Lumina Creștinului


citește on-line
Lumina Creștinului
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală


 CATEHEZE: ANUL SFÂNTULUI PAUL 

» înapoi la cuprins «

Cateheza nr. 11

Mai 2009

Elogiul iubirii

La ultima cateheză paulină am poposit în comunitatea creștină din Corint, o comunitate întemeiată de sfântul apostol Paul în anul 51 al erei noastre. Am văzut că una dintre caracteristicile Bisericii din Corint era prezența unor carisme extraordinare, a unor daruri ale Duhului Sfânt conferite creștinilor din comunitate. Apostolul Paul le cere membrilor comunității să aprecieze aceste carisme după o ordine ierarhică și să le folosească în vederea edificării comunității. În această cateheză rămânem în cadrul aceluiași discurs despre carisme (cf. 1Cor 12-14), dar ne concentrăm asupra capitolului 13 din Scrisoarea întâi a sfântului apostol Paul către Corinteni, unde găsim o pagină extraordinar de frumoasă: celebrul elogiu dedicat iubirii (în greacă, agápe** Deoarece în vorbirea curentă se poate auzi adesea pronunția agapé, punându-se în mod greșit accentul pe ultima silabă, amintim că pronunția corectă a cuvântului grecesc este agápe, deci cu accent pe a doua silabă.), un imn adus iubirii creștinului.

Acest elogiu merită o reflecție aparte întrucât constituie chiar inima discursului sfântului Paul din capitolelor 12-14 din Scrisoarea întâi către Corinteni, în care Apostolul le răspunde corintenilor la întrebarea lor despre corecta folosire a carismelor în Biserică. Iubirea din capitolul 13 nu mai este considerată doar în prisma originii și a efectelor ei, așa cum să întâmplă într-un elogiu clasic al unei virtuți, ci în natura ei profundă, în realitatea ei esențială.

Apostolul Paul pornește în scrisoarea sa de la situația specială a Bisericii din Corint și-i mulțumește lui Dumnezeu și îi felicită pe corinteni pentru multele carisme care însuflețesc comunitatea: "În el [Cristos] ați fost îmbogățiți în toate, în tot cuvântul și în toată cunoașterea" (1Cor 1,5). Paul își pregătește din timp discursul despre iubire, chiar de la capitolul 8, unde opune în manieră limpede iubirea, cunoașterii: "știința umflă, pe când iubirea edifică" (1Cor 8,1). În elogiul iubirii, apostolul Paul evidențiază superioritatea iubirii față de toate celelalte carisme: "Voi însă căutați darurile cele mai bune. Și eu vă voi arăta o cale și mai minunată" (1Cor 12,31). Numai iubirea, agápe, dă valoare carismelor. De aceea, Paul lasă deoparte organizarea externă a Bisericii, cu multiplicitatea darurilor, pentru a ajunge la principiul de viață, de care depinde valoarea restului. Și, astfel, ajungem la imnul dedicat carității.

Paul începe elogiul iubirii, agápe, făcând referință la o carismă foarte dragă corintenilor, și anume glosolalia: "Dacă aș vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor, dar nu aș avea iubire, aș deveni o aramă sunătoare sau un chimval zăngănitor" (1Cor 13,1). Această primă afirmație a Apostolului va fi fost un "duș rece" pentru cei entuziasmați de glosolalie, de vreme ce sunt comparați cu arama sunătoare și chimvalele, instrumente zgomotoase, dar care nu exprimă nimic.

Paul aduce apoi în discuție profeția, definită ca o capacitate de cunoaștere a misterelor și ca o credință capabilă de a realiza lucruri extraordinare. În aceste cuvinte ale apostolului Paul există multă putere oratorică: "Și dacă aș avea darul profeției, și dacă aș cunoaște toate misterele și toată știința, și dacă aș avea toată credința așa încât să mut munții, dacă n-aș avea iubire, n-aș fi nimic" (1Cor 13,2). Acest "n-aș fi nimic" definește situația profetului care este lipsit de iubire.

Paul continuă cu un al treilea exemplu, care face referință la inițiative extraordinare, pe care le-am putea numi "gesturi profetice": "Și dacă toată averea mea aș da-o ca hrană săracilor, și dacă mi-aș da trupul ca să fie ars, dar n-aș avea iubire, nu mi-ar folosi la nimic" (1Cor 13,3). Este vorba aici de acțiuni impresionante, care par să se refere la o mare generozitate, la gesturi eroice. Dar și aceste acte uimitoare cad sub verdictul tăios: "...dar dacă n-aș avea iubire, nu mi-ar folosi la nimic".

A doua parte a imnului, care începe cu versetul 4, este - cum spune biblistul italian Gianfranco Ravasi - asemănătoare unei flori, ale cărei petale sunt tot atâtea calități ale iubirii, agápe: mărinimia, bunătatea, umilința, dezinteresul, generozitatea, respectul, bunăvoința, blândețea, iertarea, dreptatea, adevărul, îngăduința, statornicia. Avem în aceste versete o specie de cortegiu al virtuților care însoțesc iubirea. Dacă iubirea, agápe, s-ar stinge, virtuțile umane și religioase s-ar eclipsa.

Este semnificativă alegerea cuvântului de către apostolul Paul: grecii, pentru a desemna iubirea, foloseau termenul eros; apostolul Paul preferă cuvântul agápe, care exprimă mai ales dăruirea, totalitatea, consacrarea de sine în avantajul altuia, în timp ce eros presupune mai ales posesia, beneficiul, satisfacerea unei dorințe. Apostolul Paul ne amintește că și darurile cele mai înalte, precum profeția, cunoașterea și credința, dacă sunt lipsite de iubire, sunt un "zero". Și gesturile de o generozitate eroică și detașarea de bunuri, dacă nu sunt însuflețite de iubire, sunt doar acte de falsă mândrie și gesturi spectaculare.

Autorul celebrului roman Ferma animalelor, englezul George Orwell, într-un roman al său, Să trăiască aspidistra (1936), a realizat o răsturnare îndrăzneață a imnului paulin, o deformare a elogiului iubirii, care, din păcate, este reală în istoria omenirii. De fapt, el a substituit cuvântului "iubire", agápe, cuvântul aproape antitetic "bani". Astfel, elogiul iubirii s-a transformat într-o laudă blasfematoare a idolului cel mai venerat de oameni: "Chiar dacă aș vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor, dacă nu aș avea bani, nu sunt nimic... Banul toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură...". Iată o imagine sarcastică și, în același timp, tragică a unei lumi în care valorile pot fi răsturnate, iar omul poate fi deposedat de demnitatea cu care l-a înzestrat Creatorul, fiind judecat și judecând după criterii pur omenești.

Diferită însă este perspectiva creștină asupra lumii. Măreția unui om și gradul de desăvârșire a creștinului pot fi măsurate numai prin iubire. Oricum, iubirea, agápe, este și măsura lui Dumnezeu. Este sugestiv finalul elogiului, unde Paul ia în considerație cele trei virtuți teologale: "Iar acum rămân acestea trei: credința, speranța și iubirea. Dar mai mare decât toate acestea este iubirea". Multe secole mai târziu, marele mistic Ioan al Crucii va spune: "În amurgul vieții noastre vom fi judecați cu privire la iubire".



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat