Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 3-a a Paștelui

Fap 3,13-15.17-19; Ps 4; 1In 2,1-5a; Lc 24,35-48

Iubiți credincioși, dragi ascultători,

Pe insula Papuyan din Oceanul Pacific nu mai călcase nici un misionar de mai bine de 150 de ani. În anul 1951, când părintele Florentin a ajuns acolo, a descoperit un adevărat miracol al vieții religioase. Locuitorii de pe această insulă, în număr de vreo 250 de persoane, au rămas creștini catolici, care-și întrețineau foarte bine biserica, știau cine era pe scaunul sfântului Petru și aveau o devoțiune deosebită față de Preasfânta Fecioară Maria. Chiar dacă preoții au lipsit mai bine de un secol și jumătate, oamenii și-au botezat copiii și au reușit să transmită din tată în fiu principalele adevăruri de credință. Duminica se adunau în biserică pentru a se ruga împreună. În felul acesta, Cristos, care a pătimit, care a murit și a înviat pentru răscumpărarea neamului omenesc, a rămas mereu viu în mintea și inima acelor credincioși. Dar rugăciunea lor lăsa mereu impresia că este incompletă, pentru că atunci când recitau Rozariul, meditau zilnic numai misterele de slavă, adică numai misterele învierii și înălțării Domnului, precum și misterul coborârii Duhului Sfânt. Fiind întrebat de ce se roagă doar misterele acestea, unul dintre băștinași a răspuns: Dacă mai suntem astăzi creștini, se datorează faptului că Isus a înviat, și noi ne amintim în fiecare zi acest fapt extraordinar.

Cuvintele acestui simplu credincios sunt pline de adevăr, pentru că credința în învierea lui Cristos nu este rodul logic al rațiunii omului, ci este rodul experienței pascale a întâlnirii intime a omului cu Cristos cel veșnic viu. Omul nu ajunge la credință prin deducții logice sau prin argumente decisive, ci prin întâlnirea sa personală cu Dumnezeu și prin ascultarea și primirea cuvântului divin. Când omul ascultă și primește cuvântul, Dumnezeu își face simțită prezența în locul cel mai intim al ființei sale.

Savantul, filozoful și scriitorul francez Blaise Pascal (1623-1662), ne spune în Cugetările sale că: Inima are legile ei pe care rațiunea nu le cunoaște... Inima, nu rațiunea, îl percepe pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu sensibilizează inima, nu mintea (cf. n.n. 277-278). Aceasta este rațiunea pentru care, în toate aparițiile sale, Cristos cel înviat se adaptează cu o îngăduință admirabilă la starea sufletească a omului căruia i se arată. El nu ne tratează pe toți în același mod, ci pe căi și cu mijloace diferite, ne conduce pe toți la certitudinea învierii și ne oferă darul prețios al credinței.

Evanghelia duminicii de astăzi ne relatează cel mai important eveniment pascal care s-a petrecut după înviere, în seara primei zile a săptămânii: Cristos cel înviat îi întâlnește pe cei 11 apostoli ai săi și pe ucenicii care erau adunați împreună cu ei în cenacolul din Ierusalim. La ora târzie a acestei apariții neașteptate, apostolii credeau deja în învierea lui Isus și discutau aprins despre ea: E adevărat - spuneau ei bucuroși - Domnul a înviat și s-a arătat lui Simon Petru! (Lc 24,34). Cu toate acestea, când l-au văzut pe Isus cel înviat prezent în mijlocul lor, apostolii au avut un comportament puțin cam ciudat: erau confuzi, șovăitori, indeciși; treceau, într-o clipă, de la un sentiment la altul. Mai întâi, ne spune evanghelia, "cuprinși de uimire și de spaimă, apostolii credeau că văd un duh" (Lc 24,37); apoi, "de bucurie și uimire nu le venea să creadă" ochilor (Lc 24,41). Mai întâi, se tem și cred că văd un duh sau o fantomă; apoi, sunt plini de bucurie, dar tot nu le vine să creadă că ceea ce văd cu ochii proprii este adevărat... De aceea, Isus intervine și-i ajută să-și dea seama de realitatea lucrurilor care se petrec: Priviți mâinile mele și picioarele mele, că eu însumi sunt; pipăiți-mă și convingeți-vă căci un duh nu are nici carne și nici oase, precum mă vedeți pe mine că am (Lc 24,39). Deci, apostolii nu numai că l-au văzut, dar, în același timp, l-au și atins, l-au pipăit pe Isus cel înviat; ori, ceea ce se pipăie este ceva palpabil, nu poate fi ceva imaginar. Totuși, uimirea și bucuria din inima apostolilor sunt atât de mari încât le vine greu să creadă că Maestrul lor care, nu de mult, a pătimit, a murit pe cruce și a fost înmormântat, acum este viu și stă de vorbă cu ei. De aceea, Isus, adaptându-se și mai mult cu starea sufletului lor, le dă o nouă dovadă a identității sale: "Aveți ceva de mâncare?" Iar ei i-au dat o bucată de pește fript. El a luat și a mâncat înaintea lor (Lc 24,41). Deși glorificat, Isus ia totuși pește și mănâncă în fața apostolilor săi pentru a-i convinge că într-adevăr el, cel răstignit, cel mort, cel înmormântat, este viu și trăiește în istorie; este prezent în mijlocul lor cu trupul său glorificat care poartă semnele pătimirii în piept, în mâini și în picioare, nu este un duh, nu este o fantomă separată de omenitatea sa.

Așadar, Cristos a înviat cu adevărat. Aceasta este credința apostolică pe care Biserica o proclamă de 20 de secole și, când vestește acest adevăr, nu vrea să ne spună numai că mormântul lui Isus a rămas gol, dar mai ales că el este viu, trăiește pentru a ne reînnoi tinerețea sufletească și a ne dărui viața cea adevărată. Iată motivul pentru care Liturghia duminicii de astăzi ne invită "să tresăltăm pururi de bucurie", căci din sămânța bucuriei pascale rodește fericirea veșnică.

În cartea intitulată Sora moarte, părintele Raniero Cantalamessa ne vorbește despre mărturisirea pe care i-a făcut-o un prieten necredincios: "Eu nu frecventez Biserica - i-a spus acesta - doar din când în când, cu ocazia morții vreunui cunoscut, se întâmplă să merg în cimitir, unde-i aud pe preoți spunând: Acest om va învia! Când aud aceste cuvinte, îi privesc pe cei din jurul meu și văd că nimeni nu tresare de bucurie, nimeni nu schițează nici măcar un gest. ?i sunt sigur că oamenii aceia cred în înviere. Atunci eu, care nu cred în această nebunie, îmi zic în sinea mea că dacă aș crede în înviere aș avea un șoc teribil. Înțelegeți? Aș începe să strig, să joc de bucurie și aș rupe-o cu tot trecutul meu. Dacă aș crede, aș striga odată: Ura! Trăiască!, de s-ar auzi până la marginile pământului. Pe când voi, în loc să strigați de bucurie, nu schițați nici un gest".

Da, e adevărat, comportamentul nostru în fața lui Cristos cel înviat este un comportament bizar. Munca, afacerile, grija zilei de mâine, nenumăratele probleme ale vieții ne-au acaparat atât de mult încât suntem și noi confuzi, indeciși, șovăitori; trecem într-o clipă de la un sentiment la altul, asemenea apostolilor. Ba, uneori, suntem chinuiți de scepticismul și chiar de necredința noastră. Însă, nu trebuie să ne îngrijorăm, pentru că aceasta este condiția noastră umană. Mai rău ar fi dacă nu ni s-ar întâmpla aceste lucruri. Mai rău ar fi dacă ne-am lăsa cuprinși de toropeala vieții și am dormi resemnați cu destinul nostru, așa cum au făcut apostolii înainte de arestarea lui Isus în Grădina Măslinilor. Dar, în seara primei zile a săptămânii, când le-a apărut Isus înviat, apostolii nu mai dormeau. Cu siguranță, erau loviți în inimă de acel eveniment neașteptat care nu a mai fost o întâlnire oarecare cu Isus, ca atâtea altele din viața lor, în urma cărora au rămas mereu aceiași oameni, ci a fost o întâlnire neobișnuită, care i-a schimbat, i-a convertit, i-a transformat în alți oameni. ?i aceasta nu pentru că mai înainte erau niște păcătoși, ci pentru că erau neîncrezători. și tocmai această neîncredere îi făcea să fie triști, inactivi, resemnați cu soarta lor. Deci, Cristos s-a arătat apostolilor tocmai pentru a-i vindeca de necredința lor.

Pentru apostoli, cel mai important lucru care s-a petrecut în acea seară nu a fost manifestarea lui Isus, pe care au văzut-o cu ochii, ci transformarea care a avut loc în inima lor. Ei au înțeles că această transformare profundă, care i-a condus la credința în înviere, este singurul lucru care contează. Prezența lui Isus înviat, cuvintele și gesturile lui, le-au fost necesare apostolilor doar pentru a îndepărta vălul de pe ochii lor; după aceea n-au mai avut nevoie de ele. Odată ce vălul a căzut, odată ce Isus "le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile" (cf. Lc 24,45), le erau arhisuficiente gesturile și cuvintele pe care ei le-au văzut și le-au auzit de atâtea ori înainte de înviere, când erau cu el. De aceea, Isus le spune: "Amintiți-vă de cuvintele pe care vi le-am spus pe când eram încă împreună cu voi: Cristos trebuia să pătimească, să învie din morți a treia zi și să se propăvăduiască în numele lui pocăința spre iertarea păcatelor" (Lc 24,44.46).

Acesta este rezumatul întregii evanghelizări a Bisericii, de la sfinții apostoli până în zilele noastre și va fi până la sfârșitul timpurilor.

Doamne Isuse, tu ai înviat și ești mereu cu noi. Dă-ne, te rugăm, darul prețios al credinței și fă-ne mărturisitori ai învierii tale, căci "credința este garanția realităților pe care le sperăm și dovada realităților care nu se văd" (Ev 11,1). Amin.

26 aprilie 2009

Pr. Aurel Iștoc

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat