Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Evanghelia după sfântul Marcu

Prezentare:

A doua evanghelie acceptată de Biserică în canonul Sfintei Scripturi este aceasta atribuită lui Ioan-Marcu, un creștin provenit din iudaism, născut la Ierusalim. Marcu nu a făcut parte din rândul celor doisprezece apostoli. A fost însă ucenicul lui Barnaba, vărul său, al lui Paul și al lui Petru. Tradiția spune că l-a însoțit pentru mult timp pe apostolul Petru în călătoriile sale prin Asia Mică și Italia. A murit ca martir la Alexandria, iar relicvele lui se află la Veneția în bazilica "Sfântul Marcu".

Simbolul cu care este reprezentat în iconografia creștină este leul înaripat.

Redactarea evangheliei sale s-a făcut la Roma, după moartea apostolului Petru (anul 64), înainte de distrugerea templului de la Ierusalim, iar destinatarii direcți sunt creștinii din afara Palestinei, de cultură greco-romană, proveniți și din evrei și dintre păgâni.

Prin scrierea sa, Marcu vrea să demonstreze că Isus Cristos este Mesia, Fiul lui Dumnezeu, care l-a învins pe Satana prin minunile sale, dar mai ales prin patima, moartea și învierea sa, împlinind astfel voința lui Dumnezeu: mântuirea oamenilor.

Evanghelia după sfântul Marcu are în componență 16 capitole, structurate astfel:

- 1,1-13: misiunea lui Ioan Botezătorul, botezul Domnului și ispitirea sa;

- 1,14-7,23: activitatea lui Isus în Galileea;

- 7,24-8,26: activitatea lui Isus în ținuturile păgâne;

- 8,27-10: drumul lui Isus din Cezareea lui Filip la Ierusalim;

- 11-16: activitatea lui Isus la Ierusalim. Patima, moartea și învierea sa.

Spre deosebire de evanghelistul Matei, Marcu nu începe scrierea sa cu copilăria lui Isus, ci cu predica lui Ioan Botezătorul, urmată de botezul lui Isus. Cu alte cuvinte, Marcu începe evanghelia cu activitatea publică a lui Isus. Încă de la început dă o direcție exactă scrierii sale: "Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu" (1,1). Isus Cristos este centrul întregii evanghelii. Tot ceea ce face și spune Isus are rolul de a-l orienta mereu spre scopul final pentru care venise: mântuirea lumii prin patima, moartea și învierea sa.

Modalitatea în care sunt prezentate acțiunile lui Isus demonstrează că Isus nu este un simplu om, ci este Fiul lui Dumnezeu. Nici măcar diavolii nu pot să facă minunile pe care le face el, pentru că tot ceea ce face Isus este făcut cu degetul lui Dumnezeu.

În jurul lui Isus, cu toții se întreabă, cine este el? Aparent pare un om adevărat, cu sentimente, cu trăiri specifice, cu foame și sete și, în același timp, este o persoană deosebită, un bun predicator, un exorcist și un vindecător veritabil. Isus este omul care vrea să vorbească mai mult prin fapte, de aceea alege nenumărate căi prin care să se umilească, inclusiv calea suferinței, pentru a ne mântui. Expresia "Fiul Omului", pe care o preferă de multe ori din umilință, ascunde de fapt măreția Mesiei, Fiul lui Dumnezeu.

Evanghelistul Marcu ne prezintă în scrierea sa un Mesia, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului, în același timp puternic, dar și slab, gata să lupte oricând împotriva diavolului, dar gata să și moară. Prin aceasta, Marcu iese din șabloanele celorlalte evanghelii, este un unicat, mai ales că nu face prea multe aluzii la profețiile Vechiului Testament. Probabil ține mereu cont de destinatarii cărora le-a adresat evanghelia.

Obiectiv:

Trăirea vieții creștine mai mult prin fapte, decât prin vorbe.

Învățătură:

Isus Cristos pe care îl prezintă evanghelistul Marcu este un personaj activ. Încă de la început el vine în întâmpinarea planului lui Dumnezeu, ascultând predica lui Ioan Botezătorul, primind botezul și apoi luptându-se cu diavolul în pustiu. Multele minuni, predicile, sfârșitul aparent tragic, dar totuși victorios, sunt tot atâtea demonstrații că nu poți face parte din împărăția instaurată de Isus Cristos fără să trăiești asemenea lui. Dacă Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, la fel trebuie să devină și ucenicul său, urmând aceeași cale urmată de Isus Cristos, a suferinței, a umilinței și a renunțărilor de tot felul. Pentru a fi ucenic al împărăției cerurilor, ucenicul trebuie să ducă o viață de renunțare, cu diverse specificări legate direct de modul de a răspunde vocației de creștin. Unui apostol i se va cere o renunțare mai mare, pe când unui credincios i se va cere o renunțare mai mică. Finalitatea este aceeași pentru toți: împărăția lui Dumnezeu, împărăție despre care Cristos spune încă de la început că nu se poate intra fără convertirea inimii: "S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15).

Împărăția lui Dumnezeu, în optica sfântului Marcu înseamnă instaurarea domniei lui Dumnezeu pe pământ, fapt care va fi recunoscut de toți oamenii abia la sfârșitul lumii. Prin viața sa, prin minunile sale, Isus a arătat de multe ori că această împărăție este deja în mijlocul oamenilor, mai rămâne să fie asumată de fiecare în parte.

Practic:

- Care este motivul pentru care Marcu nu începe evanghelia făcând referiri la nașterea și copilăria lui Isus?

- Cunoscând titlurile pe care le folosește evanghelistul Marcu pentru Isus, discutați la nivel de grup și prezentați apoi, cine este Isus Cristos pentru voi.

- Citiți câteva versete care v-au impresionat cel mai mult din Evanghelia după sfântul Marcu și precizați ce v-a atins în mod deosebit.

- Cum se poate trăi la nivel de grup dorința exprimată de Isus: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15)?

- În condițiile în care astăzi există o adevărată goană după "a avea" și nu după "a fi", cum mai poate fi urmat Isus Cristos, având în vedere renunțările pe care le pretinde?

- Care credeți că este motivația pentru care evanghelistul Marcu insistă foarte mult pe minunile făcute de Isus încă de la începutul evangheliei sale?

Texte de referință:

"Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. Așa cum este scris în profetul Isaia: «Iată, eu îl trimit pe îngerul meu înaintea feței tale; el îți va pregăti calea». Glasul celui care strigă în pustiu: «Pregătiți calea Domnului, faceți drepte cărările lui»... În zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileei și a fost botezat de Ioan în Iordan. Și îndată ce s-a ridicat din apă, a văzut cerurile deschise și Duhul, ca un porumbel, coborând asupra lui. Și din cer s-a auzit un glas: «Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit bucuria»" (Mc 1,1-3.9-11).

"A intrat din nou în sinagogă. Acolo era un om care avea mâna paralizată. Și îl urmăreau dacă îl va vindeca în zi de sâmbătă, ca să-l poată acuza. El i-a spus omului cu mâna înțepenită: «Ridică-te în mijloc!» Apoi le-a spus: «Este permis sâmbăta să faci bine sau să faci rău, să salvezi o viață sau să o pierzi?» Dar ei tăceau. Atunci privindu-i cu mânie de jur împrejur, întristat din cauza împietririi inimii lor, i-a spus omului: «Întinde-ți mâna!» El a întins-o și mâna lui s-a vindecat" (Mc 3,1-5).

"Atunci a început să-i învețe că Fiul Omului trebuie să sufere multe, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie" (Mc 8,31).

"Atunci marele preot s-a ridicat în mijlocul lor și l-a întrebat pe Isus: «Nu răspunzi nimic? Ce mărturie dau aceștia împotriva ta?» Însă el tăcea și nu răspundea nimic. Marele preot l-a întrebat din nou și i-a spus: «Tu ești Cristos, Fiul Celui Binecuvântat?» Isus a răspuns: «Eu sunt. Și-l veți vedea pe Fiul Omului stând la dreapta puterii și venind pe norii cerului»" (Mc 14,60-62).

Rugăciune:

Doamne, Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, om între oameni. Prin venirea ta în lume, prin trăirea ta între noi, prin cuvintele și faptele tale, trezește necontenit în noi credința. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat