Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFINTEI SCRIPTURI 

Cărțile Regilor

Prezentare:

După cum se prezintă încă din titlu, cele două Cărți ale Regilor relatează istoria regilor din regatul lui Iuda și din regatul lui Israel, de la moartea regelui David până la exilul din Babilon, pe o perioadă care se întinde pe parcursul a 400 de ani.

În ceea ce privește redactarea, cu siguranță au fost scrise în perioada robiei din Babilon. De remarcat că autorul nu a mai apucat să prindă eliberarea din robie, fapt pentru care nici nu amintește de un astfel de eveniment.

Scopul scrierii cărților este mai degrabă unul pedagogic, și anume pentru ca, în viitor, să nu se mai repete greșelile făcute de poporul israelit și astfel să nu se mai ajungă la o asemenea pedeapsă. De fapt, ce vor să spună Cărțile Regilor? Poporul, împreună cu regii lui, a uitat din nou de alianța pe care Dumnezeu o încheiase cu Moise pe muntele Sinai, uitase de poruncile lui, deși se știa prea bine că oricând poate veni pedeapsa. Și a venit! În mod rușinos, evreii au fost deportați în Babilon, templul din Ierusalim, construit cu multă înțelepciune de regele Solomon a fost dărâmat, iar orașul a devenit o ruină. Era o lecție destul de umilitoare pe care au primit-o. Cărțile Regilor vin în sprijinul celor din exil pentru a nu mai repeta greșelile făcute, în același timp este și o încurajare.

În total cele două cărți au 47 de capitole, structurate astfel:

-1Rg 1-10: istoria lui Solomon;

-1Rg 12-2Rg 17: istoria celor două regate;

-2Rg 18-25: regatul lui Iuda până la exil;

Prima parte abundă în prezentarea regelui Solomon. Se vorbește despre înțelepciunea lui, despre capacitatea lui de a face judecată, despre organizarea regatului, despre inspirațiile sale în ceea ce privește maximele și proverbele. Tot în perioada lui Ierusalimul cunoaște o înflorire deosebită. Este construit templul, dar și alte clădiri deosebit de frumoase. Regina din Saba vine la Solomon și îi admiră înțelepciunea. Cu toate acestea, și Solomon, în toată splendoarea lui, treptat uită de legea lui Dumnezeu, drept pentru care imediat după moartea lui are loc divizarea regatului.

Cât privește istoria celor două regate, ruptura politică duce și la ruptura religioasă. Cele zece triburi din Nord se separă și formează un regat aparte condus de regi din dinastii diferite. Fiul lui Solomon, Roboam rămâne doar cu tribul lui Iuda, formându-se astfel Regatul din Sud, având ca regi pe urmașii lui David. Pentru a nu se mai uni vreodată, Ieroboam, regele Regatului de Nord a făcut pentru regatul său două centre religioase; la Betel și la Dan, unde a așezat câte un vițel de aur ca dumnezei, adâncind și mai mult criza religioasă și morală.

A treia parte insistă mai mult asupra Regatului din Sud, care a încercat să rămână întrucâtva fidel alianței încheiată cu Dumnezeu, dar treptat a decăzut și a urmat deportarea în Babilon.

Cel care scrie Cărțile Regilor dorește înainte de toate să facă teologie și nu istorie. El încearcă să citească istoria din prismă teologică și să o propună ca pe o lecție care să nu se mai repete.

Obiectiv:

Recunoașterea greșelilor conduce la pace și înțelegere între persoane și comunități

Învățătură:

În contextul în care minciuna înlocuiește adevărul, când nedreptatea devine lege supremă, conform proverbului: "Homo homini lupus est!", nu rămâne decât ca Dumnezeu să trimită o persoană carismatică și care să facă ordine în această dezordine. Istoria este plină de astfel de evenimente. De astfel de situații nu este străină nici perioada pe care o prezintă Cartea Regilor. Comploturi, orgolii personale, dorința de putere, nedreptatea, toate acestea îmbinate cu ignorarea Legii lui Dumnezeu, cu uitarea alianței încheiate cu poporul ales, au condus la un sfârșit tragic. Inițial Solomon s-a bucurat de multă înțelepciune. Astfel a devenit celebru, iar celebritatea i-a întors inima spre rău. Atunci când trebuia să dea dovadă de o mai mare înțelepciune, adică la bătrânețe, Solomon se lasă atras în ispită de multele femei păgâne, ceea ce îl face să se închine zeilor păgâni, greșind foarte mult împotriva lui Dumnezeu.

La rândul lor, și celor doi - Ieroboam care preia conducerea Regatului de Nord, și Roboam care preia conducerea Regatului din Sud - inima le este atrasă spre rău ajungând să se închine zeilor păgâni. Între timp, Dumnezeu trimite profeți care să mențină vie prezența sa. Astfel pot fi amintiți: Natan, Ahia, Ilie și Elizeu. Glasul lui Dumnezeu care se făcea auzit prin ei era mai puțin important pentru regii plini de orgoliu și îndreptați mai mult spre cele pământești.

Neascultarea față de glasul lui Dumnezeu a dus poporul în robie. Răbdarea lui Dumnezeu ajunsese din nou la culme. Israeliții au uitat experiența negativă trăită de strămoșii lor în Egipt. Au uitat și de binefacerile lui Dumnezeu, de faptele mari pe care le-a făcut Dumnezeu cu ei. Dezbinarea regatului lui David și apoi robia din Babilon constituie pentru poporul ales o mare lecție de umilință. Era târziu, însă!

Practic:

- Încercați să explicați mânia lui Dumnezeu care, pentru că nu este împlinită Legea, îl pedepsește pe poporul ales. De fapt, poate fi vorba de mânie la Dumnezeu, care a creat lumea din iubire, care o menține din iubire și care o dorește fericită din iubire? Sau, mai degrabă, pedeapsa primită de evrei este o consecință logică a greșelilor lor? Analizați această constatare.

- Faceți o paralelă între regii din Cartea Regilor și profeți. Opriți-vă mai ales asupra gesturilor profetice pe care le fac profeții. Astăzi ar mai impresiona pe cineva astfel de gesturi?

- Găsiți gesturi prin care astăzi Dumnezeu trage semnale pentru păcatele publice pe care le face omenirea.

- Se mai poate vorbi astăzi de profeți în sensul în care sunt prezentați de către Cărțile Regilor?

- Ce se poate face la nivel parohial pentru îndepărtarea păcatelor publice: divorț, adulter, avort, modă provocatoare, consum de alcool și de droguri, diverse nedreptăți îndreptate împotriva celor săraci etc.?

- Faceți mici bilețele pe care să scrieți numele unui păcat public din comunitatea voastră. Trageți la sorți și angajați-vă să vă rugați pentru îndepărtarea păcatului pe care l-ați tras.

Texte de referință:

"La Ghedeon s-a arătat Domnul noaptea în vis lui Solomon și l-a întrebat: «Cere ceea ce vrei și îți voi da!»... «Dăruiește slujitorului tău o minte înțeleaptă ca să asculte și să judece pe poporul tău, să deosebească ceea ce este bine de ceea ce este rău, căci cine poate să conducă pe acest popor al tău, care este atât de mare?» Și i-a plăcut Domnului că Solomon a cerut aceasta" (1Rg 3,1.9-10).

"La timpul bătrâneții lui Solomon, femeile pe care le avea i-au întors inima spre alți dumnezei și inima lui nu i-a mai fost deloc întreagă la Domnul Dumnezeul său, așa cum era inima lui David, tatăl său" (1Rg 11,4).

"Atunci Ilie Tezbiteanul, profet din Tesba Galaadului, a zis către Ahab: «Viu este Domnul Dumnezeul lui Israel înaintea căruia slujesc eu; în acești ani nu va nici rouă, nici ploaie, decât atunci când voi spune eu»" (1Rg 17,1).

"În anul al nouălea al domniei lui Sedecia, în luna a zecea, în ziua a zecea a lunii, a venit Nabucodonosor, regele Babilonului, cu toată oștirea sa asupra Ierusalimului și l-a cucerit, aducând în jurul său întărituri... Apoi Nebuzardan, conducătorul gărzilor, a condus în Babilon și pe cei din popor care mai rămăsese în Ierusalim, pe cei ce s-au predat regelui Babilonului și ceea ce a mai rămas din poporul de rând" (2Rg 25,1.11).

Rugăciune:

Doamne, Dumnezeule, ajută-ne să recunoaștem în viața noastră greșelile pe care le facem împotriva ta și, conștientizându-le, să nu le mai repetăm. Amin.

» înapoi la cuprins «



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat