Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI (II) 

2. Tabloul ucenicilor lui Isus

(Lc 6,12-16; 9,1-6)

Rugăciunea de început: invocarea Duhului Sfânt

1. Lectio: Să citim cuvântul: lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute

6 12 În zilele acelea, s-a dus pe munte să se roage și a petrecut noaptea rugându-se lui Dumnezeu. 13 Când s-a făcut ziuă, i-a chemat pe discipolii săi la sine și a ales doisprezece dintre ei pe care i-a numit apostoli: 14 pe Simon, pe care l-a numit Petru, și pe Andrei, fratele lui, pe Iacob și Ioan, pe Filip și Bartolomeu, 15 pe Matei și Toma, pe Iacob, fiul lui Alfeu, și pe Simon numit Zelotul, 16 pe Iuda, fiul lui Iacob, și Iuda Iscariot, care a devenit trădător (Lc 6,12-16).

9 1 Chemându-i pe cei doisprezece, le-a dat autoritate asupra tuturor diavolilor și puterea de a vindeca boli; 2 apoi i-a trimis să predice împărăția lui Dumnezeu și să-i vindece pe cei bolnavi. 3 Și le-a spus: "Să nu luați nimic la drum: nici baston, nici desagă, nici pâine, nici bani și nici să nu aveți câte două tunici 4 și în orice casă intrați, rămâneți acolo și de acolo să plecați. 5 Dacă unii nu vă primesc, ieșind din cetatea aceea, scuturați-vă praful de pe picioare ca mărturie împotriva lor". 6 Plecând, au străbătut fiecare sat, predicând evanghelia și săvârșind pretutindeni vindecări (Lc 6,12-16; 9,1-6).

Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit.

2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu)

2.1. Ucenicii lui Isus după Lc 6,12-16 și 9,1-6

Dacă vom confrunta aceste texte ale lui Luca cu textele paralele din Matei (5,1; 10,1-4) și din Marcu (3,13-19), observăm că numai Luca face să fie precedată chemarea celor doisprezece de o rugăciune specială a lui Isus (Lc 6,12). Textul spune că Isus nu numai că se roagă, ci "petrece întreaga noapte în rugăciune", deoarece atribuie acestui eveniment o importanță extraordinară.

O altă particularitate ne-o oferă expresia "i-a chemat pe discipolii săi la sine și a ales doisprezece dintre ei" (v. 13).

Cei doisprezece, pentru care Isus "a petrecut noaptea rugându-se lui Dumnezeu", nu constituie un grup închis și izolat. Ei nu sunt nici discipoli privilegiați, nici discipoli care pot dispune după bunul plac de ei înșiși și de comunitatea creștină. Ca discipoli, ei sunt ținuți să-l urmeze pe Isus și să se conformeze în toate cuvântului său.

"A ales doisprezece dintre ei, pe care i-a numit apostoli" (v. 13). În limbaj biblic, termenul apostol înseamnă trimis. Dând celor doisprezece numele de apostoli, Isus vrea să le facă cunoscut că adevăratul discipol este, prin natura sa, și misionar, adică o persoană care, pe lângă faptul de a fi chemată, este și trimisă.

Un ultim aspect care trebuie menționat este schimbarea numelui unora dintre membrii care compun colegiul apostolic (v. 14-16). La fel ca Matei (10,2-4) și Marcu (3,16-19), și Luca socotește că în această schimbare de identitate este simbolizată o schimbare mult mai radicală și profundă: aceea a inimii. Cine este chemat de Isus să devină ucenicul său, primește un nume nou pentru a începe să dobândească și o ființă nouă.

Textul din Lc 9,1-6 folosește pentru a defini cu mai multe și mai precise detalii ceea ce s-a spus în Lc 6,13 referitor la discipolii lui Isus ca trimiși:

- trebuie să fie chemați de Isus;

- să aibă putere asupra diavolilor și a bolilor;

- să se limiteze să vestească împărăția lui Dumnezeu;

- să proclame evanghelia mântuirii;

- să-și împlinească misiunea în sărăcie, sobrietate și renunțare la interesele personale;

- să includă în predicare și judecata lui Dumnezeu față de cei care nu primesc cuvântul.

Misiunea fundamentală a celui trimis rămâne predicarea venirii lui Isus ca eveniment mântuitor și eliberator.

2.2. Ucenicii lui Isus în alte texte

Lc 5,1-11 descrie chemarea câtorva discipoli cu ocazia unei pescuiri minunate, avându-i ca protagoniști pe Petru, Iacob și Ioan. Faptul că se recunoaște păcătos nu-l împiedică pe Petru să fie iubit de Isus și să fie introdus în grupul ucenicilor. Chiar el, ucenicul păcătos, va auzi imediat: "De acum înainte vei fi pescar de oameni". După tripla lepădare, Isus, "întorcându-se, l-a privit fix pe Petru".

Pe Isus, așadar, îl interesează până la un anumit punct ca discipolii săi să fie sfinți. Ei trebuie să tindă, fără îndoială, la sfințenie, dar într-un context de viață unde păcatul este mereu posibil. Ceea ce contează este să se ridice cât mai repede și să continue din nou drumul alături de el, pentru că a fi discipol al lui Isus înseamnă să lași toate și să-l urmezi numai pe el. Restul e secundar, inclusiv eventuala experiență a păcatului.

Textul din Lc 5,27-39 conține relatarea vocației lui Levi. Acest mod de a acționa al lui Isus nu place deloc cărturarilor și fariseilor, dar "nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii". Isus vrea să le spună acestora că a sosit timpul în care vechea legislație ebraică trebuie să lase locul legii evanghelice.

2.3. "Discursul de pe câmpie" și alte texte despre ucenicie

Textul din Lc 6,20-49 își propune să-i facă pe discipoli să înțeleagă că este imposibil să-l urmeze pe Isus și, în același timp, să stea de partea celor bogați. Din moment ce nu poți fi, în același timp, adorator al lui Dumnezeu și adorator al banului, cine optează pentru această a doua ipoteză, tinde, pe bună dreptate, să-și bată joc de Isus.

În continuare sunt enumerate câteva norme referitoare le modul de a trăi iubirea fraternă din partea discipolilor lui Isus: să-i iubească pe dușmani, să facă bine celor care îi urăsc, să-i binecuvânteze pe cei care îi blestemă, să se roage pentru cei care îi calomniază, să suporte pasiv eventualele lovituri, să ofere și tunica celor care le ia mantia, să dea celor care cer, să facă altora ceea ce doresc ca alții să le facă lor, să dea cu împrumut, fără a aștepta să primească înapoi, să fie milostivi, să nu judece, să nu condamne.

Dacă privim mai mult la spirit decât la literă, observăm că ele conțin, până la urmă, un unic mare apel: acela de a-l iubi pe aproapele cu ochii închiși și fără prea multă logică. Pentru care motiv? Ne spune textul din v. 36: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv". Dacă Dumnezeu îl iubește pe om, îl iubește pentru că îl iubește.

În parabola semănătorului (Lc 8,4-15), Isus adresează două avertismente discipolilor săi:

- să evite grija excesivă pentru lucrurile acestei lumi, mai ales pentru bunurile superflue, pentru comodități și pentru dorința nesățioasă de a poseda;

- să asculte docil cuvântul evanghelic, să-l păzească, să-l traducă în viață și să nu obosească niciodată de a-l practica.

În Lc 11,1-13 sunt prezentate câteva învățături ale lui Isus despre tema rugăciunii (ce anume trebuie să ceară de la Dumnezeu, modul de a-i adresa lui Dumnezeu cererile), ca urmare a cererii discipolilor: "Doamne, învață-ne să ne rugăm".

Se proclamă din nou cuvântul.

3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră)

3.1. Lui Levi îi sunt de ajuns o privire și un cuvânt pentru a se converti (Lc 5,27)

Lumea și viața noastră cotidiană nu pot rămâne ceea ce erau, dacă Dumnezeu năvălește în ele.

Cu siguranță că și tu te-ai aflat în aceeași situație ca Levi. Și nu numai o dată, ci zeci, sute, mii de ori. Ce impact a avut în tine această serie de întâlniri? Ochii cu care Isus te-a fixat nu au mișcat nimic? Nu au provocat nici un fior, nu au trezit nici un sentiment, te-au lăsat rece și indiferent, așa cum erai înainte și așa cum ești, poate, dintotdeauna?

3.2. A se converti: o datorie și o pierdere a păcii pentru toți (Lc 5,32)

Conform Lc 5,32, Isus a venit în lume nu numai pentru a elibera omul de păcat, ci și pentru a-l converti, adică pentru a-l scoate din toropeala sa, a-l reînnoi, a-l recrea, a-l reconstrui și a-l face să înțeleagă că nu poate fi ucenicul său rămânând prea mult în pace cu sine. Alessandro Pronzato exprimă bine în ce constă, de fapt, acest a nu rămâne în pace cu sine, atunci când scrie: "La sfârșitul Liturghiei, preotul ne trimite cu formula «Liturghia s-a sfârșit, mergeți în pace!» Mereu am fost ispitit să corectez: «Mergeți, pentru că Liturghia nu s-a sfârșit». Nu se sfârșește niciodată. Aceste este un început, nu o concluzie. Este vorba, fără îndoială, de momentul cel mai dificil al Liturghiei. Mergem nu pentru că s-a sfârșit ceva, ci pentru că începe ceva. Trimiterea nu vrea să spună: «Bravo, v-ați făcut datoria de creștini exemplari, puteți merge liniștiți», ci: «A venit momentul vostru. Acum e rândul vostru». Așadar, nu un semnal de odihnă, ci semnal de mobilizare. Nu «misiune împlinită», ci «plecare în misiune»".

3.3. A urca pe munte, dar pentru a coborî în mijlocul lumii (Lc 6,12-19)

Mișcarea ucenicilor care urcă pe munte pentru a-l întâlni pe Isus și apoi coboară cu el în mijlocul lumii pentru a o mângâia și a o ajuta, are, fără îndoială, o importanță extraordinară. Ea ne spune că a fi discipol al lui Isus înseamnă a-l întâlni pe Isus, a se hrăni din cuvântul său, a trăi în comuniune cu el și, în același timp, a sta în mijlocul poporului ca moment de speranță, de mântuire și de eliberare.

Și tu ești ținut să te interesezi de popor și să contribui, cu întreaga ta persoană, pentru a face mai drept, mai uman și mai suportabil mediul în care ea trăiește. Dacă un păstor de suflete nu este capabil să se întrupeze, adică să se facă una cu poporul, rămânând totuși el însuși, nu este păstor. Din moment ce ți-ai făcut propriu destinul lui Isus, nu-ți este permis să te gândești numai la persoana ta, la interesele tale, la comoditățile tale.

A coborî de pe munte și a sta cu lumea nu înseamnă altceva decât a iubi lumea și a-l iubi pe Dumnezeu devenit lume.

3.4. Săracii nu sunt în nici un caz fericiți! (Lc 6,20-26)

Isus spune că săracii sunt fericiți pentru că s-a săturat să-i vadă suferind și a decis să le arate că îi iubește. De aceea rostește și cei patru vai vouă împotriva celor bogați care-i oprimă și-i fac pe cei săraci să sufere (Lc 6,24-26). Pe aceeași linie se află și cuvintele din Magnificat (Lc 1,52-53).

Urmând exemplul lui Isus și tu ai datoria de a te face promotorul cauzei celor săraci și de a te ridica pretutindeni în apărarea lor, mai ales în acele locuri unde sunt călcate în picioare drepturile fundamentale ale omului sau unde se uită că toți oamenii se bucură de aceeași demnitate.

Ce să spunem apoi despre necesitatea de a te interesa de copiii abandonați, flămânzi, exploatați, umiliți?

J. Green a scris: "Într-o societate nedreaptă adevărații criminali sunt cei onești". Probabil că tu care citești nu ai devenit încă un criminal în acest sens. Gândește-te însă înainte de a fi prea târziu.

3.5. Dacă ești ucenicul lui Isus, arată prin fapte (Lc 6,43-46)

Isus ne învață că a fi sau a nu fi discipolul său depinde de ceea ce se face în practică. Dacă facem binele, suntem ucenicii săi; dacă facem răul, putem fi cel mult ucenicii cărturarilor și ai fariseilor, dar nu ai lui Isus. Lui nu-i place vorbăria. Vrea fapte nu discursuri. Vrea martori, nu demagogi, vrea sfinți, nu oratori. Fără îndoială că și cuvintele își au valoarea lor. Ele însă devin eficace și fac credibilă vestirea evangheliei, dacă se transformă în fapte.

Putem demonstra validitatea învățăturii noastre creștine urmându-l pe Isus zi de zi, altfel nu suntem decât niște comis voiajori ai unei religii pe care lumea nu o primește deoarece, în privința produselor cu reclamă, ea ne-a depășit de multă vreme.

Pe lista acestor comis voiajori apare și numele tău? Sperăm că nu. Nici acum, nici în viitor.

3.6. Adesea ai dușmani pentru că ți-i faci (Lc 6,27)

Isus îndeamnă auditoriul să-i iubească pe dușmani și să facă bine celor care îi urăsc. Ar fi oportun să te întrebi dacă nu cumva mulți dușmani îi ai pentru că ți-i faci tu. Mai bine zis, pentru că îi consideri dușmani pe toți aceia care nu gândesc ca tine, care-ți sunt antipatici, care te deranjează, care-ți dau peste cap orarul sau care nu sunt sfinți așa cum crezi tu că ești.

Dacă aceasta este situația ta, caută să te pui la adăpost, să nu te mai consideri nici persecutat și cu atât mai puțin un martir. Ești doar un creștin viciat și pentru nimic în lume dispus să practici în mod serios porunca evanghelică a iubirii (Lc 10,25-28).

Ce pretinzi de la viață? Ca toate persoanele să fie egale și perfecte? Ca toți să te judece pozitiv? Să nu te critice nimeni?

Viața este realitate, iar realitatea este diversitate, pluralitate, contrast, tensiune, sfințenie și păcat, bunătate și răutate, iubire și ură, pace și luptă, prietenie și dușmănie, bogăție și sărăcie, noblețe și mizerie, sinceritate și ipocrizie, umilință și aroganță, bine și rău. De aceea ar fi bine să ieși din lumea viselor și să începi să-l iubești pe aproapele așa cum este el, nu cum ai vrea tu să fie. Iubirea, atunci când este adevărată nu privește la fața nimănui, nici nu pune condiții. Iubește și gata, chiar și atunci când costă și e dificil.

Sf. Ioan al Crucii spunea: "Unde nu este iubire, pune iubire și vei găsi iubire".

3.7. Pâinea: cere-o de la Dumnezeu, dar dă-o și fraților (Lc 11,3)

Prin pâine se înțelege hrana în general de care omul are nevoie pentru a trăi. Este o datorie și o necesitate de a o cere de la Dumnezeu. Am fi lipsiți de sensibilitate dacă ne-am gândi numai la noi, nu și la atâția care trăiesc în lipsuri. Milioane de oameni nu au nimic. Ce să mai spunem de situația sanitară, de nevoile legate de răspândirea drogurilor, a SIDA, a alcoolismului, a delincvenței în rândul minorilor?

A da pâine fraților înseamnă, pentru ucenicii lui Isus, a deschide mâinile și inima pentru ca și aceste probleme să se rezolve cât mai repede, iar oamenii să-i regăsească demnitatea pierdută. Astăzi, a împărți banii și bunurile proprii în situații de urgență nu este un act de caritate, ci de dreptate.

3.8. Și tu ești chemat "să te faci sămânță" (Lc 8,4-15)

Cuvântul lui Dumnezeu se prezintă ca sămânță pe care agricultorul o aruncă pe câmp ca să crească și să se dezvolte până la deplina maturitate.

O poți aplica și persoanei tale, făcându-te și tu sămânță, colaborând activ pentru ca mediul care te înconjoară și oamenii pe care-i frecventezi să devină, pe plan uman și creștin, mai buni decât sunt. Domnul nu-ți cere lucruri mari. Îți cere doar să faci ceea ce poți, să faci cu spiritul acelui autor anonim care îl îndemna pe ucenicul său: "Seamănă, seamănă grâul speranței. Seamănă zâmbetul tău ca să strălucească în jurul tău. Seamănă energiile tale pentru a înfrunta duritatea vieții. Seamănă curajul tău, pentru a ridica curajul celorlalți. Seamănă entuziasmul tău, credința ta, iubirea ta. Seamănă și ai încredere. Fiecare bob va îmbogăți un colț mic al pământului".

Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit

4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua).

5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat

6. Comtemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie

Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat