Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFÂNTULUI PAUL 

» înapoi la cuprins «

Cateheza nr. 9

Martie 2009

Credința

În cateheza de luna trecută am abordat tematica justificării prin credință. În această cateheză rămânem în linii mari în același cadru, dar ne oprim asupra conceptului de credință. Încercăm să definim credința și importanța ei, așa cum o vede sfântul Paul în Scrisoarea către Romani. În primele patru capitole ale acestei scrisori, apostolul neamurilor abordează problema credinței în cadrul mai amplu al discursului despre mântuire. Practic, chestiunea cheie a acestor patru capitole este mântuirea lumii prin moartea expiatoare a lui Isus Cristos și răspunsul pe care omul trebuie să-l dea în fața acestei inițiative divine.

Scrisoarea către Romani pornește de la realitatea păcatului (în greacă, hamartia), înțeles ca o putere cosmică, ce afectează întreaga umanitate. Apostolul Paul ne oferă un tablou sumbru al unei omeniri afectate de păcat în totalitatea ei și demonstrează această realitate făcând apel la Scriptură: "Nu este drept, nici măcar unul... Toți au rătăcit, împreună au ajuns niște stricați. Nu este nimeni care să facă binele, nu este nici măcar unul" (Rom 3,10-12). Păcatul domnește nu numai în lumea păgână, descrisă în primul capitol al scrisorii în toată decăderea ei, ci și în rândul iudeilor care, deși posedă Legea prin care cunosc voința lui Dumnezeu, păcătuiesc în diferite feluri împotriva Legii. Practic, întreaga lume formată din păgâni și iudei este sub stăpânirea păcatului și supusă mâniei divine, adică osândei.

În fața acestei situații dezastruoase, Dumnezeu a găsit o cale pentru a salva omenirea, iar această cale nu poate fi simpla observare a Legii. Legea (în ebraică, Torah) nu poate mântui. Mântuirea nu poate fi decât darul gratuit al lui Dumnezeu. Singura cale a mântuirii este moartea expiatoare a lui Isus Mesia: "De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificați în mod gratuit de harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus. Pe acesta Dumnezeu l-a pus ca jertfă de ispășire..." (Rom 3,23-25).

Dar și moartea expiatoare a lui Mesia poate deveni inefectivă, dacă omul nu are dispoziția necesară pentru a primi harul divin. Această dispoziție care este cerută omului este tocmai "credința", înțeleasă ca o acceptare a verdictului lui Dumnezeu cu privire la condiția păcătoasă a omenirii și ca recunoaștere a faptului că Dumnezeu a acționat drept în favoarea omului, oferindu-i posibilitatea de a se mântui. Prin credință, omul recunoaște că Dumnezeu a acționat în manieră creativă, prin Cristos, în favoarea omenirii decăzute. Prin credință, omul recunoaște că Dumnezeu acționează în manieră creativă în viața sa.

Mai departe, apostolul Paul arată care este, de fapt, obiectul credinței. Pentru a arăta ce anume definește credința creștinului, Paul ne îndreaptă privirea spre persoana lui Isus Cristos, mai exact spre cele două evenimente cheie care definesc lucrarea Mântuitorului, respectiv moartea expiatoare pe cruce și învierea. Vorbind despre justificarea prin credința în Cristos, Paul vorbește explicit despre "credința în sângele lui" (Rom 3,25), mai exact despre credința "în vărsarea sângelui lui Cristos", adică în valoarea ispășitoare a morții lui Mesia. Iar în următorul capitol, unde elaborează pe larg subiectul "credința lui Abraham", Paul vorbește din nou despre justificarea care "va fi considerată și pentru noi care credem în cel care l-a înviat din morți pe Domnul nostru Isus Cristos" (Rom 4,24).

Așadar, obiectul credinței noastre este acceptarea acestor două adevăruri fundamentale: valoarea expiatoare a morții lui Isus Cristos și învierea lui Isus din morți. Cine acceptă acest verdict al lui Dumnezeu, prin credință, este justificat, adică dobândește acea dispoziție absolut necesară mântuirii: "Într-adevăr, dacă îl mărturisești cu gura ta pe Domnul Isus și crezi în inima ta că Dumnezeu l-a înviat din morți, vei fi mântuit" (Rom 10,9).

Pentru apostolul Paul, ceea ce se opune adevăratei credințe este tocmai încercarea omului de a se justifica prin propriile fapte sau, mai simplu, tentația omului de a crede că se poate mântui singur. Am putea aminti aici o istorisire a celebrului baron de Münchhausen, renumit pentru minciunile sale. Acesta povestește cum, într-o zi, călătorind prin pădure, a ajuns într-o mlaștină. Și văzând că se afundă din ce în ce mai mult i-a venit o idee: cum avea păr lung, și-a împletit părul ca o funie și trăgând ușor, ușor de funie a reușit să iasă din mlaștină. Cel care crede că se poate smulge singur din lanțurile păcatului, se aseamănă cu acest personaj.

Credința, în greacă pistis, este atitudinea omului care-și deschide brațele pentru a primi harul (în greacă, charis), dăruit în mod gratuit de Dumnezeu în Cristos. Iluminat de Dumnezeu, omul trebuie să răspundă cu libertatea sa de adeziune sau de refuz. El poate apuca mâna divină care îi este întinsă pentru a-l ridica din mlaștina sau nisipurile mișcătoare ale păcatului. Din această îmbrățișare se naște ceea ce Paul numește "omul îndreptățit", adică salvat, pătruns de Duhul Sfânt care-l face apt pe omul justificat să se adreseze lui Dumnezeu, invocându-l cu numele de Abb?, adică "Tată" (cf. Rom 8,15).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat