Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

Matei

Profil general

Matei era unul dintre vameșii din Cafarnaum, pus de autorități să colecteze dările pentru stat. Din această poziție, el ia contact atât cu cei din poporul ales cât și cu păgânii. Nu acesta era însă motivul pentru care, având o astfel de ocupație, era urât de către popor. Oamenii îl urau pentru că adesea lua mai mult decât prevedea legea. Se îmbogățea pe spatele celor sărmani, pentru ca apoi, cu mândrie, să-și etaleze averile.

Isus cunoaște astfel de oameni. De fapt pentru ei venise, pentru a-i ridica din păcatul lor (cf. Lc 5,32). Matei face parte din această categorie urâtă de către popor, mândră de bogățiile ei, dar sărmani din punct de vedere sufletesc.

Într-o zi, pe când Isus se afla în Galileea, după mai multe vindecări la Cafarnaum, după ce scosese legiunea de diavoli din posedatul din ținutul gadarenilor, după ce a mai vindecat un paralitic, trece prin dreptul unei tarabe la care se afla Matei, vameșul. Acesta auzise de Isus. Știa cine este și dorea să-l cunoască, dar nu venise încă momentul.

Isus însă face primul pas. Trece prin dreptul lui și-i spune simplu: "Urmează-mă!" (Mt 9,9), iar Matei, fără să spună vreun cuvânt s-a ridicat și l-a urmat.

După acest moment, Matei l-a invitat pe Isus în casa sa pentru un ospăț. Era sărbătoarea convertirii lui. I-a invitat și pe ceilalți vameși, precum și pe fariseii pe care îi cunoștea, ceea ce a scandalizat mulțimea fariseilor și a cărturarilor care stăteau deoparte. Isus profită și le amintește că "nu a venit pentru cei drepți, ci pentru cei păcătoși" (Mt 9,13).

După ospăț, Matei își ocupă loc în rândul ucenicilor proaspăt aleși ai lui Isus. E vorba de Petru, Andrei, Iacob și Ioan. Alături de ei și de ceilalți șapte care urmau să fie chemați, începe pentru Matei marele drum al apostolatului pentru Isus.

Îl vom întâlni în lista completă a celor doisprezece (cf. Mt 10,1-4), va fi alături de Isus pe drumurile Palestinei, când predică, vindecă, iartă. Îl va însoți în momentele sale de încercare ca și în cele de bucurie. Va sta la școala lui timp de trei ani de zile. Va învăța împreună cu ceilalți doisprezece tainele împărăției lui Dumnezeu, tainele apostolatului, va deprinde curajul de a merge în numele lui Isus și va vedea roadele entuziasmului lor. Va experimenta frica din Grădina Măslinilor, ca și rușinea fugii când Isus este arestat. Se va bucura să-l vadă pe Isus în strălucirea învierii, ca și înălțându-se glorios la cer, trei ani deosebit de importanți de școală cât o viață plină de experiențe.

Experiența trăită de Matei, alături de Isus Cristos, va fi concentrată în paginile deosebit de clare ale evangheliei pe care a lăsat-o. Oricine o citește, poate simți în ea exprimarea clară a contabilului-vameș, de dinainte de chemare. Destinatarul direct al cărții, care sunt evreii, pot descoperi în textul adresat lor, dar și nouă, cum în Isus Cristos s-a împlinit promisiunea făcută de Dumnezeu, începând cu Adam, continuând cu patriarhii, cu profeții și terminând cu linia regală a casei lui David, până la Cristos.

Prin stilul pe care îl dă evangheliei sale, Matei lărgește sfera de influență specifică lui Isus. El nu este doar Mântuitorul evreilor, ci al lumii întregi. La harul său au acces toți oamenii, chiar și cei păcătoși.

E posibil ca, în Etiopia fiind, să fi fost decapitat la porunca regelui, în timp ce celebra Euharistia. Trupul său se află la Salerno, în Italia.

Obiectiv

Trăirea credinței ca vocație.

Învățătură

În ochii fariseilor și a cărturarilor din timpul lui Isus, Matei face parte din rândul celor care nu pot avea acces la harul divin. Prin munca sa, se autoexclude din start. Mai întâi este vorba de încălcarea legii prin înșelarea contribuabililor, apoi intrarea în contact cu oameni din afara poporului sfânt, în acest fel, spurcându-se. În cele din urmă este socotit ca fiind omul romanilor.

Isus se apropie tocmai de o astfel de persoană, din perspectiva omului, plin de păcate, din perspectiva lui Dumnezeu, deschis să primească harul.

Chemarea lui Matei de la taraba de vameș înseamnă chemarea la a trăi vocația de ucenic. Isus nu-i schimbă meseria, ci viața. De atunci, Matei nu a câștigat mai bine, nici nu a fost văzut mai bine de către oameni, dar a fost mai mult iubit de Dumnezeu și de Biserică. Matei lasă taraba și răspunde altarului, nu mai adună impozite pentru romani, ci adună suflete pentru Dumnezeu. Nu mai ia un salariu pentru munca pe care o face, ci ia viața veșnică.

O schimbare totală, care, fără harul lui Dumnezeu, ar fi eșuat o dată cu terminarea ospățului la care a fost invitat și Isus cu primii ucenici.

Matei ia totul în serios. Întâlnirea cu Isus care îl cheamă, a însemnat pentru el începutul credinței. Pentru el Isus este viața, iar ceea ce îl va apropia mai mult de "viață" este credința, credința alimentată de minunile făcute, de predicile ascultate, de exemplul primit. Ecoul acestei atitudini se simte cel mai bine în evanghelia pe care o lasă Bisericii și lumii.

Practic

- Citiți din Noul Testament despre momentul chemării lui Matei. Ce impresionează în mod deosebit?

- Privit din perspectiva nunții pentru miri, a primiției pentru un preot, cum poate fi caracterizat ospățul dat de Matei după chemarea sa?

- Care este lecția generală pe care o dă Isus prin chemarea lui Matei?

- Reflectând la chemarea lui Matei și la cea a unor profeți sau chiar a unor preoți pe care îi cunoașteți, ce asemănări sau deosebiri pot fi?

- Care este imaginea pe care vrea să ne-o transmită Matei despre Isus, în evanghelia sa?

Texte de referință

"Plecând de acolo, Isus a văzut un om numit Matei, stând la postul de vamă, și i-a spus: «Urmează-mă!». Ridicându-se, el l-a urmat. Și pe când stăteau la masă în casă, iată că mulți vameși și păcătoși au venit și s-au așezat la masă cu Isus și cu discipolii lui. Văzând aceasta, fariseii au spus discipolilor lui: «De ce mănâncă învățătorul vostru cu vameșii și cu păcătoșii?». Auzindu-i, el le-a spus: «Nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii. Așadar, mergeți și învățați ce înseamnă: îndurare vreau și nu jertfă, căci nu am venit să-i chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși»" (Mt 9,9-13).

"Isus i-a trimis pe aceștia doisprezece, poruncindu-le: «Să nu mergeți pe calea păgânilor și să nu intrați în cetatea samaritenilor. Mergeți mai degrabă la oile pierdute ale casei lui Israel. Mergând, predicați: s-a apropiat împărăția cerurilor. Vindecați-i pe cei bolnavi, înviați-i pe cei morți, curățați-i pe cei leproși, alungați-i pe diavoli. În dar ați primit, în dar să dați. Nu luați nici aur, nici argint, nici bani la brâu, nici desagă pentru drum, nici două tunici, nici încălțăminte și nici toiag, pentru că cine lucrează are dreptul la hrană. În cetatea sau în satul în care intrați, interesați-vă cine este om vrednic și rămâneți acolo până când plecați. Intrând în casă, salutați. Și, dacă acea casă este vrednică, pacea voastră să vină asupra ei; însă dacă nu este vrednică, pacea voastră să se întoarcă la voi. Dacă cineva nu vă primește și nu ascultă cuvintele voastre, ieșind din casă și din cetatea aceea, scuturați praful de pe picioarele voastre. Adevăr vă spun: mai ușor va fi în ziua judecății pentru pământul Sodomei și al Gomorei decât pentru cetatea aceea»" (Mt 10,5-15).

Rugăciune

Doamne Isus Cristoase, chemarea lui Matei înseamnă și chemarea noastră. Răspunsul lui trebuie să fie și răspunsul nostru. Dă-ne promptitudine în a răspunde zi de zi chemării tale tainice la iubire. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat