Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Înălțarea Domnului

Fap 1,1-11; Ps 46; Ef 1,17-23; Mt 28, 16-20

Iubiți frați și surori în Cristos, dragi ascultători,

"Domnul Isus, după ce a vorbit cu ei, s-a înălțat la cer și a șezut de-a dreapta lui Dumnezeu" (Mc 16,19). Acesta este misterul pe care-l celebrăm în solemnitatea de astăzi, în conformitate cu învățătura Scripturii și a Crezului pe care-l proclamăm mai ales în cadrul sfintei Liturghii. Cred că celebrarea de astăzi este pentru noi o ocazie potrivită ca să încercăm să înțelegem acest mister important al vieții lui Cristos și al credinței noastre.

Ce vrea să însemne că Isus "s-a înălțat" sau "a fost înălțat", sau "s-a suit la ceruri"? Despre care ceruri este vorba? La aproape toate popoarele și religiile, "cerul" este identificat cu locuința divinității sau a zeilor. Și în Biblie întâlnim deseori un limbaj popular asemănător pentru a exprima transcendența lui Dumnezeu care "locuiește în ceruri", spre deosebire de om care "călătorește" pe pământ.

Odată cu învierea lui Isus din morți și cu înălțarea sa la ceruri, această ruptură netă între cer și pământ a fost anulată. În persoana lui Isus Cristos, Om și Dumnezeu, primul om s-a înălțat la cer și întreaga omenire a primit speranța și garanția că poate urca la cer pentru a-l întâlni și a "locui" împreună cu Dumnezeu.

Numai cine nu cunoaște nici măcar la nivel elementar Catehismul mai poate gândi cum se spune despre un astronaut rus, că la întoarcerea din spațiul cosmic ar fi declarat: "Am călătorit mult în spațiu și nu l-am întâlnit nicăieri pe Dumnezeu!"

Nimeni nu mai poate afirma că undele electromagnetice nu există, numai pentru că nu le vede cu ochiul liber. E suficient să găsească instrumentele potrivite pentru a le vedea.

Dumnezeu nu locuiește dincolo de galaxii mai mult decât locuiește aici pe pământ. E drept, el este în afara spațiului și a timpului. Vorbind despre el nu are sens să spunem "deasupra" sau "dedesubt", "sus" sau "jos"; dacă folosim aceste categorii, o facem numai datorită schemelor noastre de gândire, condiționate de timp și spațiu.

Ceea ce știm cu siguranță despre el, este faptul că există, iar noi oamenii și tot ce este în jurul nostru existăm doar datorită lui. Multe dintre lucrurile pe care noi creștinii le cunoaștem despre el, le cunoaștem doar pentru faptul că el ni le-a făcut cunoscute prin revelație, prin Cuvântul său, prin Sfânta Scriptură. Așa este și cu misterul înălțării la cer.

Dar ce este, deci, cerul? În sens religios, este mai mult o stare decât un loc. Expresia "Isus s-a înălțat la cer", vrea să ne spună că Fiul lui Dumnezeu care "s-a coborât din cer", luând firea noastră omenească, acum se întoarce și reintră în "lumea lui Dumnezeu", făcând să șadă de-a dreapta Tatălui și umanitatea sa glorificată prin înviere. Înălțarea reprezintă victoria lui Cristos la sfârșitul vieții sale pământești.

Când afirmă "merg să vă pregătesc un loc", vrea să ne spună că intrarea sa cu trupul glorificat în viața divină este o anticipare pentru noi; și noi îl vom urma, așa cum îl vom urma și în învierea din morți.

Odată cu înălțarea la cer, Isus dispare practic din fața ochilor ucenicilor săi, însă nu pentru că ar pleca într-un loc îndepărtat care nu există. În realitate se schimbă doar modul în care el rămâne prezent între noi. Prin urmare, se schimbă și modul de a-l întâlni. Iată pentru ce ucenicii greșeau rămânând cu privirea ațintită înspre cer. Chiar în evanghelia de astăzi Isus ne spune "eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor".

Cu înălțarea ia sfârșit drumul pământesc al lui Isus și începe drumul Bisericii în istoria lumii. Înălțarea inaugurează deci timpul Bisericii, al misiunii universale, de la Ierusalim până la marginile pământului. Cel care "s-a înălțat la cer" și căruia "i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ", îi trimite acum cu această putere pe ucenici în toată lumea ca să continue misiunea sa.

Nu pot uita niciodată un episod petrecut acum vreo douăzeci și ceva de ani, pe timpul comunismului, cu ocazia unei vizite pe care, marele poet și scriitor Ioan Alexandru, de fericită amintire, ne-a făcut-o aici la Iași, la seminar.

Într-o discuție cu noi seminariștii de atunci, legată de misiunea noastră și de necesitatea curajului de a-l vesti pe Cristos într-o lume ostilă, care ne amenința prin diferite feluri, poetul a plecat tocmai de la fragmentul pe care l-am auzit în evanghelia de astăzi: "Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ. Așadar, mergeți și convertiți popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățați-le să păzească toate câte vi le-am poruncit vouă și iată, eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor".

Citind aceste cuvinte, Ioan Alexandru, a intrat într-un fel de "stare de extaz", a lovit cu pumnul și, fără măcar să-și dea seama, a spart sticla groasă care era pe catedra de unde vorbea, și a reluat citatul întrebându-ne în același timp: Voi ați înțeles? Cel căruia i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ vă investește și vă trimite pe voi cu această putere a sa pentru a predica evanghelia: "Mi s-a dat toată puterea în cer și pe pământ. Așadar...", deci cu această putere... "mergeți, predicați, învățați, botezați", iar "eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor". Iar vouă vă este frică? Cristos vă investește cu puterea sa, este alături de voi și vouă vă este frică?

Atunci, poate mai mult ca oricând, am înțeles cuvintele fericitului papă Ioan Paul al II-lea, de la inaugurarea pontificatului său: "Nu vă fie teamă!" "Deschideți larg porțile inimilor voastre lui Cristos!"

Lui nu i-a fost teamă să-l predice pe Cristos prin toate mijloacele. Prin cele 104 călătorii în afara Italiei a dovedit că a voit să predice evanghelia "până la marginile pământului", iar atunci când, copleșit de suferință și neputință, nu mai putea să meargă și să vorbească decât foarte greu, a rostit cu mult curaj o frază care nu mai lăsa loc la nici un dubiu: "voi predica evanghelia până la ultima suflare", lucru pe care de altfel l-a făcut mai ales prin gesturile și exemplul său deosebit.

Sunt convins că o forță asemănătoare îi animă și pe misionarii noștri, preoți și laici, care au mers să-l predice pe Cristos în Kenya sau în Coasta de Fildeș, sau în Ecuador, sau în alte locuri de pe pământ.

Iată, iubiți frați și surori în Cristos, dragi ascultători, ce înseamnă "înălțarea" lui Isus la cer. Dacă ar fi continuat să rămână între noi cu trupul său de carne, ar fi fost o prezență limitată, condiționată de timp și mai ales de loc. Înălțând însă umanitatea noastră în lumea lui Dumnezeu, el ne inspiră și ne dă forța necesară pentru a evangheliza, asistându-ne și însoțindu-ne întotdeauna cu prezența sa.

Înălțarea, mai degrabă decât "plecarea" lui Isus dintre noi, înseamnă "plecarea" noastră în misiune, misiune care ia naștere din inițiativa sa: "Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia!" Amin.

2 iunie 2011, Radio Iași

Pr. Benone Lucaci

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat