Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Scrisorile sfântului apostol Ioan

Prezentare:

Canonul Sfintei Scripturi a fixat trei scrisori sub numele de Scrisorile sfântului apostol Ioan. E mai puțin probabil că a doua și a treia să aparțină direct sfântului Ioan, însă sunt atribuite lui deoarece par a fi rezultatul aceleiași școli de gândire, numită "școala ioaniană", localizată la Efes.

Prima scrisoare este mult mai lungă decât celelalte, dar nu se prezintă asemenea unei scrisori, lipsindu-i introducerea și încheierea, specifice stilului epistolar. Spre deosebire de prima, celelalte două au formă de scrisoare. De fapt, par mai degrabă un bilețel prin care se transmite un mesaj scurt, dar concis. La nivel de conținut, acestea sunt în multe aspecte asemănătoare între ele, iar unele idei se regăsesc și prima scrisoare. Drept consecință, specialiștii în Sfânta Scriptură cred că toate trei provin de la aceeași școală, "școala ioaniană".

Prima scrisoare este formată din 5 capitole, structurate astfel:

-1,1-4: prologul;

-1,5-2,29: a umbla în lumină;

-3,1-24: iubirea este semn al fiilor lui Dumnezeu;

-4,1-5,12: porunca de a iubi și de a crede;

-5,13-21: epilogul, îndemn la rugăciune, încredere și paza de idoli.

A doua scrisoare este formată din 13 versete, structurate astfel:

- 1-3: introducerea

- 4-6: porunca iubirii fraterne;

- 7-11: pericolul ereziei care nu admite întruparea lui Isus Cristos;

- 12-13: încheierea.

A treia scrisoare este formată din 15 versete, structurate astfel:

- 1-2: introducere;

- 3-8: apostolul laudă ospitalitatea lui Gaius;

- 9-11: condamnarea aroganței lui Diotref;

- 12: mărturie în favoarea lui Demetrius;

- 13-15: încheiere.

În esență prima scrisoare evidențiază trei teme mari: Dumnezeu este lumină, Dumnezeu este drept și Dumnezeu este iubire.

Dacă Dumnezeu este lumină înseamnă că omul nu trebuie să trăiască în întuneric, ci trebuie să trăiască în lumină. Pentru acesta trebuie să-și mărturisească păcatele, să respecte poruncile, să-l iubească pe aproapele, să lupte împotriva tentațiilor lumii și împotriva lui Anticrist. Pentru a evidenția dreptatea lui Dumnezeu, apostolul Ioan amintește celor cărora le scrie că nu trebuie să păcătuiască, trebuie să se iubească unii pe alții, să se încreadă în Dumnezeu, să-l mărturisească pe Isus și să asculte de apostolii săi. Fiind Dumnezeu iubire, este și credința adevărată. Cine are credința adevărată învinge lumea, iar prin credință primește și viața.

Concluzia primei scrisori e simplă: "V-am scris acestea... ca să știți că aveți viața veșnică" (1In 5,13).

Conținutul celorlalte scrisori are la bază aprecierile pe care apostolul le face față de comunitatea căreia i se adresează sau față de anumite persoane, pe care le și nominalizează.

Obiectiv:

Trăirea iubirii autentice.

Învățătură:

Iubirea carnală se bazează îndeosebi pe instinct, pe când cea creștină, evanghelică, pe mesajul lui Isus Cristos. Model pentru această iubire este însuși Dumnezeu care este iubire, care creează lumea din iubire, o răscumpără și o sfințește tot din iubire.

Iubirea întrupată a lui Dumnezeu este Isus Cristos. El a venit din iubire ca să-i învețe pe oameni iubirea. A face parte din împărăția lui presupune împlinirea poruncii iubirii. Pentru a fi mai concret, la timpul cuvenit acceptă să ia trup omenesc, să fie arestat, bătut, condamnat la moarte și răstignit. Nu există iubire mai mare decât ca cineva să-și dea viața ca răscumpărare pentru ceilalți. Iar Isus își dă de bunăvoie viața pentru toți oamenii, pentru întreaga creație. Iubirea lui devine model pentru Biserică. Nu există poruncă mai mare de împlinit pe pământ, decât porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele. Toată logica existenței lui Dumnezeu, a răscumpărării oamenilor, a existenței Bisericii, a sfințirii permanente în Duhul Sfânt, își au justificarea numai în împlinirea poruncii iubirii.

De-a lungul timpului, Biserica, preluând de la apostoli tezaurul iubirii și al credinței, a învățat să iubească. Numărul mare al sfinților, multele inițiative sociale sau spirituale, toate își au izvorul în porunca iubirii.

Practic:

-Care este diferența dintre iubirea pe care o propune "lumea" și iubirea pe care o propune Dumnezeu, prin glasul cuvântului său, exprimat prin Biserică?

-Care este motivația pentru care apostolul Ioan dă atâta importanță poruncii iubirii?

-Cum se pot propune tinerilor de astăzi ideile despre iubire ale sfântului Ioan?

-În ce măsură trăirea dezordonată a iubirii este efectul lipsei credinței?

-Care este motivul pentru care mulți tineri de astăzi confundă iubirea-virtute cu iubirea-plăcere?

-Cum comentați sintagma: "Este viața mea, fac ce vreau cu ea!"

-Discutați la nivel de grup modalitățile prin care Isus Cristos și-a arătat iubirea sa față de noi.

Texte de referință:

"Ceea ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții, căci viața s-a arătat: noi am văzut-o și dăm mărturie și vă vestim viața cea veșnică ce era la Tatăl și care ni s-a arătat, ce am văzut și am auzit vă vestim și vouă pentru ca și voi să aveți comuniune cu noi, iar comuniunea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său Isus Cristos" (1In 1,1-3).

"Totuși vă scriu o poruncă nouă, care este adeverită în el și în voi pentru că întunericul trece, iar lumina cea adevărată strălucește deja. Cine spune că este în lumină, dar îl urăște pe fratele său, este în întuneric până acum. Cine îl iubește pe fratele său rămâne în lumină și nu este motiv de scandal în el. Însă cine îl urăște pe fratele său este în întuneric, umblă în întuneric și nu știe încotro merge pentru că întunericul i-a orbit ochii" (1In 2,8-11).

"Iubiților, să ne iubim unii pe alții pentru că iubirea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și-l cunoaște pe Dumnezeu. Cine nu iubește nu l-a cunoscut pe Dumnezeu că Dumnezeu este iubire. Prin aceasta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi: Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, unicul născut, ca să trăim prin el" (1In 4,7-9).

"M-am bucurat mult că am găsit printre copiii tăi pe unii care umblă în adevăr, așa cum am primit poruncă de la Tatăl. Și acum, Doamnă, te rog, nu ca și cum ți-aș scrie o poruncă nouă, ci pe aceea pe care o aveam de la început, să ne iubim unii pe alții. Iar iubirea, aceasta este: să trăim după legile lui. Aceasta este porunca: așa cum ați auzit de la început, să trăiți în ea" (2In 4-6).

"... tu arăți credință în tot ceea ce faci pentru frați și chiar pentru străini. Aceștia au dat mărturie despre iubirea ta în fața Bisericii. Vei face bine ajutându-i în călătoria lor într-un mod vrednic de Dumnezeu" (3In 5-6).

Rugăciune:

Doamne, Isuse Cristoase, iubirea Tatălui, tu i-ai învățat pe apostoli să trăiască porunca iubirii față de tine și față de aproapele. Ajută-ne să fim și noi martori ai iubirii tale. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat