Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

7. Isus înviat și viu în Biserică

Lc 24,1-53

Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt

1. Lectio: Să citim cuvântul: lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute.

24 1 În prima zi a săptămânii, dis-de-dimineață, ele au plecat la mormânt, ducând miresmele pregătite. 2 Au găsit piatra de la mormânt rostogolită, 3 iar când au intrat, nu au găsit trupul Domnului Isus. 4 Pe când ele erau nedumerite de acest fapt, iată că le-au apărut doi bărbați în haine strălucitoare. 5 Cuprinse de spaimă, și-au plecat fața spre pământ. Atunci ei le-au spus: "De ce-l căutați pe Cel Viu printre cei morți? 6 Nu este aici. A înviat. Amintiți-vă ce v-a spus pe când era încă în Galileea: 7 «Fiul Omului trebuie să fie dat pe mâna oamenilor păcătoși, să fie răstignit, iar a treia zi să învie»". 8 Atunci și-au amintit de cuvintele lui. 9 Întorcându-se de la mormânt, au vestit toate acestea celor unsprezece și tuturor celorlalți. 10 Erau: Maria Magdalena, Ioana și Maria, mama lui Iacob, și altele împreună cu ele, care au spus acestea apostolilor. 11 Însă cuvintele acestea li s-au părut vorbe goale și nu le-au crezut.

12 Atunci Petru, ridicându-se, a alergat la mormânt. Aplecându-se, a văzut numai giulgiurile și a plecat mirat de ceea ce s-a întâmplat.

13 Și iată că, în aceeași zi, doi dintre ei se duceau spre un sat numit Emaus, cam la șaizeci de stadii de Ierusalim. 14 Aceștia vorbeau între ei despre toate cele întâmplate. 15 Pe când vorbeau și se întrebau, Isus însuși s-a apropiat și mergea împreună cu ei. 16 Dar ochii lor erau ținuți să nu-l recunoască. 17 El le-a spus: "Ce înseamnă aceste cuvinte pe care le schimbați între voi pe drum?" Ei s-au oprit triști. 18 Unul dintre ei, cu numele Cleopa, i-a răspuns: "Numai tu ești străin în Ierusalim și nu știi cele petrecute în zilele acestea?" 19 El le-a zis: "Ce anume?" Ei au spus: "Cele despre Isus Nazarineanul, care era profet puternic în faptă și cuvânt înaintea lui Dumnezeu și a întregului popor, 20 cum arhiereii și conducătorii noștri l-au dat să fie condamnat la moarte și l-au răstignit. 21 Noi speram că el este cel care trebuia să elibereze Israelul; dar, cu toate acestea, iată, este a treia zi de când s-au petrecut aceste lucruri. 22 Ba, mai mult, unele femei dintr-ale noastre ne-au uimit. Fuseseră la mormânt dis-de-dimineață 23 și, negăsind trupul lui, au venit spunând că au avut vedenii cu îngeri care spun că el este viu. 24 Unii dintre cei care sunt cu noi au mers și ei la mormânt și au găsit așa cum au spus femeile, dar pe el nu l-au văzut". 25 Atunci le-a spus: "O, nepricepuților și greoi de inimă în a crede toate cele spuse de profeți! 26 Oare nu trebuia Cristos să sufere acestea și să intre în gloria sa?" 27 Și, începând de la Moise și toți profeții, le-a explicat din toate Scripturile cele referitoare la el.

28 Când s-au apropiat de satul spre care mergeau, el s-a făcut că merge mai departe. 29 Dar ei l-au îndemnat insistent: "Rămâi cu noi pentru că se lasă seara și ziua e de acum pe sfârșite". Atunci a intrat să rămână cu ei. 30 Și, pe când stătea la masă cu ei, luând pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și le-a dat-o lor. 31 Atunci li s-au deschis ochii și l-au recunoscut, dar el s-a făcut nevăzut dinaintea lor. 32 Iar ei spuneau unul către altul: "Oare nu ne ardea inima în noi când ne vorbea pe drum și ne explica Scripturile?"

33 Și, în același ceas, s-au ridicat și s-au întors la Ierusalim. I-au găsit adunați pe cei unsprezece și pe cei care erau cu ei, 34 care le-au zis: "Domnul a înviat într-adevăr și s-a arătat lui Simon". 35 Iar ei le-au povestit cele de pe drum și cum l-au recunoscut la frângerea pâinii.

36 Pe când vorbeau ei acestea, el a stat în mijlocul lor și le-a spus: "Pace vouă!" 37 Speriați și cuprinși de teamă, credeau că văd un duh, 38 dar el le-a spus: "De ce v-ați tulburat și de ce se ridică aceste gânduri în inima voastră? 39 Priviți mâinile și picioarele mele căci sunt eu însumi. Pipăiți-mă și vedeți: duhul nu are carne și oase, cum mă vedeți pe mine că am". 40 Și, spunând acestea, le-a arătat mâinile și picioarele. 41 Însă pentru că ei, de bucurie, încă nu credeau și se mirau, le-a spus: "Aveți aici ceva de mâncare?" 42 Ei i-au dat o bucată de pește fript. 43 Luând-o, a mâncat-o înaintea lor.

44 Apoi le-a spus: "Acestea sunt cuvintele pe care vi le-am spus când încă eram cu voi; că trebuie să se împlinească toate cele scrise despre mine în Legea lui Moise, în Profeți și în Psalmi". 45 Atunci le-a deschis mintea să înțeleagă Scripturile 46 și le-a spus: "Așa este scris: Cristos trebuia să sufere și să învie din morți a treia zi 47 și să fie predicată convertirea în numele lui spre iertarea păcatelor la toate popoarele. Începând din Ierusalim, 48 voi veți fi martorii acestor lucruri. 49 Și, iată, eu trimit asupra voastră pe acela pe care Tatăl l-a promis, însă voi să rămâneți în cetate, până când veți fi îmbrăcați cu putere de sus".

50 Apoi i-a scos până spre Betania și, ridicându-și mâinile, i-a binecuvântat, 51 iar în timp ce îi binecuvânta, s-a îndepărtat de ei și a fost ridicat la cer. 52 Iar ei, adorându-l, s-au întors la Ierusalim cu bucurie mare 53 și stăteau tot timpul în templu, binecuvântându-l pe Dumnezeu.

Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit.

2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu)

În Prima scrisoare către Corinteni, Paul exprimă în acești termeni importanța atribuită de comunitatea creștină primară învierii lui Isus:

14 Însă dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră și zadarnică este credința voastră. 15 Iar noi suntem găsiți martori falși ai lui Dumnezeu pentru că dăm mărturie împotriva lui Dumnezeu, [spunând] că l-a înviat pe Cristos, pe care nu l-a înviat, de vreme ce morții nu învie. 16 Căci dacă morții nu învie, nici Cristos nu a înviat, 17 iar dacă Cristos nu a înviat, credința voastră este zadarnică și voi sunteți încă în păcatele voastre, 18 iar cei care au adormit în Cristos au pierit... 20 Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul [învierii] celor adormiți.

Pe aceeași linie de interpretare sunt numeroasele referințe neotestamentare care prezintă învierea lui Isus drept momentul cel mai important al vestirii post-pascale (kerigma) și lasă, în felul acesta, în mod clar să se înțeleagă că nu Cristos cel mort aduce mântuirea, ci Cristos care, după ce a murit, a înviat.

Atunci când evangheliștii scriu despre învierea lui Isus, fără îndoială, sunt conștienți de toate acestea și acceptă sensul altei afirmații pauline: "dacă îl mărturisești cu gura ta pe Domnul Isus și crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit" (Rom 10,9).

Să urmărim câteva momente care compun relatarea lui Luca despre învierea lui Isus.

2.1. Vizita la mormântul gol (Lc 24,1-12)

Luca arată în redactarea sa o mai mare libertate decât ceilalți evangheliști în a omite unele date, în a schimba altele și în a adăuga note proprii.

Are în comun cu ceilalți sinoptici vizita femeilor la mormânt, rostogolirea pietrei, inspecția în interiorul mormântului, apariția mesagerilor divini, sentimentul de teamă care urmează, explicația celor întâmplate, părăsirea mormântului și succesiva veste dată ucenicilor.

Omisiunile privesc tendința de a minimaliza componenta miraculoasă a evenimentului și tot ceea ce ar putea provoca în femei o tulburare excesivă.

Schimbările și adaosurile cele mai semnificative privesc următoarele puncte: îngerii care le apar femeilor sunt doi și au chip omenesc; cuvintele pe care îngerul le adresează femeilor urmăresc direct sensul mormântului gol: "De ce-l căutați pe Cel Viu printre cei morți? Nu este aici. A înviat!"; femeile sunt primele persoane care cred; ele acționează autonom, fără a fi subordonate ucenicilor, merg din proprie inițiativă la ucenici să le spună cele întâmplate; învierea lui Isus face parte din planul lui Dumnezeu, de aceea nu poate fi împiedicată de forțe umane; femeile amintite acum sunt aceleași care l-au însoțit pe Isus până la mormânt; mărturia lor este considerată o nebunie de către ucenici, cu toate acestea Petru aleargă la mormânt, intră și se întoarce apoi plin de mirare.

Rămânem surprinși să aflăm că primele persoane care au fost informate de învierea lui Isus sunt femeile și nu bărbații. Atunci când vrea să răsplătească o persoană, Isus nu se uită la etichete ci la inimă.

Formula "Cel Viu" este luată aici nu în sensul că Isus "încă mai trăiește", ci în sensul că Isus, la fel ca Dumnezeul VT, poartă cu sine plinătatea vieții, așadar, ar fi absurd să ne gândim la o conviețuire pașnică cu împărăția morților.

2.2. Apariția lui Isus celor doi ucenici de la Emaus (Lc 24,13-35)

Această relatare cuprinde două momente distincte: momentul necredinței (v. 13-29) și momentul credinței (v. 30-35). Pentru cel care ține cont de aceste două momente și de relația lor reciprocă, nu este greu să individualizăm ce a urmărit autorul.

Folosindu-se de un episod construit cu mare acuratețe și înțelepciune, el vrea să puncteze că credința în Cel Înviat nu s-a născut din nimic sau din sugestii mai mult sau mai puțin colective, ci ca urmare a unor anumite semne de recunoaștere și a mărturiei pe care o dă Isus și vechile Scripturi.

Evanghelistul interpretează întâlnirea Celui înviat cu ucenicii de la Emaus în lumina celebrării euharistice a Bisericii post-pascale. Deci el este convins că Cel Înviat este prezent în comunitatea creștină ori de câte ori ea celebrează euharistia. Emaus este oriunde se adună comunitatea creștină. Ea îl are întotdeauna cu sine pe Isus, la masă, așa cum l-a avut de-a lungul drumului. El nu este niciodată absent. Adesea invitații nu-și dau seama, așa cum s-a întâmplat cu cei doi ucenici, dar evanghelistul îi îndeamnă să-și ascută privirea până ce-l descoperă pe marele comesean cu care stau la ospăț.

Unii autori sunt de părere că acest fragment își propune să evidențieze o triplă întâlnire a Celui înviat cu comunitatea eclezială: întâlnirea în cuvânt (v. 15-29), întâlnirea în euharistie (v. 30-31), întâlnirea în adunarea comunității (v. 33-35).

Cât privește duritatea cuvintelor lui Isus: "O, nepricepuților și greoi de inimă în a crede toate cele spuse de profeți! 26 Oare nu trebuia Cristos să sufere acestea și să intre în gloria sa?", acesta este un avertisment pe care Biserica îl adresează tuturor acelora care se încăpățânează să refuze mesajul învierii, în ciuda atâtor dovezi scripturistice și a atâtor martori calificați. În plus, nu este vorba despre lipsă de dovezi, ci de lipsă de credință în cuvântul lui Dumnezeu transmis de profeți.

2.3. Apariția lui Isus apostolilor în Cenacol (Lc 24,36-49)

Această apariție se desfășoară în trei momente: în primul moment Isus se prezintă apostolilor, dar ei rămân uimiți și înspăimântați, crezând că văd un duh; în al doilea moment se face cunoscut; într-un al treilea moment el încredințează apostolilor mandatul de a vesti tuturor popoarelor, sub directa asistență a Duhului Sfânt, moartea sa, învierea sa, convertirea și iertarea păcatelor.

Strict legate de această împărțire tripartită avem și temele principale ale acestui fragment: recunoașterea Celui înviat, discursul Celui înviat despre misiunea apostolilor, promiterea Duhului Sfânt.

Chiar dacă pe scurt, textul conține o dublă importantă învățătură:

- trimiterea Duhului Sfânt comunității creștine este posibilă și, de fapt, se verifică întrucât și deoarece Cristos a înviat;

- evenimentul Rusaliilor despre care se vorbește în Faptele apostolilor este prelungirea și consecința logică a Paștelui.

2.4. O întrebare: aparițiile Celui Înviat au loc într-o singură zi?

Citind textul din Lc 24,1-53 obligatoriu trebuie să ne punem întrebarea dacă aparițiile Celui Înviat, inclusiv Înălțarea sa la cer, au avut loc în aceeași zi, adică în duminica de Paști. Asta din cauză că Luca, spre deosebire de ceilalți evangheliști nu are indicații speciale de timp pentru a ne orienta.

Ce să răspundem? Cu toată probabilitatea evanghelistul se abține de la orice amănunt de ordin cronologic pentru a atrage mai bine atenția cititorului asupra importanței pe care o asumă evenimentul pascal în viitoarea istorie a mântuirii. De acum înainte Cel Înviat și numai el, că vrem sau nu, este centrul acestei istorii.

2.5. Înălțarea la cer (Lc 24,50-53)

În ciuda scurtimii sale, textul oferă ocazia unor sublinieri de o notabilă greutate doctrinară.

Conform scrierilor veterotestamentare, a binecuvânta una sau mai multe persoane în numele lui Dumnezeu înseamnă a promite că Domnul va fi prezent în viața lor ca ajutor și protecție. Gestul de binecuvântare a lui Isus arată că, în ciuda aparențelor, Isus va continua să fie prezent în mijlocul apostolilor și a comunității conduse de ei și că această prezență le va conferi tot ceea ce vor avea nevoie pentru a rămâne fideli propriei vocații.

După Înălțare, relațiile dintre Isus și ucenicii săi sunt destinate să se schimbe radical. De acum înainte, ei îl vor întâlni numai cu ochii credinței.

Apostolii se întorc în cetate, în templu, cu sufletul plin de bucurie, deoarece sunt siguri că Isus, deși s-a înălțat la cer, se va întoarce din nou în mijlocul lor prin trimiterea Duhului Sfânt.

2.6. De la Învierea lui Isus la Rusaliile Bisericii

Din cele expuse până acum și din unele texte din Faptele apostolilor (Fap 1,8-8; 2,1-11; 2,32-33) rezultă că Învierea lui Isus nu este un eveniment de sine stătător ci intim legat atât cu Înălțarea sa la cer, cât și cu Rusaliile care nu sunt sfârșitul, ci începutul unei noi faze a istoriei mântuirii născute din Cel Înviat.

Lumen gentium (nr. 4) sintetizează foarte bine diferitele expresii ale activității post-pascale a Duhului Sfânt: "Duhul locuiește în Biserică și în inimile credincioșilor ca într-un templu (1Cor 3,16; 6,19) și în ei se roagă și dă mărturie despre înfiere (Gal 4,6; Rom 8,15-16.26). El călăuzește Biserica spre tot adevărul (In 16,13), o unește în comuniune și slujire, o înzestrează și o conduce cu diferite daruri ierarhice și carismatice și o împodobește cu roadele sale (cf. Ef 4,11-12; 1Cor 12,4; Gal 5,22). Prin puterea Evangheliei, El întinerește Biserica, o reînnoiește fără încetare și o duce la unirea desăvârșită cu Mirele ei".

Din Cartea Cronicilor aflăm că Rusaliile la care se referă Luca în Fap 2,1 și care se celebrau la 50 de zile după Paști, avea o strânsă legătură cu reînnoirea alianței de pe Sinai și promulgarea Legii mozaice. Putem presupune atunci că Luca vede în coborârea Duhului Sfânt data de naștere a noului popor mesianic și începutul acelei situații la care se referea Ioan Botezătorul, atunci când spunea: "Eu vă botez cu apă, însă vine unul mai puternic decât mine, căruia nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălțămintei. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc" (Lc 3,16).

Se proclamă din nou cuvântul.

3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră)

3.1. Învierea lui Isus: sărbătoarea vieții (Lc 24,5)

În relatarea lui Luca despre învierea lui Isus, două sunt momentele mai sugestive: momentul când îngerii le întreabă pe femei: "De ce-l căutați pe Cel Viu printre cei morți?" (Lc 24,5) și momentul când evanghelistul semnalează că întâlnirea cu Cel Înviat aduce cu sine o mare bucurie (Lc 24,41.52).

Așadar, pentru Luca, a spune Paști înseamnă a spune viață, înseamnă a spune sărbătoare. Mai bine zis, a spune viață și sărbătoare împreună. Și așa este. Din moment ce Paștele vorbește despre viață și este pentru viață, ce le mai rămâne creștinilor decât să se bucure, să tresalte?

Și totuși, văzând fața și comportamentul multor creștini, toate acestea nu apar. Din contra, aproape suntem ispitiți să credem că Isus, o dată țintuit pe cruce, a rămas acolo pentru totdeauna. Activitatea mântuitoare a lui Isus nu se termină cu Vinerea Sfântă. Ea are sens în măsura în care tinde spre dimineața de Paști și vestește, în felul acesta, că Isus, după ce a murit, va deveni "Cel Viu".

Continuă și tu să-l urmezi pe Mântuitorul pe drumul Calvarului, dar fără a uita că principalul punct de referință al drumului tău de credință trebuie să fie Cel Înviat. Și dacă este Cel Înviat, încetează de a mai avea chipul acela de persoană tristă, lugubră și deprimată, care nu i se potrivește celui care crede în viață și se simte făcut pentru viață.

În chip deosebit, încetează de a mai cultiva în sufletul tău ideea că Domnul ar fi, până la urmă, invidios pe fericirea omului. Dacă Dumnezeu ar fi invidios pe fericirea ta, nu te-ar mai fi creat și mântuit, n-ar mai fi inclus în planul mântuirii învierea lui Isus.

Orientând istoria mântuirii spre dimineața Paștelui, Dumnezeu s-a angajat nu să se elibereze de om, ci să elibereze omul și să-l refacă din nou. Radical. Total.

Și dacă încă mai eziți și îți este greu s-o sfârșești cu angoasa pe care o simți în interior, citește din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni (1,18 - 2,1.4-7).

3.2. Isus a înviat cu adevărat? Arată aceasta prin comportamentul tău

În comentariul la versetul psalmului 149: "Cântați Domnului un cântec nou", sfântul Augustin scrie: "Iată - tu zici - eu cânt. Tu cânți, bineînțeles. Aud că tu cânți. Dar ai grijă ca viața ta să nu dea mărturie împotriva glasului tău. Cântați cu glasul, cântați cu inima, cântați cu gura, cântați cu conduita voastră sfântă".

Am spus că învierea lui Isus este sărbătoarea vieții și că ea trebuie să ne conducă la bucurie. Sfântul Augustin te învață că Paștele, pe lângă faptul de a te bucura de el, trebuie să-l mărturisești. În ce fel? Arătând că Isus este realmente înviat, întrucât el trăiește în tine și te îndeamnă să împlinești lucrări sfinte, adică lucrări de viață.

La ce folosește să proclami că el a trecut de la moarte la viață, dacă apoi tu continui să rămâi în mormântul răutății tale, al păcatului tău, al lipsei tale de iubire, al mediocrității tale, al indolenței tale, al lâncezelii tale, al lipsei de onestitate, al egoismului tău?

Dacă tu crezi că Isus a înviat cu adevărat, fă să apară aceasta în persoana ta și în conduita ta.

3.3. Crezi în Isus înviat? Străbate "calea vieții"

În Dt 30,15-20 găsești un alt punct de referință pentru a înțelege bine ce înseamnă, pe plan practic, să crezi în Isus cel înviat. Iată textul:

"Iată, îți pun azi înainte viața și binele, moartea și răul. Căci îți poruncesc azi să iubești pe Domnul, Dumnezeul tău, să umbli pe căile lui, și să păzești poruncile lui, legile lui și rânduielile lui, ca să trăiești și să te înmulțești, și ca Domnul, Dumnezeul tău să te binecuvânteze în țara pe care o vei lua în stăpânire. Dar dacă inima ta se va abate, dacă nu vei asculta, și te vei lăsa amăgit să te închini înaintea altor dumnezei și să le slujești, vă spun astăzi că veți pieri, și nu veți avea zile multe în țara pe care o veți lua în stăpânire, după ce veți trece Iordanul. Iau azi cerul și pământul martori împotriva voastră că ți-am pus înainte viața și moartea, binecuvântarea și blestemul. Alege viața, ca să trăiești, tu și sămânța ta, iubind pe Domnul, Dumnezeu tău, ascultând de glasul Lui, și lipindu-te de El: căci de aceasta atârnă viața ta și lungimea zilelor tale, și numai așa vei putea locui în țara pe care a jurat Domnul că o va da părinților tăi, lui Abraham, Isaac și Iacob" (Dt 30,15-20).

La acest text din Dt ar trebui să adaugi și îndemnurile pauline:

"Când a murit, el a murit pentru păcat o dată pentru totdeauna, dar acum este viu; el trăiește pentru Dumnezeu. 11 Tot așa și voi, considerați că sunteți morți pentru păcat, dar vii pentru Dumnezeu în Cristos Isus. 12 Așadar, să nu mai domnească păcatul în trupul vostru muritor, astfel încât să ascultați de poftele lui, 13 și nici să nu puneți mădularele voastre în slujba păcatului ca instrumente ale nedreptății, ci oferiți-vă pe voi înșivă lui Dumnezeu ca înviați din morți, iar mădularele voastre ca instrumente ale dreptății în slujba lui Dumnezeu (Rom 6,10-13).

1 Așadar, dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus unde Cristos șade de-a dreapta lui Dumnezeu. 2 Cugetați la cele de sus și nu la cele de pe pământ... 5 Așadar, dați morții mădularele pământești: desfrânarea, necurăția, patima, pofta cea rea și lăcomia, care este idolatrie; 6 din cauza acestora vine mânia lui Dumnezeu asupra fiilor neascultării. 7 În acestea ați umblat și voi odinioară, când trăiați în astfel de vicii, 8 dar acum îndepărtați și voi toate acestea: mânia, furia, răutatea, blasfemia, vorbele rușinoase din gura voastră; 9 nu vă mințiți unii pe alții întrucât v-ați dezbrăcat de omul cel vechi împreună cu faptele lui 10 și v-ați îmbrăcat cu cel nou care se înnoiește după chipul creatorului său pentru a ajunge la cunoaștere, 11 unde nu mai este nici grec, nici iudeu, nici circumcizie, nici necircumcizie, nici barbar, nici scit, nici sclav, nici liber, ci Cristos care este totul în toate (Col 3,1-2.5-11).

3.4. Cei doi ucenici de la Emaus ne reprezintă pe noi toți (Lc 24,13-35)

Mesajul textului poate fi rezumat în următoarea invocație: "Doamne, la fel ca ucenicii de la Emaus, și eu sunt un călător care se îndepărtează adesea de prezența ta și se aventurează fără minte, pe căi fără ieșire.

Și eu, la fel ca ei, sunt adesea trist, deziluzionat, cu inimă de piatră, deoarece tind să refuz crucea și să urmez, de preferat, visuri de glorie.

Acum însă sunt aici, în fața ta, pentru a-ți cere să mergi alături de mine, să mă instruiești cu cuvântul tău, să stau la masa trupului și a sângelui tău, să frâng cu tine și cu frații mei pâinea vieții, să-mi dai o inimă înflăcărată de iubire față de tine, să vestesc și altora milostivirea ta și să strig lumii, după ce m-am convins că tu ai înviat cu adevărat.

Sunt aici, în fața ta, pentru a-ți cere ca, o dată ce ai acceptat să te faci tovarășul meu de drum, să rămâi cu mine pentru totdeauna și să îndepărtezi în felul acesta de "a se face seară". Prea multe seri s-au succedat deja în inima mea, în mintea mea, în gândurile mele, în alegerile mele, în deciziile mele. Acum, gata! Acum vreau să-mi cumpăr un calendar care să marcheze numai aurorele și amiezile și pe care numai tu, Cel Înviat, mi-l poți da. Este calendarul pregătit de tine în dimineața Paștelui".

3.5. Cel Înviat a lăsat Biserica în mâinile Duhului său

Promițând și trimițându-l ucenicilor pe Duhul său, Cel Înviat te-a făcut să înțelegi, fără vreun echivoc, că adunarea creștină, la care aparții și tu, își menține propria identitate în măsura în care se lasă condusă de acest Duh.

Ce înseamnă, practic, să ne simțim membri ai unei comunități conduse de Duhul Celui Înviat?

În primul rând, înseamnă să ne intre bine în cap că Duhul Domnului prezentat de scrierile biblice este o realitate dinamică și creatoare și că nu ne putem numi creștini rămânând pe loc, inerți, somnoroși sau prea pacifici.

Suntem creștini în măsura în care ne mișcăm, acționăm, creștem, întinerim, privim înainte, ne curățăm în interior, bem apa curată a evangheliei, ne îndrăgostim de bine, așa cum cere Conciliul Vatican II (UR 4).

Duhul trimis de Cel Înviat nu este un Duh amorf, incolor sau fără chip. Scriptura spune deschis că el este Duhul lui Isus, și numai Duhul lui Isus (cf. Gal 4,6; Rom 8,9; Fil 1,19).

De aceea, nu ne putem gândi că un botezat se poate numi creatura Duhului Sfânt, dacă ideile sale, preocupările sale, doctrina sa, sentimentele sale, planurile sale sunt în disonanță cu ideile, preocupările, doctrina, sentimentele și planurile lui Cristos. De aceea, trebuie să subscriem afirmațiile lui Henri de Lubac: "Dacă Cristos nu este bogăția sa, Biserica e săracă. Edificiul ei se dărâmă dacă Cristos nu îi este arhitectul. E fără frumusețe, dacă nu reflectă frumusețea chipului lui Cristos. Știința cu care se laudă e falsă; e falsă înțelepciunea care o împodobește, dacă nu converg, și una și alta, în Cristos. E minciună toată doctrina sa, dacă ea nu vestește adevărul care este Cristos. E zadarnică toată gloria sa, dacă ea nu o face să consiste în umilința lui Cristos. Însuși numele ei ne este indiferent, dacă nu evocă imediat numele lui Cristos dat oamenilor pentru mântuirea lor".

În sfârșit, înseamnă să înaintăm prin pustiul vieții, echipați, așa cum amintește Prima scrisoare a lui Petru, cu "speranța sigură" (1,3) și în sunetul melodios al cuvintelor lui Paul: "Dacă Duhul celui care l-a înviat pe Isus Cristos din morți locuiește în voi, cel care l-a înviat pe Cristos din morți va învia și trupurile voastre muritoare, prin Duhul lui care locuiește în voi... Însuși Duhul dă mărturie duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu. Iar dacă suntem fii, suntem și moștenitori, moștenitori ai lui Dumnezeu și, împreună-moștenitori cu Cristos, dacă suferim cu el, ca împreună cu el să fim și preamăriți" (Rom 8,11.16-17).

Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit.

4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).

5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat

6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie

Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat