Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

Barnaba

Profil general

Ca și apostolul Paul, nici Barnaba nu face parte din rândul celor doisprezece, dar a lucrat deosebit de mult la răspândirea evangheliei în Biserica de la început. Conform sfântului Luca, "Iosif, numit de către apostoli Barnaba, care, tradus, înseamnă fiul mângâierii, un levit de loc din Cipru, vânzând un ogor pe care îl avea, a adus banii și i-a pus la picioarele apostolilor" (Fap 4,36). Nu este sigur dacă a făcut parte din rândul celor șaptezeci și doi de ucenici pe care Isus i-a trimis să anunțe venirea sa, prin satele pe unde avea să treacă. Ceea ce este sigur, e că și-a vândut ogorul pe care îl avea lângă Ierusalim, oferind suma obținută apostolilor și tinerei comunități.

Barnaba impresionează comunitatea apostolilor și pe cea a Bisericii primare prin spiritul său conciliant, prin bunătatea și simpatia care îl caracterizează. În acest sens, hotărât, convins și necunoscând compromisul, este fără îndoială unul dintre capii de vază ai Bisericii.

Datorită acestor calități, Barnaba se bucură în rândul apostolilor, dar și al credincioșilor de o mare stimă. Datorită lui, este acceptat Paul printre cei trimiși de apostoli să ducă vestea mântuirii. Dat fiind trecutul lui de persecutor al credinței, Paul nu ar fi avut niciodată acces la vestirea evangheliei fără aportul lui Barnaba. El este cel care, cunoscând întâmplarea de pe drumul spre Damasc, știind schimbarea radicală care avusese loc, a garantat pentru Paul. În urma prezentării lui la apostoli, Paul a avut permisiunea să vorbească în numele lui Isus Cristos, începând chiar de la Ierusalim.

Barnaba este trimis împreună cu Paul la creștinii care locuiau în Iudeea, ducând cu ei ajutoare celor care aveau nevoie. Împlinindu-și această misiune, au mers apoi la Antiohia, unde, Duhul Sfânt a avut un plan deosebit cu ei: "În timp ce slujeau lui Dumnezeu și posteau, Duhul Sfânt le-a zis: «Puneți-i deoparte pentru mine, pe Barnaba și pe Saul, pentru lucrarea la care i-am chemat». Atunci, după ce au postit și s-au rugat, și-au pus mâinile peste ei și i-au lăsat să plece" (Fap 13,2-3). Concret, acesta este momentul în care, cei doi, încep în mod oficial munca de răspândire a evangheliei. De acum, misiunea unuia este legată de a celuilalt. Se vor despărți doar după o perioadă destul de lungă de timp.

De la Antiohia, împreună cu Paul, Barnaba a coborât la Seleucia, și de acolo s-a îmbarcat spre Cipru. Ajunși la Salamina, au vestit cuvântul lui Dumnezeu în sinagogile iudeilor. Era și Marcu împreună cu ei.

Plecând de la Pafos, au ajuns în Antiohia Pisidiei. Aici li s-a dat posibilitatea să vorbească în sinagogă. O sâmbătă mai târziu, mulțimea de iudei invidioasă, s-a ridicat și a început să-i contrazică. Din cauza necredinței lor, Paul, împreună cu Barnaba, au zis: "Vouă trebuia să vă fie vestit mai întâi cuvântul lui Dumnezeu, dar pentru că voi îl respingeți și nu vă considerați vrednici de viața veșnică, iată că ne întoarcem spre păgâni" (Fap 13,46).

Este momentul în care cei doi își încep în mod oficial apostolatul și printre păgâni. La Listra au vindecat un olog din naștere, motiv pentru care, l-au identificat pe Barnaba ca fiind Zeus, iar pe Paul, Hermes. Cei doi au intervenit amintind că nu sunt decât slujitorii lui Isus Cristos, adevăratul Fiu al lui Dumnezeu.

Din cauza divergențelor legate de tăierea împrejur, Paul cu Barnaba au coborât la Ierusalim, unde a avut loc primul conciliu, apoi au revenit la Antiohia, unde au rămas mai mult timp. Din cauza lui Marcu, Barnaba se desparte de Paul și se îmbarcă spre Cipru. Este momentul în care despre Barnaba nu se mai știe nimic. E posibil să fi fost ucis cu pietre și înmormântat lângă Salamina.

Obiectiv

Umilință în tratarea și vestirea cuvântului lui Dumnezeu.

Învățătură

Barnaba a știut din totdeauna că, prezentându-l pe Paul la apostoli, la Ierusalim, și primind acest mandat de a merge pentru a propovădui evanghelia, el avea să fie pe locul secund. Nu s-a plâns de acest lucru și nu a încercat să pară ceea ce nu era. Știa că Paul, prin viziunea de pe drumul spre Damasc, fusese un vas ales. El știe că în privința cuvântului lui Dumnezeu nu trebuie să existe diferenduri. Va înțelege mereu că trebuie să fie un slujitor umil al evangheliei, de aici și gestul de a-și sfâșia hainele când, la Listra, a fost considerat ca fiind Zeus.

Și în privința admiterii păgânilor la credință, ca și a tăierii sau a netăierii lor împrejur, nu s-a pronunțat cu vehemență, așa cum a făcut-o Paul. Era convins că mai mult decât o astfel de atitudine, contează spiritul în care este vestit cuvântul lui Dumnezeu. Singura lui grijă este să grăbească venirea împărăției lui Dumnezeu și să facă bine.

Atitudinea lui umilă va fi model pentru Biserica de la început. Rămânerea mereu în umbra apostolului Paul, nu îndreptățește pe nimeni să-l considere un apostol de mâna a doua.

Biserica se construiește pe umilința sfinților săi. Mândria deșartă nu-și poate face loc în ea. Prezentă, mândria ar face mult mai mult rău decât zeci de persecuții, pentru că celor mândri, Dumnezeu le stă împotrivă, pe când, celor umili, le dă har.

Practic

- Până în care punct, activitatea celor doi apostoli, Paul și Barnaba, se intersectează și unde se desparte?

- Citiți Fap 15 și încercați să faceți o listă a directivelor stabilite la primul Conciliu al Bisericii. În ce măsură se aseamănă acest conciliu cu alte concilii din Biserică?

- Care este rolul unui conciliu pentru Biserică?

- Conciliul Vatican II vorbește în constituția dogmatică despre Biserică, Lumen gentium, 16, despre relația Bisericii cu necreștinii. În ce măsură se regăsește, în textul Conciliului, problema admiterii păgânilor la credință?

- În general, Barnaba, ca și în timpul său, și astăzi a rămas în umbră. Care ar fi portretul lui, dacă ar fi să-l luăm ca model de trăire și răspândire a credinței?

Texte de referință

"Iosif, numit de către apostoli Barnaba, care, tradus, înseamnă fiul mângâierii, un levit de loc din Cipru, vânzând un ogor pe care îl avea, a adus banii și i-a pus la picioarele apostolilor" (Fap 4,36).

"În timp ce slujeau lui Dumnezeu și posteau, Duhul Sfânt le-a zis: «Puneți-i deoparte pentru mine, pe Barnaba și pe Saul, pentru lucrarea la care i-am chemat». Atunci, după ce au postit și s-au rugat, și-au pus mâinile peste ei și i-au lăsat să plece" (Fap 13,2-3).

"Văzând mulțimile ceea ce făcuse Paul, au strigat în graiul lor licaonian: «Zeii cu chip de om au coborât la noi!». Pe Barnaba îl chemau Zeus, iar pe Paul, Hermes, pentru că el era purtătorul de cuvânt" (Fap 14,11).

"După câteva zile, Paul i-a spus lui Barnaba: «Să ne întoarcem și să-i vizităm pe frații din fiecare cetate prin care am vestit cuvântul Domnului și să vedem ce mai fac...». S-a iscat o neînțelegere între ei încât s-au despărțit unul de altul. Barnaba, luându-l pe Marcu, s-a îmbarcat spre Cipru, iar Paul, alegându-l pe Sila, a plecat după ce a fost încredințat harului Domnului de către frați" (Fap 15,36.39-40).

Rugăciune

Doamne, Isuse Cristoase, în Barnaba, tu ți-ai ales un apostol blând, care să ducă cuvântul tău în lumea întreagă. Ajută-ne ca prin blândețe, să dobândim trecere în fața celor care nu cred. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat