Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

Abraham

Profil general

Înainte să fie chemat de Dumnezeu, Abraham era un nomad bogat, cu nenumărate turme, cu slujitori și slujitoare. Soția sa, Sara, deși frumoasă, nu putea să aibă copii. Fiind nomad, nu avea o locuință stabilă. Era originar din cetatea Ur, din Caldeea. Alături de tatăl său Terah, de soția sa și de nepotul său Lot, pleacă din Ur și se stabilește la Haran, în nordul Mesopotamiei (Irakul de astăzi).

Până la momentul chemării din partea lui Dumnezeu, Abraham era un om necunoscut pentru timpul său. Oameni bogați, asemenea lui, erau mulți în acel timp. Turmele de oi, caprele, cămilele, precum și numărul mare de slujitori, făceau din el un om bogat, dar nu un om cunoscut. Ceea ce l-a scos din anonimat a fost chemarea lui Dumnezeu.

Într-una dintre zile, Abraham aude glasul lui Dumnezeu care îi spune imperativ: "Ieși din pământul tău, din neamul tău și din casa tatălui tău și mergi în pământul pe care ți-l voi arăta eu..." (Gen 12,1). Acesta este momentul în care în Abraham are loc o transformare radicală. Dintr-un nomad cunoscut doar în mediul său familial, prin răspunsul pe care îl dă chemării lui Dumnezeu, devine "tatăl unui mare număr de popoare" (Gen 17,4). Toți aveau să-l cunoască, atât din timpul său cât și după. Intrând în logica chemării lui Dumnezeu, el devine tatăl poporului israelit, personaj cunoscut și prețuit atât de creștini, de evrei, cât și de musulmani.

Momentele principale care conturează imaginea lui Abraham sunt: chemarea și răspunsul său, ieșirea din Urul Caldeii și plecarea spre țara Canaanului, nerecunoașterea Sarei ca fiind soția lui pentru că ar fi putut să fie ucis de faraon, salvarea lui Lot și binecuvântarea din partea preotului Melchisedec, schimbarea numelui din Abraham în Abraaham, întâlnirea cu Sfânta Treime la stejarul din Mambre și vestea că în sfârșit soția sa Sara va putea avea un fiu, intervenția lui la Dumnezeu pentru salvarea Sodomei, împlinirea dorinței lui Dumnezeu de a-l jertfi pe Isaac, moartea lui (cf. Gen 12-25).

Abraham este fără îndoială un personaj complex. Originea sa, alegerea lui din partea lui Dumnezeu, misiunea încredințată, modalitățile prin care el își manifestă încrederea în Dumnezeu sunt tot atâtea puncte care îi marchează viața și-i dezvăluie profilul uman, psihologic și spiritual.

Obiectiv

A răspunde chemării lui Dumnezeu; chemării generale la sfințenie, chemării speciale la viața de familie, la preoție sau viața consacrată.

Învățătură

Abraham este personajul biblic a cărui viață vorbește de la sine. La momentul chemării sale, ideea de Dumnezeu nu-i spunea mare lucru, de răspuns la chemare nici atât. Era omul timpului său, obișnuit cu viața dură de nomad, cu zeii cărora probabil li se închina și le aducea jertfe din turmele sale. Intervenția Dumnezeului adevărat îl schimbă total. Și pentru ca schimbarea să fie evidentă, Dumnezeu îi cere să părăsească locul în care își dusese viața până atunci, îi schimbă până și numele, îi cere fidelitate, îl face "partenerul" său de dialog. Din acel moment Abraham este scos din anonimat și prin el și Dumnezeu. Este momentul în care, după experiența căderii în păcat a primilor oameni și după potop, Dumnezeu reintră în mod oficial în istoria omenirii.

Alegerea lui Abraham nu este justificată de vreun merit de-al său. Este o alegere liberă și recere un răspuns liber. Este primul răspuns, prototip pentru toate răspunsurile pe care de-a lungul istoriei oamenii l-au dat chemării lui Dumnezeu. În cazul lui Abraham, intenția este evidentă: "Vreau să fac din tine tatăl unui mare număr de popoare" (Gen 17,4). Este pentru prima dată când Dumnezeu lansează ideea de popor al său: "Vino în pământul pe care ți-l voi arăta eu. Voi ridica din tine un popor mare, te voi binecuvânta, voi mări numele tău și vei fi izvor de binecuvântare" (Gen 12,1-2). Dumnezeu nu vrea să mai fie un Dumnezeu anonim, lăsându-i pe oameni să se închine zeilor închipuiți de ei.

Prin Abraham, el se prezintă ca fiind Treimea Sfântă la stejarul din Mambre, ca singurul căruia trebuie să i se aducă cult prin intermediul marelui preot Melchisedec, ca cel drept prin nedreptățile comise de locuitorii Sodomei și ai Gomorei, ca cel care îl pune pe om la încercare prin cererea jertfirii lui Isaac și nu în ultimul rând, se prezintă ca cel care cheamă iar omul răspunde.

La rândul său Abraham devine simbolul legăturii prin excelență a omului cu Dumnezeu, indiferent de modalitățile în care aceasta se manifestă.

Practic

- Citiți împreună capitolul 12 din Cartea Genezei și trasați liniile fundamentale ale chemării lui Abraham.

- Folosindu-vă de materiale auxiliare, încercați să prezentați viața de nomad. Faceți apoi o paralelă între acest stil de viață și viața creștinului pe pământ, pelerin spre împărăția lui Dumnezeu.

- Găsiți asemănări și deosebiri între chemarea și răspunsul lui Abraham și chemarea și răspunsul preoților și al persoanelor consacrate care vă înconjoară.

- În ce măsură semnele sensibile din viața lui Abraham înseamnă răspuns concret la chemarea lui Dumnezeu?

- Analizând textele referitoare la Abraham, se poate vorbi de credință în accepția creștină de astăzi?

- Discutați la nivel de grup scena jertfirii lui Isaac din perspectiva tatălui său, Abraham. Ce vă sugerează?

Texte de referință

"După aceea a zis Domnul către Abraham: «Ieși din pământul tău, din neamul tău și din casa tatălui tău și vino în pământul pe care ți-l voi arăta eu. Și eu voi ridica din tine un popor mare, te voi binecuvânta, voi mări numele tău și vei fi izvor de binecuvântare. Voi binecuvânta pe cei care te vor binecuvânta și îi voi blestema pe cei care te vor blestema. În tine vor fi binecuvântate toate neamurile pământului»" (Gen 12,1-3).

"Și a binecuvântat Melchisedec pe Abraham și a zis: «Binecuvântat să fie Abraham de Dumnezeu cel preaînalt, care a dat pe dușmanii tăi în mâinile tale!». Și Abraham i-a dat lui Melchisedec zeciuială din toate" (Gen 14,19-20).

"Apoi Domnul s-a arătat iarăși lui Abraham la stejarul din Mambre, într-o zi pe la amiază, când stătea la ușa cortului său. Atunci, ridicându-și ochii, a privit și iată trei oameni stăteau înaintea lui și cum i-a văzut a alergat dinaintea cortului său în întâmpinarea lor și li s-a închinat până la pământ" (Gen 18,1-2).

"După aceea, Dumnezeu l-a pus la încercare pe Abraham, zicându-i: «Abrahame, Abrahame!». Iar el a răspuns: «Iată-mă!». Și Dumnezeu i-a zis: «Ia pe fiul tău, pe Isaac, pe singurul tău fiu, pe care îl iubești și du-te în pământul Moria și adu-l acolo ardere de tot pe un munte, pe care ți-l voi arăta eu...». Atunci îngerul Domnului a strigat către el din cer și a zis: «Abrahame, Abrahame!». Acesta a răspuns: «Iată-mă!». Iar îngerul a zis: «Să nu-ți ridici mâna asupra copilului și nici să nu-i faci vreun rău, căci acum știu că te temi de Dumnezeu și pentru mine nu ai cruțat pe singurul tău fiu»" (Gen 22,1-2.11-12).

Rugăciune

Te preamăresc, Doamne, împreună cu slujitorul tău, patriarhul Abraham. Ajută-mă, ca având înaintea mea un astfel de exemplu, să trec peste încercările vieții și să-ți slujesc numai ție, Dumnezeul meu. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat