Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Osea și Gomer: iubirea regăsită

(Os 2)

Se spune că este mai bine să previi decât să vindeci, iar acest lucru este valabil și în iubire. O căsătorie distrusă de infidelitate cunoaște o criză mai profundă decât o căsătorie care, deși litigioasă, îi vede pe cei doi soți încă interesați unul de altul. Infidelitatea totuși, chiar dacă nu ne gândim la cea care se sfârșește cu separarea sau cu divorțul, se infiltrează nu de puține ori în viața de cuplu. Există într-adevăr o infidelitate cotidiană (și apare atunci când nu se reînsuflețește iubirea față de soț) care, precum apa liniștită, este în stare să facă să se dărâme chiar și căsniciile tari ca piatra. Istoria zilnică a infidelității își asumă oricum aspectul său cel mai dureros atunci când se transformă în adulter. Ceea ce se întâmplă în această situație s-a schimbat mult în ultimele decenii. Până nu demult se năștea scandalul și, în mod greșit sau pe bună dreptate, femeia care era descoperită îndura o dură condamnare socială: femeia, pentru că mentalitatea masculină închidea un ochi, dacă nu pe amândoi, atunci când adulterinul era soțul. Astăzi lucrurile par a fi diferite, astfel că trădarea este uneori consiliată ca expedient pentru a reda strălucirea unei vieți de iubire devenită opacă; sau infidelitatea este concordată între cei doi soți în așa măsură încât consideră că este just să-i permiți partenerului vreo aventură (e de ajuns să nu o ascundă!). Aceste rezultate, deși sunt prezente în societatea noastră, nu îndepărtează faptul că adulterul încă mai este perceput ca un lucru intolerabil: "Dacă mă înșeli cu altcineva, te omor" se întâmplă să auzi și între cuplurile mai tinere. Astăzi, în fața adulterului se oscilează deci între toleranța complice și intoleranța fără milă. Să condamnăm sau să iertăm? Istoria lui Osea, soțul lui Gomer, femeie foarte infidelă, deschide o posibilă alternativă la această dilemă: Osea alege să-și ierte soția. Această cale a sa este în urcuș, deoarece trebuie să ia în considerare mânia care îl arde în interior și pe care nu se abține să o manifeste fiilor săi:

"Plângeți-vă, plângeți-vă împotriva mamei voastre! Căci nu este nevasta mea, și eu nu sunt bărbatul ei! Să-și depărteze curviile dinaintea ei și preacurviile de la țâțele ei! Altfel, o dezbrac în pielea goală, cum era în ziua nașterii ei, o fac ca o pustie, ca un pământ uscat, și o las să moară de sete!" (Os 2,2-3).

În fața voinței instinctive de a se răzbuna, Osea ascultă iubirea care, sub impulsul mâniei, încă mai locuiește în inima sa. Și chiar dacă nu deodată și cu ușurință, ajunge să concludă că răzbunarea, oricât de dreaptă poate să pară, i-ar cere să renege iubirea față de soția sa, iubire care și în timp de furtună a resentimentelor nu încetează să fie un lucru bun. În loc să lase să triumfe disperarea, Osea nu renunță la speranța de a se întoarce la iubirea de altădată:

"De aceea, iată, o voi ademeni și o voi duce în pustiu, și-i voi vorbi pe placul inimii ei" (Os 2,14).

Iertarea nu poate fi sinceră și înțeleaptă dacă nu urmărește să regăsească frumusețea iubirii conjugale. Dacă iertarea ar fi acordată numai pentru că trebuie să iertăm sau pentru că ne simțim eroi, ar sfârși prin a fi un act forțat și mândru. Motivul iertării stă în a acorda posibilitatea nu numai soțului infidel, ci și celuilalt de a regăsi iubirea reciprocă. Bineînțeles că iertarea, pentru a fi înțeleaptă și inteligentă, va trebui să aibă grijă să nu fie înțeleasă greșit și nu trebuie să devină o dezlegare dată oricum, chiar făcând abstracție de căința sinceră a celui care a trădat. Iertarea, mai mare decât dreptatea, este primul pas spre iubirea de odinioară cerută de la cel care este în poziție de avantaj. Dar spre acea iubire nu se poate porni la drum singuri și nu se poate face drumul în locul celuilalt: celălalt trebuie să o primească nu ca pe un alibi pentru a continua să facă ceea ce vrea, ci ca pe neașteptata posibilitate de a regăsi acea iubire în care a încetat să mai creadă. Adesea ne resemnăm deoarece considerăm de neiertat răul făcut și ne simțim incapabili să-l mai reparăm: atunci este momentul când iertarea celuilalt devine încredere în viitor și voință de a-l iubi așa cum nu l-am mai iubit vreodată până atunci.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat