Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

Ioan

Profil general

Ioan este unul dintre primii discipoli aleși de către Isus. Originar din ținutul de lângă Marea Galileii (lacul Genezaret), Ioan este chemat de către Isus în momentul în care, alături de fratele său, Iacob și tatăl lor, Zebedeu, își pregăteau mrejele pentru pescuit (cf. Mt 4,21-22). Alegerea lui și a fratelui lui, Iacob, urmează alegerii lui Petru și a lui Andrei. Împrejurările sunt asemănătoare. Isus merge de-a lungul țărmului Mării Galileii. Aici îi vede lucrând ceea ce știu ei mai bine. Isus îi cheamă, iar ei lasă totul: pe tatăl lor, mrejele de pescuit, barca și pe ceilalți prieteni și îl urmează.

Ioan nu era căsătorit. Era tânăr, energic și dornic să meargă și să vorbească mulțimilor despre Isus Cristos, Domnul și Mântuitorul. Isus îl trimite în misiune, alături de ceilalți ucenici, pentru a vesti venirea sa, pentru a vindeca bolnavi și pentru a scoate diavoli.

Alături de Petru și Iacob este învrednicit să participe la învierea fiicei lui Iair, la schimbarea lui Isus la față și la agonia din Grădina Măslinilor. Este singurul care, alături de sfânta Fecioară Maria, este martor la patima și moartea lui Isus. Este primul dintre apostoli care are privilegiul să vadă mormântul gol, dându-i posibilitatea lui Petru să intre primul, pentru a constata învierea.

Din evanghelia pe care o scrie, rezultă că nu era un om tocmai blând. Alături de fratele său Iacob, cere lui Isus să trimită foc din cer peste un sat de samariteni, este împotriva unui exorcist care scotea diavoli, fără să facă parte din rândul apostolilor. Alături de fratele său, Iacob, cere lui Isus ca în împărăția lui, ei să fie, unul la dreapta și altul la stânga sa.

Isus însă sancționează imediat toate aceste dorințe necugetate, iar Ioan, recunoscând greșeala, se angajează cu multă conștiinciozitate să fie cât mai asemănător lui Isus Cristos. Fiind tânăr și feciorelnic, Isus îi dă o atenție deosebită. La Cina cea de Taină se află lângă Isus și are posibilitatea să-l întrebe, cine este cel care îl va vinde. Îl va urma pe Isus în momentele grele ale agoniei, până sub cruce, iar aici, din iubire, Isus îl încredințează mamei lui, Maria, iar pe Maria o încredințează grijii lui.

Preocupat mai mult de latura spirituală și sapiențială a vieții, Ioan se dovedește în orice moment un analist precoce a evenimentelor trăite de Isus. Scrie evanghelia care îi poartă numele, scrie trei scrisori și Cartea Apocalipsului. În toate este prezent stilul "vulturului" Ioan. Cu o acuratețe deosebită reușește să prezinte realități care înalță sufletul omului până la Dumnezeu.

În evanghelie, Isus însuși este pus să vorbească despre sine. El este Cuvântul Tatălui, este calea, adevărul și viața. El este lumina neamurilor. Scopul ei este acela de a trezi credința în Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Cel care crede în el, devine la rândul său un fiu al lui Dumnezeu, părăsește întunericul păcatului și se înalță la adevărata lumină. Calea care îl va purta spre întâlnirea cu Dumnezeu și cu aproapele este aceea a iubirii.

Ioan nu obosește să vorbească despre iubire. Este apostolul iubirii. Scrierile sale vorbesc despre iubirea generoasă a lui Dumnezeu față de oameni și de datoria oamenilor de a se iubi între ei, din iubire față de Dumnezeu.

Conform tradiției, Ioan, după înălțarea lui Isus la cer, va merge la Efes, unde va predica cuvântul lui Dumnezeu, având-o în grijă și pe sfânta Fecioară Maria. Ajunge să fie ultimul dintre apostoli în viață. Este martorul prigoanei inițiate de Domițian, care îl va purta la Roma, unde este aruncat într-un vas cu ulei încins, din care va ieși teafăr. A fost deportat în insula Patmos, după care s-a întors la Efes și a murit la o vârstă foarte înaintată, în timpul împăratului Traian.

Obiectiv

Înțelegerea misterului lui Isus Cristos, lăsându-ne pătrunși de harul lui.

Învățătură

În viziunea lui Ioan, Isus este "cel plin de har și de adevăr" (In 1,14). Ca Fiu al lui Dumnezeu din veșnicie, nu putea să nu aducă prin nașterea sa pe pământ, tot harul și binecuvântarea acelora care, pătrunși la rândul lor de har, vor crede în el.

Ioan nu obligă pe nimeni să creadă în Isus Cristos. El doar prezintă succesiunea faptelor lui Isus, demonstrând încă de la început, prin glasul lui Ioan Botezătorul, că el este "mielul lui Dumnezeu, venit în lume, să ridice păcatele lumii" (In 1,29).

Tot ce va face de acum înainte, vine să confirme originea sa din Tatăl, venirea sa în lume pentru a împlini planul Tatălui de mântuire a omenirii, precum și trimiterea Duhului Sfânt, pentru a desăvârși lucrarea sfințirii oamenilor.

Imaginile prezentate de Ioan, referitoare la Isus, ies din gura lui Isus însuși. El este "calea, adevărul și viața" (In 14,6); este "pâinea coborâtă din cer" (In 6,41); este "lumina lumii" (In 8,12); este "poarta oilor, păstorul cel bun" (In 10,7-21); "vița cea adevărată" (In 15,1) etc. Discuțiile sale cu Nicodim, cu samariteana, vindecările, predicile, toate demonstrează originea sa divină și dorința de a-l apropia pe om de Dumnezeu Tatăl.

Apropierea de Isus înseamnă apropierea de harul lui Dumnezeu. "Cel care rămâne în mine și eu în el, acela aduce roade multe" (In 15,5). În viziunea apostolului Ioan, doar rămânerea cu Isus aduce roade vrednice de viața veșnică, iar roadele, concret, vor fi faptele de iubire făcute din credință.

Practic

- Ce aduce nou evanghelia scrisă de Ioan, în comparație cu celelalte evanghelii?

- Care este motivația pentru care, tradiția i-a atribuit apostolului Ioan, ca simbol, un vultur?

- Citiți din Evanghelia după Ioan fragmentele în care Isus se prezintă pe sine cu imaginile de mai sus.

- Cu referire la viața consacrată, ce a preluat Biserica în mod deosebit din modul de viață al sfântului Ioan?

- Care este motivația pentru care Isus l-a învrednicit pe apostolul Ioan să participe la anumite mistere ale vieții sale, la care nu toți apostolii au avut acces?

- Găsiți la începutul Evangheliei după Ioan cuvintele pe care Biserica le folosește de trei ori pe zi în rugăciunea "Îngerul Domnului" și analizați-le la nivel de grup, scoțând în evidență bogăția lor teologică.

Texte de referință

"În ziua următoare, Ioan stătea din nou împreună cu doi dintre discipolii săi. Și, privindu-l pe Isus care trecea, a zis: «Iată-l pe mielul lui Dumnezeu!». Cei doi discipoli ai săi l-au auzit vorbind și l-au urmat pe Isus. Isus s-a întors și, văzându-i că îl urmează, le-a zis: «Ce căutați?». Ei i-au spus: «Rabbi, ceea ce, tradus, înseamnă învățătorule, unde locuiești?». El le-a zis: «Veniți și vedeți!». Așadar, au venit și au văzut unde locuiește și au rămas la el în ziua aceea. Era cam pe la ceasul al zecelea" (In 1,35-39).

"După șase zile, Isus l-a luat pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, fratele lui i-a dus deoparte pe un munte înalt și i s-a schimbat înfățișarea înaintea lor: fața lui strălucea ca soarele și hainele lui au devenit albe ca lumina" (Mt 17,1-2).

"După ce a spus acestea, Isus s-a tulburat în duh și a mărturisit: «Adevăr, adevăr vă spun: unul dintre voi mă va trăda». Discipolii se uitau unii la alții, neștiind despre cine vorbește. Unul dintre discipolii lui, pe care îl iubea Isus, stătea la masă la pieptul lui Isus. Atunci, Simon Petru i-a făcut semn acestuia să întrebe cine ar putea să fie cel despre care vorbește. El s-a aplecat deci pe pieptul lui Isus și i-a zis: «Doamne, cine este?»" (In 13,21-25).

Rugăciune

Doamne, Isuse Cristoase, tu ești calea care duce la Tatăl, tu ești adevărul pe care îl caută mintea noastră, tu ești viața cea adevărată. Dă-ne harul să se descoperim și să te urmăm în viața noastră. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat