Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 DOCUMENTE EPISCOPALE 

"Voi sunteți sarea pământului..."
Cateheza susținută de PS Aurel Percă
miercuri, 24 iulie 2002 - Toronto

În timpul Marelui Jubileu al anului 2000 Sfântul Părinte a înmânat tinerilor misiunea de "a deveni, în această auroră a noului Mileniu, martori ai Evangheliei". Acum, la această întâlnire cu Papa la Toronto, vă încredințează două imagini evanghelice: "Voi sunteți sarea pământului... voi sunteți lumina lumii".

Tema catehezei de astăzi este prima parte a declarației lui Isus: "Voi sunteți sarea pământului!..."

În această cateheză suntem invitați să aprofundăm darul vieții noi primită la botez, când fiecare creștin a primit și o chemare - de a fi sarea pământului. Botezul a transformat profund viața noastră umană: am primit misiunea de a trăi ca adevărați sfinți - de a ne sfinți și a sfinți și lumea în care trăim.

Cum putem trăi în mod concret această chemare?

1. Sarea care dă gust: harul botezului.

Pornind de la imaginea sării, care dă gust alimentelor și servește la conservarea lor, Sfântul Părinte spune că "această imagine ne amintește că prin Botez, întreaga noastră ființă a fost profund transformată, deoarece a fost "condimentată" cu viața nouă care vine de la Cristos. Sarea, datorită căreia identitatea creștină nu se denaturează, este harul baptismal care ne-a regenerat, făcându-ne să trăim în Cristos și făcându-ne capabili să răspundem chemării sale" (din Mesajul Papei adresat tinerilor).

"Voi sunteți sarea pământului..."

Aceste cuvinte ale lui Cristos ne interpelează profund și ne invită să unim viața noastră cu viața sa, care este adevărata sare care dă "gust" vieții creștine: "întreaga noastră ființă a fost "condimentată" cu viața nouă ce vine de la Cristos".

Ce a avut loc la Botezul nostru?

Prin botez am fost regenerați, renăscuți la viața cea nouă a fiilor lui Dumnezeu, făcându-ne să trăim în Cristos și făcându-ne capabili să răspundem chemării sale "de a oferi trupurile noastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu"(Rom 12,1). Scriindu-le creștinilor din Roma, Sf. Paul îi îndeamnă să evidențieze clar modul lor diferit de a trăi și de a gândi în comparație cu contemporanii lor: "Nu să asemănați lumii acesteia, ci schimbați-vă, printr-o reînnoire a minții, ca să deosebiți care este voința lui Dumnezeu, ce este bine și adevărat" (Rm 12,2).

"Botezul este cel mai frumos și magnific dintre darurile lui Dumnezeu, îl numim dar, har, ungere, iluminare, haină a nemuririi, pecete, și tot ceea ce este mai prețios" (Sf.Grigore Nissenul).

Numele care rezumă cel mai bine realitatea cea nouă, este regenerare, deoarece botezul nu este sacramentul care "ajustează" o persoană lăsând-o "veche", dar cel care face dintr-o persoană "veche" o realitate "nouă", și prin urmare, din anumite puncte de vedere," diferită".

Cristos, Omul cel nou, în botez face din noi un oameni noi.

Desigur, cu consecințele inimaginabile pe plan moral, deoarece fiind despoiați de omul vechi cu acțiunile sale, trebuie să purtăm în noi imaginea omului nou, adică a lui Cristos, model de perfecțiune pentru fiecare botezat.

Două axiome celebre, una în latină și alta în franceză, ne ajută să înțelegem această realitate:

  • Operatio sequitur esse: fiecare acționează în baza a ceea ce este; se comportă, cu alte cuvinte, în acțiunea sa, după natura ființei sale ( în cazul nostru, de om botezat)

  • Noblesse oblige: noblețea obligă să se acționeze într-un anumit mod; deci, dacă unul este nobil, trebuie să trăiască și să acționeze ca un nobil!

Aceasta însemnează că creștinul, devenit imagine a lui Cristos în botez, trebuie să trăiască în mod coerent cu demnitatea sa înaltă de fiu, moștenitor și principe. Trebuie să trăiască și să acționeze așa cum a acționat Cristos; trebuie să se comporte așa cum s-a comportat Cristos.

Dictonul "noblesse oblige" este valabil mai ales pentru creștin: ești nobil și trebuie să acționezi ca nobil ! Și cine este mai nobil decât cel botezat?

Viața celui botezat devine așadar o realitate nouă și plină de angajare.

În sinteză, iată conținuturile principale ale botezului:

  • ne purifică de păcatul original și de toate păcatele personale.

  • ne dă o viață nouă, viața harului, care realizează în noi un salt de calitate: din creaturi, devenim fii și moștenitori ai bunurilor divine în viața prezentă și, mai ales, în cea viitoare.

  • ne face temple vii ale lui Dumnezeu: al Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh.

  • ne configurează cu Cristos preot, rege și profet, pentru că devenim imaginea sa și, prin urmare părtași de prerogativele sale specifice; despre fiecare creștin se poate spune, pe bună dreptate, că este un "alt Cristos".

  • ne imprimă caracterul sau sigilul, care atestă apartenența noastră totală și ireversibilă la Cristos.

  • ne dă capacități noi și permanente de a acționa ca și creaturi noi: sunt așa numitele virtuți teologale: credința, speranța și caritatea.

  • ne constituie popor al lui Dumnezeu și Trup al lui Cristos. În momentul în care devenim oameni noi, automat devenim popor al lui Dumnezeu și Trup al lui Cristos. Devenim cu ceilalți botezați, o realitate unică și fundamental unitară care se numește Biserică.

A fi botezat înseamnă în mod fundamental a fi ucenic al lui Cristos, căruia îi adresează invitația de a fi "sarea pământului".

2. Sarea care conservă existența creștină.

"Mult timp sarea a fost mijlocul folosit în mod obișnuit pentru conservarea alimentelor. Ca sare a pământului, sunteți chemați să păstrați credința pe care ați primit-o și s-o transmiteți intactă altora. Generația voastră este pusă cu o deosebită putere în fața provocării de a păstra integru depozitul credinței (cf 2 Ts 2,15; 1Tm 6,20; 2 Tm 1,14). (Mesajul Sfântului Părinte pentru Ziua Mondială a Tineretului 2002).

In ce mod viața creștinului - viața celui botezat - devine "sare a pământului"?

Evocând imaginea sării din declarația lui Isus adresată ucenicilor săi - "voi sunteți sarea pământului" - , Sfântul Părinte spune că această sare "datorită căreia identitatea creștină nu se denaturează, este harul baptismal care ne-a regenerat, făcându-ne să trăim în Cristos și făcându-ne capabili să răspundem chemării sale".

Imaginea sării folosită de Isus este o imagine destul de semnificativă.

Sarea este un element familiar oricărei culturi, pentru că din totdeauna a fost folosită pentru a da gust hranei. Înainte de frigiderele actuale, sarea era și unicul mijloc pentru păstrarea alimentelor, mai ales carnea.

In afară de aceasta, în cultura biblică și semită, sarea însemna și înțelepciunea vieții, care constă în a cunoaște și împlini voința lui Dumnezeu exprimată în legile sale. De aceea creștinul, sare a pământului, posedă înțelepciunea lui Cristos și cunoașterea împărăției lui Dumnezeu.

Din cele spune putem deduce că sarea este un simbol fericit, de o mare bogăție expresivă, pentru a încadra misiunea ucenicului lui Cristos în mijlocul societății în care trăiește. Sarea este un protagonist în arta culinară, pentru că se dizolvă complet în hrană și se pierde într-un gust plăcut. Prezența sa discretă abia se observă: lipsa sa nu poate fi ascunsă: trebuie să treacă neobservată, dar trebuie să acționeze în mod eficace.

Când nu existau mijloace pentru a garanta conservarea de lungă durată a alimentelor, sarea nu avea numai funcția de a da gust, dar era deseori indispensabilă pentru a garanta însăși posibilitatea de acces la hrană. Spunând "voi sunteți sarea pământului", Răscumpărătorul încredința ucenicilor o dublă misiune: să dea gust vieții, arătându-i sensul revelat în El, și a permite tuturor accesul la hrana care vine de Sus.

Sarea servește într-adevăr la conservarea alimentelor, cărora le dă gust, și devine simbol de perseverență și de nemurire: a fi sare a pământului înseamnă a fi purtători ai unei promisiuni de veșnicie. Cristos, care ne -a comunicat viața divină, vrea să ne facă părtași de însăși misiunea sa, și adresează și astăzi, fără jumătăți de măsură, aceste cuvinte pline de foc: "Voi sunteți sarea pământului...". In misterul Întrupării și al Răscumpărării, Cristos se unește cu fiecare creștin și pune sarea Înțelepciunii în profundul inimii sale, transmițând celui care îl primește puterea de a deveni fiu al lui Dumnezeu (cf Io 1,12) și datoria de a mărturisi această prezență intimă.

"Acceptați, așadar, cu un curaj plin de umilință propunerea pe care Dumnezeu v-o adresează. În atotputernicia și gingășia sa, El vă cheamă să fiți sfinți. Ar fi o nebunie să ne mândrim cu o asemenea chemare, dar ar fi și o iresponsabilitate a o refuza. Ar echivala cu subscrierea propriului faliment existențial. Léon Bloy, un scriitor catolic francez din secolul trecut, a scris: nu există nici o altă tristețe, decât aceea de a nu fi sfinți"(Ioan Paul II, Discurs către tineri 21 martie 2002)

La originea oricărei vieți creștine este totdeauna chemarea lui Dumnezeu la viață, acea viață care a început la botez, față de care trebuie să rămânem fideli. Ne-o amintește Sfântul Părinte în același Mesaj pentru Ziua aceasta:" Descoperiți-vă rădăcinile creștine... aprofundați cunoașterea moștenirii spirituale care v-a fost transmisă, urmați mărturisitorii și maeștrii care v-au precedat ! Numai rămânând fideli poruncilor lui Dumnezeu, alianței pe care Cristos a sigilat-o cu sângele său vărsat pe cruce, puteți fi apostolii și mărturisitorii noului mileniu".

Sarea are și o putere curativă (cf 2 Re 2,20-22), care ne trimite la purificarea interioară și la convertirea inimii. Isus însuși invocă sarea suferinței purificatoare și răscumpărătoare (cf Mc 9,49): creștinul este pe pământ martor al mântuirii obținută prin Cruce. Acest adevăr trebuie să însoțească totdeauna existența noastră creștină. Cum este posibil să uităm că am fost botezați nu numai în bucuria Învierii, dar și a Crucii?

Dacă nu acceptăm să fim înmormântați cu Cristos în moartea sa murind pentru toate viciile și păcatele de care nu reușim să ne despărțim, nu putem să ne bucurăm de Viața cea adevărată. Și iată atunci că trebuie să folosim "sarea" purificatoare a harului baptismal, pentru a ne curăți existența creștină: nu există viață fără cruce, nu există bucurie fără sare !

Apoi sarea este semn al ospitalității: "să aveți sare în voi înșivă, și fiți în pace unii cu alții" (Mc 9,50). A fi sarea pământului înseamnă a fi făcători de pace și martori ai iubirii. Este mandatul care trebuie îndeplinit de orice ucenic al lui Cristos, chemat să fie "sarea pământului".

3. Stilul de viață al unui tânăr care vrea să fie "sare"

"Voi sunteți sarea pământului...".

Nu a spus nimeni vreodată vreunui om cuvinte în același timp atât de simple dar și atât de mari ! Desigur, numai Cristos poate fi definit pe deplin sare a pământului și lumina lumii, pentru că numai El poate da gust, vigoare și perenitate vieții noastre care, fără de El, este sare fără gust, fragilă și trecătoare.

Luați seama la această declarație solemnă a lui Cristos, dragi tineri: voi sunteți chemați să fiți sarea pământului!

Isus nu vă cere simplu să spuneți sau să faceți ceva; Isus vă cere să fiți sarea pământului ! Si nu numai pentru o zi, dar pentru toată viața voastră. Este o angajare pe care El v-o repropune în fiecare dimineață și în orice ambient. Trebuie să fiți sarea pământului cu persoanele din familia voastră, cu prietenii voștri; trebuie să fiți sarea pământului cu ceilalți prieteni ai voștri - ortodocși, protestanți, sau de alte confesiuni etc. - cu care intrați zilnic în contact în locurile unde studiați, munciți sau vă petreceți timpul liber. Depinde de voi cum înțelegeți să fiți "sarea pământului".

Fiecare este responsabil de propriile alegeri. Nimic nu este scontat, o știți prea bine. Isus însuși prsupune eventuala infidelitate:" Dacă sarea devine searbădă - și-ar pierde gustul - cu ce îi vei da gustul?" Nu uitați niciodată că atunci când un aluat nu dospește, vina nu este a aluatului, dar a drojdiei. Când o casă rămâne în întuneric, înseamnă că lumina s-a stins. Când o existență este constelată de nemulțumiri continue, este fără gust, este searbădă, fără acel gust pe care Dumnezeu l-a pus în voi în momentul botezului.

A înceta această stare de "viață fără gust" înseamnă a vă trezi la realitate, la ceea ce trebuie să fie viața voastră înaintea lui Dumnezeu.

Voi puteți și trebuie să fiți sarea pământului, care dă gust și frumusețe vieții. Arătați cu gesturi concrete și convingerea cuvintelor că trăiți iubirea pe care Isus a venit să o reveleze și să ne-o dăruiască. Oare nu este iubirea lui Cristos, învingătorul răului și al morții, care ne-a transformat? Harul botezului - sarea care ne-a regenerat la o viață nouă - ne învață și prezența Crucii în viața noastră.

Vreau să atrag atenția asupra a două elemente din textul evanghelic: Isus spune: "sarea". Așadar nu una din atâtea sări prezente pe pământ. Ucenicii Domnului sunt unica sare a pământului. Si atunci afirmația lui Isus este foarte puternică: întreaga omenire are nevoie de o singură sare care să împiedice stricarea ei, care să dea oamenilor gust de a trăi și semnificație existenței lor.

Să-l ascultăm mai departe pe Sfântul Părinte: " Dragi tineri, nimic altceva să nu vă mulțumească decât să stați sub cele mai înalte idealuri ! Nu vă lăsați descurajați de cei care, dezamăgiți de viață, au devenit surzi la dorințele cele mai profunde și mai autentice ale inimii lor... Dacă păstrați dorinți mari pentru Domnul, veți ști să evitați mediocritatea și conformismul, atât de răspândite în societatea noastră".

Poate ne întrebăm, citind mai departe fraza din Evanghelie: și dacă ucenicii Domnului încetează a mai fi sare a pământului, ce se întâmplă? Este o întrebare legitimă, la care Isus ne indică consecințele care ar urma, nu pentru omenire, dar pentru creștini. Să reascultăm cuvântul din Evanghelie: "dacă sarea ar deveni searbădă, cu cei ăi vei da gustul?" Cu alte cuvinte, dacă voi pierdeți gustul vostru, voi deveniți inutili, voi nu aveți nici un sens - această sare searbădă "nu mai este bună la nimic, decât de aruncat afară, să o calce lumea în picioare".

Din cele spune putem deduce că sarea este un simbol fericit, de o mare bogăție expresivă, pentru a încadra misiunea ucenicului lui Cristos în mijlocul societății în care trăiește. Sarea este un protagonist în arta culinară, pentru că se dizolvă complet în hrană și se pierde într-un gust plăcut. Prezența sa discretă abia se observă: lipsa sa nu poate fi ascunsă: poate să treacă neobservată, dar trebuie să acționeze în mod eficace.

Creștinul are o misiune sublimă: să reverse bogăția interioară a vieții creștine spre binele altora.

Cristos vă spune că trebuie să fiți sare în lume, că știți să dați gust și sens vieții; că știți să răspândiți înțelepciunea, adică gustul lui Dumnezeu și, în același timp, gustul uman, sinonim cu speranța, amabilitatea și buna dispoziție. Că sunteți persoane care comunică fericire și inspiră o viziune optimistă despre viață. Într-o altă ocazie Isus a spus: "să aveți în voi înșivă sare și să fiți în pace unii cu alții" (Mc 9,50).

Calitatea sării este și aceea de a feri de putrezire: căutați să fiți o voce profetică care denunță, dacă este necesar, în mijlocul societății; sunteți invitați să fiți sare, nu zahăr !

Cine spune că l-a cunoscut pe Dumnezeu și crede în Cristos, care este mântuirea șu lumina lumii, nu poate să nu împărtășească cu alții sarea și lumina, răspândind bucurie și pace, iradiind bucuria unei credințe active. Creștinul nu este scutit de nici una din funcțiile sării:

  • pentru că viața umană trebuie să fie trăită cu semnificație și gustul lui Dumnezeu;

  • pentru că lumea în care trăiește să nu se strice din cauza patimilor omului pământesc.

La fel ca și celelalte alimente, de care are nevoie orice om, sarea este necesară pentru a elibera fie de aspectul searbăd și de non-sensul existenței, de degradare.

Fiecare dintre noi trebuie să se întrebe în ce fel putem colabora și în ce măsură trebuie să oferim talanții primiți de la Dumnezeu, unei lumi care are nevoie urgentă de "faptele noastre bune", ca de sare și lumină, pentru a-l cunoaște și binecuvânta pe Dumnezeu.

Nu putem pierde gustul creștinismului. In calitate de sare, credința noastră și condiția noastră creștină nu admite jumătăți de măsură: sau transformă viața, sau nu folosește la nimic.

Este imposibil ca sarea să-și piardă caracterul ei sărat, dar este posibil ca ucenicii lui Isus să piardă cu timpul fervoarea inițială, poate chiar și credința și, deși se prezintă ca purtători ai unui mare mesaj, să apară fără gust în fața lumii.

Despre Fericitul Ioan XXIII, Maica Tereza și despre mulți alți creștini care s-au dedicat și se dedică fără orgoliu și cu disponibilitate totală pentru cauza lui Dumnezeu și a oamenilor, nu poate reproșa nimica, nici chiar ateul cel mai convins nu poate reproșa ceva. Ceea ce deranjează este comportamentul ambiguu al celui care se prezintă ca sarea pământului.

Concluzie

Dragi tineri, "Voi sunteți sarea pământului!"

  • Sarea care topește zăpada și gheața, care împiedică să alunecăm pe gheața unei credințe înghețate;

  • Sarea care ustură și dezinfectează rănile unei credințe infectate;

  • Sarea care dă veselie și gust în simplicitatea și discreția sa, reînsuflețind o credință tristă, de culoare cenușie;

  • Sarea deschisă contaminărilor, amestecurilor, sarea care nu are pretenția de a fi un singur fel de mâncare, dar simpli ingredient al istoriei;

  • Sarea care păstrează, conservă memoria unei credințe cu adevărat evanghelice.

  • Sarea care dă gust dispărând, topindu-se... Ce s-ar întâmpla dacă sub dinți ar rămâne o bucată de sare? Ar fi dată afară din gură...

Voi sunteți sarea pământului... și a Bisericii. Biserica are nevoie de voi, de glasul vostru profetic.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat