Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Al șaselea pas: Martor al speranței. Orizonturi senine

Cuvântul

"Toți cei care sunt călăuziți de Duhul lui Dumnezeu sunt fiii lui Dumnezeu, pentru că nu ați primit un duh de sclavie, ca să vă fie din nou teamă, ci ați primit Duhul înfierii, prin care strigăm: Abba, Tată! Însuși Duhul dă mărturie duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu. Iar dacă suntem fii, suntem și moștenitori, moștenitori ai lui Dumnezeu și împreună-moștenitori cu Cristos, dacă suferim cu el, ca împreună cu el să fim și preamăriți.

Eu consider că suferințele timpului prezent nu se pot compara cu gloria viitoare care ni se va revela. Într-adevăr, creația așteaptă cu nerăbdare revelarea fiilor lui Dumnezeu. Căci creația a fost supusă zădărniciei, nu de bunăvoie, ci din cauza aceluia care a supus-o, cu speranța că și ea, creația, va fi eliberată de sclavia stricăciunii spre libertatea gloriei fiilor lui Dumnezeu. De fapt, noi știm că toată creația suspină și suferă durerile unei nașteri până în timpul de acum, dar nu numai ea, ci și noi, cei care avem ca prim dar [al lui Dumnezeu] Duhul, și noi suspinăm în noi înșine, așteptând înfierea și răscumpărarea trupului nostru; căci în speranță am fost mântuiți. Dar speranța care se vede nu este speranță, deoarece cum ar putea spera cineva ceea ce vede? Însă, dacă sperăm ceea ce nu vedem, atunci așteptăm cu răbdare" (Rom 8,14-25).

Dorința

A-i ajuta pe tineri să descopere speranța de care trebuie să fie animată viața unui ucenic al lui Cristos. În fața propriilor nemulțumiri și dificultăți, în fața orizontului îngust și al temerii față de viitor al multor oameni, creștinul poate să alimenteze speranța, deoarece Duhul lui Cristos a fost revărsat în noi.

Dialogul

În Scrisoarea către Romani Paul vorbește despre greutățile acestei vieți, făcând apel la experiența sa. Vorbește și despre darul Duhului Sfânt care îi permite creștinului să aibă o speranță fără margini. Ca un bun fariseu Paul avea o încredere totală în lege, însă a rămas dezamăgit. În momentul în care este transformat de Cristos, Paul devine conștient și de fragilitatea sa. Îi este teamă deoarece își dă seama cât de mult această fragilitate este adânc înrădăcinată în ființa sa. Este conflictul său interior: "... Nu fac binele pe care îl vreau, ci săvârșesc răul pe care nu-l vreau" (Rom 7,14-25). Măcinat de această condiție caută salvarea, conștient că aceasta nu se găsește în interiorul său deoarece în el domnește păcatul. În această căutare îl descoperă pe Cristos care oferă libertate și speranță, care face din om o "creatură nouă". De aceea, spune Paul, nu trebuie să ne mai fie teamă, ci trebuie să privim și să trăim viața cu speranță. Ceea ce este cel mai rău pentru om a fost învins. Propria condiție și propriul viitor au o altă culoare!

La nivel existențial speranța vizează dorința de fericire, realizarea de sine, împlinirea propriilor speranțe. Tocmai de aceea când se vorbește de speranță gândurile merg spre viitor, se îndreaptă spre un scenariu al unei vieți care să se împlinească. Vizează dorințele și nevoile. Atunci când nu este așa, adică atunci când în locul speranței apare neîncrederea, teama, disperarea, se întâmplă acest lucru tocmai pentru că privind în viitor nu se găsește nimic de care să se poată agăța, care să dea stabilitate să dea motivație dorinței de a privi cu încredere ziua de mâine.

Pentru creștin speranța înseamnă abandonare în iubirea lui Dumnezeu care este mai tare decât orice rău: speranța vieții chiar și în prezența răului, a suferinței și a morții. Acolo unde din punct de vedere uman speranța nu mai găsește nici o certitudine și cedează disperării, speranța creștină se încredințează lui Dumnezeu convinsă că el are ultimul cuvânt asupra vieții proprii și a lumii întregi.

Speranța vede mai mult decât ceea ce este în prezent; vede dincolo de problemele din viața proprie și din lumea întreagă și nu se oprește la titlurile disperate și pline de angoasă ale mass-media. Este capabilă să vadă realitatea interioară a lucrurilor, să contemple grija lui Dumnezeu față de lume și să se încredințeze lui: "El poruncește îngerilor săi să te păzească pe toate căile tale. Ei te poartă pe mâinile lor pentru ca piciorul tău să nu se lovească de vreo piatră" (Ps 91,11). Nu este vorba doar de un simplu optimism sau de o amăgire superficială că "va fi bine", ci este speranță de mântuire, adică credința într-o viață veșnică lipsită de preocupări și animată de convingerea iubirii lui Dumnezeu.

Trăirea

Activitatea poate porni de la o analiză a modului în care tinerii privesc viitorul. Se poate lua în considerație atitudinea tinerilor față de pregătirea intelectuală, față de pregătirea pentru o meserie, față de pregătirea pentru o familie. Se poate face și un exercițiu de imaginație: Dacă aș fi președintele țării ce aș face pentru ca tinerii să poată avea mai multă încredere în viitor?

"Nu este un lucru mai tragic decât disperarea, deoarece îi lipsește puterea de a se arunca în genunchi" (Blaise Pascal).

"Speranța vede spicul, atunci când ochii mei de carne nu văd altceva decât sămânța care putrezește" (Primo Mazzolari).

"Speranța nu este un vis, ci modul de a realiza visele" (Leo Joseph Suenens).

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat