Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFÂNTULUI PAUL 

» înapoi la cuprins «

Cateheza nr. 8

Februarie 2009

Justificarea prin credință

Această cateheză își propune să aducă în atenția noastră o tematică paulină centrală, și anume "justificarea prin credință". Sfântul apostol Paul tratează despre justificarea prin credință în trei dintre scrisorile sale, respectiv Scrisoarea către Galateni, Scrisoarea către Romani și Scrisoarea către Filipeni. În aceste scrisori, Apostolul, pentru a arăta ce anume s-a schimbat în raportul dintre Dumnezeu și oameni prin venirea lui Isus Cristos în lume, introduce noțiunea de "justificare prin credință".

Pentru a arăta ce înseamnă "justificarea prin credință", sfântul Paul dezvoltă argumentul prin contrast cu "justificarea prin fapte". Iată o frază din Scrisoarea către Galateni, care rezumă foarte bine ideea sfântului apostol Paul despre justificare sau îndreptățire: "Știind că omul nu este justificat prin faptele Legii, ci doar prin credința în Isus Cristos, am crezut și noi în Isus Cristos ca să fim justificați prin credința în Cristos, și nu prin faptele Legii, pentru că nimeni nu va fi justificat prin faptele Legii" (Gal 2,16). În acest verset din Scrisoarea către Galateni, cuvântul "justificare" apare de trei ori și este conceptul prin care sfântul Paul prezintă inima unui mesaj teologic pe care îl va dezvolta în capodopera sa: Scrisoarea către Romani.

Această teză, sintetizată de obicei în formula "justificare prin credință", și conținutul ei au constituit, începând cu secolul al XVI-lea, obiect de dezbatere între Biserica Catolică și Reforma protestantă. Disputa a pornit de la acuza formulată de Luther la adresa Bisericii Catolice, că aceasta ar propovădui o gândire conform căreia mântuirea se dobândește prin meritele faptelor bune, ceea ce ar lăsa puțin spațiu sau nici un spațiu iertării gratuite și harului lui Dumnezeu. Mai mult, Luther a susținut că aceasta era, de fapt, atitudinea iudaismului din vremea lui Paul, care ar fi fost, la fel ca Biserica Catolică, o religie a meritului. Iar apostolul Paul ar condamna în scrisorile sale tocmai un astfel de mod de a gândi.

Eroarea hermeneutică a lui Luther a fost dovedită de eminentul biblist E.P. Sanders, care, în cartea sa Paul, Legea și poporul iudaic (Paul, the Law, and the Jewish People, Philadelphia, Fortress, 1983), a demonstrat că acea imagine a iudaismului, așa cum a fost conturată în perioada Reformei este, de fapt, o caricatură grosolană. Sanders a demonstrat destul de clar că gândirea și înțelegerea de sine religioasă a iudaismului era bazată pe premisa harului. Iudaismul pornea de la ideea că Dumnezeu a ales în mod liber Israelul și a făcut o alianță cu acest popor, pentru a fi Dumnezeul lor, iar ei poporul său. Acest raport de alianță era reglementat de Lege, care nu era o cale de intra în alianță sau de a câștiga merite, ci "o cale de a trăi în alianță".

Această nouă perspectivă deschisă de Sanders a permis o mai bună înțelegere a ideii sfântului Paul despre "justificarea prin credință" și despre rolul "faptelor" în viața creștinului. Astăzi, disputa dintre Biserica Catolică și luterani s-a atenuat, mai ales în urma declarației comune a catolicilor și luteranilor din 1999, o declarație în măsură să pună în lumină substanța comună a credinței creștine în jurul acestei teme fundamentale.

Dar ce înseamnă "justificarea" sau "îndreptățirea"? Cuvântul grecesc dikaiosyne, care înseamnă "justificare", și verbul înrudit dikaioun, care înseamnă "a justifica", sunt de matrice judiciară și indică recunoașterea dreptății și a corectitudinii unei persoane. Dar conceptul religios de "justificare" merge dincolo de nivelul pur judiciar. Vom încerca acum să-l definim în mod simplificat și esențial. Punctul de plecare este "harul" lui Dumnezeu, adică voința sa mântuitoare față de creaturile sale. E ceea ce Paul numește "har", realitate exprimată în greacă prin cuvântul charis, același care este la baza cuvântului nostru "caritate": deci este vorba de iubirea lui Dumnezeu care se adresează omului care s-a îndepărtat de el prin păcat. Dumnezeu este cel care se îndreaptă primul spre creatura sa.

Ideea că Dumnezeu face primul pas spre om pentru a-l salva este foarte bine evidențiată de apostolul Paul, care le scria creștinilor din Roma: "Isaia îndrăznește să spună: «Am fost găsit de cei care nu mă căutau, m-am făcut cunoscut celor care nu întrebau de mine»" (10,20). Desigur, omul, cu libertatea sa, poate să refuze harul, dreptatea mântuitoare divină. Acceptarea harului este chiar credința, în greacă pistis, care este adeziunea liberă, voluntară și bucuroasă la darul divin, deschiderea brațelor din partea omului pentru a primi harul salvator și iubirea eliberatoare a lui Dumnezeu. Starea finală a credinciosului autentic, adică a celui care are credință, este "justificarea", omul fiind "îndreptățit" sau "făcut drept" de către Dumnezeu, care îl smulge din legăturile răului și păcatului, care îl eliberează de sarx, de "carne". Aceasta din urmă este pentru apostolul Paul principiul rău interior care conduce libertatea noastră spre păcat (în greacă, hamartia).

Dar omul poate fi tentat sau poate încerca să se "justifice" singur, adică să se mântuiască prin "faptele Legii", printr-o observare a normelor care impun practicarea faptelor drepte, meritorii. Or, aceasta este ca și cum el ar voi să iasă din nisipurile mișcătoare singur, fără să fie nevoie de o mână sigură externă, întinsă de cel ce stă pe o stâncă stabilă. Este ceea ce declară Paul când denunță iluzia celui care vrea să fie salvat "prin justificarea sa proprie, care vine din Lege, și nu prin aceea care vine din credința în Cristos, justificarea ce vine de la Dumnezeu, bazată pe credință" (Fil 3,9).

Ce se întâmplă atunci cu operele sau faptele drepte? Mai au acestea vreo relevanță în vederea mântuirii omului sau trebuie eliminate? Evident că nu-și pierd valoarea. Dar faptele bune nu sunt cauza ultimă a mântuirii noastre, ci numai "rodul" necesar, un rod care provine din starea noastră de justificare. Or, justificarea ne conduce spre împlinirea faptelor de "iubire, bucurie, pace, răbdare, bunăvoință, bunătate, fidelitate, blândețe, stăpânire de sine" (Gal 5,22-23). Acestea sunt semnul autenticității justificării noastre și a credinței noastre adevărate.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat