține-ți-le pentru mai târziu. Învățați să țineți ceva și de rezervă, luptați împotriva voastră, deoarece deșertul Hogar înghite pe cei slabi și salvează pe cei care rezistă".

După aceste cuvinte, Talagina dispăru ca prin minune. Zi după zi, noapte după noapte, stâncă după stâncă, vale după vale, Mellala și Audi se apropiau din ce în ce mai mult de iubitul Ileg.

Au ajuns, în sfârșit, lângă un cort de nomazi. Părea să fie în toate pământul lui Ileg. În fața cortului era un preș pe care stăteau așezate vase și coșuri cu mâncare, fructe și băuturi. Audi nu reuși să-și ia ochii de la bunătățile prezentate.

"E totul pentru voi, haide, nu ezitați, haide! Vă aștept de mult timp!" răsună o voce. Ochii omului care tocmai pronunțase această invitație, străluceau cu o scânteiere foarte crudă. "Mellala, vezi că îți cunosc numele, ia din aceste fructe atât de bune!"

Dar Mellala își aminti de sfaturile primite de la Talagina. A refuzat toate fructele proaspete și nu le-a luat decât pe cele stricate. Audi, în schimb, s-a aruncat cu lăcomie la tot ce i se oferise.

Omul zâmbea disprețuitor. Spre lăsatul serii le-a spus drumeților: "Rămâneți cu mine. Dormiți în cortul meu!" Audi a acceptat imediat. Mellala însă a rămas afară, neliniștită și veghetoare. Nu se putea mulțumi cu această fericire atât de aparentă. Ea dorea cu orice preț să-l găsească pe Ileg. Îi părea rău pentru Audi. Poate uitase principiile supraviețuirii în deșert. Dimineața următoare, Mellala l-a trezit pe fratele ei ca să-și continue drumul, dar acesta nu avea chef de nimic, nici nu mai voia să audă de drumuri. Mellala a plecat singură, plângând, în timp ce omul ispititor striga după ea: "Rămâi, aici cu noi, îți voi da tot ce vrei. Rămâi cu mine!".

Când Mellala dispăru din ochii lor, omul s-a adresat băiatului cu un ton crud și nemilos: "Acum o să vezi ce le fac eu celor slabi pe care îi capturez în oaza mea!". Făcu un gest spre Audi și acesta a fost transformat... în timp ce două coarne îi ieșeau pe frunte, omul îi spunea: "Vei deveni o antilopă proastă care nu știe să se controleze, dar în același timp vei rămâne băiatul fără voința de mai înainte. Vei fi jumătate băiat și jumătate antilopă!".

Audi nu mai putea vorbi. Nu scotea decât niște sunete ciudate și oribile. Omul l-a legat cu o funie groasă și l-a lăsat acolo.

În zilele următoare, Mellala își continuă drumul până când se simți terminată. Era atât de slăbită, încât nu auzi pașii unui tânăr care se apropie de ea, chemând-o pe nume: "Mellala, Mellala, sunt eu Ileg, mă recunoști?".

Vocea tânărului o făcu pe Mellala să tresare... l-a găsit. A știut să reziste ispitelor deșertului. Apoi i-a povestit tot ce se întâmplase.

"Nu te teme, Audi va fi salvat. Voi lupta eu pentru el. Deșertul Hogar răsplătește pe toți cei care luptă să supraviețuiască ispitelor pe care i le oferă".

Când au ajuns în locul în care ar fi trebuit să fie Audi, nu au găsit decât niște săbii înfipte în pământ. În mijloc a apărut de-odată spiritul ispititor, omul cu privirea crudă, îmbrăcat în alb. La picioarele lui gemea Audi.

"Ileg" spuse spiritul ispititor, "trebuie să învingi toate săbiile mele dacă vrei să-l ai pe Audi. E al meu, de-acum crezi că ești destul de puternic ca să mă învingi?" "Spirit ispititor, ești un nemernic. Tu îi ataci doar pe cei slabi!" "Dacă ești atât de puternic ca să mă poți înfrunta, vino la atac!"

Bătălia a durat zile întregi. Ispititorul era puternic, dar Ileg era obișnuit cu viața din deșert. Așa că, la un moment dat, l-a pus pe fugă pe cel ce profita de slăbiciunile umane. Audi a redevenit băiat ca mai înainte, dar a înțeles care este prețul libertății și prețul sclaviei. A mai înțeles că atunci când cei slabi primesc ajutor de la cei puternici, pot fi siguri de victorie.

Indicații catehetice

Viața creștină este un drum spre fericirea veșnică a întâlnirii cu Dumnezeu. Acest drum este încetinit de obstacolele multor fericiri parțiale pe care "deșertul" vieții le oferă în mod continuu. E important să știm să facem diferența dintre bucuriile legitime care consimt continuarea drumului spre scopul final și cele care distrag în mod complet pe creștini de la planul inițial.

Creștinii, încă de mici, trebuie să știe care sunt pericolele care caută să oprească pe drum și trebuie să se antreneze să fie puternici.

Pentru dialog

- Ce înseamnă, după voi, deșertul pe care trebuie să îl traversăm?

- Mellala și Audi pornesc la drum cu un scop: să-l găsească pe Ileg. Noi avem un scop? Vreo persoană la care trebuie să ajungem?

- Ce face Talagina? De ce îi ajută pe Mellala și Audi? Avem noi persoane, prieteni care ne dau sfaturi bune prin care să ne ajute să traversăm deșertul?

- Mai sunt și alte lucruri care ne fac puternici? Știți voi care este semnificația uleiului sfânt cu care suntem "unși" la Botez și la Mir? Cunoaștem noi vreo "hrană" care ne ajută să răzbatem pe cale și ne face puternici?

- Care sunt ispitele cele mai insistente și periculoase din viața unui creștin? Dar pentru vârsta voastră?

- Voi credeți că, dacă vreți să fiți un creștini buni, trebuie să faceți unele renunțări? De ce?

- S-ar putea spune că Postul Mare este o perioadă de antrenament pentru creștini? Ce vă amintește?

Sugestii și program pentru Postul Mare: renunțări sau mici sacrificii. Ceea ce se hotărăște poate fi oferit la ofertoriu la Liturghia de duminică.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat