Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Iob și soția sa: încercarea bolii

(Iob 2)

Iubirea mai întâi visează, apoi se angajează, deci speră. Visează, se angajează, speră mereu la fericire. Fericirea conjugală este visată de îndrăgostiți, căutată de soți, sperată chiar și atunci - și mai ales atunci - când circumstanțele vieții schimbă binele în rău. Acesta din urmă se anunță atunci când apare durerea. Diverse sunt glasurile durerii care provin atât din trup, cât și din spirit. Durerea bolii se prezintă ca un zgomot dizgrațiat care pare să distrugă sunetul dulce al armoniei iubirii. Boala care lovește pe unul dintre cei doi nu este un pericol doar pentru viața celui care se îmbolnăvește, dar este o amenințare pentru viața de cuplu. Există spațiu pentru boală în căsătorie? Iubirea poate să accepte durerea? Sau poate numai să se teamă de ea, să o îndure, să rămână învinsă? Diferitele reacții ale lui Iob și ale soției lui ne spun ce se poate întâmpla în viața de cuplu atunci când boala intră în casă.

"Satana a plecat dinaintea Domnului. Apoi a lovit pe Iob cu o bubă rea din talpa piciorului până în creștetul capului. Și Iob a luat un ciob să se scarpine și a șezut pe cenușă. Nevastă-sa i-a zis: «Tu rămâi neclintit în neprihănirea ta! Binecuvântează-l pe Dumnezeu, și mori!» Dar Iob i-a răspuns: «Vorbești ca o femeie nebună. Ce! primim de la Dumnezeu binele, și să nu primim și răul?» În toate acestea, Iob n-a păcătuit deloc cu buzele lui" (Iob 2,7-10).

Boala sapă în viața cuplului până ce descoperă întrebarea cea mai des întâlnită: de ce există răul? Suferința, mult mai repede decât fericirea împletește întrebarea despre rău cu întrebarea despre Dumnezeu. Bărbatul și femeia nu sunt făcuți pentru a suferi și, acolo unde suferă se întreabă cine este responsabil. Dacă responsabilitatea nu este a oamenilor - iar boala se prezintă adesea fără vina cuiva - nu rămâne decât să i-o imputăm lui Dumnezeu. Așa face soția lui Iob care, considerându-l pe Dumnezeu dacă nu cauza relelor soțului, cu siguranță cel care nu face nimic pentru a-l vindeca, sfârșește prin a se lua de însăși resemnarea soțului. Iob reacționează, dar nu pentru că are răspunsul la întrebarea de unde vine răul, ci pentru că intuiește că Dumnezeu nu poate să fie identificat cu un călău: de la Dumnezeu omul primește și binele. Știm că Iob nu va ajunge la capătul misterului lui Dumnezeu, pe care numai Isus, îndepărtând orice ambiguitate posibilă, îl va descoperi ca fiind un Tată bun. Și totuși, povestea lui Iob și a soției sale arată cum drama bolii nu poate fi rezolvată în interiorul cuplului. Bărbatului și femeii le lipsește răspunsul la întrebarea despre existența răului. Și acest lucru lipsește atât în cazul că ne revoltăm în fața bolii, așa cum face soția lui Iob, cât și în cazul că se acceptă boala, cum este cazul soțului ei. Mânia, care adesea însoțește boala, nu se datorează atât faptului că se suferă, cât mai ales pentru faptul că nu se înțelege de ce trebuie să sufere. Diferit de modul cum gândim astăzi, obișnuiți cum suntem să delegăm boala medicului sau spitalelor, boala nu este numai o daună fizică ce trebuie reparată, ci o întrebare omenească la care trebuie să dăm răspuns. Dar tocmai aici boala prezintă aspectul său cel mai înșelător: bărbații și femeile nu au răspuns în fața bolii. Întrebarea depășește orizontul uman și ajunge la Dumnezeu. Aceeași întrebare poate totuși să asume un ton diferit pe care soția lui Iob, precum și el însuși, ne-au arătat: în gura celei dintâi întrebarea devine acuză adusă lui Dumnezeu, în gura lui Iob devine invocare. Boala o face pe soția lui Iob să-i închidă ușa lui Dumnezeu, pe Iob îl face să o țină deschisă. Cu alte cuvinte, boala este pentru acest cuplu, și probabil pentru orice cuplu care a cunoscut-o, momentul în care intră în joc necredința sau credința în Dumnezeu. A recunoaște că boala nu este numai ceea ce trebuie combătut cu mijloace ale medicinei sau cu propriile forțe, nu este cu siguranță suficient pentru ca un cuplu să o poată trăi fără probleme: totuși este primul pas pentru a descoperi că în boală nu suntem singuri cu propriile întrebări, ci este cineva căruia putem să ne adresăm.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat