Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (III) 

» înapoi la cuprins «

Ahab și Izabela: complicitatea în rău

(1Rg 21)

Se spune că unirea face puterea și acest lucru este valabil, bineînțeles, și în viața de cuplu, unde aportul reciproc înjumătățește oboseala fiecăruia și dublează forțele celor doi. În timpuri ca ale noastre, marcate în mod difuz de neînțelegeri care nu de puține ori sunt motiv de separare, s-ar părea că unirea conjugală este semnul excelent al reușitei matrimoniale. Chiar așa stau lucrurile? Biblia, așa cum face adesea, ridică vălul a ceea ce apare spontan din întâmplările omenești, descoperind abisul răului în care poate să cadă un cuplu unit. Totul începe de la refuzul ferm pe care Ahab, regele Israelului îl primește de la un umil supus al său care nu vrea să-i cedeze mica sa vie adiacentă palatului. Se umple de resentimente și frustrare sufletul regelui:

"A intrat în casă trist și mâniat, din pricina cuvintelor, pe care i le spusese Nabot din Izreel: «Nu-ți voi da moștenirea părinților mei!» Și s-a culcat pe pat, și-a întors fața și n-a mâncat nimic" (1Rg 21,4).

Nu scrie nicăieri că adulții, care poate au responsabilități importante, nu sunt ca și copiii. Și nu în sensul inocenței, ci în sensul capriciilor. Ar fi cu siguranță înțelept în asemenea momente grele ca măcar celălalt soț să rămână adult și ca un bun părinte în raport cu fiul capricios să râdă copios sau să strige la el așa cum se cuvine. Dar cum sunt mame și tați mereu gata să-i scuze și să-i apere pe fii, chiar și atunci când greșesc drumul, la fel sunt soți care în numele onoarei proprii și a cuplului, în loc să arunce apă pe foc, aruncă benzină. Și astfel, la fel ca în cazul pe care-l studiem, dacă propunerea rea a soțului se oprește, intervine soția care, voinței capricioase a soțului, adaugă hotărârea sa diabolică.

"Atunci Izabela, nevasta lui, i-a zis: «Oare nu domnești tu acum peste Israel? Scoală-te, ia și mănâncă și fii cu inima veselă, căci eu îți voi da via lui Nabot din Izreel»" (1Rg 21,7).

Amărăciunea soțului frânt de durere sau frustrat nu poate, desigur, să producă bucurie și totuși dorința de a-l face fericit sau incapacitatea de a-l vedea suferind nu sunt întotdeauna buni sfătuitori. Dreapta solidaritate se poate transforma chiar în complicitate în rău. Acesta este cazul regilor Israelului, unde resentimentul masculin și perfidia feminină declanșează o forță mortală.

"Izabela a scris scrisori în numele lui, le-a pecetluit cu pecetea lui Ahab și le-a trimis bătrânilor și dregătorilor care locuiau cu Nabot în cetatea lui. Iată ce a scris în aceste scrisori: «Vestiți un post, puneți pe Nabot în fruntea poporului, și puneți-i în față doi oameni de nimic, care să mărturisească astfel împotriva lui: ?Tu ai blestemat pe Dumnezeu și pe împăratul!? Apoi scoateți-l afară, împroșcați-l cu pietre și să moară»" (1Rg 21,8-10).

Planul criminal al reginei se desfășoară punctual, iar obiectivul cuplului de a uzurpa proprietatea legitimă a unui supus este atins.

"Când a auzit Izabela că Nabot fusese împroșcat cu pietre și că murise, a zis lui Ahab: «Scoală-te și ia în stăpânire via lui Nabot din Izreel, care n-a vrut să ți-o dea pe preț de argint; căci Nabot nu mai trăiește, a murit». Ahab, auzind că a murit Nabot, s-a sculat să se coboare la via lui Nabot din Izreel ca s-o ia în stăpânire" (1Rg 21,15-16).

Ahab, care ar fi putut profita de refuzul legitim al supusului său pentru a se căi, primește în dar din partea răutății soției ceea ce singur nu avea curaj să ia. La fel ca la început în cazul lui Adam și al Evei el nu rezistă ispitei ei. Injecția de răutate pe care Izabela o introduce în cuplu își face efectul: Ahab (din păcate) își găsește forța de a face răul. Urmarea istorisirii povestește totuși cum răul planificat al cuplului regal sfârșește prin a se distruge - și în ce mod teribil! - pe sine. Dar, deși ne oprim în acest punct la care am ajuns, putem trage o învățătură prețioasă despre unitatea cuplului: unirea este bună în măsura în care tinde la bine; atunci când tinde spre rău, nu ar fi altceva decât o răutate ridicată la puterea a doua. Apoi binele, chiar și cel al cuplului, este un bine autentic în măsura în care respectă drepturile celuilalt și este benefic celorlalți. Altfel, devine un egoism la pătrat.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat