Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

5. Inefabila gingășie a lui Dumnezeu

Lc 15,1-32

Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt

1. Lectio: Să citim cuvântul: lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute

1 Toți vameșii și păcătoșii se apropiau de el ca să-l asculte. 2 Fariseii și cărturarii însă murmurau spunând: "Acesta îi primește pe păcătoși și mănâncă cu ei". 3 Atunci le-a spus această parabolă: 4 "Cine dintre voi, având o sută de oi și pierzând una dintre ele, nu le lasă pe cele nouăzeci și nouă în pustiu și umblă după cea pierdută până când o găsește? 5 Iar când o găsește, o pune pe umerii săi bucurându-se 6 și, venind acasă, îi cheamă pe prieteni și vecini spunându-le: «Bucurați-vă împreună cu mine pentru că mi-am găsit oaia pierdută!» 7 Vă spun că tot așa, va fi mai mare bucurie în cer pentru un păcătos care se convertește, decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care nu au nevoie de convertire.

8 Sau care femeie, având zece drahme, dacă pierde una dintre ele, nu aprinde lumina și mătură casa și caută cu grijă până o găsește? 9 Iar când o găsește, își cheamă prietenele și vecinele spunându-le: «Bucurați-vă împreună cu mine pentru că am găsit drahma pe care o pierdusem!» 10 Tot așa, vă spun, va fi mai mare bucurie înaintea îngerilor lui Dumnezeu pentru un păcătos care se convertește".

11 Apoi le-a spus: "Un om avea doi fii. 12 Cel mai tânăr dintre ei i-a spus tatălui: «Tată, dă-mi partea de avere ce mi se cuvine». Iar el le-a împărțit averea. 13 Și, nu după multe zile, fiul cel mai tânăr și-a adunat toate și a plecat de acasă într-o țară îndepărtată. Acolo și-a risipit averea într-o viață de desfrâu. 14 După ce a cheltuit toate, a venit o mare foamete în țara aceea, iar el a început să ducă lipsă. 15 Atunci s-a dus și s-a aciuat la unul dintre cetățenii acelei țări care l-a trimis la câmp să păzească porcii. 16 Și ar fi dorit să se sature cu roșcovele pe care le mâncau porcii, dar nimeni nu-i dădea. 17 Atunci, venindu-și în fire, a spus: «Câți zilieri ai tatălui meu au pâine din belșug, iar eu mor aici de foame! 18 Mă voi ridica, mă voi duce la tatăl meu și-i voi spune: «Tată, am păcătuit împotriva cerului și înaintea ta; 19 nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău. Ia-mă ca pe un zilier al tău». 20 Într-adevăr, s-a ridicat și a mers la tatăl său. Pe când era încă departe, tatăl l-a văzut, i s-a făcut milă și, alergând, l-a îmbrățișat și l-a sărutat. 21 Atunci, fiul i-a spus: «Tată, am păcătuit împotriva cerului și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău». 22 Însă tatăl a spus către servitorii săi: «Aduceți repede haina cea dintâi și îmbrăcați-l! Dați-i un inel în deget și încălțăminte în picioare. 23 Aduceți vițelul cel îngrășat și tăiați-l: să mâncăm și să ne bucurăm, 24 căci acest fiu al meu era mort și a revenit la viață, era pierdut și a fost găsit». Și au început să sărbătorească.

25 Însă fiul lui mai mare era la câmp. Când a venit și s-a apropiat de casă, a auzit cântece și jocuri. 26 Atunci a chemat pe unul dintre servitori și l-a întrebat ce este aceasta. 27 El i-a spus: «Fratele tău a venit, iar tatăl tău, pentru că l-a recăpătat sănătos, a tăiat vițelul cel îngrășat». 28 Dar el s-a mâniat și nu voia să intre. Însă tatăl său a ieșit și-l ruga stăruitor. 29 El i-a răspuns tatălui său: «Iată, de atâția ani te slujesc și niciodată n-am călcat porunca ta. Dar mie nu mi-ai dat niciodată măcar un ied să mă distrez cu prietenii mei. 30 Însă, când a venit acest fiu al tău care și-a mâncat averea cu desfrânatele, ai tăiat pentru el vițelul cel îngrășat». 31 Atunci, el i-a spus: «Fiule, tu ești cu mine totdeauna și toate ale mele sunt ale tale. 32 Dar trebuia să sărbătorim și să ne bucurăm pentru că acest frate al tău era mort și a revenit la viață, era pierdut și a fost găsit!»"

Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit.

2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu)

Chiar dacă în Evanghelia după Luca este amintită frecvent milostivirea lui Dumnezeu față de cei păcătoși, capitolul 15 al acestei evanghelii atinge expresia sa cea mai înaltă și mai intensă din punct de vedere emotiv. Mai mult decât despre milostivirea lui Dumnezeu, în Lc 15,1-32 se vorbește despre "inefabila gingășie a lui Dumnezeu".

Isus povestește aceste parabole pentru ca ascultătorii să se convingă că Dumnezeul lor are o inimă plină de se revarsă de iubire față de oricine păcătuiește și își recunoaște cu umilință propriile vinovății.

Prezența cărturarilor și a fariseilor subliniază și un motiv polemic. Aceste parabole constituie un dur avertisment pentru toți cei care, pe linia cărturarilor și a fariseilor, pretind să trăiască într-o lume unde nu există și nici nu trebuie să existe spațiu pentru cel care cade. Avertismentul este acesta: cine nu înțelege că iubirea lui Dumnezeu lucrează și se autentifică tocmai în întâlnirea cu răul, nu înțelege nimic din mesajul evanghelic.

2.1. Cele două "parabole gemene" (Lc 15,4-10)

Datorită marii asemănări în modul de a proceda, cele două parabole minore, pe care Isus le relatează în Lc 15,4-10, sunt numite, de obicei, "parabole gemene". Este vorba despre parabolele oii pierdute (și regăsite) și a drahmei pierdute (și regăsite).

Pe lângă "îngemănarea literară", elementele care ies mai mult în evidență în aceste două relatări despre tema bunătății lui Dumnezeu față de păcătoși sunt iubirea și bucuria.

Iubirea lui Dumnezeu față de cei păcătoși nu este atât o iubire de așteptare, cât mai ales o iubire de căutare, e o iubire activă, neliniștită. Nu așteaptă, ci previne, anticipă, merge în întâmpinare, e obligată. Nu poate să nu se comporte astfel.

Un alt element literar care dă o mare importanță temei iubirii este imaginea păstorului (vv. 4-7). A fi păstor înseamnă a crea o relație de afecțiune și de gingășie cu fiecare oaie a turmei și de a veghea, dată fiind natura lor de animale lipsite de apărare, ca să nu cadă în vreun pericol de moarte. Luca evidențiază această caracteristică atunci când scrie că păstorul, după ce a găsit oaia, "o pune pe umerii săi bucurându-se" (v. 5), legându-se astfel de alte pasaje paralele din VT (Ez 34,11.14-16; Is 40,11; Ier 23,2-4).

Apoi, ori de câte ori un păcătos se îndreaptă, inima lui Dumnezeu tresaltă de bucurie, nu știe să-și rețină emoția, împlinindu-se vechile profeții: Sof 3,17-18; Is 62,5; Ier 32,41. "Vă spun că tot așa, va fi mai mare bucurie în cer pentru un păcătos care se convertește, decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care nu au nevoie de convertire". Dumnezeu este mai bucuros pentru o persoană care se întoarce la el după ce a făcut răul, decât pentru cel care stă mereu lângă el.

Se întâmplă cu cei păcătoși ceea ce se întâmplă cu oaia rătăcită. Pentru Domnul pare că nu mai există altele. O caută, o urmărește, o aduce din nou la turmă, uitând aparent de cele care au rămas liniștite în staul, izbucnește într-o explozie de fericire de neoprit.

2.2. Parabola tatălui și a celor doi fii (Lc 15,11-32)

Văzută global, această parabolă are aceeași motiv conducător a celor două relatări precedente, adică motivul "pierderii" și al "regăsirii". Ea vrea să scoată în evidență bucuria tatălui pentru întoarcerea acasă a fiului care, precedent, îl părăsise.

Parabola se compune din două scene distincte, una avându-i ca protagoniști pe tatăl și pe fiul mai mic (v. 11-24), cealaltă, pe tatăl și pe fiul mai mare.

În timp ce fiul mai mic la început se îndepărtează de tatăl și renunță la filiația, dar apoi se întoarce să fie din nou fiu, fratele mai mare, la început stă alături de tatăl și își păstrează filiația, dar apoi încetează de a mai fi fiu, întrucât între el și tatăl există o radicală discordanță de sentimente.

a) Tabloul fiului cel mic.

Din versetele 12-24 putem scoate tabloul fiului cel mic. Practic, avem în fața noastră un individ care își renegă propria religie iahvistă și devine apostat (v. 13.15), care coboară la rangul de sclav (v. 15), care duce o viață în afara oricărei norme etice (v. 13) și care este destinat, din lipsă de susținere, autodistrugerii, morții (v. 14.16).

O dată întors acasă, tatăl va trebui "să-i reconstruiască total identitatea".

b) Tabloul tatălui.

În general, atunci când se face referință la textul din Lc 15,11-32, atenția cade imediat, aproape instinctiv, asupra tânărului care, pradă unei crize afective, părăsește casa părintească și pleacă departe, în țară străină, pentru a risipi toată avuția sa cu prostituatele.

Evanghelistul însă nu este de aceeași părere. Pentru el, figura dominantă și centrală a relatării este "tatăl", care este amintit de 14 ori pe parcursul parabolei.

Despre acest tată se spune că respectă alegerile libere ale fiilor, chiar dacă ele nu se potrivesc cu ale sale sau de-a dreptul sunt împotriva lor, cum este cazul fiului cel mic.

O altă notă distinctivă a personalității tatălui este că acționează sub impulsul iubirii atât în relațiile sale cu fiul cel mic, cât și în relațiile cu fiul cel mare.

Cât privește "relațiile cu fiul cel mic", Luca precizează că el îl așteaptă, îi aleargă în întâmpinare, îl îmbrățișează, în sărută, îl iartă, nu vrea să audă scuze, îl tratează ca pe un oaspete de seamă, îl sărbătorește, îl reintegrează în starea de fiu și îi împărtășește, prin afecțiune, dorința de a se întoarce la viață.

Cât privește "relațiile cu fiul cel mare", același evanghelist observă că el îl numește "fiu", chiar dacă acesta nu-l mai numește "tată" și consideră o ofensă adusă onoarei proprii de a fi frate cu fiul cel mic, că îl face părtaș de toate bunurile sale și că tinde să stabilească cu el o perfectă comuniune de viață.

Deosebit de emoționantă și plină de semnificații, în acest context de iubire nemăsurată, este descrierea întâlnirii tatălui cu fiul cel mic (v. 20). Textul este paralel cu ceea ce ne prezintă Gen 33,4 și Gen 46,29 referitor la întâlnirea lui Esau cu Iacob și a lui Iacob cu Iosif.

Este un "crescendo" de o deosebită eficacitate emotivă a caracterului năvalnic și totodată foarte delicat al iubirii tatălui față de fiul cel mic. Amintesc alte pasaje biblice: "Poate o femeie să uite copilul pe care îl alăptează și să nu aibă milă de rodul trupului ei? Dar chiar dacă l-ar uita, totuși, eu nu te voi uita cu nici un chip: iată că te-am săpat pe mâinile mele" (Is 49,15-16; cf. Ier 31,20).

Această iubire de nestăpânit a tatălui față de fiul cel mic apare și mai singulară și șocantă, dacă ținem cont de normele din Dt 21,18-21 despre fiii răzvrătiți, care nu acceptă, din principiu, nici o corijare din partea părinților. Tatăl din relatarea lui Luca nu amintește deloc de moartea cu care ar fi trebuit să-l lovească în mod legitim pe cel care a făcut de toate pentru a o merita, ci evită chiar și orice referință la tema corijării. Pentru Luca, tatăl este tată, întrucât iubește, primește, uită, și nu pentru că revendică drepturi sau aplică pedepse. Un semnal ulterior despre cât de mare este iubirea tatălui față de fiul cel mic ni-l dă v. 22, care ne amintește textul din Gen, 41,42 despre tratamentul pe care faraonul îl rezervă lui Iosif atunci când acest devine mare vizir al Egiptului.

Pentru cei vechi, inelul în deget era semn de autoritate și de putere asupra altora; folosirea încălțămintei era, în schimb, o prerogativă exclusivă a persoanelor libere, întrucât numai sclavii mergeau desculț. Prin aceste două gesturi, tatăl din parabolă vrea să demonstreze că fiul a redevenit, împreună cu el, capul casei (inel în deget) și un individ care nu trebuie să slujească, ci să fie slujit (încălțăminte în picioare).

O altă componentă a personalității tatălui este bucuria (v. 24.31-32). Vedem aici caracterul "progresiv": la început, tatăl poruncește să se pregătească sărbătoarea (v. 22), apoi, sărbătoarea să celebrează real (v. 24); în sfârșit, tatăl precizează că sărbătoarea "trebuia să aibă loc" (v. 32).

c) Tabloul fiului cel mare.

Acest personaj constituie "figura opusă a tatălui", ceea ce tatăl nu este și nici nu vrea absolut să fie.

La o primă vedere, el este drept, onest, casnic. A fost mereu aproape de tatăl și nu a risipit cu femeile rău-văzute moștenirea care îi era rezervată. E un individ cu fața și cu mâinile complet curate. În acest carnet de note a primului din clasă există totuși ceva care nu merge și care, până la urmă, ne face să formulăm un alt tip de judecată.

În primul rând, atunci când se adresează tatălui, el nu îl cheamă pe numele său adevărat. Îi spune numai tu (v. 29-30) și aceasta are loc în opoziție netă cu atitudinea fratelui cel mic, care, în ciuda stării sale de vinovăție, parcă este obsedat de amintirea tatălui și nu-l poate îndepărta în nici un fel nici din minte, nici din inimă (v. 17-18.21).

În el este deci numai răceală, indiferență, insensibilitate față de tatăl.

Însăși rămânerea în casa tatălui se desfășoară mai mult într-un climat de supunere, de ascultare, de slujire, și nu de comuniune și de afecțiune (v. 29). Slujirea sa este una din interes (v. 29).

Lipsei de iubire față de tatăl și egoismului i se adaugă și disprețul față de fratele mai mic. Nu degeaba, la un moment dat, scoate din gura sa cuvinte amare ca veninul (v. 30). La fel de încărcată de dispreț e formula folosită de el pentru a-l desemna pe fratele mai mic. În loc să spună "acest frate al meu", îl numește, adresându-se tatălui, "acest fiul al tău" (v. 30), ceea ce înseamnă un singur lucru: că el nu vrea să se murdărească, să se dezonoreze cu o persoană care aparține, împreună cu tatăl, unui alt spațiu și altei familii. El, cel drept, cel inocent, fiul cu o față curată, trebuie să trăiască într-o lume total diferită.

În timp ce tatăl urmărise cu o deosebită delicatețe să întrerupă cât mai repede, până și mărturisirea pe care fiul vinovat o pregătise cu grijă (v. 21-22), fratele mai mare caută termeni cât mai potriviți pentru a remarca gravitatea și absurditatea părăsirii acoperișului domestic.

În versetul 28, Luca mai scoate în evidență faptul că, atunci când tatăl l-a invitat să participe la sărbătoarea fratelui, el "s-a mâniat și nu voia să intre". Pe lângă faptul că este insensibil și rău, mai este și invidios, adică demn reprezentant al acelor cărturari și farisei care, la începutul triplei parabole despre milostivirea lui Dumnezeu, și-au manifestat deschis tot dezgustul față de atitudinea prea docilă a lui Isus.

Este interesant și instructiv să constatăm că, în ambele cazuri, cei care murmură sunt persoane care se consideră oneste și drepte, dar care, de fapt, după optica lui Isus, nu sunt nici oneste, nici drepte, pentru că nu au înțeles încă faptul că adevărata religiozitate constă, în primul rând, în a vedea în Dumnezeu un Tată bun și milostiv.

În concluzie, fiul cel mare și modelele din care el se inspiră ar începe în mod real să fie la locul lor, dacă ar accepta să trăiască în logica "iubirii Tatălui" și dacă ar primi în umilința inimii darul gratuit al iertării sale.

O ultimă observație. Deși fiul cel mare a stat întotdeauna alături de tatăl său, nu pare că această apropiere i-a procurat multă bucurie. A trăi împreună cu tatăl nu-i spune nimic. E un lucru ca multe altele. Ba, mai mult, folosește numai pentru a-l face nesatisfăcut, acid și trist.

În schimb, fiului cel mic i-a fost de ajuns numai gândul la liniștea și la abundența de bunuri din casa tatălui, pentru a simți că renaște și pentru a întreprinde calea întoarsă.

Datorită acestor motive poate fiul cel mare, în ciuda onestității, cumsecădeniei, rămâne, la finalul povestirii, un personaj antipatic și, în unele aspecte, chiar odios. Natural, Luca, un adevărat artist, își dă toată silința să provoace în cititor aceste sentimente, pentru ca ei să înțeleagă o dată pentru totdeauna unde ajung atențiile Tatălui și care este avertismentul care reiese din parabolă.

Acest avertisment poate fi rezumat astfel: parabola este povestită oamenilor care se aseamănă fratelui mai mare; adică unor oameni care se scandalizează de evanghelie. Ei trebuie să se simtă răniți în conștiință, deoarece chiar lor le spune Isus: iubirea lui Dumnezeu față de fiii pierduți este atât de mare, pe când voi sunteți așa de reci, egoiști, nerecunoscători și siguri de voi înșivă. Fiți și voi milostivi! Nu fiți prea duri. Cei morți sufletește învie, cei rătăciți se întorc acasă. Participați, așadar, și voi la această bucurie!

Se proclamă din nou cuvântul.

3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră)

3.1. Ai înțeles ce înseamnă să cauți oaia rătăcită? (Lc 15,4)

Auzind cuvintele lui Isus: "Cine dintre voi, având o sută de oi și pierzând una dintre ele, nu le lasă pe cele nouăzeci și nouă în pustiu și umblă după cea pierdută până când o găsește?" îți simți sufletul inundat de o mare mângâiere. Într-adevăr, ce este mai gratificator, pentru un credincios, decât să știe că Dumnezeul său este de o gingășie nemărginită și că nu-și dă pace până când nu aduce înapoi la staul pe cel care s-a îndepărtat?

Ai înțeles bine sensul a ceea ce ai ascultat? Probabil ai înțeles, dar numai pe jumătate. Ba chiar numai în ceea ce privește păcatele tale, neliniștile tale, fricile tale, solitudinile tale, crizele tale, dramele tale. În ceea ce privește însă păcatele, neliniștile, fricile, solitudinile, crizele și dramele celorlalți, cuvintele lui Isus nu au nici o incidență. Te faci că nu le cunoști sau, și mai rău, că le-ai uitat.

Este un lucru lăudabil că tu te încrezi în bunătatea nemărginită a lui Dumnezeu atunci când este vorba de greșelile și de vinovăția ta. Ar fi însă oportun să-ți amintești că ești ținut să-l imiți pe acest Dumnezeu bun, onorat de tine cu atâta pasiune, ori de câte ori ți se întâmplă să întâlnești un frate în nevoie.

Datoria de a fi milostivi, așa cum este Tatăl ceresc, nu se satisface numai cu puțină rugăciune, pentru cel care trăiește în păcat sau a pierdut, natural, din vina sa, credința sa.

Pentru a o împlini cu adevărat, este necesar să ieși din anonimat și să te faci "tovarăș de călătorie" al celui aflat în dificultate.

Ajutându-l, stând aproape de el, încurajându-l, dându-i speranță, făcându-l să simtă frumusețea de a sta împreună și nu greutatea deprimantă și alienantă de a fi pe lista "oilor negre".

Pentru Domnul nu există oi negre. Neagră, eventual, este oaia care, considerându-se albă, nu a învățat încă să iubească cu gingășia acelui păstor care, lăsând în staul cele 99 de oi, pleacă în căutarea celei pierdute și, o dată găsită, se întoarce acasă plin de bucurie și sărbătorește.

3.2. Și drahma își are valoarea sa (Lc 15,8-10)

Se știe că drahma, pe vremea lui Isus, valora foarte puțin. Practic, era plata pe o zi a unui muncitor. Și totuși, pentru această drahmă femeia aprinde lampa, mătură casa, caută atent și, când a găsit-o, își cheamă prietenele pentru a sărbători împreună momentul. Și ca și cum aceasta nu ar fi de ajuns, bucuriei prietenelor se adaugă și bucuria îngerilor (v. 10).

Sensul e clar. În fața lui Dumnezeu nu există păcătoși de categoria I sau a II-a. Păcătoși care merită mai multă atenție, pentru că sunt deștepți și bogați, și păcătoși care merită mai puțină atenție, pentru că sunt neștiutori și săraci. Păcătoși care trebuie ajutați mai mult, pentru că sunt uniți cu noi prin legături de prietenie, și păcătoși care trebuie ajutați mai puțin, pentru că nu-i cunoaștem sau nici un bun samaritean nu se oprește să-i îngrijească rănile. Păcătoși cărora li se acordă totul, pentru ca să iasă cât mai repede și cu onoare din starea lor de vinovăție, și păcătoși cărora, fiindu-le luată mângâierea rugăciunii și încrederea fermă într-un Dumnezeu cu siguranță mai uman decât oamenii, nu li se acordă nimic.

Milostivirea lui Dumnezeu este egală pentru toți și trebuie distribuită în egală măsură. Adică, fără măsură. Înțelegi?

3.3. "Mă voi ridica, mă voi duce la tatăl meu" (Lc 15,18)

Fiul cel mic pronunță aceste cuvinte atunci când, fiind la marginea disperării, consideră că a intra din nou în casa tatălui înseamnă, cel puțin, să aibă garantată supraviețuirea. Eventual, și-ar putea pierde drepturile de fiu și să coboare la rangul de slujitor, dar pâine, și încă din belșug, aceasta cu siguranță o va avea.

Mulți creștini citesc incorect acest fragment. După ei, fiul cel mic ar reprezenta tipul adevăratului convertit și al acelora care, după ce s-au îndepărtat de Domnul, revin pe calea cea bună. Ce anume înțeleg prin convertire și prin calea cea bună chiar că nu știu. Singurul lucru pe care reușesc să-l înțeleg este că tatăl la care fiul cel mic vrea să se întoarcă nu este deloc tatăl pe care el și-l închipuie.

De exemplu, el crede că tatăl îl va primi în casă numai după ce îi va fi mărturisit propriile greșeli (v. 18-19). Dimpotrivă, tatăl nu numai că nu vrea să asculte aceste stupidități, ci poruncește să i se aducă haina cea mai frumoasă, să i se pună inel în deget și să se taie vițelul cel îngrășat (v. 22-23).

El crede că, o dată întors acasă, tatăl se va mânia și îi va număra în sunet de pedepse și penitențe anterioarele sale răutăți (v. 18-19). Tatăl, în schimb, abia îl zărește de departe, nu-și mai poate stăpâni emoția, aleargă în întâmpinarea lui, i se aruncă la gât, îl sărută și poruncește ca toți membrii familiei să se dedea bucuriei, deoarece fiul mort a înviat și fiul pierdut a fost regăsit (v. 20.23-24).

Așa stând lucrurile, te invit și eu să repeți împreună cu fiul cel mic: "Mă voi ridica, mă voi duce la tatăl meu" (v. 18), dar într-un context și într-o perspectivă diferite.

Tatăl la care te întorci să fie tatăl parabolei, și nu cel desemnat de fiul cel mic, deci un tată care e numai tată și nu are nimic, chiar nimic din tatăl-stăpân.

Un tată se simte în largul său numai atunci când poate să iubească, să primească, să ierte și să ofere speranță. Un tată care se bucură și face sărbătoare atunci când un păcătos i se aruncă din nou în brațe. Un tată care măsoară bunătatea acțiunilor nu pe balanța dreptății, ci a milostivirii.

Pe scurt, acel timp de tată care l-a făcut pe sfântul Ambrozie să scrie: "Dumnezeu a făcut cerurile și nu citesc că s-ar fi odihnit. A făcut soarele, luna și stelele și nu citesc că s-ar fi odihnit. Dar citesc că l-a făcut pe om și atunci s-a odihnit, având, în sfârșit, pe cineva căruia să-i ierte păcatele".

Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit.

4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).

5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat.

6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie.

Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat