Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Evanghelia se răspândește

Obiective

1. Să recunoască principiile care conduc Biserica

2. Să indice condițiile care au contribuit la răspândirea Bisericii

3. Să cunoască aspectele cele mai importante din viața sfântului Paul

4. Să vadă importanța unirii care leagă pe fiecare creștin din orice timp cu autoritatea papei.

Introducere

Raporturile care caracterizează Biserica sunt aceleași cu cele care caracterizează familia. Dumnezeu este Tată, iar creștinii sunt frați între ei, uniți de aceleași sentimente de bunăvoință și iubire. Iată de ce Biserica vrea ca iertarea și solidaritatea să fie atitudinile fundamentale ale creștinilor. Și fiecare creștin este angajat să promoveze aceste valori divine, rod al morții și învierii lui Isus.

Toți în Biserica lui Cristos au un rol bine definit și împreună alcătuim Trupul mistic al lui Cristos.

Să trăim ca adevărați creștini

În ziua Rusaliilor, Duhul Sfânt a adus oamenilor marele dar al unității. Pentru primii creștini această unitate a devenit punct de referință ca și pentru întreaga comunitate eclezială din orice timp și din orice loc: ba, mai mult, constituie un "model" de dreaptă și fericită conviețuire pentru toți oamenii. Atitudinea și comportamentul primilor creștini sunt ca doi "stâlpi" pe care se sprijină și astăzi creștinismul.

Să-l ascultăm pe evanghelistul Luca descriind viața primilor creștini:

"Și stăruiau în învățătura apostolilor și în împărtășire, în frângerea pâinii și în rugăciuni. Și tot sufletul era cuprins de teamă, căci multe minuni și semne se făceau în Ierusalim prin apostoli, și mare frică îi stăpânea pe toți. Iar toți cei ce credeau erau laolaltă și aveau toate în comun. Și își vindeau bunurile și averile și le împărțeau tuturor, după cum avea nevoie fiecare. Și în fiecare zi, stăruiau într-un cuget în templu și, frângând pâinea în casă, luau împreună hrana întru bucurie și întru curăția inimii. Lăudând pe Dumnezeu și având har la tot poporul. Iar Domnul adăuga zilnic Bisericii pe cei ce se mântuiau" (Fap 2,42-47).

"Iar inima și sufletul mulțimii celor ce au crezut erau una și nici unul nu zicea că este al său ceva din averea sa, ci toate le erau de obște. Și cu mare putere, apostolii mărturiseau despre învierea Domnului Isus Cristos și mare har era peste ei toți. Și nimeni nu era între ei lipsit, fiindcă toți câți aveau țarini sau case le vindeau și aduceau prețul celor vândute și-l puneau la picioarele apostolilor. Și se împărțea fiecăruia după cum avea cineva trebuință. Iar Iosif, cel numit de apostoli Barnaba (care se tâlcuiește fiul mângâierii), un levit, născut în Cipru,

având țarină și vânzând-o, a adus banii și i-a pus la picioarele apostolilor" (Fap 4,32-27).

Unii ar putea spune că sunt comportamente excesive. Dar creștinul nu putea și nu poate să se lipsească de această unitate molipsitoare și angajantă.

Nu e ușor acest mod de viață. Noroc că Dumnezeu în Isus Cristos ne vine în ajutor prin darurile sale: virtuțile. Aceste virtuți îl ajută pe om să facă binele, să dea ce are mai bun din sine. Virtutea este o forță prezentă în om. Virtuțile umane nu sunt autonome, opere numai ale omului: ele sunt înrădăcinate în virtuțile divine numite teologale. Ele sunt energia vieții pentru creștin. Aceste virtuți sunt: credința, speranța și dragostea.

Dar ceea ce susținea unitatea primilor creștini sunt trei realități:

a. Ascultarea cuvântului lui Dumnezeu. O ascultare continuă, luminată de apostoli, martorii celui înviat și a prezenței Duhului Sfânt.

Duhul Sfânt este cel care permite înțelegerea voinței lui Dumnezeu în Scripturi. Aici este diferența dintre unul care vrea să citească Biblia ca să afle știri istorice sau culturale și unul care meditează cuvântul ca pe un izvor de viață.

b. Comuniunea de bunuri era o consecință naturală a iubirii reciproce care îi caracteriza pe creștini. Acest mod de a fi era o alegere liberă și s-a născut nu dintr-o dorință de sărăcie, ci ca o exigență a iubirii. Ei erau convinși că trebuie să-i ajute pe frații lor lipsiți, indiferent din ce comunitate ar fi.

c. Celebrarea sfintei Euharistii reprezintă noutatea credinței lor. Este "frângerea pâinii" celebrată de un episcop sau de un apostol în fiecare duminică. Prin anul 200 s-a introdus celebrarea Euharistiei în fiecare zi. La început, creștini nu aveau edificii sacre (temple, biserici), dar se adunau în case private, cimitire și catacombe, aceasta mai ales în timpul persecuțiilor. Exista nevoia de a fi uniți și de a sta împreună.

Joc de interacțiune: Fericirea comună

Participanți: pentru orice vârstă

Timp: circa 20 minute

Materiale: O planșă, un bloc-notes și creion.

Instrucțiuni

Aș vrea ca astăzi să reflectați asupra condițiilor care ar putea, după voi, să conducă la o fericită conviețuire cu oamenii în țara noastră.

Voi enumera câteva valori și fiecare dintre va trebui să decidă singur care valoare este cea mai potrivită pentru a ajunge la acest scop.

Ce ar fi cel mai potrivit după voi?

Dacă toți din această țară ar fi:

. bogați

. fericiți

. loiali

. sănătoși

. afectuoși

. angajați

(Se scriu aceste valori în așa fel încât să fie vizibile tuturor).

Răspundeți în scris la aceste întrebări și motivați în detaliu punctul vostru de vedere. Aveți la dispoziție 15 minute...

Acum ne așezăm din nou în cerc pentru ca să putem cunoaște diferitele puncte de vedere. Să ridice acum mâna cel care a ales valoarea bogăție... etc.

Aprofundare

Mi-a plăcut jocul?

Care ar fi consecințele dacă într-adevăr toți ar realiza măcar una din aceste valori?

Care sunt avantajele și care dezavantajele faptului că în cultura noastră este o așa mare diversificare de valori?

Ce rol are în viața mea valoarea pe care mi-am ales-o?

Ce valoare ar fi ales tatăl meu (mama)?

Ce are în opoziție valoarea pe care am ales-o eu?

Ce aș vrea să mai adaug?

Sfântul Paul, vestitorul lui Isus

E imposibil să parcurgem nenumăratele căi deschise credinței de acțiunea Duhului Sfânt. Dar putem urmări istoria unui om prin care Duhul Sfânt a făcut multe minuni.

E un personaj incredibil, original, curajos și foarte generos, cu o inteligență extraordinară și multă bunătate, un creștin cu o credință excepțională. Numele său este Paul.

De meserie era fabricant de corturi, iar condiția sa socială era destul de bună, deoarece avea privilegiul cetățeniei romane (Fap 22,25-28).

Să ai cetățenie romană era cu adevărat un privilegiu care aducea multe avantaje. Unul dintre acestea era că nu putea fi pedepsit fără a fi judecat. Cetățenia romană era un drept care se transmitea din tată în fiu.

S-a născut între anii 5-10 d.C. Inițial numele său era Saul. Vorbea grecește, deși cunoștea foarte bine și ebraica. Era un persecutor înverșunat al creștinilor considerându-i întemeietorii unei false credințe. Era atât de ostil acestei religii încât a ajuns să persecute fără milă pe cei care se declarau creștini. Îi arunca în temniță, fie că erau bărbați, fie femei. Paul nu glumea. A participat la uciderea cu pietre a diaconului Ștefan care proclama că Isus este Mesia. Cu permisiunea marelui preot de la Ierusalim a continuat să aresteze pretutindeni pe ucenicii noii doctrine. În drum spre Damasc, Paul îl întâlnește pe Isus.

Iată cum s-au petrecut lucrurile:

"Iar Saul, suflând încă amenințare și ucidere împotriva ucenicilor Domnului, a mers la arhiereu, și a cerut de la el scrisori către sinagogile din Damasc ca, dacă va afla acolo pe vreunii, atât bărbați, cât și femei, că merg pe calea aceasta, să-i aducă legați la Ierusalim. Dar pe când călătorea el și se apropia de Damasc, o lumină din cer, ca de fulger, l-a învăluit deodată. Și, căzând la pământ, a auzit un glas, zicându-i: «Saule, Saule, de ce mă prigonești?» Iar el a zis: «Cine ești, Doamne? Și Domnul a zis: «Eu sunt Isus, pe care tu îl prigonești. Greu îți este să izbești cu piciorul în țepușă». Și el, tremurând și înspăimântat fiind, a zis: «Doamne, ce voiești să fac?» Iar Domnul i-a zis: «Ridică-te, intră în cetate și ți se va spune ce trebuie să faci». Iar bărbații, care erau cu el pe cale, stăteau înmărmuriți, auzind glasul, dar nevăzând pe nimeni. Și s-a ridicat Saul de la pământ, dar, deși avea ochii deschiși, nu vedea nimic. Și luându-l de mână, l-au dus în Damasc. Și trei zile a fost fără vedere; și n-a mâncat, nici n-a băut. Și era în Damasc un ucenic, anume Anania, și Domnul i-a zis în vedenie: «Anania!» Iar el a zis: «Iată-mă, Doamne». Și Domnul a zis către el: «Sculându-te, mergi pe ulița care se cheamă Ulița Dreaptă și caută în casa lui Iuda, pe un om din Tars, cu numele Saul; că, iată, se roagă». Și a văzut în vedenie pe un bărbat, anume Anania, intrând la el și punându-și mâinile peste el, ca să vadă iarăși. Și a răspuns Anania: «Doamne, despre bărbatul acesta am auzit de la mulți câte rele a făcut sfinților tăi în Ierusalim. Și aici are putere de la arhierei să lege pe toți care cheamă numele tău». Și a zis Domnul către el: «Mergi, fiindcă acesta îmi este vas ales, ca să poarte numele meu înaintea neamurilor și a regilor și a fiilor lui Israel; căci eu îi voi arăta câte trebuie să pătimească el pentru numele meu». Și a mers Anania și a intrat în casă și, punându-și mâinile pe el, a zis: «Frate Saul, Domnul Isus, cel ce ți s-a arătat pe calea pe care tu veneai, m-a trimis ca să vezi iarăși și să te umpli de Duh Sfânt». Și îndată au căzut de pe ochii lui ca niște solzi; și a văzut iarăși și, sculându-se, a fost botezat. Și luând mâncare, s-a întărit. Și a stat cu ucenicii din Damasc câteva zile" (Fap 9,1-19).

Întâlnirea cu Isus îi schimbă total viața. Din acea zi, în centrul gândurilor lui Paul nu e decât moartea și învierea lui Isus.

Convertirea lui Paul e importantă nu doar pentru viața sa, ci pentru întregul viitor al Bisericii.

Astfel crede Paul despre convertirea lui:

"Căci ați auzit despre purtarea mea de altădată întru iudaism, că prigoneam peste măsură Biserica lui Dumnezeu și o pustiam. Și spoream în iudaism mai mult decât mulți dintre cei care erau de vârsta mea în neamul meu, fiind mult râvnitor al datinilor mele părintești. Dar când a binevoit Dumnezeu, care m-a ales din pântecele mamei mele și m-a chemat prin harul său, să descopere pe Fiul său întru mine, pentru ca să-l binevestesc la neamuri, îndată nu am primit sfat de la trup și de la sânge" (Gal 1,13-16).

Din persecutor Paul devine cel mai curajos misionar creștin. Această schimbare a fost posibilă doar prin intervenția Duhului Sfânt.

Caracterizarea lui Paul:

Paul avea o iubire imensă pentru Biserica lui Cristos. El l-a întâlnit personal pe Cristos și a făcut din această întâlnire cea mai mare comoară a vieții sale

Era mereu unit cu ceilalți apostoli, chiar dacă pe mulți dintre ei îi depășea în inteligență și intuiție, având idei geniale. S-a preocupat nu să răspândească ideile și gândurile sale, ci pe cele ale Bisericii, condusă de capii ei.

Creștinul Paul simțea nevoia urgentă de a transmite tuturor descoperirea care îi schimbase viața: "Vai mie dacă nu vestesc evanghelia!" (1Cor 9,16).

"În călătorii adeseori, în primejdii de râuri, în primejdii de la tâlhari, în primejdii de la neamul meu, în primejdii de la păgâni; în primejdii în cetăți, în primejdii în pustie, în primejdii pe mare, în primejdii între frații cei mincinoși; în osteneală și în trudă, în privegheri adeseori, în foame și în sete, în posturi de multe ori, în frig și în lipsă de haine. Pe lângă cele din afară, ceea ce mă împresoară în toate zilele este grija de toate Bisericile" (2Cor 11,26-28).

Călătoriile lui Paul

Paul nu călătorea cu mașina sau cu avionul. Parcurgea distanțe destul de lungi pe jos, cu bagajele puse pe un măgăruș..

Un bun mergător putea parcurge până la 35 de kilometri pe zi, care era distanța dintre posturile de gardă ale romanilor. Aceste posturi erau o referință deoarece în aceste locuri se putea dormi liniștit, chiar dacă nu și comod. Nici călătoriile pe mare nu erau prea comode. Navigarea depindea mult de capriciile vântului. Pe timp de iarnă se evitau marele traversări, care puteau dura luni întregi dacă timpul era urât, ca să se reducă la numai câteva zile cu marea favorabilă.

El a propus primul conciliu al Bisericii, unde s-a întâlnit cu Petru, cerând desprinderea creștinilor de tradițiile iudaice.

În jurul anul 58 se întoarce la Ierusalim unde este recunoscut de iudei și dat pe mâna soldaților romani, care îl arestează. Fiindcă era cetățean roman cere să fie judecat direct de împărat, la Roma, căci cetățenia îi dădea acest drept. Moare decapitat la Roma în anul 67 d.C.

A fost un geniu al creștinismului, uneori poate greu de înțeles. Cu siguranță a fost înzestrat de Duhul Sfânt care, prin el, a dus în atâtea părți ale lumii credința în Cristos.

Lucru individual și împărtășit în grup

Scrie o scrisoare unui prieten care locuiește departe de tine cu scopul de a prezenta și descrie credința ta. Dă și exemple și caută să fii cât mai realist și profund. Nu uita nimic din ceea ce crezi că ar putea îmbogăți pe celălalt din experiența ta cu Cristos!

(fond muzical, lent și volum foarte mic. Să se păstreze un climat de liniște foarte favorabil).

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat