Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cartea lui Ezechiel

Prezentare:

Ezechiel face parte din categoria profeților majori. Și-a desfășurat misiunea profetică între anii 593-571 î.C. între evreii deportați în Babilon. Mesajul său însă a fost adresat în egală măsură evreilor deportați, ca și celor rămași în Regatul lui Iuda. Cea mai mare parte a activității sale a desfășurat-o pe timpul regelui Sedecia și în timpul căderii definitive a Ierusalimului (587 î.C).

Situația istorică în care apare profetul Ezechiel este următoarea: Iosia începuse reforma socială și religioasă care ar fi adus mult bine Israelului, dar moare imediat după începerea ei. Fiul său, Ioiachim, nu continuă reforma începută de tatăl său. Ba, mai mult, profetul Ieremia este nevoit să-i atragă deseori atenția asupra abuzurilor pe care le comitea. Auzind că Nabucodonosor a fost înfrânt de către egipteni, Ioiachim se răzvrătește împotriva Babilonului, dar, de fapt, este înfrânt el și cade în același timp și Ierusalimul, ocazie cu care au fost deportați mii de evrei în robie, în Babilon. Nabucodonosor îl desemnează pe Sedecia, fratele lui Ioiachim ca rege în Ierusalim. După un timp s-a răzvrătit și Sedecia, ceea ce a însemnat o distrugere și mai mare din partea babilonienilor a orașelor din Regatul lui Iuda. Este momentul în care Nabucodonosor ia cu sine în Babilon și tezaurul de la templu.

Aceasta este conjunctura în care Ezechiel apare și își desfășoară misiunea de profet. Ca și Ieremia, Ezechiel se opune modului de a gândi specific regelui Sedecia, ca și consilierilor lui, care se ridicau în mod fățiș împotriva dominației babiloniene. Lupta sa era mai ales împotriva clasei conducătoare de la Ierusalim. Dorea un popor care să rămână fidel Domnului, chiar dacă pentru moment era sub dominația babilonienilor.

Ezechiel este cunoscut ca fiind profetul vizionar. Mesajul său profetic pornește deseori de la anumite viziuni pe care el le are. Cartea, după câte se pare, nu îl are ca autor direct pe Ezechiel, ci este rodul culegerilor făcute de către anumiți ucenici ai săi, care au adunat materialul și l-au structurat în forma care a ajuns până la noi.

Cartea este formată din 48 de capitole, împărțite după cum urmează:

-1-3: vocația profetului și misiunea sa;

-4-24: reproșuri și amenințări contra israeliților înainte de asediul Ierusalimului;

- 25-32: oracole împotriva națiunilor;

-33-39: mângâiere și speranță pentru un viitor mai bun;

-40-48: statutul politic și religios al comunității viitoare restabilite în Palestina.

După înfrângerea din 597 î.C., în timp ce cei care au fost deportați așteaptă momentul întoarcerii, cei care au rămas în țară consideră că au fost favorizați de Dumnezeu. De aceea se credeau adevărații moștenitori ai promisiunilor divine. Ezechiel este împotriva acestei convingeri și îi îndeamnă pe toți la reflecție. Exilul se datora în egală măsură și celor deportați și celor rămași în țară. Cu toții păcătuiseră. Ca atare, exilul era efectul păcatului tuturor. Ceea ce trebuia făcut de acum înainte era ca toți să recunoască că au păcătuit și, cu inima căită, să se întoarcă la Dumnezeu, sperând astfel și în revenirea celor din exil, ca și în reconstrucția țării devastate.

Răsplata pentru căință are să fie întoarcerea din Babilon, pedepsirea tuturor popoarelor care l-au umilit pe Israel, suveranitatea lui Dumnezeu asupra tuturor și refacerea templului, din care va izvorî, ca un fluviu, mântuirea.

Obiectiv:

Trăirea adevărurilor de credință cu umilință.

Învățătură:

Mesajul profetic al lui Ezechiel aduce cu sine o noutate, și anume reînnoirea interioară. Credința în Dumnezeu trebuie să înceapă cu reînnoirea interioară. Nu este suficientă adeziunea exterioară. Ezechiel invită poporul la reflecție. O dată păcatul recunoscut aduce cu sine iertarea lui Dumnezeu. Dumnezeu face totul nou. Nimic nu mai este ca înainte. Dumnezeu va da celor care se căiesc o inimă nouă și un duh nou, va pune în ei un spirit nou. Iar cel care va inaugura cultul în spirit și adevăr va fi Mesia, Isus Cristos, pe care Ezechiel îl vede ca pe un viitor David. De acum, oamenii vor înțelege altfel relația cu Dumnezeu și cu aproapele.

Noutatea constă și în faptul că inițiativa convertirii vine din interior, este inspirată de Dumnezeu. El acționează primul cu harul său, apoi este persoana cea care răspunde. Sub aspectul spiritualizării tuturor componentelor vieții religioase, profetul Ezechiel are un mare merit. Conform profetului Ezechiel, Dumnezeu este cel dintâi care are inițiativa. Răspunsul omului care urmează acestei inițiative nu este decât asentiment dat bunătății lui Dumnezeu.

Harul este darul gratuit pe care Dumnezeu îl face cuiva fără nici un merit din partea acestuia din urmă. Este un dar al bunăvoinței lui Dumnezeu, care recere un răspuns, iar răspunsul nu poate fi altul decât convertirea continuă a inimii. Aceasta înseamnă trăirea vieții de credință cu umilință. E vorba de o trăire continuă, susținută mereu de harul lui Dumnezeu. Această trăire, conform viziunii profetului Ezechiel, va conduce în final, după moarte, la răsplata veșnică.

Practic:

-Ce înseamnă în viziunea profetului Ezechiel trăirea adevărurilor de credință cu umilință?

-Refaceți ambientul istoric în care activează Ezechiel ca profet. Pentru ce este Ezechiel împotriva regelui Sedecia care dorea libertatea politică a poporului?

-În ce context vorbește Isus în evanghelii despre cultul adus în spirit și adevăr?

-Având în vedere viziunile profetului Ezechiel, în care altă carte a Sfintei Scripturi se mai vorbește de viziuni?

-Citiți împreună capitolul 34 și încercați să găsiți un corespondent în evanghelii.

-În ce măsură profetul Ezechiel se aseamănă cu profetul Ieremia?

Texte de referință:

"În anul al treizecilea, în ziua a cincea a lunii a patra, când mă aflam printre robi, la râul Chebar, mi s-au deschis cerurile și am avut niște viziuni cerești. În ziua a cincea a lunii a patra, în anul al cincilea al regelui Ioiachim, a fost cuvântul Domnului către mine, preotul Ezechiel, fiul lui Buzi, preotul, la râul Chebar, în țara caldeilor. Acolo a fost peste mine mâna Domnului. Eu priveam și iată venea peste mine dinspre miazănoapte un vânt puternic, un nor mare și un val de foc, care răspândea în toate părțile raze strălucitoare, iar în mijlocul focului strălucea ca un metal în înroșit. Și în mijloc am văzut ceva ca patru fiare, a căror înfățișare semăna cu un chip omenesc. Fiecare dintre ele avea câte patru fețe și fiecare dintre ele avea câte patru aripi" (Ez 1,1-6).

"A fost cuvântul Domnului către mine și mi-a zis: «Fiul omului, profețește împotriva păstorilor lui Israel, profețește și spune-le: Așa vorbește Domnul Dumnezeu: Vai de păstorii lui Israel care s-au păstorit pe ei înșiși! Păstorii nu trebuiau să păstorească oare turma? Dar voi ați mâncat grăsimea și cu lâna v-ați îmbrăcat. Oile cele grase le-ați tăiat, iar turma nu ați păscut-o. Pe cele slabe nu le-ați întărit, oaia bolnavă nu ați îngrijit-o și pe cea rănită nu ați pansat-o, pe cea rătăcită nu ați întors-o și pe cea pierdută nu ați căutat-o, ci le-ați stăpânit cu asprime și cu cruzime. Și ele, neavând păstor, s-au risipit și, risipindu-se, au ajuns hrana tuturor fiarelor pământului. De aceea rătăcesc oile mele prin toți munții și pe toate dealurile înalte. S-au împrăștiat oile mele pe toată fața pământului și nimeni nu se îngrijește de ele și nimeni nu le caută»" (Ez 34,1-6).

"De aceea vă voi scoate dintre neamuri și din toate țările vă voi aduna și vă voi aduce în pământul vostru. Vă voi stropi cu apă curată și vă veți curăți de toate nelegiuirile voastre și de toți idolii voștri vă voi curăți. Vă voi da o inimă nouă și un duh nou voi pune înlăuntrul vostru, voi lua din trupul vostru inima de piatră și vă voi da o inimă de carne. Voi pune în voi duhul meu și vă voi face să umblați după legile mele și să păziți și să urmați rânduielile mele" (Ez 36,24-27).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, tu înnoiești toate prin cuvântul tău. Dă-ne o inimă nouă și un duh nou pentru a te putea preamări în toată veșnicia. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat