Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

Iob

Profil general

Iob este un om din ținutul Uz, din Răsărit. Despre el, cartea din Sfânta Scriptură care îi poartă numele, spune că era un om drept, se ferea de păcat și era temător de Dumnezeu. Are zece copii: șapte băieți și trei fete. Din punct de vedere social este deosebit de bogat: are șapte mii de oi, trei mii de cămile și cinci sute de perechi de boi. Gândindu-se că fiii săi pot păcătui, Iob aduce în fiecare zi jertfă pentru ei.

Într-o zi, Satana cere permisiune de la Dumnezeu să-l pună la încercare. Atunci toate nenorocirile se abat asupra lui. Mai întâi îi sunt furați boii, apoi turmele și paznicii sunt loviți de trăsnet, tâlharii îi fură cămilele, iar un uragan doboară casa în care se aflau cei zece copii, care mor sub dărâmături. Pentru că Iob s-a resemnat și își spunea: "Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele Domnul binecuvântat!" (Iob 1,21), Satana îl lovește în trupul său cu lepră. Iob nu poate nici să se așeze, nici să stea culcat, o rană urât mirositoare este întreg trupul său. Până și soția îl reneagă și-l îndeamnă să-l blesteme pe Dumnezeu și să moară. Cu toate acestea Iob continuă să rămână fidel lui Dumnezeu, acceptând cu răbdare tot ceea ce primise de la el, ca încercare.

La un moment dat au venit la el trei prieteni. Au stat lângă el timp de șapte zile fără să spună nimic. Unul dintre ei, Elifaz din Teman, cel mai vârstnic, îi amintește că Dumnezeu îl răsplătește pe cel drept și îl pedepsește pe cel care greșește. În consecință îl sfătuiește să ceară iertare de la Dumnezeu, iar Dumnezeu îl va salva. Bildad din Șuah, al doilea din cei trei, mărește și el suferința spunând că Dumnezeu nu-l lovește pe cel desăvârșit, făcându-l pe Iob să înțeleagă că încă nu este desăvârșit. Ultimul, ?ofar, are și el un crez: dacă Dumnezeu este drept și înțelept, nu aduce nenorocirea peste cel drept. Ca atare, dacă Iob a fost lovit de nenorocire, înseamnă că nu este drept.

Iob însă știe că are conștiința curată. Mai știe că Dumnezeu îi răsplătește pe cei buni și îi pedepsește pe cei răi, chiar dacă realitatea din jur nu este de fiecare dată conformă cu ceea ce știe el. El vede cum de multe ori celor răi le merge bine, iar cei drepți sunt adesea nefericiți.

Toate soluțiile par să se îndrepte spre același rezultat: Dumnezeu este un mister greu de pătruns. Grele de pătruns sunt și căile sale.

Văzând atitudinea lui Iob, cei trei prieteni au răspunsuri diferite: unul îl consideră trufaș, altul încăpățânat, iar un altul, nebun. Iob nu le mai răspunde la provocări decât cu ironii. El știe că în fața lui Dumnezeu este drept și așteaptă cu răbdare să i se facă dreptate.

Intervine un al patrulea prieten, Elihu, care introduce un subiect nou: suferința vine din partea lui Dumnezeu ca o încercare. Prin ea, Dumnezeu probează fidelitatea omului. În acest caz, suferința capătă valoare educativă.

Disperat și plin de răni, Iob își înalță privirea și inima spre Dumnezeu și-i cere cont de starea în care se află. E sigur că acolo sus are un apărător și că într-o zi îl va salva, dar așteaptă un răspuns concret.

Dumnezeu îi răspunde, oarecum mustrându-l. Îl invită să încerce să pătrundă măreția creației și atotputernicia lui. Iob recunoaște că a vorbit despre lucruri prea mari și prea minunate, fără să știe (cf. Iob 42,3-6). În consecință, Dumnezeu îl reabilitează și îi oferă îndoit toate bunurile de mai înainte.

Obiectiv

Înțelegerea valorii suferinței.

Învățătură

Când omul se află în suferință, îi vine foarte greu să vadă mâna ocrotitoare a lui Dumnezeu. Și mai greu îi este să înțeleagă cum poate Dumnezeu să accepte suferința și s-o propună ca modalitate a probării fidelității.

În realitate însă există suferință pe care și-o provoacă omul singur, din cauza neatenției sale sau chiar în mod voit. Nerespectarea anumitor reguli, poate conduce la accidente. Dorința de a arăta altfel, față de cum am fost creați, și ea poate conduce la accidente. Se poate vorbi aici despre implanturi, operații estetice, percing-uri, tatuaje etc.

Există și suferințe pe care nu le putem provoca noi: îmbolnăvirea sau moartea unei persoane dragi, locuința dărâmată de o calamitate a naturii, neînțelegerea intenției bune din partea unei persoane dragi, lagărele naziste, închisorile comuniste etc.

Și astăzi se poate constata cum celor care sunt departe de Dumnezeu le merge bine, iar celor care îl caută în simplitatea inimii, abia fac față problemelor vieții.

Suferința pare să rămână în continuare un mister.

Isus Cristos, prin nașterea, viața, patima, moartea și învierea sa, dă valoare suferinței. Acceptată și trăită în credința în Isus Cristos, ea devine participare la suferința lui. Cel care suferă, nu mai suferă singur, ci împreună cu Isus Cristos. Iar dacă acceptarea suferinței a însemnat pentru Isus Cristos mântuirea noastră, acceptarea suferinței din partea noastră, înseamnă participare la mântuirea adusă de el. Rămâne însă caracterul subiectiv al suferinței, pe care nu-l poate exclude nimeni, și anume, neînțelegerea ei. Fiecare se poate întreba: "De ce eu?", "De ce mie?".

În viziune creștină, suferința nu este efectul păcatului, ci este participare la opera de răscumpărare înfăptuită de Isus Cristos.

Practic

- Care este lecția principală pe care ne-o dă Iob prin atitudinea sa?

- Sunteți pentru câteva momente cei trei prieteni ai lui Iob. Care credeți că ar fi cuvintele cele mai potrivite pe care i le-ați putea adresa?

- Unde se poate găsi în liturgie răspunsul lui Iob: "Cred că răscumpărătorul meu trăiește...?".

- Care este atitudinea dumneavoastră față de suferință?

- Cum se poate înțelege în condițiile de astăzi situația persoanelor defavorizate, a celor cu dizabilități, a soțiilor traumatizate de către soți, a tinerelor, victime ale traficului de persoane etc.? Sunt suferințe pe care le acceptă Dumnezeu? Dacă da, de ce? Dacă nu, care este explicația lor?

- Organizați la nivel de comunitate ceva concret în legătură cu problema suferinței.

Texte de referință

"Era odată în ținutul Uz un om pe care îl chema Iob și acest om era fără prihană și drept; se temea de Dumnezeu și se ferea de ce este rău" (Iob 1,1).

"Atunci a zis Iob: «Gol am ieșit din sânul mamei mele și gol mă voi întoarce în pământ! Domnul a dat, Domnul a luat, fie numele Domnului binecuvântat!». Dincolo de toate acestea, Iob nu a păcătuit și nu a pronunțat nici un cuvânt de blestem împotriva lui Dumnezeu" (Iob 1,21-22).

"Și a luat Iob un ciob să se scarpine și stătea pe o grămadă de gunoi în afara orașului. Atunci soția lui i-a zis: ?ii în continuare la statornicia ta? Blestemă-l pe Dumnezeu și mori!" (Iob 2,8-9).

"Dar eu știu că cel care mă va salva este viu și că el, în ziua cea din urmă, va ridica iar din praf această piele a mea care se destramă. Și afară din trupul meu îl voi vedea pe Dumnezeu. Pe el îl voi vedea și ochii mei îl vor privi, nu ai altuia. După acest moment, măruntaiele mele tânjesc" (Iob 19,25-27).

"Și Iob a mai trăit după aceia încă o sută patruzeci de ani și a văzut pe fiii săi și pe fiii fiilor săi, până la al patrulea neam. Și a murit Iob bătrân și încărcat de zile" (Iob 42,16-17).

Rugăciune

Doamne, tu ai ales pentru Fiul tău calea suferinței pentru a ne mântui pe noi de păcat. Ajută-ne să înțelegem suferința, iar atunci când se va năpusti asupra noastră, nu ne lăsa în disperare. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat