Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Al treilea pas: Martor al libertății. Între "a fi împins" și"a fi responsabil"

Cuvântul

"Când a venit împlinirea timpului, Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, născut din femeie, născut sub Lege, ca să-i răscumpere pe cei care sunt sub Lege ca să primim înfierea. Și pentru că sunteți fii, Dumnezeu l-a trimis pe Duhul Fiului său în inimile noastre, care strigă: Abba, Tată! Așa încât nu mai ești sclav, ci fiu; iar dacă ești fiu, ești și moștenitor prin Dumnezeu" (Gal 4,4-7).

"Voi însă fraților, ați fost chemați la libertate; nu numai ca această libertate să nu fie ocazie pentru [a sluji] trupului, ci slujiți-vă prin iubire, unii pe alții. Căci toată Legea este împlinită într-o singură poruncă: Să-l iubești pe aproapele ca pe tine însuți" (Gal 5,13-15).

Dorința

A-i ajuta pe tineri să înțeleagă adevăratul sens al libertății și să se folosească de acest dar al Duhului Sfânt pentru a-și construi viața proprie și pentru a conștientiza responsabilitatea față de aproapele.

Dialogul

Scrisoarea către Galateni este un mare imn al libertății, care izvorăște din inima sfântului Paul ca și rod al convertirii sale. El, ca un bun fariseu, considera că plinătatea vieții și mântuirea sa, depind de observarea riguroasă a legii. Convertindu-se descoperă inegalabilul dar al libertății oferit de către Cristos, mort și înviat. Drept consecință recunoaște că libertatea nu este o cucerire, ci un dar: Cristos a dăruit omului pe Duhul Sfânt, de aceea noi suntem liberi. Pentru sfântul Paul libertatea constă în identitatea de fii ai lui Dumnezeu și frați cu ceilalți oameni. Originea libertății este credința în Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și și-a dat viața pentru mine. Acest lucru trebuie să mă determine să mă iubesc, să accept realitatea mea de creatură nu ca o limită, ci ca o oportunitate de a fi în comuniune cu alții.

Libertatea înseamnă a cunoaște și a recunoaște că suntem fii și frați. Aceasta se opune libertinismului ("fac ce îmi place") sau moralismului ("fac pentru că trebuie să fac"). Noi plecăm de la premisa că suntem liberi. Aceasta este o patetică iluzie și o amară deziluzie! Sfânta Scriptură ne spune că suntem sclavi ai răului și, deci, nu suntem liberi, ci eliberați. Pentru un creștin libertatea este eliberare de păcat și de egoism pentru a putea iubi pe ceilalți; vine din contemplarea Celui Răstignit, cel care este adevărul ce mă face liber (In 8,32). În Cristos văd adevărul vieții mele, răul care uneori mă copleșește, dar mai ales faptul că Dumnezeu îmi dorește binele, mă iubește ca pe un fiu. Tocmai de aceea singura "limită" a libertății este iubirea, care devine slujire promptă și generoasă. Este, de fapt, răspunsul la iubirea lui Dumnezeu... iubirea care este adevăr... adevărul care este libertate!

Nu putem, însă, vorbi de libertate dacă nu vorbim și de responsabilitate. Suntem liberi pentru a fi responsabili, adică pentru a ne depăși nivelul de pură instinctivitate și de a împlini propriile datorii în viață, descoperindu-ne astfel unici și irepetabili. Omul poate să renunțe la această responsabilitate și să lase totul în seama instinctelor, dar acest lucru ar însemna să abdice de la propria libertate, cu riscul de a avea o viață fără sens, fără planuri, fără perspectivă... adică o viață în derivă.

Diferența fundamentală între cel care este liber și cel care nu este liber este aceea dintre cel care "se simte responsabil" și ce care "se lasă împins". Cel care "se lasă împins" trăiește cu pasivitate, fără planuri, fără voința de a-și construi viața, fără responsabilitate. Cine "se simte responsabil" trăiește ca un protagonist, are dorința de a se realiza, are un impuls de a-și făuri viitorul. A fi responsabil înseamnă, deci, a fi liber, a fi conștient că viața este importantă, că are un sens și că trebuie să fie împărtășită cu toți ceilalți eliberați de Cristos.

Trăirea

Libertatea este...

Activitatea constă în a analiza diferite fraze despre libertate și a purta o discuție pornind de la acestea. În ce măsură grupul este de acord cu următoarele idei:

- Libertatea nu înseamnă a face ceea ce vreau, ci a vrea ceea ce trebuie să fac.

- Libertatea înseamnă a alege ceea ce îmi convine pentru că doar astfel pot să îmi realizez viața.

- Libertatea mea se termină acolo unde începe libertatea altora.

- Libertatea înseamnă a avea posibilitatea de a alege dacă să te supui sau nu unei legi a statului sau a Bisericii.

- Sunt liber atunci când mă accept așa cum sunt, fără a fi copleșit de lipsurile mele, dar încercând să le remediez.

- Sunt liber atunci când sunt stăpânul vieții mele.

- Sunt liber atunci când nu urmez sfaturile celor apropiați.

- Sunt liber atunci când încerc să fiu util celor de lângă mine.

După discuție se poate încerca de a da o definiție proprie a libertății pornind de la ideile exprimate în grup.

"Libertatea comportă responsabilitate. Iată de ce tuturor le este frică de aceasta" (George Bernard Shaw).

"Spiritul adevărului și spiritul libertății sunt pilaștrii societății" (Henrik Ibsen).

"Rațiunea poartă omul de la sclavie la libertate" (Henry Wadsworth Longfellow).

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat