Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

3. Isus și femeile

(Lc 7,11-17; 7,36-50; 8,1-3; 8,41-48)

Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt

1. Lectio: Să citim cuvântul: lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute

7 11 Îndată după aceea s-a dus într-o cetate numită Nain. Mergeau împreună cu el discipolii și o mare mulțime. 12 Când s-a apropiat de poarta cetății, iată că era dus la mormânt un mort, singurul fiu al mamei sale, și aceasta era văduvă; și multă lume din cetate era cu ea. 13 Când a văzut-o, Domnului i s-a făcut milă de ea și i-a zis: "Nu plânge!" 14 Apropiindu-se, a atins sicriul, iar cei care-l duceau s-au oprit. Și a spus: "Tinere, îți zic, scoală-te!" 15 Mortul s-a ridicat și a început să vorbească, iar el l-a dat mamei sale. 16 Pe toți i-a cuprins teama și-l preamăreau pe Dumnezeu, zicând: "Un mare profet s-a ridicat printre noi" și "Dumnezeu a vizitat poporul său". 17 Vestea aceasta despre el s-a răspândit în toată Iudeea și în toată regiunea dimprejur (Lc 7,11-17).

7 36 Unul dintre farisei l-a invitat să mănânce la el. A intrat în casa fariseului și s-a așezat la masă. 37 Și iată, era în cetate o femeie păcătoasă. Aflând că el era în casa fariseului, a adus un vas din alabastru plin cu miresme. 38 Plângând, stătea în spate, la picioarele lui. A început să-i ude picioarele cu lacrimi, le ștergea cu părul capului ei, îi săruta picioarele și le ungea cu miresme.

39 Văzând aceasta, fariseul care îl chemase își spunea în sine: "Dacă acesta ar fi fost profet, ar fi știut cine și ce fel de femeie este aceasta care îl atinge, căci este o păcătoasă". 40 Răspunzând, Isus i-a zis: "Simon, am să-ți spun ceva". Iar el a zis: "Spune, Învățătorule!" 41 "Un creditor avea doi debitori. Unul îi datora cinci sute de dinari, iar celălalt cincizeci. 42 Deoarece nu-i puteau restitui, i-a iertat pe amândoi. Deci care dintre ei îl va iubi mai mult?" 43 Simon i-a răspuns: "Cred că cel căruia i s-a iertat mai mult". El i-a zis: "Ai judecat corect".

44 Atunci, întorcându-se către femeie, i-a spus lui Simon: "Vezi femeia aceasta? Am intrat în casa ta și tu nu mi-ai turnat apă pe picioare; ea însă mi-a udat picioarele cu lacrimi și mi le-a șters cu părul ei. 45 Sărut nu mi-ai dat; ea însă de când a intrat, nu a încetat să-mi sărute picioarele. 46 Tu nu mi-ai uns capul cu untdelemn, ea însă mi-a uns picioarele cu miresme. 47 De aceea îți spun: i s-au iertat păcatele ei cele multe, pentru că a iubit mult; însă cui i se iartă puțin, iubește puțin". 48 Apoi a spus către ea: "Păcatele ți-au fost iertate". 49 Cei care erau cu el la masă au început să spună: "Cine este acesta care iartă și păcatele?" 50 Însă el a zis femeii: "Credința ta te-a mântuit; mergi în pace!" (Lc 7,36-50).

8 1 Și după aceea, el trecea prin cetăți și sate, predicând și ducând vestea cea bună a împărăției lui Dumnezeu. Cei doisprezece erau cu el; 2 de asemenea, unele dintre femei care fuseseră vindecate de duhuri rele și de boli: Maria, numită Magdalena, din care scosese șapte diavoli, 3 și Ioana, soția lui Cuza, administrator al lui Irod, Suzana și multe altele care îi slujeau cu ceea ce aveau (Lc 8,1-3).

8 41 Și iată că a venit un bărbat cu numele Iair, care era conducătorul sinagogii și, căzând la picioarele lui Isus, îl ruga să vină în casa lui 42 fiindcă avea o singură fiică, în jur de doisprezece ani, care era pe moarte. Pe când se ducea, mulțimile îl îmbulzeau. 43 O femeie, având hemoragie de doisprezece ani, care își cheltuise toată avuția cu medicii și care nu putuse fi vindecată de nimeni, 44 apropiindu-se pe la spate, i-a atins ciucurii mantiei și îndată hemoragia ei s-a oprit. 45 Atunci Isus a spus: "Cine m-a atins?" Fiindcă toți negau, Petru i-a zis: "Învățătorule, mulțimile se îmbulzesc și te îngrămădesc". 46 Însă Isus a spus: "Cineva m-a atins, pentru că am simțit că o putere a ieșit din mine". 47 Atunci femeia, văzând că nu poate rămâne ascunsă, a venit tremurând și, aruncându-se la picioarele lui, a mărturisit în fața întregului popor din ce cauză l-a atins și cum a fost vindecată imediat. 48 Iar el i-a spus: "Fiică, credința ta te-a mântuit; mergi în pace!" (Lc 8,41-48)

Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit.

2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu)

Dacă creștinismul a păstrat energii, posibilități, creativitate, acest lucru se datorează, probabil, forței de propunere a unui element prezent în mod vital într-însul, dar rămas, în mare parte ascuns: femininul. În spatele istoriei umane a lui Isus, alături de discipoli, sunt protagoniste femeile, chiar dacă e greu de stabilit până la ce punct.

Care este atitudinea lui Luca în descrierea acestor întâlniri?

2.1. Întâlnirea lui Isus cu văduva din Nain (Lc 7,11-17)

Luca vrea să sublinieze cu ajutorul acestei forme literare puterea supraomenească și vindecătoare a lui Isus. Este scos totuși puternic în evidență și momentul uman și feminist al întâlnirii.

Înviindu-l pe fiul văduvei din Nain, Isus vrea să ofere un semn ulterior al propriei disponibilități de a elibera omul de tot ceea ce îl face să sufere și care transformă adesea viața omenească într-o dramă fără ieșire. Cel pe care Isus îl învie nu este un fiu oarecare, ci fiul unic al unei văduve. Deci un fiu care era totul pentru mamă și care, murind, își lăsase mama fără iubire, fără sprijin, fără viitor (7,14).

Minunea este fără îndoială prezentă, dar este vorba de o minune pusă în slujba iubirii și a milei. O arată v. 13: "Când a văzut-o, Domnului i s-a făcut milă de ea și i-a zis: «Nu plânge»". În scrierile veterotestamentare sunt numeroase pasaje unde privirea lui Dumnezeu asupra oamenilor apare încărcată de bunătate și de gingășie. Atunci când își îndreaptă ochii asupra omului, Dumnezeu nu poate să nu intervină cu ajutorul său, întinzându-i o mână prietenească. Ceea ce nu se verifică în cazul idolilor, tocmai pentru că nu sunt Dumnezeu.

La fel ca Dumnezeul Vechiului Testament, și Isus este prietenul omului, gata întotdeauna să-l ajute. Așa s-a întâmplat în cazul posedaților, al leproșilor, al paraliticilor, al orbilor sau al văduvelor. El urmărește numai binele lor și nu cere nimănui buletinul de identitate, deoarece nu datele civile îl împing să folosească îndurarea, ci iubirea.

2.2. Întâlnirea lui Isus cu păcătoasa fără nume în casa fariseului Simon (Lc 7,36-50)

Un prim element privește tabloul diferitelor personaje care intră în scenă.

Despre femeie se spune că este o păcătoasă și nevrednică să stea între persoanele oneste, așa cum sunt fariseii; ea intră în casa lui Simon cu scopul precis de a-l întâlni pe Isus; poartă cu sine un vas cu ulei parfumat; se teme de fariseii prezenți și, de aceea, stă aplecată la picioarele lui Isus; plânge tare, iar lacrimile se scurg atât de intens, încât udă picioarele lui Isus, pe care le șterge apoi cu părul ei, le sărută și le parfumează.

Simon este un fariseu care, deși arată o anumită simpatie față de Isus, rămâne fariseul dintotdeauna, adică un om plin de sine, convins până în măduva oaselor de propria integritate morală și lipsit de orice sentiment uman față de cel care greșește.

Spre deosebire de Simon, Isus o primește cu multă bunătate pe femeia care se ghemuiește la picioarele lui, o iartă, acceptă să fie iubit de ea, nu ține cont de criticile celor de față, lasă să i se spele picioarele fără a opune rezistență. Și ca și cum nu ar fi de ajuns, la sfârșitul ritului o trimite cu mângâietoarele cuvinte: "Credința ta te-a mântuit., mergi în pace!"

Un al doilea element care ne face să reflectăm este tonul biciuitor și nemilos al povestirii. Isus consideră, pur și simplu, odioasă cumsecădenia lui Simon și chiar nu știe ce să facă cu ea.

Mai bine să întâlnești o prostituată, o femeie de stradă, o femeie arătată cu degetul, dar capabilă să-și recunoască propriile greșeli, să se căiască, să plângă și să se îndrepte, decât o persoană cumsecade, la locul ei, care are inima rece ca gheața și care se erijează, din înaltul piedestalului său, judecător al celorlalți. Fragmentul de mai sus nu admite comportamente false; el se limitează să deschidă porțile împărăției celor care cer să intre în ea, fără a cere atestate de bună purtare sau de moralitate dovedită. Vrea însă să aducă aminte că pentru orice situație, chiar și pentru cea mai neplăcută, există mereu alternativa unei recuperări, a unei întoarceri pe calea cea bună. De aceea, trebuie să judecăm și religiozitatea unei persoane nu în baza în ceea ce apare, ci în baza a ceea ce stă în interior și care atinge mintea, inima, gândurile, sentimentele, afectele.

Al treilea element pe care merită să-l semnalăm este importanța atribuită de Isus sentimentului iubirii. Pentru el, o persoană este în ordine cu Dumnezeu în măsura în care credința se exprimă ca iubire. Nu ne mirăm, așadar, dacă iertarea acordată femeii trece prin câteva semne care manifestă mai multe decât altele prezența iubirii, cum ar fi: atingerile (v. 39), părul (v. 44), sărutările (v. 45), parfumul (v. 46), așa cum sunt prezente de altfel și în paginile cărții Cântarea Cântărilor.

Femeia are încredere în acel om care tratează femeile, fie ele sfinte sau păcătoase, în mod egal, cu respect și cu o gingășie care te invită să i te deschizi din toată inima. Speranța ei este să găsească pe cineva care să nu o considere numai ca instrument al plăcerii. Speranța de a-i putea oferi propria inimă mai mult decât trupul. Speranța de a începe totul de la capăt, de a porni din nou de la zero. Speranța de a fi, în sfârșit, înțeleasă.

2.3. Femei în urmarea lui Isus (Lc 8,1-3)

În vechea societate ebraică rareori se întâmpla ca un bărbat să flecărească sau să discute public cu o femeie. Și mai excepțional, ca să nu spunem imposibil, era cazul unor bărbați care să fie însoțiți de femei.

Isus nu numai că nu ține cont de acest tip de discriminare între cele două sexe, ci în conflict deschis cu legile în vigoare, în mod revoluționar cheamă unele femei să fie de-a dreptul ucenicele sale. Printre ele sunt menționate Maria din Magdala, Ioana și Suzana. Sunt persoane anonime, fără titluri onorifice, de proveniență diferită. Ele apar și în alte momente ale Evangheliei după Luca: în momentul răstignirii, al înmormântării lui Isus precum și atunci când duc vestea învierii la cei unsprezece.

Despre femei implicate direct în apostolat și în slujire Luca va vorbi și în Faptele Apostolilor unde sunt amintite: Tabita, Lidia și Priscilla, iar scrisorile pauline vor specifica în mod detaliat rolul important al femeilor în ambientul primei comunități creștine.

2.4. Întâlnirea lui Isus cu femeia bolnavă de hemoragie (Lc 8,42-48)

Este o relatare delicată. Ne atrage atenția nu atât minunea în sine, cât mai ales dubla intervenție a lui Isus din versetele 46 și 48.

Atingerea pe care Isus o simte și care-l determină să facă minunea include, împreună cu contactul fizic și prezența anumitor sentimente: o totală încredere în el și în puterea sa vindecătoare. Pe el nu-l interesează dacă beneficiarul este un bărbat sau o femeie, nici culoarea pielii, nici antifeminismul din jurul său. Îl interesează numai starea de necesitate în care se află o persoană. În orice caz, e frumos să constatăm cum în Evanghelia după Luca adesea tocmai femeile sunt destinatarii privilegiați ai minunilor lui Isus.

Se proclamă din nou cuvântul.

3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră)

3.1. Eliberarea femeii. Și Isus are un cuvânt de spus

În ultimii ani s-a vorbit și s-a scris mult despre eliberarea femeii. În multe locuri societatea este masculină și vrea ca femeia să aibă, e drept, drepturile sale, dar limitate și într-un context de subordonare față de bărbat.

Textele lui Luca pe care le-am analizat, chiar dacă nu formulează nici un principiu, arată destul de clar care este calea ce trebuie parcursă pentru a i se restitui femeii toate drepturile care i se cuvin în virtutea demnității sale de persoană umană.

Atitudinea lui Isus față de femeile pe care le-a întâlnit ne învață multe lucruri. În chip deosebit ne învață că eliberarea femeii este posibilă în măsura în care, lăsând la o parte orice prejudecată, avem față de femei același respect pe care-l avem față de bărbați. Lucrul acesta ar evita orice discriminare.

Specificul feminin constă în a fi femeie, așa cum specificul masculin constă în a fi bărbat. Apoi această femeie poate deveni mamă, soție, fecioară, muncitoare, funcționară, învățătoare, soră, depinde de diferiți factori.

Isus a vrut ca femeile să fie femei și numai femei, cu propria demnitate și creativitate.

3.2. Călugărițele. Și ele trebuie eliberate

Dacă există o categorie de femei care are nevoie mai mult decât altele să fie eliberată, aceasta este tocmai categoria surorilor. De ce?

Pentru că adesea nu sunt conștiente de valoarea și de frumusețea feminității lor.

Pentru că deși sunt conștiente, o trăiesc, de cele mai multe ori, într-un context de vinovăție și fără acea bucurie care se așteaptă de la persoanele mature.

Pentru că nu știu să-și apere propria autonomie de acei preoți care din diferite motive dau ordine în dreapta și în stânga între zidurile caselor lor.

Pentru că în atâtea case nu se respiră un aer de familie lipsind astfel posibilitatea de a dialoga unele cu altele.

Pentru că în diferite, prea multe case se păstrează încă separarea dintre surori care comandă și surori care ascultă, între surori care au totul și surori care nu au nimic, între surori inteligente și surori ignorante, între surori care sunt ținute să vorbească și surori care sunt ținute să tacă, între surori protejate și surori fără protecție, între surori iubite și surori singure, între surori cu nume și surori fără nume.

Pentru că, în numele unei false umilințe se suprimă, adesea, calități de inteligență și de inimă dând naștere în multe persoane la un sentiment profund de frustrare.

Pentru că nu se traduc în experiență de viață îndemnurile: "Superiorii să-i conducă pe supuși ca pe niște fii ai lui Dumnezeu și cu respect față de persoana umană, făcând în așa fel încât supunerea lor să fie voluntară" (PC 14). "Departe de a fi în opoziție, autoritatea și libertatea individuală merg împreună în îndeplinirea voinței lui Dumnezeu" (ET 25).

3.3. Căldură și gingășie feminină într-o lume dezumanizată

Mulți vorbesc astăzi despre o lume dezumanizată, de aceea vorbesc despre nevoia unui supliment de suflet. Omul a abolit distanțele spațiale, dar s-au săpat distanțe abisale între inimi (solitudine, anonimat, înstrăinare). Unii își cunosc vecinii doar de pe numele scris pe poartă sau pe ușă. Ce să mai spui despre situațiile din spitale? Tehnică și terapii avansate, dar bolnavul se simte tot mai singur în răceala și insensibilitatea care-l înconjoară.

A fi creștini, într-o societate cu tot mai puțină inimă, înseamnă a avea nu numai curajul propriei credințe, ci și curajul propriei inimi.

Cine va fi această inimă, dacă nu cea care s-a născut pentru a iubi, adică femeia? Nu este o întrebare retorică. Pare singura posibilitate de mântuire pentru o lume tot mai mult junglă și tot mai puțin casă a omului. Tot mai mult cimitir și tot mai puțin familie. Tot mai mult loc de afaceri și tot mai puțin loc de întâlnire. Tot mai mult port la mare și tot mai puțin cămin domestic.

3.4. Nu este de ajuns să-l iubești pe Isus. Trebuie să-l iubești cu pasiune

Întâlnirea lui Isus cu femeia păcătoasă în casa lui Simon își află momentul său cel mai semnificativ în cuvintele: "I s-au iertat păcatele ei cele multe, pentru că a iubit mult" (Lc 7,47). În fața lui, ceea ce contează este iubirea.

Dar nu o iubire oarecare. Este vorba despre o iubire curată, dar în același timp plin de pasiune, despre o iubire care implică întreaga persoană și care devine afecțiune, încredere, dăruire, abandon, speranță, bucurie. Ceea ce trebuie să facem este ce a făcut păcătoasa: să stăm lângă Isus, să-i spunem că îl iubim și că pentru el suntem gata să ne dăm chiar și viața.

Bineînțeles că această iubire pasionantă față de Isus trebuie să se reverse, după logica evanghelică și tradiția creștină, și asupra acelora în care se întrupează și locuiește Isus, adică asupra fraților, mai ales asupra acelora care nu au experimentat niciodată cât este de dulce o mângâiere a unei mâini prietenești, asupra acelora care au învățat numai să urască, deoarece în jurul lor nu au văzut decât ură.

3.5. Cine m-a atins?

Doamne, există credința care mută munții din loc (Mt 17,20), și există cealaltă credință, cea care nu mișcă nimic. Credința mea. Am descoperit-o azi.

Cuvintele lui Isus: "Cine m-a atins?", și "Fiică, credința ta te-a mântuit; mergi în pace!" trebuie să sune ca o adevărată alarmă. Ne constrâng să reflectăm serios asupra naturii și a modului de a ne exprima credința. Se manifestă ea cu aceeași intensitate sau este amorfă, incoloră și fără nici o tresărire? Să-i cerem atunci să ne scoată din această situație și să revitalizeze, cu focul Duhului său, tot ceea ce în decursul anilor s-a atrofiat progresiv.

Ca să posed totul, trebuie să abandonez totul!

Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit

4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).

5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat

6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie

Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat