Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Chemați la sfințenie
Culegere de predici în cinstea sfinților

SFÂNTUL AUGUSTIN
28 august

1In 4,7-16
Ps 18
Mt 23,8-12

Există vieți ale sfinților presărate cu fapte extraordinare, minuni la tot pasul, viziuni, posturi și înfrânări nemaipomenite. De aici mulți cred că sfânt este doar acela care face minuni sau se bucură de alte fenomene extraordinare. Fără îndoială, au existat și există sfinți care au primit de la Dumnezeu astfel de daruri pentru edificarea Bisericii, dar sfințenia nu constă numai în ele. În orice caz, viața sfântului Augustin nu ne lasă să întreținem o astfel de iluzie deoarece el a fost un om ca și noi, supus slăbiciunilor și greșelilor omenești pe care nu le-a ascuns, dar le-a făcut cunoscute. A realizat idealul uman, însă măreția lui nu înspăimântă. Omul lui Dumnezeu, cum îl numeau contemporanii săi, ne atrage ca un frate, ca un prieten și ne îndemnă la convertire, la desăvârșirea iubirii și la trăirea credinței fundamentată pe umilință.

Sfântul Augustin s-a născut în ziua de 13 octombrie 354 la Tagaste, astăzi orașul Souk-Ahras din Algeria. Tatăl său, Patriciu era păgân și s-a botezat cu puțin timp înainte de moarte, iar mama, Monica era o creștină plină de pietate și devotament, model al mamelor creștine, care s-a străduit foarte mult pentru convertirea soțului și a fiului.

Înzestrat cu multe daruri și talente, Augustin face studii strălucite la Hippona și Cartagina, unde acumulează o cultură solidă și devine retor, dar urmează în același timp toate chemările neîngrădite ale tinereții. Îi plăceau mult distracțiile, iar dintr-o legătură nepermisă cu o femeie i se naște un fiu pe care îl numește Adeodat. Cu timpul, va simți adânc contradicțiile sufletului său care este înzestrat de adevăar, dar se lasă atras de grșeală urmând diferite filozofii și erezii ale vremii. Va fi ca o barcă fără cârmă în bătaia vânturilor și a valurilor. Ceea ce l-a ajutat în găsirea direcției bune, îndreptându-se spre ape liniștite, au fost nu numai rugăciunile și lacrimile mamei, dar au fost și predicile sfântului Ambroziu ascultate cu foarte mare interes de Augustin, atunci când se afla la Milano în calitate de profesor de retorică. Îndoielile și dificultățile de ordin filozofic începeau să se destrame, dr patimile încă îl dominau.

Într-o zi, pe când reflecta împreună cu prietenul său Alipiu asupra vieții lor decăzute și rătăcitoare, primește vizita unui ofițer roman. Acesta le vorbește despre felul de trăire al călugărilor și despre cazul a doi camarazi care, citind viața sfântului Anton Pustnicul au rămas atât de entuziasmați încât au lăsat toate cele pământești, considerate ca zadarnice, și s-au consacrat lui Dumnezeu. După plecarea ofițerului roman, Augustin își întreabă prietenul: "Ce facem noi? Ce neînvățați ne răpesc cerul, iar noi, cu toată știința noastră ne scufundăm în iad?" Tulburat, merge în grădina casei, se aruncă la pământ și plânge, striând către Dumnezeu. Deodată aude un glas de copil din vecini care care cântă un cântec al cărui refren repetă cuvintele: Tolle, lege! Tolle, lege! - "Ia, citește! Ia, citește"! Nu-și amintește să fi auzit vreodată copiii cântând așa ceva, dar nu stă pe gânduri, merge în grabă în casă, deschide Biblia la întâmplare, pe care de puțin timp începuse să o studieze și începe să citească: "Să nu trăiți în beții și chefuri, nici în desfrâu, ori în ceartă și invidie, ci îmbrăcați-vă cu Domnul nostru Isus Cristos" (Rom 13,13-14). Își va da seama de valoarea virtuții și de faptul că nu-i nevoie să înțelegi pentru a crede, ci să crezi pentru a înțelege.

Convertirea sfântului Augustin nu a fost una miraculoasă, ca a sfântului Paul, dar a fost pregătită temeinic. De cine? De harul divin căruia i s-a supus pe deplin. Astăzi, prin pilda sfântului Augustin, doctor al harului, suntem invitați fiecare dintre noi la convertire colaborând cu harul deoarece în aceasta constă sfințenia: indiferent de calitățile ce le ai, să te supui cu totul lucrării harului, să împlinești ceea ce vrea Dumnezeu de la tine.

În noaptea de Paști a anului 387, după o pregătire catecumenală, împreună cu Adeodat și Alypiu, Augustin primește botezul de la sfântul Ambroziu, episcopul Milanului. Devenit creștin viața i se schimbă total căci pata păcatului și grija pentru viața trecută au fost spălate de apa sfântă. Renunță la postul de profesor de retorică și hotărăște întoarcerea la Tagaste. Între timp, mama, care-l însoțea, moare la Ostia, lângă Roma, apoi după un an Adeodat, fapt care îi mări mai mult neîncrederea în lucrurile trecătoare ale vieții pământești. Vinde tot ce are și împarte săracilor după care se consacră lui Dumnezeu înființând o comunitate religioasă a cărei regulă de viață este și azi trăită în congregațiile de preoți. Datorită vieții de sfințenie cât și a cunoștințelor sale literare, filozofice și teologice ajunge renumit. Bătrânul episcop Valeriu al Hipponei vede în Augustin darul Providenței și-l hirotonește preot în 391, iar după patru ani îl consacră episcop auxiliar. După moartea episcopului Valeriu îi urmează Augustin care va fi 34 ani, până la moarte, păstor și model de viață creștină al comunității din Hippona.

Ceea ce domină viața sfântului Augustin este iubirea. Nimeni nu trăiește fără a iubi, iar privilegiul acestei iubiri u vine decât de la Cel care ne-a iubit mai întâi și care ni s-a dăruit, Cristos - iubirea Tatălui. Cum putem rămâne în iubire? Renunțând la egoism și orgoliu și iubindu-ne unii pe alții după cum ne îndeamnă liturgia cuvântului propusă astăzi. Iubindu-ne semenul vom iubi iubirea însăși iar Dumnezeu va rămâne în noi prin harul său și noi în el.

Doctor al iubirii, Augustin izbucnește în expresii de dragoste fierbinte față de Dumnezeu care au impresionat și impresionează: "Târziu te-am iubit, frumusețe atât de veche și atât de nouă! Târziu te-am iubit! Și iată, tu erai cu mine, dar eu nu eram cu tine". De ce nu încercăm să-l iubim? Credem că este târziu? Nu! Nu este târziu de a-l iubi pe Dumnezeu când este încă posibil de a o face. Regretele lui Augustin și ale noastre se pierd atunci când putem rosti împreună: "O, Doamne, te iubesc nu cu o conștiință plină de îndoială, ci cu una sigură. Ai lovit inima mea cu al Tău cuvânt și Te-am iubit". Creștinului care iubește cu adevărat pe Dumnezeu, Augustin îi dă această scurtă poruncă: "Iubește și fă ce vrei". Într-adevăr, cine îl iubește pe Dumnezeu cum se cuvine găsește libertatea copiilor lui Dumnezeu și nu face decât ceea ce este plăcut Domnului, adică voința sa.

Fidelitatea față de iubire este asigurată de o credință de neclintit pe care sfântul Augustin a trăit-o intens și a apărat-o în fața dușmanilor ei, spălând și vindecând răul din suflete prin numeroase predici și scrieri. Iată ce ne îndemnă Augustin într-una din predicile sale: "Să credem așadar în Dumnezeu, fraților! Aceasta este prima poruncă, este începutul religiei și al vieții noastre; să ne stabilim bine inima în credință și după ce am stabilit-o să ne purtăm bine".

Cu cât vrem să construim mai înalt și mai impunător un edificiu, cu atât mai adâncă trebuie să-i fie fundația. Sufletul augustinian a fost un astfel de edificiu, un edificiu al iubirii și al credinței, care a avut drept fundație umilința. El nu a voit decât să fie ecoul singurului Învățător - Cristos, cel blând și smerit cu inima. Numindu-se pe sine servus servorum Domini - slujitorul slujitorilor Domnului, a trăit profund îndemnul evanghelic de astăzi: "Cel mai mare dintre voi să fie servitorul vostru" (Mt 23,11). Umilința de care a dat dovadă nu a fost automutilare, înăbușire a aspirațiilor spre lucruri sublime, dar a însemnat aripi prin care s-a înălțat spre Dumnezeu și forță în exercitarea slujirii sale. A fi umil nu înseamnă a fi nimic, a fi nulitate. Augustin nu a fost o nulitate. Noi nu suntem nulitate dacă suntem umili. Umilința este singura explicație a realizărilor extraordinare deoarece "cine se va umili va fi înălțat" (Mt 23,12b).

După împlinirea desăvârșită a voinței lui Dumnezeu, ziua de 28 august 430 reprezintă nașterea la cer a sfântului Augustin. Istoria era tulbure. Năvălirilor barbare cade și Hippona. Dumnezeu i-a cruțat ochii de vederea orașului distrus care nu s-a mai ridicat niciodată, însă memoria și opera marelui învățător al Bisericii au rămas. Chiar și cotropitorii, care erau eretici, i-au cruțat biblioteca cu scrierile sale și i-au respectat mormântul deoarece, imediat după moarte, creștinii i-au adus cult și Biserica l-a trecut în calendarul sfinților din Cartagina.

Unindu-ne glasul inimii și al minții cu toți creștinii care apelează la medierea sfântului Augustin, să-l rugăm: obține-mi, părinte, harul de a mă feri de păcat și condu-mă la izvorul adevărului, la Mântuitorul meu, Isus Cristos, pentru a fi cât mai unit cu el și cu frații mei prin credință și iubire.

Fănică ȘIPOȘ

© Editura Sapientia



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat