Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Eu trăiesc, eu cresc, eu mă întreb "cine sunt?"

Obiective

1. Să individualizeze caracteristicile proprii ființei umane

2. Să cunoască faptul că nu putem trăi singuri

3. Să descopere că, pentru a crește bine, este nevoie de cineva care să ne ajute

4. Să reușească să-și pună întrebări cu privire la viață.

Introducere

Alegerea de a crește

- O plantă crește numai dacă are apă, căldură, lumină și pământ bun: ca atare, o serie de condiții. Ca și florile, și oamenii, pentru a crește, au nevoie de anumite condiții.

- A crește înseamnă să devii tot mai mult tu însuți, înseamnă să înflorești, să dai roade, după ce ai educat darurile și talentele tale.

- Spre deosebire de plante, flori și animale, omul poate să-și educe creșterea, pentru că el este conștient de propria creștere. Atunci când văd o altă persoană, știu că e altcineva diferit de mine, și dacă altul este diferit de mine, înseamnă că eu exist!

Eu exist

- Conștiința de a exista este proprie omului. Numai omul știe că este; singur deci trebuie să caute răspunsuri la întrebările cu privire la sensul vieții: de ce trăiesc? cine sunt? de unde vin?

- Florile și animalele nu-și dau seama că există: creșterea lor este condusă de codul genetic și condiționat de ambientul în care trăiesc.

Singuri nu putem trăi

- Pentru om, ambientul e foarte important, deoarece are influență asupra aspectului său fizic, cât și pentru modul său de a vorbi, gândi, judeca.

- Fiecare dintre noi, de fapt, trăiește într-un grup social, care îi transmite tradițiile proprii, obiceiurile, limba etc. Cu alte cuvinte, cultura îi este necesară omului precum apa peștelui.

*

Închipuie-ți că ai fost abandonat pe o insulă nelocuită și ai fost crescut de animale: Ce limbă ai vorbi? Cum ai trăi?

*

Doamna Cultură, doamna Tradiție există, dar nu le poți întâlni. Există însă persoane concrete, care te orientează transmițând comoara experienței lor și a istoriei umanității. Un rol important pentru o creștere armonioasă îl au părinții. Ei sunt precum un arc puternic care îi lansează pe copiii lor, dându-le forță și indicându-le direcția spre care trebuie să se îndrepte.

Eu trăiesc, eu cresc, eu mă întreb: "Cine sunt?"

Avem un nume

Printre indienii din America, numele indică o caracteristică a persoanei: astfel încât sunt persoane care se numesc "Vulturul Gri" sau "Luna Strălucitoare".

Ce-i drept, și numele nostru are o semnificație specială. De exemplu, Ioan înseamnă "Dumnezeu este bun", Luca "Luminos", Maria "Doamna, Stăpâna".

Astăzi se dă puțină importanță numelui, care oricum folosește pentru a face diferență între persoane. Dar tu, ca și copil, ca om, nu ești numai un individ, adică un subiect anonim, ca o hârtie amestecată în mijlocul lumii.

Fiecare dintre noi e un fragment al speciei umane, un punct în univers. Mai mult, fiecare dintre noi este o persoană, care are în sine un principiu de forță creatoare, de independență, de libertate.

Fiecare om este "persoană": o ființă unică și misterioasă

Cuvântul "persoană" desemnează linia de separare dintre cultura păgână (greacă și romană) și cea creștină.

În mediul latin, înainte de creștinism, "persoana" însemna "mască".

Latina și greaca nu aveau cuvinte care să definească personalitatea; ba chiar aceste culturi nici nu aveau conceptul despre om ca ființă unică. Tocmai de aceea era destul de prezentă sclavia, o realitate care nu provoca nici un fel de scandal.

Creștinismul a introdus în mentalitatea greacă și romană noțiunea de persoană ca ființă irepetabilă, unică. Era foarte greu, deoarece creștinii afirmau că fiecare om - nici un exclus - are drepturi egale și aceeași demnitate.

Elementele persoanei

Toți oamenii sunt făcuți din trup și suflet nemuritor.

Potrivit grecilor antici, omul este compus din trup, care îmbătrânește și moare, și din spirit nemuritor. Sufletul este cel care îl face pe om să fie viu, pe când trupul era considerat ca o "închisoare" pentru suflet (Platon) sau ca o "materie fără formă" pe care sufletul îl face frumos și viu (Aristotel).

În lumea modernă, lucrurile s-au schimbat. Dacă ne uităm la un spot publicitar, la un film sau răsfoim o revistă, vom descoperi că trupul prezintă multă importanță. Totul este un spectacol: frumusețea, formele. Suferința, durerea, îmbătrânirea sunt îmbrobodite cu informații și imagini care preamăresc cultul trupului. Între cele două extreme - una care tinde să devalorizeze, iar cealaltă să-i dea prea mare importanță - se propune creștinismul, care consideră trupul și sufletul unite într-o minunată armonie, astfel încât, nu mai sunt două elemente de sine stătătoare, independente unul de celălalt, ci profund unite și constituie o singură ființă, o persoană umană.

Valoarea trupului

Trupul nu este închisoarea sufletului, dar nici omul nu se reduce numai la trupul său.

Trupul comunică emoțiile, dar și gândurile. De cele mai multe ori aceste lucruri se citesc pe fața noastră: tristețea, bucuria, spaima. Prin trup noi dăm toate informațiile a ceea ce simțim și gândim. Cuvintele, gesturile, modul de a te purta... sunt semne prin care dialoghezi cu ceilalți. Cu trupul acționezi în lume: ridici o greutate, telefonezi, scrii, te joci. Omul în întregime este angajat în aceste acțiuni, dar trupul le face. În viziunea creștină a omului se recunoaște pentru trup o funcție specială, deoarece el contribuie la revelarea sensului vieții și a vocației umane. Trupul îl revelează pe om și este deci primul mesaj al lui Dumnezeu făcut omului însuși.

A avea grijă de trupul tău este bine, ba chiar necesar.

Să faci din el o obsesie este un semnal de anormalitate, de imaturitate (de exemplu: sporturi periculoase, cure de slăbire etc.).

Frumusețea sufletului

Trupul nu e tot omul; omul este și suflet.

Cine se îngrijește numai de frumusețea trupului și nu și de cea a sufletului e ca o ramă foarte prețioasă, dar care nu are nici o imagine: rămâne goală; sau ca unul care așază un candelabru minunat într-o cameră, deși știe că nu are energie electrică în acea cameră.

Sufletul este dimensiunea sau partea spirituală, partea volitivă și intelectivă a persoanei noastre. Sufletul te face liber atunci când trebuie să alegi să faci sau să nu faci ceva, să faci bine sau rău. El are voință, astfel încât, tu poți hotărî să nu mănânci chiar dacă trupul ar vrea mâncarea, și are conștiință de sine, ceea ce animalele nu au. De fapt, omul vede orizonturi ce se deschid în fața lui, pe care animalele nici nu și le închipuie măcar. Animalele nu cunosc bunătatea, dragostea, dreptatea. Ele își urmează instinctul, se adaptează în mod automat la legile naturii pe care nu le pot depăși.

Sufletul, în schimb, îi permite omului să-și creeze o cultură, o tradiție, să inventeze, să compună...

Omul este o ființă superioară

Sufletul îl face superior pe om față de animale și de plante. Sufletul aparține oricărei ființe umane sau persoane, tânăr sau bătrân, bogat sau sărac... În același moment în care fiecare dintre noi am fost zămisliți, am fost deja persoane: cu trup (mic-mic) și suflet.

De atunci noi continuăm să creștem pentru ca să devenim tot mai mult noi înșine.

Sunt o ființă în continuă creștere, cu multe întrebări

Nevoia de a crește

Copilul, crescând, învață să se cunoască pe sine și viața, dar se simte totdeauna neîmplinit, tinde să-și umple un gol pe care îl simte în interiorul său.

Și tu, cu siguranță, simți nevoia de a fi mai mult, să fii mai bun la școală, în sport, să arăți mai bine...

A crește este o exigență a naturii umane. Copilul va deveni cu siguranță, mare, știe că asta îl așteaptă. Oricum ar decurge lucrurile, fie cu nesiguranțe sau dificultăți, el nu va rămâne pentru totdeauna copil: va deveni adult.

Diferitele planuri ale ființei umane

Creșterea omului trebuie să fie îndreptată spre ceva, astfel, fiecare dintre noi devine protagonist al existenței sale, capabil să reflecteze asupra sa și să-și îndrepte viața spre idealurile sale proprii.

A-ți îndrepta propria creștere înseamnă să te construiești, să te educi.

Pentru a deveni oameni echilibrați e necesară stăpânirea, potrivit unei ordini crescătoare, pe planul fizicului, pe planul sensibilității și pe cel al sufletului. Cele trei planuri sunt strâns legate între ele, deoarece fiecare răspunde la exigențe particulare. Atunci când comandă trupul, adică el este supraevaluat, persoana acționează urmându-și instinctele, dorințele: sensibilitatea sa se stinge, iar spiritul va fi sufocat. E ca și cum cineva ar vrea să meargă în cap: omul nu e făcut pentru asta.

Alții înaintează târându-se: sunt cei care se lasă dominați de sensibilitate, de patimi.

Omul matur, echilibrat este cel care umblă și merge în poziție dreaptă, stăpân pe picioarele sale, deoarece sufletul său îi conduce trupul și sensibilitatea. Ca să explicăm printr-un exemplu, putem compara omul cu un automobil, care are un motor puternic (sensibilitatea) și o caroserie luminoasă și strălucitoare (trupul), ce iese din stradă dacă nu are un șofer care să-l conducă (sufletul).

Creșterea e condiționată de ambient

Un copil care se naște nu poate alege familia sa, nici țara sa. Ar putea să aleagă unde să crească, dar nu se pot evita influențele ambientului în care se crește.

Ambientul e tot ce ne înconjoară, tot ce se întâmplă, se spune, se face în jurul nostru. Putem distinge ambientul fizic (pomi, pământ, case etc.) de cel social (comunitatea cu tradițiile ei, modurile sale de a gândi și de a se comporta etc.).

Atât ambientul fizic cât și cel social influențează asupra individului. Prin ambientul fizic înțelegem, de exemplu, statura mică a pigmeilor, ochii sub formă de sâmbure ai japonezilor, pielea neagră a africanilor.

Ambientul social influențează în mod pronunțat gândirea, modul de a privi realitatea, semnele prin care se exprimă, permițând comunicare.

Cine ne ajută să creștem

Atunci când vorbim despre ambientul uman, de tradiții, nu ne referim la ceva îndepărtat, ci la persoane cu care ne împărțim aventura creșterii.

Suntem ajutați să creștem nu de către super eroi, nici de personaje fantastice, dar de către cei care ne sunt aproape, alături, zi de zi, dăruindu-se în mod gratuit pentru noi: prietenii, educatorii, părinții. Părinții sunt ajutorul fundamental al creșterii noastre. Ei sunt arcul care te lansează, experiența lor încurajează și dau o direcție creșterii.

Viața e ca o casă

Așa cum un arhitect își proiectează casa, tot la fel, și tu trebuie să-ți proiectezi viața, cu responsabilitate.

Proiectul propriei vieți este mereu de corectat, de ameliorat, de adaptat. Creșterea devine o realitate care nu se termină niciodată. Chiar și adultul crește, se maturizează în mod continuu; asemenea unui copac mare care crește lent, dar crește.

Cinci reguli pentru a construi bine viața

Așa cum fluviul se împrăștie și se pierde dacă nu ar avea malurile care să-l adune și să-l conducă, tot la fel este pentru persoană creșterea. Pentru a crește bine sunt necesare unele reguli.

1. E nevoie de un plan (un sens în viață)

Viața e ca o intersecție de la care pornesc multe străzi posibile. Fiecare trebuie să intre pe cea mai potrivită. Nu se crește bine dacă se merge la întâmplare. Persoana umană e persoană tocmai pentru că știe să-și facă planuri.

2. Nu e posibil a crește singuri

După cum un ucenic are nevoie de un maestru, la fel copilul are nevoie de cineva care să-l ajute să crească și să învețe meseria grea de a fi om.

3. Tovarăși de drum sunt și greutățile și renunțarea

Atletul care vrea să învingă un concurs trebuie să se antreneze, renunțând la tot ceea ce îl poate distrage de la scopul său.

4. Greșelile se plătesc

De fiecare dată când te angajezi să devii ceea ce vrei, adaugi o cărămidă la personalitatea pe care ți-ai proiectat-o. De fiecare dată când deviezi de la drumul pe care l-ai ales, iei o cărămidă de la construcția la care te-ai angajat.

5. A crește este o aventură minunată

Creșterea este o aventură dificilă, uneori foarte grea, dar minunată. A te modela pe tine însuți este o experiență unică, aducătoare de optimism, bucurie și chef de viață.

Se nasc multe întrebări

Poate te-ai întrebat vreodată: "De ce trăiesc? De ce e atâta nevoie de angajament ca să creștem bine?".

A crește este condiția pentru a deveni om, pentru a te apropia de acea demnitate care ți se cuvine, de a fi protagonistul vieții tale. Ți-ar plăcea să fii un puișor care crește și de la care nu se așteaptă decât să se îngrașe?

Nu suntem pui de crescătorie

"În acea casă lungă și joasă, fără ferestre... sunt introduși sute și mii de puișori de o zi, destinați să se îngrașe prin mijloace științifice foarte rapide. Pare că lumina electrică, uniformă și continuă, este mai eficace decât soarele care cu razele sale modifică totul de la un anotimp la altul, alternând perioadele anului. Astfel, zburătoarele acestea vor trece de la incubatorul artificial la rotisor fără să fi văzut nici măcar o rază de soare. Cocoșelul își înalță cucurigul inutil, căci strigătul său nu face să se ivească zorile. Și totuși este soarele cel care face să crească porumbul și să se maturizeze grăunțele cu care se hrănesc. Dar lumina orbitoare nu îi lasă să vadă nimic. Cum e posibil ca acești rezultați ai paradisului artificial să plângă pentru că nu au văzut soarele niciodată? (M. Lelong).

De aici se nasc toate celelalte întrebări: Cine sunt eu? De ce trăiesc?De unde vin? Încotro mă îndrept? De aceste întrebări nu ne vom putea elibera niciodată. De ce oare nu mă mulțumesc cu tot ceea ce este în fața mea? De ce oare sufletul meu invocă infinitul, veșnicia? Ce este omul? Care este semnificația durerii, a răului, a morții? Ce va urma după moarte?

Orice om este chemat să răspundă la aceste întrebări fundamentale. A te izola și a nu căuta răspunsul înseamnă să te condamni singur la un mod lent de a muri: cel mai ușor, dar cu siguranță cel mai inutil...

Toți caută fericirea în viață. Unii vor să-și satisfacă orice dorință, orice impuls, confundând plăcerea cu fericirea, chiar dacă alții au de suferit din această cauză. Alții se angajează să construiască o lume mai bună, luptând împotriva nedreptății și a sărăciei. Sunt unii care nu găsesc nici un sens pentru viață, de aceea cad în disperare. Omul religios însă își orientează viața: Dumnezeu este sensul vieții. A te abandona în mâinile lui Dumnezeu înseamnă a da cu adevărat sens vieții tale și a găsi fericirea. Omul este strâns legat de Dumnezeu, care se revelează, se manifestă, răspunzând la setea de infinit și la căutarea existențială pentru care omul își pune atâtea întrebări...

Religia creștină ne învață că revelarea lui Dumnezeu este progresivă, ia în considerație capacitatea omului de a-l percepe. Dumnezeu s-a făcut cunoscut pe deplin și pentru totdeauna în Isus Cristos. Isus ne revelează că Dumnezeu ne iubește ca un Tată. El a creat omul unic și irepetabil, ca să-i încredințeze o misiune de care depinde destinul lumii. Fiecare om este chemat să descopere care este misiunea sa.

Ce este religia?

Cuvântul "religie" indică ansamblul de credințe, reguli de comportament și rituri care exprimă relația omului cu Dumnezeu. Omul religios simte că este supus divinității și exprimă această dispoziție interioară prin rituri, care se traduc în acțiuni, gesturi și cuvinte. Rit înseamnă ansamblul de forme cu care omul cinstește divinitatea, căutând să comunice cu ea.

Toate popoarele au o religie pentru că în fiecare om există dorința de transcendent. Fiecare dintre noi simte nevoia să se depășească, să fie mai mult (a transcende înseamnă a trece dincolo, a urca). Un copil care se pierde în pădure nu știe să guste frumusețea naturii, ci e neliniștit și nerăbdător să se întoarcă acasă. Tot la fel, omul e neliniștit, incomplet, niciodată satisfăcut. E ca și cum i-ar lipsi ceva, e mereu în căutare, pe cale, își dorește mereu ceva, vrea noutăți...

Este o ființă care trăiește din așteptări, speranțe, dorințe. Omul este deschis transcendentului, divinului: simte în el o nostalgie, o atracție spre infinit, misterios; spre o realitate care îl depășește: Dumnezeu.

Atunci când Dumnezeu este pus în slujba omului, și nu omul în slujba lui, religiozitatea scade sau se deformează. Aceasta se întâmplă în magie și în superstiție, care în ansamblu nu înseamnă altceva decât să atribui puteri extraordinare persoanelor, animalelor, lucrurilor, cuvintelor etc. Aceste puteri însă nu sunt în "lucruri", ci în "intențiile" celui care le atribuie...

Astfel, în timp ce în religia autentică omul se supune lui Dumnezeu și voinței sale, în magie și în superstiții el se gândește să schimbe această voință cu alte acțiuni (de exemplu: pisica neagră aduce ghinion; în acest fel se atribuie pisicii puterea de a decide asupra vieții).

Religia este o întâlnire cu un mister, cu Dumnezeu. El descoperă misterul său zi după zi. Dumnezeu se manifestă în evenimentele zilnice prin care se întâlnește cu oamenii.

Cine crede în Dumnezeu, descoperă voința lui în istoria sa personală. Fiecare eveniment este important. Voința lui Dumnezeu se ascunde sub aparența faptelor cotidiene, chiar și cele mai umile. De aceea nu este nimic banal și nesemnificativ în lume. Voința lui Dumnezeu nu e ușor de înțeles, cu atât mai mult de realizat. Pentru aceasta, Dumnezeu ne-a trimis un salvator, care să ni-l descopere pe Dumnezeu Tatăl.

Activitate

Pentru ca orice om să poată răspunde la misiunea sa, Dumnezeu i-a dat niște calități. Ar fi foarte interesant ca fiecare dintre voi să-și recunoască aceste calități. Scrieți-le pe o foaie. Chiar și colegii voștri v-ar putea ajuta spunând care sunt părțile frumoase pe care ei le văd. Ați învăța astfel să vă cunoașteți mai bine pe voi înșivă și poate ați intui mai ușor care ar putea fi perspectivele vieții voastre.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat