Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 DOCUMENTE EPISCOPALE 

"Împăcați-vă cu Dumnezeu!" (2 Cor 5,20)
Cateheza susținută de PS Aurel Percă
vineri, 26 iulie 2002 - Toronto

I. Creștinii chemați la o viață bazată pe reconciliere

Orice creștin, membru al Bisericii, este expus ispitelor și deseori cade; prin păcat îl ofensează pe Dumnezeu și produce diviziune și tensiune în sine însuși și în jurul său. Si comunitatea eclezială poate păcătui prin a avea o credință slabă, puțină speranță, lipsă de iubire, și să ajungă la o stare de ruptură, de nedreptate, de discordie.

Biserica, din porunca lui Cristos, predică și practică pocăința în viață și în liturgie, pentru ca creștinii să se convertească și să se împace cu Dumnezeu. Îndemnul la reconciliere, la împăcare, la convertire răsună în fiecare pagină a Sfintei Scripturi. Îndemnul insistent al Sfântului Paul la împăcare cu Dumnezeu, adresat corintienilor, este o chemare pe care trebuie s-o simtă și creștinii de astăzi: "În numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu" ( 2 Cor 5,20).

Vocația omului la reconciliere, la împăcarea cu Dumnezeu nu este numai un cuvânt, nu este un strigăt, deși poate fi ca cel al Sfântului Ioan Botezătorul la râul Iordan sau ca cel al profeților din Vechiul Testament.

Această chemare este o acțiune ! O acțiune născută din profunzimea iubirii Tatălui și a Fiului. Este și o jertfă; este un preț. Intr-adevăr noi toți am fost răscumpărați cu un preț mare: să-l preamărim așadar pe Dumnezeu în noi înșine, mulțumindu-i pentru mila sa!

Îndemnul sfântului Paul adresat creștinilor din Corint - "în numele lui Cristos: "împăcați-vă cu Dumnezeu!", urmează proclamării unui adevăr fundamental, inima întregii Evanghelii: Dumnezeu a împăcat lumea cu sine prin Cristos (cf 2 Cor 5,19).

Pe Cruce, în moartea Fiului său, Dumnezeu ne-a dat dovada supremă a iubirii sale: prin Crucea lui Cristos, El ne-a împăcat cu sine. Acest adevăr fundamental al credinței noastre este astăzi de mare actualitate. Este revelația pe care o așteaptă întreaga omenire: da, Dumnezeu este aproape cu iubirea sa față de toți și îi iubește pe fiecare persoană în parte. Lumea noastră are nevoie de această veste, și o putem transmite mai departe dacă mai întâi o aplicăm la viața noastră. Această credință în iubirea lui Dumnezeu nu poate să rămână închisă în sine, dar cum explică sf. Paul, Dumnezeu ne-a încredințat misiunea de a vesti și altora împăcarea cu Dumnezeu, încredințând fiecărui creștin marea responsabilitate de a mărturisi iubirea lui Dumnezeu față de creaturile sale. Cum?

Întreg comportamentul nostru ar trebuie să facă credibil acest adevăr fundamental pe care îl vestim. Isus a spus clar că înainte de a duce oferta noastră la altar, trebuie să ne împăcăm cu fratele sau sora noastră dacă ei ar avea ceva împotriva noastră. (cf Mt 5,23-24).

Și acest lucru este valabil înainte de toate pentru relațiile din interiorului comunităților noastre: familii, grupuri, asociații, Biserici. Suntem chemați să dăm la o parte barierele care se opun înțelegerii între persoane și popoare.

Suntem chemați mai ales să colaborăm, să ne angajăm și pentru înlăturarea obstacolelor care stau în calea deplinei unități între Biserici.

De ce omul trebuie să fie în căutarea reconcilierii?

II. Lumea și omul în căutarea împăcării

a. Tensiuni și diviziuni

Omul care privește la scena lumii contemporane se găsește în dificultatea de a primi ceea ce revelația ne învață: Dumnezeu a creat universul cu înțelepciune și toate lucrurile sunt bune, semne permanente ale iubirii sale. Aceasta este o doctrină pe care o putem califica optimistă, deoarece în realitate multe aspecte ale realității în care trăiește astăzi omenirea demonstrează contrarul.

În ciuda aspirației popoarelor și inițiativele întreprinse din partea unor grupuri sau organisme pentru pace, ordine și dreptate, lumea este teatrul cotidian al multor focare de războaie care în continuu de aprind în atâtea părți, de violență și de terorism care au pretenția de a aduce o "eliberare" capabilă să reînnoiască structurile societății.

Caracteristica dominantă a epocii noastre pare să fie aceea a tensiunilor și diviziunilor. Se dezvoltă după cercuri concentrice mereu mai vaste: de la tensiuni și diviziuni în interiorul familiilor și a diferitelor grupuri sociale și economice la cele care se abat asupra unor popoare, care se ridică unele împotriva altora, până la tensiuni și diviziuni care separă în blocuri sau în emisfere întreaga omenire.

Fenomenul tensiunilor și diviziunilor contaminează și lumea religioasă: aderenții lor, neexcluzând pe creștini, nu dezvoltă totdeauna originala forță care provine din credința în Dumnezeu creatorul și părintele tuturor, și uneori înregistrează între ei situații de neînțelegere, de conflict, de sciziuni, de condamnări reciproce. În acest sens, Papa Paul VI în exhortația apostolică "Reconcilierea în interiorul Bisericii" denunța ca fiind periculoase "fenomenele de infidelitate față de Duhul Sfânt... care încearcă s-o submineze din interior. Fenomenul actual al tensiunilor și diviziunilor în lume precum și în sfera religioasă naște și se dezvoltă dintr-o serie și complexă serie de cauze. Intre acestea se pot aminti multele nedreptăți existente în sectorul economic și social, unele forțe politice și sindicale care preferă interesul propriu în dauna binelui comun, ideologiile contrastante care se opun între ele, diferitele concepții despre viață și lume, filozofiile care disociază unitatea omului ca persoană chemată la comuniune cu ceilalți oameni, profesând în mod unilateral individualismul sau colectivismul.

b. Diviziuni raportate la om

S-ar putea continua analiza cauzelor care explică prezența acută și uneori dramatică a acestor tensiuni și diviziuni în lumea noastră. Dar analiza rădăcinilor social-economice, politice și istorice, culturale, etc. ale acestui fenomen, oricât de vastă și profundă ar apărea, în realitate este o analiză superficială.

Este necesar să mergem dincolo de suprafață și să luăm în considerație raportul esențial pe care aceste tensiuni și diviziuni le au cu omul: este necesar să adăugăm rădăcina propriu zis umană.

În realitate omul nu este numai obiectul dar și subiectul acestor tensiuni și diviziuni. El însuși percepe nedreptatea multor situații pe care le găsește în jurul său, cu atât mai mult că multe situații reprezintă o violare evidentă și insuportabilă a drepturilor fundamentale ale persoanei umane. Si reacționează: deseori încearcă să sfideze aceste situații de nedreptate și să găsească o soluție adecvată recurgând și la forță. Dar apoi este constrâns să recunoască ineficacitatea socială și istorică de recurgere la violență: aceasta generează alte violențe, dezvoltând astfel noi tensiuni și diviziuni, fără a a face referință și la aspectele etice - evident inacceptabile - ale revoluției violente.

De aici interogativul care preocupă pe mulți: este cu adevărat liber și responsabil omul? Pentru mulți este o convingere că omul nu este liber, că omul este rezultatul unor forțe psihologice, sociale și culturale anonime sau libertatea sa, dacă există, nu are nici o semnificație.

Acestei dimensiuni umane a fenomenului tensiunilor și diviziunilor, Conciliul Vatican II a făcut referință explicită, când afirma: "Într-adevăr, dezechilibrul de care suferă lumea contemporană se leagă cu cel mai profund dezechilibru care este înrădăcinat în inima omului. Tocmai în interiorul omului contrastează reciproc multe elemente. Pe de o parte, ca și creatură, experimentează în mii de moduri limitele sale; pe de altă parte își dă seama că este fără limite în aspirațiile sale. Solicitat de multe atracții, este constrâns mereu să aleagă unele lucruri și să renunțe la altele. In afară de aceasta, slab și păcătos, deseori face ceea ce nu ar voi să facă. De aceea suferă în sine însuși o diviziune, din care provin și atâtea dezbinări grave în societate".

c. Rădăcina ultimă

Cine se lasă condus de cuvântul lui Dumnezeu, nu va întârzia să recunoască în păcat rădăcina cea mai profundă a multor rele care se abat asupra omului: nu un rău oarecare, de natură psihologică sau socială, dar păcatul, adică un rău pe care omul îl săvârșește liber înaintea lui Dumnezeu. De acest rău, așa cum atestă însăși experiența umană și cum afirmă revelația, omul este personal responsabil, fiind rodul unor decizii și alegeri conștiente și responsabile: de păcat nu poate fi acuzată nici Creatorul și nici creația.

Conciliul Vatican II învață că omul a fost rânduit de Dumnezeu într-o stare de dreptate, dar fiind ispitit de cel rău, chiar de la începuturi a abuzat de libertatea sa, ridicându-se împotriva lui Dumnezeu și tinzând să-și urmeze scopul fără a ține cont de Dumnezeu. Deși l-a cunoscut pe Dumnezeu, omul nu i-a adus cinstea cuvenită... dar s-a închis în sine și a preferat să slujească creaturile decât pe Creatorul său. Într-adevăr, omul privind în interiorul său, se descoperă înclinat spre rău și cufundat în atâtea mizerii care, desigur nu pot deriva de la Creatorul, care este bun. Deseori, refuzând să-l recunoască pe Dumnezeu ca principiul său, omul a încălcat ordinea stabilită de El cu privire la scopul său ultim și în același timp întreaga orientarea sa fie spre sine însuși, fie spre ceilalți oameni și spre toate lucrurile create. (GS 13).

Înstrăinat de Dumnezeu, și prin urmare și de sine însuși, omul propagă diviziunea în ambientul său. Conciliul Vatican II conclude astfel discursul său despre păcat: "Astfel omul se descoperă divizat în sine însuși. De aceea întreaga viață umană, fie individuală cât și cea colectivă, prezintă caracterele unei lupte dramatice între bine și rău, între lumină și întuneric. Ba chiar omul se descoperă incapabil să depășească cu puteri proprii asalturile celui rău, astfel încât fiecare se simte prin în lanțuri" (GS).

d. Exigența reconcilierii

Dar omul nu poate să rămână prizonier al acestui rău: aspirația mai profundă pe care o poartă înscrisă în ființa sa este aceea de libertate. Omul vrea să fie liber și să trăiască în libertate, realizând astfel propria creștere umană.

Aceeași experiență cotidiană de tensiuni și de diviziuni face și mai acută și dramatică aspirația sa la libertate interioară și exterioară de lanțurile păcatului. Omul se poate deschide astfel la reconcilierea pe care Dumnezeu, în iubirea sa, a voit s-o dăruiască în Cristos Isus: "Dar Domnul însuși a venit să elibereze omul și să-i dea tăria, reînnoindu-l în interiorul său, și alungând 'principele acestei lumi' (cf. In 12,31), care îl ținea sclav al păcatului(cf.8,34)(GS).

Împăcarea cu Dumnezeu, care presupune în om convertirea și penitența, nu numai că reface unitatea interioară în om, dar presupune și împăcarea cu ceilalți oameni și chiar cu natura.

e. Semnificația "împăcării" și a "penitenței"

Omul, creat de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa, este chemat să trăiască în prietenie cu Creatorul său. Păcatul omului, totuși, a creat o ruptură în relațiile cu Dumnezeu. Insă Dumnezeu, fidel planului său de prietenie cu creaturile sale, a luat inițiativa împăcării cu omenirea, arătându-se milostiv și gata să ierte. Dumnezeu s-a împăcat cu omenirea în Isus Cristos, Dumnezeu adevărat și om adevărat, care a murit pentru păcatele noastre și a înviat. Acum șezând la dreapta Tatălui, Cristos vrea ca opera de împăcare - reconciliere -să continue între oameni. De aceea a făcut din apostolii săi miniștri ai împăcării, încredințându-le misterul trupului și sângelui său, cu care, prin puterea Duhului Sfânt, a fost abolită orice ruptură.

Deja înainte de venirea lui Cristos, poporul lui Israel, învățat de Dumnezeu, are conștient de această ruptură. Conștienți de consecințele dezastruoase ale păcatelor lor, creștinii își aminteau de nenumăratele gesturi de milostivire ale Domnului și erau hotărâți să se îndepărteze de rău, după ce mărturiseau cu umilință vinovăția lor și după ce făceau pocăință și implorau iertarea și prietenia lui Dumnezeu.

Această practică penitențială - de mărturisire a păcatelor, de rugăciuni și de convertire - duce la împăcarea cu Dumnezeu. Această practică nu este altceva decât procesul de credință în dialog deschis cu Domnul, bazat totdeauna pe milostivirea divină.

Creștinii, deși împăcați cu Dumnezeu în Cristos prin botezul lor, rămân mai departe păcătoși, și prin același procedeu - de căință, penitență, mărturisire a păcatelor, de rugăciuni și de convertire, ei reînnoiesc, la lumina crucii, primirea propriei reconcilieri cu Domnul și astfel se lasă pătrunși de iubirea lui Dumnezeu.

III. Vestirea împăcării și a penitenței

"Vă implorăm în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu !"

La situația descrisă mai sus, care vede omul alienat de Dumnezeu și prin urmare divizat în sine însuși și în opoziția cu ceilalți oameni, Biserica are harul și misiunea de a oferi un răspuns de speranță și de mântuire: e ceea ce face atunci când ea vestește în orice timp "vestea cea bună" - evanghelia -a împăcării, pe care Dumnezeu în Cristos Isus o dăruiește omenirii, reînnoind-o în Duhul său cel Sfânt.

Și astăzi Biserica proclamă tuturor oamenilor aceleași cuvinte pe care odinioară sfântul apostol Paul le adresa corintienilor: "Toate acestea vin de la Dumnezeu, care ne-a împăcat cu sine însuși prin Cristos, iar nouă ne-a încredințat misiunea împăcării. Fapt este că prin Cristos Dumnezeu însuși împacă lumea cu sine, neținând cont de păcatele oamenilor, iar nouă ne încredințează predicarea împăcării. Noi rămânem așadar împuterniciți din partea lui Cristos, iar prin noi de fapt vă îndeamnă însuși Dumnezeu. În numele lui Cristos vă rugăm: împăcați-vă cu Dumnezeu" (2 Cor 5,18-20).

"Vă rugăm în numele lui Cristos": nu un simplu îndemn la reconciliere fraternă, care deși este necesară, totuși deseori rămâne ineficace; dare este vorba de recunoașterea și primirea inițiativei lui Dumnezeu care împacă cu sine lumea din motive de iubire. Este o invitație urgentă, un apel urgent la credință, sau o chemare la deschiderea inimii la acțiunea lui Dumnezeu care singur poate opera împăcarea în lumea divizată și în omul înstrăinat de Dumnezeu, de sine și de frați, cu scopul de a recrea omul nou și de a instaura "civilizația iubirii".

Împăcarea este parte esențială și constitutivă a misterului creștin, a cărei păstrătoare și mijlocitoare este Biserica în istorie.

a. Împăcarea - reconcilierea. Inițiativa lui Dumnezeu față de omul alienat (înstrăinat)

Omul creat de Dumnezeu și rânduit într-o stare de dreptate.

Mărturisirea de credință în Biserică începe de la proclamarea că "Dumnezeu, Tatăl atotputernicul, este creatorul cerului și al pământului":

Este primul articol al credinței noastre, la lumina căruia putem cunoaște adevărul despre om.

"Sf.Scriptură învață că omul a fost creat după imaginea lui Dumnezeu, capabil să cunoască și să iubească propriul Creator și care a fost rânduit de el deasupra tuturor creaturilor pământești ca stăpân al lor, pentru a le conduce și a se folosi de ele spre slava lui Dumnezeu" (GS 12).

Persoana umană, așadar, creată de Dumnezeu din iubire, este orânduită spre comuniunea cu Dumnezeu în iubire. Acesta este adevărul cel mai profund despre om - finalizarea sa interioară spre Dumnezeu. Si este un adevăr care, prin natura sa, cere să fie trăit și realizat de libertatea persoanei: aceasta trebuie să se îndrepte în mod liber spre Dumnezeu ca spre Binele său suprem și scopul său ultim. Așa cum citim în Conciliul Vatican II: "Adevărata libertate este în om semn foarte înalt al imaginii divine. Dumnezeu vrea, într-adevăr, să lase omul <<în mâna sfatului său>> (cf Sir.15,14), astfel ca el să caute spontan pe Creatorul său și să ajungă, în mod liber la el, la deplina și fericita perfecțiune" (GS 17).

Printr-o decizie a harului, omul a fost creat pentru ca Cristos să intre în el, ca fiul în Fiul, în comuniunea de iubire a Treimii preasfinte. Conciliul Vatican II amintește că "numai în misterul Cuvântului întrupat își găsește adevărata lumina misterul omului" (GS 22).

b. Păcatul, alienarea omului de adevăr

"Rânduit de Dumnezeu într-o stare de dreptate, omul totuși, ispitit de cel rău, chiar de la începuturile istoriei, a abuzat de libertatea sa, ridicându-se împotriva lui Dumnezeu și voind să-și atingă scopul fără Dumnezeu" (GS 13).

Păcatul constă în a nu-l recunoaște pe Dumnezeu ca și Dumnezeu și, prin urmare, în a nu recunoaște dependența totală pe care omul o are față de el precum și orânduirea radicală pe care omul trebuie s-o aibă spre el. Dar întrucât dependența de Dumnezeu și orânduirea spre Dumnezeu sunt adevărul cel mai profund al omului, păcatul alienează omul de adevăr și-l plasează în greșeală. Emancipându-se de Creator, omul se emancipează de adevărul său, deoarece adevărul ființei sale este tocmai dependența de Dumnezeu și orânduirea spre Binele suprem.

Astfel omul "eliberat de Dumnezeu" trăiește în contradicție cu adevărul său intim: o asemenea contradicție este rădăcina tuturor alienărilor omului. Alienat de adevăr, omul este alienat în raport cu sine însuși, cu alții, cu universul: "Deseori, refuzând să-l recunoască pe Dumnezeu ca pe principiul său, omul a încălcat ordinea stabilită cu privire la scopul său ultim și în același timp întreaga sa orientare fie spre sine însuși, fie spre ceilalți oameni și spre celelalte lucruri create" (EV 1).

În realitate, alienat de Dumnezeu și de sine însuși, omul devine incapabil să construiască un adevărat raport cu alții: devine "străin" față de proprii frați, ba chiar se pune în conflict cu ei, dezvoltând raporturi bazate pe nedreptate și violență și pe nerecunoașterea demnității personale a altora.

Nu numai atât, dar și raportul omului cu universul devine dezordonat: creația este supusă instabilității și sclavă descompunerii" (cf. Rm 8,19-21).

Totuși păcatul nu afectează omul în așa măsură încât să împiedice la glasul lui Dumnezeu, prin conștiință, să se poată face auzit în continuu. Pentru orice om păcătos se reînnoiește experiența lui Adam, care după păcatul său, este ajuns de glasul lui Dumnezeu: "Dar Domnul l-a strigat pe om și i-a zis: Unde ești" (Gn 3,9).

Adevărul persoanei umane rămâne și după păcat și reclamă în mod insistent o convertire.

Omul păcătos este ca și prin într-o "dilemă": ca om, nu poate să nu simtă atracția adevărului; ca păcătos, nu vrea să primească adevărul și să-l trăiască. Tocmai acest adevăr îi aduce reproșuri, devenind acuzator și condamnând păcatul său.

Cum să obțină în această situație eliberarea de păcat? În inima omului rămâne dorința de a depăși acea alienare radicală care este rodul și semnul păcatului. Revelația creștină îl prezintă pe Cristos ca adevăratul eliberator al omului, întrucât Cuvântul întrupat duce la desăvârșire definitivă toate așteptările de mântuire și toate cerințele de eliberare de păcat.

c. "În milostivirea ta le-ai venit în ajutor tuturor..."

Omul nu poate găsi singur un răspuns la nevoia pe care o simte după mântuire și eliberare de păcat, această dorință a sa nu poate fi satisfăcută singur de om cu puterile proprii. Dumnezeu, în iubirea sa infinită, intervine pentru a dărui omului iertarea, pentru a-l elibera de alienarea sa, pentru a-l reconcilia cu sine, cu ceilalți oameni, cu creația.

Biserica mărturisește credința sa prin cuvintele rugăciunii euharistice: "Si când, prin neascultarea sa, omul a pierdut prietenia ta, tu nu l-ai părăsit în puterea morții, dar în milostivirea ta ai venit în ajutorul tuturor, pentru ca toți care te caută, să te poată găsi. De multe ori ai oferit oamenilor legământul tău, și prin profeți i-ai învățat să aștepte mântuirea" (Rug.euharis. IV).

Nucleul central al revelației biblice este tocmai acesta: Dumnezeu nu părăsește niciodată omul lăsându-l pradă păcatului, dar vrea să-l readucă la comuniunea cu sine. Această "veste bună" răsună imediat chiar de la începuturi, imediat după primul păcat al omului, atunci când Dumnezeu promite că un urmaș al femeii va zdrobi capul șarpelui. (cf Gn 3,15).

Inițiativa lui Dumnezeu se reînnoiește din neam în neam, ori de câte ori omul repetă prin păcatul său ruptura comuniunii și a legământului său cu Dumnezeu. Sfânta Scriptură este o mărturie luminoasă și neîntreruptă a despre acțiunea de împăcare a lui Dumnezeu cu omenirea: răbdarea fără limite a Domnului, fidelitatea sa neobosită cu privire la proiectul de reconciliere, pedagogia sa plină de iubire reprezintă trăsăturile cele mai evidente și mișcătoare ale întregii revelații. Dumnezeu se arată ca Dumnezeu plin de milă și îndurare, încet la mânie și bogat în har și fidelitate, care păstrează iubirea sa pentru mii de generații, care iartă vina și păcatul" (Es 34,6-7). Toate profețiile din vechiul Testament cu privire la eliberarea omului de păcat, de purificare, de schimbare a inimii omului își găsesc împlinirea în Noul legământ: nucleul central și esențial al acestui legământ este tocmai iertarea păcatelor și dăruirea unei inimi noi, prin lucrarea Duhului Sfânt.

d. Isus Cristos, împăciuitorul și pacea noastră

Venirea lui Cristos se înscrie în cadrul acțiunii de reconciliere a lui Dumnezeu; el, care este în același timp mijlocitor și împlinirea întregii revelații (DV 2), arată în formă supremă și duce la desăvârșire voința de mântuire a Tatălui. "Fiul lui Dumnezeu, făcut om, a trăit între oameni pentru a-i elibera din sclavia păcatului (cf.Io 8,34-36) și pentru a-i chema din întuneric la lumina sa strălucitoare (cf 1 Pt 2,9). De aceea și-a început misiunea pe pământ predicând pocăința și spunând: <>(/Mc 1,15).. Apoi, Isus nu a îndemnat numai la pocăință, să părăsească păcatul și să se convertească din toată inima la Dumnezeu (cf Lc 15), dar a primit pe păcătoși și i-a împăcat cu tatăl (Lc 5,20 s.u.).

Așadar Isus nu predică numai convertirea și împăcarea, dar realizează în persoana sa comuniunea deplină a omului cu Dumnezeu: este noul și veșnicul legământ viu (cf Mt 26,28). El este martorul reconcilierii, el însuși este împăcarea, pacea noastră (cf Ef 2,14 s.u).

Această operă de reconciliere atinge punctul culminant în misterul său pascal. "Intr-adevăr, omenirea, în unitatea persoanei Cuvântului, a fost instrument al mântuirii noastre. De aceea în Cristos a avut loc împăcarea noastră perfectă cu Dumnezeu": murind a distrus moartea noastră și înviind din morți ne-a redat viața" (Prefața pascală).

În special moartea lui Cristos posedă o valoare universală: prin întrupare și răscumpărare Cristos este singura mântuire vie și universală pentru toți și pentru fiecare om în parte. Crucea este evenimentul care constituie punctul cel mai înalt al istoriei omenirii: în ea și prin ea a fost distrusă dușmănia noastră cu Dumnezeu, cu noi înșine, cu alții și cu creația.

De aceea Mântuitorul Isus, "după învierea sa a trimis asupra apostolilor pe Duhul Sfânt, pentru ca să aibă puterea de a ierta păcatele sau de a nu le ierta (cf In 20,19-23), și au primit misiunea de a predica în numele său la toate popoarele pocăința și iertarea păcatelor" (OP 1).

e. Roadele reconcilierii: "făptura cea nouă"

Din moartea și învierea lui Cristos izvorăște "făptura cea nouă", adică omul nou, comunitatea oamenilor noi, ordinea cosmică nouă în care omul se bucură din plin de plinătatea păcii (shalom) cu Dumnezeu și cu frații.

Astfel persoana umană este recondusă la adevărul său mai profund și este făcută capabilă să trăiască după exigențele acestui adevăr, într-o libertate autentică.

Într-adevăr, împăcat cu Dumnezeu, nu mai este divizat în sine însuși, dar își regăsește unitatea sa interioară și adevărata sa libertate, care îl face capabil pentru o slujire responsabilă față de Dumnezeu și față de aproapele: "libertatea omului, care a fost rănită de păcat, poate face eficace pe deplin această orânduire spre Dumnezeu numai cu ajutorul harului divin" (GS 17).

Reconcilierea nu este numai individuală, dar este și socială: omul poate trăi un raport nou cu ceilalți oameni, recunoscând tuturor în egală măsură demnitatea lor înaltă de persoane, adică de imagini vii ai lui Dumnezeu și dezvoltând astfel o comunitate umană nouă, bazată pe dreptate și însuflețită de iubire.

În reconciliere, în care Dumnezeu restabilește gratuit comuniunea cu omul, este revelată fața adevărată a lui Dumnezeu. În momentul în care Dumnezeu îl iartă, omul este introdus într-o cunoaștere, ba chiar într-o experiență mai profundă a misterului lui Dumnezeu ca Iubire milostivă: cu cât mai mare este iubirea pe care cineva o primește, cu atât mai mare este cunoașterea pe care el o are față de cel pe care îl iubește (GS 37).

Cum se vede, împăcarea cu Dumnezeu produce roadele sale morale și spirituale. A primi acțiunea lui Dumnezeu care împacă, deschide omul spre un simț nou despre Dumnezeul cel viu și prezent în istorie, spre adevăratul simț al păcatului, care este violare a legământului de iubire cu Dumnezeu, îl deschide spre o viziune clară despre om, despre valorile sale și despre exigențele sale, cum sunt libertatea sa responsabilă, conștiința sa morală, etc.

IV. Penitența: răspunsul omului la reconciliera lui Dumnezeu

a. Chemarea la convertire

Dumnezeu cheamă omul, prin reconciliere, la comuniunea perfectă cu sine. Dar omul este păcătos: este din naștere și este și din cauza păcatelor sale personale: "el este vândut puterii păcatului" (Rm 7,14).

Pentru aceasta răspunsul omului la reconcilierea-împăcarea dăruită de Dumnezeu cere "convertirea", adică o schimbare de direcție, o schimbare practică în modul de a trăi, la rândul său rod și semn al unei schimbări interioare de mentalitate (metanoia).

Reconcilierea fără pocăință ar fi în contradicție cu însăși demnitatea omului, pentru că omul nu ar fi implicat ca om, ca ființă liberă și responsabilă, dar redus la subiect pur pasiv.

Mesajul de convertire și de penitență, la fel ca și mesajul de reconciliere, este element central al revelației, așa cum răsună pe buzele pofeților. Chemarea la convertire, pentru a pregăti inima omului la venirea împărăției lui Dumnezeu, răsună pe un ton deosebit și pe buzele lui Ioan Botezătorul, venit să predice un botez pentru iertarea păcatelor. În Sfârșit, Isus Cristos vestește împărăția lui Dumnezeu ca eveniment de mântuire și cheamă pe păcătoși la convertire, descoperind tuturor cum Dumnezeu este Tatăl milostivirii: între cele mai frumoase parabole din evanghelii, cunoaștem cu toții pe cea a tatălui plin de milă sau a fiului risipitor.

b. Calea penitenței

Convertirea reprezintă o alegere fundamentală pe care omul păcătos o face plecând de la propria sa inimă cu privire la Dumnezeu care îl cheamă la o viață care să fie conformă cu voința lui Dumnezeu.

Ca alegere fundamentală, convertirea izvorăște și implică o luare depoziție personală, un gest de libertate. Ea se situează în profundul inimii omului, în nucleul cel mai secret și sacru unde omul "se găsește singur cu Dumnezeu, al cărui glas răsună în partea sa intimă"(GS 16). Convertirea atinge persoana umană în raportul său esențial cu Dumnezeu; nu este numai o convertire la o doctrină de crezut sau la o normă de observat, dar este întoarcere la Dumnezeul cei viu și adevărat, întoarcerea "fiului risipitor" la tatăl care așteaptă totdeauna. Întoarcerea la Dumnezeu presupune disponibilitate spre reînnoirea existenței, conformându-o cu voința lui Dumnezeu.

Convertirea este un act personal profund bogat și complex: presupune ca păcătosul să aibă conștiința propriului păcat și să aibă credința că o deschide înaintea lui Dumnezeu Tatăl milostivirilor; presupune căința, acuzarea păcatelor, îndestularea.

Pe de altă parte acest act atât de personal și liber își află izvorul său ultim într-un dar de har: încă odată Dumnezeu este primul care intervine, atinge inima omului păcătos, o face conștientă de păcatul său, îl solicită la un drum de întoarcere la Dumnezeu.

c. Biserica - sacrament de reconciliere și de penitență

Cristos a murit odată pentru păcatele noastre (cf In 11,52). Acest fapt a avut loc cu 2000 de ani în urmă, dar este în continuu "actualizat" în și de Biserică, locul de acțiune al Sfântului Duh.

"Dumnezeu care ne-a împăcat cu sine prin Cristos, ne-a încredințat nouă misiunea reconcilierii" (cf 2 Cor 5,18), adică această misiune a fost încredințată Bisericii. După învierea sa Cristos a spus apostolilor: "Primiți pe Duhul Sfânt: cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate și cărora le veți reține, vor fi reținute"(Io 20,23).

Sfântul Paul scriind corintienilor, mărturisește această credință a Bisericii de la începuturi: " Fapt este că Dumnezeu a împăcat lumea cu sine în Cristos, neținând seama de păcatele oamenilor, iar nouă ne-a încredințat predicarea împăcării. Noi suntem așadar împuterniciți din partea lui Cristos, iar prin noi de fapt vă îndeamnă însuși Dumnezeu: În numele lui Cristos vă rugăm, împăcați-vă cu Dumnezeu"( 2Cor 5,19-20)

Biserica este așadar semn și instrument al împăcării. Ea continuă să repete și să lanseze îndemnul: "În numele lui Cristos: vă rugăm, împăcați-vă cu Dumnezeu!" Si o realizează prin sacramentul spovezii sau a penitenței.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat