Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cartea Lamentațiunilor (sau a Plângerilor)

Prezentare:

După o tradiție bazată 2Cr 35,25, Cartea Lamentațiunilor aparține profetului Ieremia. În acest sens, Septuaginta și Vulgata o situează imediat după Cartea profetului Ieremia. Însă după o analiză atentă a cărții reiese că la elaborarea ei au lucrat mai mulți autori.

Realitatea pe care o descrie această carte este una dezolantă. Ruină și devastare sunt cuvintele de ordine. Conținutul ne trimite cu gândul la situația imediată deportării evreilor în Babilon. În acest al douăsprezecelea ceas își dau seama că au fost pedepsiți pentru că nu au respectat poruncile lui Dumnezeu, au călcat în picioare alianța pe care el a încheiat-o cu părinții în pustiu. Atmosfera este de una de jale. Se pare că singură conștientizarea greșelii făcute, nu este de ajuns. În condițiile în care își văd casele devastate, templul și, o dată cu el, orașul Ierusalim, dărâmate, oamenii se întorc spre Domnul. Părându-le rău pentru situația creată, doresc să se convertească și să se întoarcă la Domnul prin rugăciune, ascultarea de poruncile sale și prin pocăință.

Cartea Lamentațiunilor sau a Plângerilor este o colecție de texte funebre, de plângeri și gemete la adresa lui Dumnezeu, un Dumnezeu care, se pare că nu vrea să mai asculte și nu îi mai este milă de popor.

Cartea are 5 capitole, structurate astfel:

- 1,1-22: plângerea pentru ruina și pustiirea Ierusalimului;

- 2,1-22: jelirea cumplitei pedepse care a lovit Orașul sfânt;

- 3,1-66: Ierusalimul își recunoaște păcatul și speră de la Domnul eliberarea de cuceritori;

- 4,1-22: starea Ierusalimului de altădată și starea celui de acum;

- 5, 1-22: rugăciunea profetului Ieremia către Domnul pentru a fi iertați.

Poporul israelit a văzut din totdeauna pedeapsa ca pe un moment în care Dumnezeu transmite în același timp nenorocire și speranță. Nenorocire pentru că poporul încălcase alianța, iar speranță pentru că Dumnezeu își respectă legământul făcut. Israelul știe că orice pedeapsă durează un timp, că după prigoana din partea altor popoare urmează libertatea. De aceea speră, strigă către Dumnezeu și așteaptă.

De data aceasta, tonul Cărții Lamentațiunilor este unul înfiorător. Se pare că Dumnezeu și-a abandonat total poporul, că pedeapsa aceasta este mai mare decât oricare alta. Lacrimile de pe obrajii celor rămași, după ce au văzut ce mai rămăsese din splendoarea Ierusalimului de altădată, se pare că nu se mai usucă. Totuși, încălcarea alianței a adus această nenorocire, iar poporul devine puțin câte puțin conștient de aceasta. Nenorocirea este urmarea neascultării. În acest caz Dumnezeu nu dă dovadă de slăbiciune, ci de tărie. El a făcut o promisiune și această promisiune trebuia respectată. Nerespectarea ei înseamnă nenorocire. De fapt, poporul se autopedepsește. Merită ceea ce și-a dorit.

Abia în mijlocul pedepsei, poporul realizează că a greșit, de aceea plânge, își mărturisește păcatul și așteaptă îndurarea și iertarea lui Dumnezeu. El știe că Dumnezeu nu abandonează definitiv pe nimeni.

Obiectiv:

Recunoașterea păcatelor proprii și convertirea.

Învățătură:

Nenorocirea a fost din totdeauna momentul prielnic al intervenției lui Dumnezeu. Când se află în necaz, omul se simte singur, abandonat de toți și marginalizat. Nimeni și nimic nu-l poate mângâia, decât cineva care să-i garanteze o rezolvare sigură.

Când se îmbolnăvește, abia atunci se întreabă ce ar fi putut să evite și nu a evitat. Sau de ce nu a evitat mai din timp ceea ce i-a pricinuit o boală. Dacă face un rău pentru care să merite un timp de închisoare, acolo, reflectând, își dă seama că ar fi putut să evite acel rău. E însă prea târziu. Eliberarea îi dă speranțe, ca și vindecarea de o boală. Își propune ca atunci când va scăpa să fie mai atent să nu se mai întâmple.

Oamenii rămași în Ierusalim după deportarea majorității în Babilon trec prin aceeași situație. S-au bucurat de "sănătate", dar nu au prețuit-o, s-au bucurat de libertate și, la fel, nu au știut s-o trăiască. Acum a venit momentul să plătească, iar plata este amară. Ei știu însă că va veni și momentul vindecării. Dar oare vor ști să prețuiască "sănătatea"?

Un bolnav, care a trecut prin experiența bolii, indiferent de natura ei, va avea grijă să nu mai cadă în ea. Dar la mulți boala recidivează, iar recidiva înseamnă o boală mai crudă decât prima dată. Motivul? Nu au respectat tratamentul și regimul impus!

Pentru poporul ales, boala neascultării, a încălcării legământului recidiva pentru a nu știu câta oară. Răbdarea lui Dumnezeu era din nou la capăt. Era nevoie de o nouă lecție, chiar dacă aceasta însemna o nouă robie. Astfel poporul ar fi învățat ce este ascultarea, umilința și respectarea Legii. Așa ar fi prețuit mai mult templul și splendoarea, de data aceasta pierdută, a Ierusalimului.

În robie fiind, poporul învăța să prețuiască libertatea, iar Dumnezeu nu a întârziat s-o redea.

Practic:

- Aduceți în atenția participanților un moment în care, din cauza unei boli sau a unei alte nenorociri, ați simțit nevoia să-l căutați mai mult pe Dumnezeu care să vă înțeleagă.

- În ce măsură păcatele oamenilor atrag pedeapsa lui Dumnezeu?

- Care credeți că este lecția pe care ne-o dă Cartea Lamentațiunilor?

- Ce legătură există între suferința lui Isus Cristos și suferință în general?

- Considerați că Dumnezeu a fost nedrept pedepsind poporul sau realist? Explicați!

- Organizați la nivel de grup o oră de adorație ca ispășire pentru păcatele omenirii.

Texte de referință:

"O, cum a rămas pustie cetatea cea cu mult popor! Cum o văduvă cea mai mare dintre popoare, doamna cetăților a ajuns să dea bir. Noaptea plânge întruna cu lacrimi pe obraz și dintre toți câți o iubeau, nici unul n-o mai mângâie. Toți prietenii au devenit dușmani. Iuda s-a dus în robie, la suferință și la muncă grea; locuiește printre neamuri și nu-și află odihnă. Toți asupritorii lui l-au prins la strâmtorare. Toate căile Sionului sunt pline de jale și nimeni nu mai vine la sărbătoare. Toate porțile cetății sunt pustii, preoții suspină, fecioarele suspină și cetatea este plină de amar. Dușmanii ei sunt biruitori; dușmanii ei sunt bucuroși, căci Domnul a umilit-o din cauza multelor ei păcate, iar fiii ei au fost duși în robie. Așa și-a irosit fiica Sionului toată strălucirea! Conducătorii ei sunt asemenea cerbilor care nu găsesc pășune și fug fără putere dinaintea celor care îi urmăresc" (Lam 1,1-7).

"Eu sunt omul care am văzut nenorocirea sub varga aprinderii lui. El m-a purtat și m-a dus în întuneric și în beznă. Da, împotriva mea întoarce și iar întoarce în toată vremea mâna sa. A mistuit trupul meu și pielea mea, a zdrobit toate oasele mele. A ridicat un zid împotriva mea și m-a înconjurat de venin și de zbucium. Mutându-mă în împărăția morții, ca pe morții cei din totdeauna. M-a împrejmuit cu zid și nu am pe unde să ies, a îngreunat lanțurile mele. Chiar când strig și răcnesc, rugăciunea mea nu se aude; el a astupat cărările mele cu piatră și le-a întortocheat" (Lam 3,1-9).

"Adu-ți aminte, Doamne, de cele întâmplate și privește la ocara noastră! Moștenirea și casele noastre au căzut în mâinile celor străini, de alt neam. Am ajuns orfani fără tată, iar mamele noastre sunt văduve. Bem apa noastră cu bani, lemnele noastre le primim cu plată. Pe umerii noștri stau prigonitorii și, deși nu mai avem putere, nu suntem lăsați în pace. Întindem mâna către Egipt și Asiria ca să ne sature cu pâine" (Lam 5, 1-6).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, la tine este pacea și bucuria noastră. Nu ne lăsa pradă dușmanului care este păcatul, ci ne ferește în orice moment de cel rău. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat