Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Assuer și Estera: diversitatea culturală

(Est 2-5)

Au trecut decenii de când nu se mai spune să-ți iei soție și bou din satul tău. Spațiul din care îți poți alege soțul trece cu siguranță dincolo de cel marcat de umbra turnului bisericii. Din contră, societatea multietnică dă naștere le legături de iubire care adună la un loc culturi și religii atât de diferite, încât uneori par incompatibile. Iubirea care, așa cum se spune adesea, este oarbă din cauza orbirii îndrăgostirii ar putea sugera imediat că diferențele etnice nu au importanță, ba mai mult, îmbracă iubirea cu farmecul intrigant datorat străinului. În rest nu este un lucru atât de straniu dacă este adevărat că în centrul oricărei căsătorii, fie că este monoetnică sau multietnică stă oricum o diferență destul de profundă, cea sexuală. Nu puține cazuri ne învață totuși că atunci când cei doi, după timpul privirii vrăjite în ochii celuilalt, încep să recunoască diferențele reciproce, sfârșesc nu numai în fața avocaților, ci ajung să miște chiar diplomația internațională, cu rezultate, pe de altă parte, adesea dezamăgitoare. Sentimentali și raționaliști se împart astfel, respectiv în a favoriza sau în a descuraja căsătoria care vrea să compună diferențe de marcă, așa cum ar putea fi între albi și negri, slavi și latini, musulmani și creștini etc. Acea surprinzătoare bibliotecă de umanitate care este Biblia, în ciuda deselor povestiri despre cum tradiția lui Israel a exclus căsătoriile cu străinii, ne povestește și istoria dureroasă și totodată fericită a unui cuplu foarte diferențiat, cea a regelui persan Assuer și a tinerei evreice Estera. La începutul cazului lor se găsește acel farmec exotic care, folosind o asemănare agricolă, face ca iarba vecinului să fie mereu mai verde. În cazul nostru fascinanta străină este mult mai frumoasă decât marea majoritate a frumuseților autohtone.

"Estera era frumoasă la statură și plăcută la vedere. Estera căpăta trecere înaintea tuturor celor ce o vedeau. Estera a fost dusă la împăratul Ahașveroș... Împăratul a iubit-o pe Estera mai mult decât pe toate celelalte femei, și ea a căpătat trecere și iubire înaintea lui mai mult decât toate celelalte fete. I-a pus cununa împărătească pe cap, și a făcut-o împărăteasă" (Est 2,7.15-17).

Ceea ce ar putea părea un final de poveste este dat peste cap imediat de o problemă etnică. Manevrat de colaboratorul său cel mai de încredere, regele Assuer dă unul dintre acele edicte despre care istoria va cunoaște, din păcate, alte tragice reeditări: se poruncește exterminarea evreilor prezenți în tot Imperiul Persan. Estera se află prinsă între cererea de ajutor a poporului său, care îi cere să mijlocească pe lângă împărat, și observarea teribilelor legi împărătești, conform cărora dacă cineva, bărbat sau femeie, intră la împărat în atriul din interior, fără să fi fost chemat, în baza unei legi egale pentru toți, trebuie să fie dat morții (Est 4,11). Teroarea de a-l înfrunta pe împărat, care atunci când se va hotărî să o facă îi va produce un leșin, este acutizată de marea responsabilitate care i-a fost prospectată de conaționalii ei:

"Să nu-ți închipui că numai tu vei scăpa dintre toți iudeii, pentru că ești în casa împăratului. Căci, dacă vei tăcea acum, ajutorul și izbăvirea vor veni din altă parte pentru iudei, și tu și casa tatălui tău veți pieri. Și cine știe dacă nu pentru o vreme ca aceasta ai ajuns la împărăție?" (Est 4,13-14).

Iubirea matrimonială nu este niciodată o problemă pur privată. Iubirea nu este niciodată dezgolită, ci întotdeauna este îmbrăcată cu o cultură, cu o religie. Ar fi o ingenuitate fatală și o violență să vrei să o dezbraci. Ar fi totuși integralist și nedrept să condamni diferențele culturale și religioase. Pericolul nu este diferența, ci lipsa de respect și de iubire. Exceptând cazul că iubirea trebuie să fie reciprocă, diferența celor care se iubesc nu poate decât să o exalte. Și așa cum, totuși, se poate întâmpla dacă rămânem la exemplul Esterei, o căsătorie multietnică poate deveni izvor de reconciliere socială. Pentru aceasta însă trebuie să fim dispuși să întâmpinăm riscuri "mortale". E bine să amintim aceasta în timpuri ca ale noastre, marcate de ingenuitatea atât a celor care neglijează diferențele, cât și de neîncrederea celor care nu fac altceva decât să le mărească mereu.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat