Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cartea profetului Iona

Prezentare:

Cartea profetului Iona este singulară în felul său deoarece profetul, în loc să îmbrățișeze cu bucurie misiunea profetică, fuge de ea, iar Dumnezeu, din acest motiv, îl pedepsește.

Sfânta Scriptură vorbește de un profet cu numele Iona, fiul lui Amitai, care a trăit în timpul domniei lui Ieroboam al II-lea (783-743 î.C.), perioadă în care au activat și profeții Amos și Osea. Pentru că Iona este personajul principal al cărții, aceasta îi poartă numele. Cu toate acestea, nu a fost scrisă de el. Conținutul și stilul ne arată că a fost scrisă după exilul din Babilon, undeva în secolul al V-lea î.C., deoarece atunci evreii erau în contact cu popoarele păgâne.

Autorul Cărții lui Iona prezintă drama unui om, dramă care provine din nesiguranța că este un ales și greutatea la care este supus dacă acceptă această misiune, precum și dorința lui Dumnezeu de a mântui chiar și popoarele păgâne.

În privința Cărții lui Iona trebuie evitată interpretarea istorică, făcând loc mai degrabă unei interpretări libere, bazate pe trei considerente: mai întâi e vorba de o relatare în mod intenționat cu aspecte de umor, apoi, conținutul și fundamentul ei este atitudinea față de națiunile străine și nu minunea care a salvat profetul și, în final, relatarea cărții care prezintă zelul religios care caracterizează profeția.

Cartea are 4 capitole, structurate astfel:

-1: Iona nu ascultă de Domnul;

-2: rugăciunea profetului și eliberarea sa;

-3: convertirea ninivitenilor și iertarea lui Dumnezeu;

-4: nemulțumirea profetului și lecția pe care i-o dă Dumnezeu.

Din porunca lui Dumnezeu, Iona va trebui să meargă la Ninive, capitala Asiriei, popor dușman pentru Israel, pentru a vesti judecata lui asupra orașului. Iona însă refuză planul lui Dumnezeu și fuge îmbarcându-se pe un vapor care mergea spre Tars. Pe vapor intervin tot felul de momente neprevăzute care culminează cu aruncarea lui Iona în apele mării, de unde un pește îl va înghiți și îl va ține trei zile. Iona recunoaște că a fugit de voința lui Dumnezeu, este aruncat pe malul mării, de unde va merge la Ninive pentru a predica orașului cuvântul profetic al lui Dumnezeu. Pentru că Ninive, în frunte cu regele, se convertește, Dumnezeu renunță la pedeapsa cu care amenința orașul, ceea ce nu este pe placul profetului Iona. El nu înțelege gestul de iubire și îndurare al lui Dumnezeu și dorește pedepsirea orașului. Mai mult, recunoaște că acesta este motivul pentru care a dorit să fugă de misiunea încredințată, că Dumnezeu va ierta orașul și că astfel își va arăta milostivirea. Atunci Dumnezeu îi dă lecția cu vrejul care crește pentru a-i face umbră, trezind astfel mulțumirea sufletească a lui Iona, dar care apoi se usucă, lăsându-l în razele arzătoare ale soarelui, ceea ce îi provoacă mânia și dorința de a nu mai trăi.

Cartea lui Iona are pentru evrei un scop mai mult pedagogic decât istoric. Rolul ei este acela de a arăta că Dumnezeu este plin de milostivire și că este gata să ierte pe toți cei care, cu suflet căit se întorc la el. În același timp, mântuirea nu este numai pentru Israel, ci pentru toți cei care corespund Legilor sale.

Obiectiv:

Să fim convinși că toți sunt chemați la mântuire, chiar și cei mai înverșunați păcătoși.

Învățătură:

Profetul Iona s-a supărat pentru că Dumnezeu nu a mai distrus orașul Ninive, deși a promis atât de solemn că o va face prin gura profetului. Și altădată Dumnezeu a promis mari pedepse care nu s-au întâmplat niciodată. În acest caz, mai este Dumnezeu credibil? Efortul lui Iona, din punctul lui de vedere era zădărnicit, pentru că Dumnezeu a refuzat să mai pedepsească orașul. Acesta este un mod uman în a privi planurile lui Dumnezeu. De fapt Dumnezeu a însoțit dintotdeauna promisiunea de pedeapsă cu o condiție, aceea a convertirii. Orice amenințare din partea lui este condiționată. Cu alte cuvinte, Dumnezeu lasă mereu o șansă.

Pe de altă parte, greutatea misiunii profetice este aceea că profetul trebuie să vestească, pe lângă ideea de convertire, și o pedeapsă, iar dacă nu se realizează convertirea, Dumnezeu face să vină pedeapsa. În acest caz, profetul este nevoit să meargă împotriva curentului. Dacă toți oamenii se închină la idoli, el trebuie să se închine lui Dumnezeu și să arate nebunia închinării la idoli. Dacă oamenii comit nedreptăți, dacă nu respectă Legea lui Dumnezeu, profetul trebuie să fie un exemplu și în astfel de cazuri.

Ceea ce scoate în evidență Cartea profetului Iona este că, indiferent de mesajul pe care trebuie să-l transmită, profetul trebuie să rămână la dispoziția planului lui Dumnezeu. Sub nici o formă nu trebuie să fugă de acesta.

Isus se va folosi în mesajul său de mântuire de experiența profetului Iona.

Practic:

-Cum vi se pare dorința de a fugi a profetului Iona, în contextul în care împlinirea misiunii sale profetice ar fi dus la salvarea întregului oraș Ninive, ceea ce s-a și întâmplat?

-Iona este simbolul celor care din motivații personale refuză să răspundă unei chemări speciale pe care o oferă Dumnezeu. În ce măsură astfel de persoane se fac vinovate de lipsa lor de răspuns?

-În ce context amintește Isus în evanghelii despre experiența profetului Iona?

-Iona are și multe părți bune care trebuie apreciate. Care ar fi acestea?

-În ce măsură poate deveni Iona un exemplu negativ, în general? Dar unul pozitiv?

-Povestiți din viața voastră un exemplu în care v-ați bucurat de binele cuiva.

Texte de referință:

"Și a fost cuvântul Domnului către Iona, fiul lui Amitai, zicând: «Ridică-te și mergi în cetatea mare a Ninivei și propovăduiește acolo, căci fărădelegile lor au ajuns înaintea feței mele». Și s-a sculat Iona să fugă la Tars, departe de Domnul. Și s-a coborât la Iope, unde a găsit o corabie, care mergea la Tars și, plătind prețul călătoriei, a urcat în ea să meargă la Tars împreună cu toți cei de acolo, el fugind din fața Domnului. Dar Domnul a făcut să înceapă un vânt puternic pe mare și o furtună mare s-a stârnit, încât, corabia era gata să se sfărâme. Cei din corabie s-au înspăimântat și au început să strige fiecare la zeii lor și au aruncat în mare încărcătura corabiei ca să se ușureze. Iona însă era la fundul corabiei, se culcase și adormise. Atunci s-a apropiat de el comandantul corabiei și i-a zis: «Pentru ce dormi? Scoală-te și strigă către Dumnezeul tău, poate el își va aduce aminte de noi, ca să nu murim». Și au zis unul către altul: «Hai să aruncăm sorții ca să știm din vina cui a venit peste noi această nenorocire». Și au aruncat sorții, iar sorții au căzut pe Iona. Și l-au întrebat pe el: «Spune-ne din cauza cui s-a abătut asupra noastră această nenorocire? Ce lucrezi tu, din ce țară vii și din ce popor ești?» Atunci el le-a zis: «Sunt evreu și Domnului Dumnezeului cerului mă închin, cel care a făcut marea și uscatul». Și toți oamenii s-a înfricoșat și i-au spus: «Pentru ce ai făcut una ca asta?» Căci ei știau că el fuge din fața Domnului, căci le spusese. Și i-au zis: «Ce să-ți facem ca să se potolească marea?» Căci marea se ridica din ce în ce mai mult. Atunci el a răspuns: «Luați-mă și aruncați-mă în mare și ea se va potoli, căci știu bine că din cauza mea a venit peste voi această nenorocire». Și l-au luat pe Iona și l-au aruncat în mare, iar marea s-a potolit. Iar oamenii s-au temut de Dumnezeu și i-au adus jertfă și i-au făcut promisiuni" (Iona 1,1-12.15-16).

"Și a fost cuvântul Domnului către Iona, pentru a doua oară și i-a zis: «Scoală-te și mergi către cetatea cea mare a Ninivei și spune-le ceea ce îți voi porunci». Și s-a sculat Iona și a mers în Ninive, după cuvântul Domnului... Atunci ninivitenii au crezut în Dumnezeu, au ținut post și s-au îmbrăcat în sac, de la cei mai mari, până la cei mai mici" (Iona 3,1-3.5).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, îndurarea ta nu cunoaște margini, deși noi, oamenii, nu înțelegem aceasta. Fii îndurător și iartă-ne mereu fărădelegile. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat