Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Chemați la sfințenie
Culegere de predici în cinstea sfinților

VINEREA I DIN LUNĂ

Ez 34,11-16
Ps 17
Lc 15,3-7

Dumnezeu a plămădit în fiecare om o inimă, o inimă care bate pentru sine, pentru aproapele, pentru Dumnezeu, o inimă, care dacă ar înceta să mai bată, ar stopa viața omului, însă ar mai rămâne ceva și anume: faptele de caritate făcute spre slava lui Dumnezeu.

Astăzi, în prima vinere din lună, Biserica ne amintește că Inima lui Isus a bătut nu numai pentru sine, ci mai mult pentru noi, pentru mântuirea nostră.

În fiecare primă vinere a lunii avem ocazia de a reflecta asupra străpungerii coastei lui Isus din care "a ieșit sânge și apă" (In 19,34). Acest fapt nu este lipsit de semnificație.

Pentru creștini, vinerea este ziua în care Cristos a dus la împlinire planul lui Dumnezeu de mântuire a omenirii. Ultimile sale cuvinte spuse pe lemnul crucii "s-a împlinit" (In 19,30), vin să confirme încă odată că Dumnezeu împlinește ceea ce promite.

Ne amintim cu toții de relatarea din cartea Genezei, unde ni se prezintă căderea primilor oameni în păcat. Cu această ocazie Dumnezeu a promis un Mântuitor "Dușmănie voi pune între tine și femeie, între sămânța ta și sămânța ei; aceasta îți va zdrobi capul, iar tu îi vei întinde curse călcâiului ei"(Gen 3,15). Jertfa lui Isus de pe Calvar este împlinirea acestei promisiuni. Sfântul Ambroziu în Preconiul pascal, care se cântă în noaptea de Înviere, spune despre păcatul lui Adam: "fericită vină care ne-ai meritat un Răscumpărător atât de mare!"

De fapt, ceea ce l-a determinat pe Dumnezeu la un astfel de act, a fost iubirea lui față de opera pe care o crease. Isus Cristos este expresia cea mai mare a acestei iubiri, iar expresia cea mai mare a iubirii lui Cristos față de noi este aceea că a acceptat să ia trup omenesc, să trăiască alături de noi, să sufere și să moară pentru noi.

Atunci când soldatul a străpuns coasta lui Isus, din coasta străpunsă "a ieșit sânge și apă" (In 19,34), elemente care, fără îndoială reprezintă viața. Ce ar fi trupul omului fără sânge și viața omului fără apă? Fără sânge, omul ar fi un cadavru, iar fără apă, moartea ar fi inevitabilă. Așadar din coasta străpunsă Cristos ne oferă viața. Atât de mare a fost iubirea lui față de noi, încât nu numai că a murit pentru păcatele noastre, dar și-a dat viața ca noi să avem viață. Întreaga patimă a lui Cristos își găsește împlinirea în ultimul gest de ură pe care îl mai puteau face călăii; străpungerea inimii: "Au privit la cel pe care l-au străpuns" (In 19,37) ne spune evanghelistul Ioan. Ne-am putea întreba, de ce insistă evanghelia asupra acestui amănunt? Știm cu toții că inima este simbolul iubirii. O mamă ca să-și arate iubirea față de copilul său, îl strânge în brațe. Acolo, lângă inima sa, copilul se află în siguranță. Când inima încetează să mai fie semnul iubirii, când omul își caută siguranța departe de iubirea lui Dumnezeu, atunci se aseamănă cu situația poporului ales prezentată de profetul Ezechiel în prima lectură.

Pentru că nu a ținut cont de iubirea lui Dumnezeu, nu s-a încrezut în atotputernicia lui, poporul evreu a alergat la zeii altor popoare, a încheiat diferite alianțe, ceea ce a însemnat încălcarea alianței pe care Dumnezeu o încheiase cu el.

Într-o astfel de împrejurare, Dumnezeu nu renunță la promisiunile sale, ci asemeni unui păstor care se îngrijește de turma sa, Dumnezeu îl adună pe Israel din locurile în care s-a risipit, se îngrijește de el, îl conduce din nou în țara sa și îl stabilește pe lângă cursurile de apă și prin toate locurile bune de locuit ale țării. De fapt, nu numai că îl adună din toate părțile și îi oferă locurile cele mai frumoase, dar însuși Dumnezeu rămâne mereu prezent în mijlocul lor, așa cum păstorul bun este totdeauna prezent în mijlocul oilor.

Pășunile verzi la care îi conduce Dumnezeu sunt semnul binecuvântărilor pe care le va revărsa asupra lor, iar staulul pe care îl va fixa pe munții cei mai înalți ai lui Israel, este simbolul Ierusalimului, simbolul templului din Ierusalim, inima lui, care va fi pentru multă vreme semnul unității și al identității evreilor ca popor.

În greutăți, omul, ca și poporul ales, în loc să se abandoneze voinței lui Dumnezeu, în loc să ceară ajutorul lui, caută el singur rezolvarea problemelor sale în așa-zisele valori ale acestei lumi. Profetul Ezechiel ne învață astăzi că nu trebuie să abandonăm iubirea lui Dumnezeu.

Chiar dacă viața ni se pare un labirint fără ieșire, chiar dacă aparent ni se închid toate ușile în spatele cărora am putea găsi o rezolvare, Dumnezeu are grijă să ne deschidă fereastra credinței, e suficient să știm că această fereastră există. A fugi din fața lui, a căuta valori străine de el, înseamnă că disprețuim marea sa iubire. Dumnezeu este cel care ne așteaptă totdeauna și este gata să ne ofere darurile sale. Asemeni păstorului cel bun, se îngrijește de turma sa, "o conduce la pășuni verzi și la ape liniștite" (Ps 23, 2).

Se spune despre o tânără, care era singurul copil al unei văduve, că într-una din zile, săturată fiind de sfaturile și grija mamei, a plecat fără urmă de acasă. Mama o aștepta zi de zi neliniștită, până într-o seară, când, târziu fiind, fiica ei, singurul ei sprijin s-a întors acasă. Tânăra a rămas surprinsă găsind poarta și ușa deschisă, iar lampa aprinsă, deși era destul de târziu. După ce a intrat în casă, se auzi glasul mamei: "copila mea îți este foame? Iată ți-am păstrat din mâncarea pe care am pregătit-o în această seară, ia și mănâncă".

Acestă întâmplare imită parcă în sinteză parabola fiului risipitor. Și acesta ca și tânăra pleacă de acasă, crezând că își va găsi fericirea departe de iubirea Tatălui, dar nu a fost să fie așa. Greutățile, singurătatea, lipsa afecțiunii l-au determinat să se reîntoarcă la iubirea abandonată și din citirea parabolei ne dăm seama că cel mai mișcat de această întoarcere a fost tatăl, pentru că fiul care a fost pierdut, a fost găsit, fiul, care a frânt inima tatălui prin plecarea sa, s-a întors din nou la iubirea sa.

La fel procedează și Dumnezeu cu cel care, din mizeria păcatelor în care se află, se întoarce la el, se convertește la el. Nu-i închide poarta, nu-i stinge lumina, în schimb dacă se întoarce îl copleșește cu binecuvântări și cu iubire. O asemenea atitudine ne prezintă și evanghelia de astăzi.

În fața lui Isus sunt două categorii de oameni: pe deoparte vameșii și păcătoșii, care ascultă cu sinceritate cuvântul lui Isus, iar pe de altă parte farizeii și cărturarii care ascultă ceea ce spune Isus, dar nu spre convertirea lor, ci ca să găsească în el un motiv de condamnare.

Așa cum obișnuia s-o facă des, Isus se adresează printr-o pildă, în special celor din a doua categorie, farizeilor și cărturarilor, care s-au scandalizat de poziția sa față de păcătoși. "Dacă un om are o sută de oi și pierde una, le lasă pe cele nouăzeci și nouă în pustiu și merge pentru a o căuta pe cea pierdută până o găsește. După ce o găsește, de bucurie se întoarce acasă, cheamă prietenii și vecinii și împreună se bucură de oaia care fusese pierdută și acum a fost găsită".

Este cunoscut faptul că atunci când într-o turmă de oi apare un pericol, oile se adună grămadă, dar se adună și atunci când aud glasul păstorului, fapt care nu se întâmplă în cazul altor animale.

Folosindu-se de o astfel de parabolă, Isus evidențiază importanța păstorului. Atunci când păstorul pornește în căutarea oii pierdute, celelalte oi nu se risipesc, pentru că în lipsa lui poate veni dușmanul, de aceea rămân unite.

O atmosferă similară era și în Vinerea Mare, când micul grup, care a mai rămas fidel lui Isus, s-a unit în jurul crucii, în jurul lui Cristos, care murind pe cruce, adăuga astfel la această mică turmă oaia pierdută, omenirea răscumpărată prin sângele lui.

Revenind la ultimile cuvinte ale lui Isus de pe cruce "s-a împlinit" (In 19,30), putem constata că Isus a spus aceste cuvinte, nu cu ură, nu cu dușmănie față de cei care l-au răstignit, ci cu bucurie, cu bucuria împlinirii misiunii încredințate lui de Dumnezeu.

Deși, omenește vorbind ar trebui să compătimim suferințele lui Isus din Vinerea Mare, totuși suntem invitați să ne bucurăm și aceasta pentru că prin patima, moartea și apoi învierea sa, Cristos ne-a salvat de moartea veșnică, ne-a readus în turma sa. Simbolul cel mai sublim al acestui gest de iubire este inima străpunsă de sulița ostașului.

Inima lui Isus pe care o cinstim astăzi înseamnă iubire, înseamnă jertfă, înseamnă bucurie. În fața inimii lui Isus, nu trebuie să fim cuprinși de compătimire, ci recunoscându-ne nimicnicia și mizeria păcatelor noastre să plângem de bucurie.

În fața inimii lui Isus să învățăm ce înseamnă iubirea, jertfa și bucuria. Să învățăm să renunțăm la egoismul nostru propriu și să ne deschidem inima spre Dumnezeu și spre aproapele. Să-l iubim și să ne jertfim pentru Dumnezeu și pentru aproapele, așa cum Cristos ne-a iubit și s-a jertfit pentru noi, iar din inima sa străpunsă să sorbim fără încetare bucuria și pacea.

Felician TIBA

© Editura Sapientia



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat