Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 4-a din Postul Mare

2Cr 36,14-16.19-23; Ps 136; Ef 2,4-10; In 3,14-21

"Dumnezeu este bogat în îndurare

și pentru dragostea cu care ne-a iubit

ne-a adus la viață" (Ef 2,4-5).

Dacă facem o plimbare prin România, ne convingem imediat de credința poporului nostru: peste tot vom întâlni biserici, mănăstiri, troițe, oameni care-și fac semnul crucii, oameni care postesc sau dau de pomană și alte dovezi ale evlaviei noastre. Însă câți dintre noi avem o credință reală într-un Dumnezeu mult iubitor de oameni, într-un Dumnezeu atotputernic? Câți dintre noi suntem convingători - prin faptele noastre - pentru cei din jur că Dumnezeu există? Câți dintre noi sunt dispuși să moară astăzi pentru Dumnezeu sau să trăiască pentru el cu toată încrederea, abandonându-se total lui?

Se spune că un om a căzut într-o prăpastie și s-a agățat de un arbust, rămânând suspendat deasupra hăului. A început să se roage cum n-o mai făcuse vreodată: "Doamne, salvează-mă!" Dumnezeu i-a răspuns, întrebându-l:
- Ai mers la Biserică?
- Am mers, Doamne. Am mers ori de câte ori am putut, dar promit să nu lipsesc în nici o duminică dacă mă scapi de aici.
- Ești un generos? Iți ajuți semenii? Dai de pomană?
- Da, dau. Cred că da, dar voi dărui și mai mult în viitor, numai scapă-mă de pe această stâncă!
- Ai încredere în mine?, l-a întrebat în fine Dumnezeu.
- Da, Doamne, am încredere totală în tine.
- Atunci, dă-ți drumul. Dă drumul crengii.

Oare a avut încredere? S-a abandonat în brațele lui Dumnezeu? Oare noi am fi îndrăznit să renunțăm la toate pentru Dumnezeu?

Dacă încă ne ținem de lucruri și nu ne abandonăm total în mâinile lui Dumnezeu, o facem pentru că nu-l cunoaștem suficient de bine. Nu știm cum este acest Domn pe care lecturile de astăzi ni-l prezintă ca pe un Dumnezeu preocupat de om, ca pe un tată bogat în îndurare care nu-și abandonează niciodată fii, ci, dimpotrivă, stă lângă ei, îi călăuzește, îi învață, îi salvează de la moarte, pentru că îi iubește.

Obligația noastră de creștini, pe lângă cea de a crede în acest Dumnezeu bogat în îndurare, este să-l facem cunoscut și altora. Să vorbim despre el. Să le spunem cum este Dumnezeul nostru. Să le vorbim despre iubirea inimii noastre. Să-i facem, ca să folosim un termen cunoscut, o publicitate bună, atractivă. Da, pentru că dacă el este refuzat, alungat, negat, este și pentru că de multe ori noi, creștinii, nu-l prezentăm convingător: viața noastră nu le vorbește celorlalți despre un Dumnezeu iubitor de oameni și bogat în îndurare, ci despre un Dumnezeu care e departe, străin omului sau chiar un Dumnezeu care abia așteaptă să pedepsească. În orice timp, dar parcă mai ales în aceste timpuri din ce în ce mai dificile, datoria fundamentală a Bisericii și a creștinilor este să îndrume privirea omului, să-i orienteze conștiința și întreaga viață, spre misterul lui Dumnezeu. Trebuie să-i ajutăm pe oameni să se familiarizeze cu profunzimea răscumpărări realizată de Dumnezeu prin Isus Cristos. Însă pentru aceasta trebuie să avem noi înșine o imagine clară despre Dumnezeu.

Lecturile de astăzi ne ajută să-l cunoaștem mai bine pe Dumnezeu. Fraza centrală în jurul căreia putem grupa întreaga sfântă Liturghie este aceasta: "Dumnezeu este bogat în îndurare și pentru dragostea cu care ne-a iubit, pe când noi eram morți din cauza păcatelor noastre, ne-a adus la viață împreună cu Cristos" (Ef 2,4-5). Dumnezeu este bogat în milostivire: este esențialul pe care trebuie să-l reținem în această duminică a bucuriei.

Cum este acest Dumnezeu bogat în îndurare?

Despre el ne vorbește Cristos în dialogul cu Nicodim din sfânta evanghelie. El este acela care "atât de mult a iubit lumea încât l-a dat pe Fiul său unul născut pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața" (In 3,16). De fiecare dată când celebrăm sfânta Liturghie îi aducem laudă lui Dumnezeu atotputernicul, pe care-l slăvim ca fiind creatorul cerului și al pământului, al tuturor văzutelor și nevăzutelor, așa cum mărturisim în Crez. Însă el nu doar că a creat lumea. El iubește lumea, iubește omul. Atât de mult ne iubește încât ne-a făcut după chipul și asemănarea sa, ne-a orânduit pentru viața veșnică, pentru ca într-o zi să participăm și noi la viața lui divină. Dumnezeu l-a dat pe Fiul său pentru ca noi, creaturile sale, să avem viața veșnică pe care o pierdusem prin păcat.

La începutul pontificatului său, fericitul părinte papa Ioan Paul al II-lea a scris o enciclică numită tocmai: Dives in misericordia - Dumnezeu bogat în milostivire. Fericitul părinte ne învață în acest document: "Revelat în Cristos, adevărul despre Dumnezeu, «Părintele îndurărilor», ne îngăduie să îl «vedem» deosebit de apropiat de om, mai ales când acesta suferă, când este amenințat însuși centrul existenței și al demnității lui. De aceea, în situația de astăzi a Bisericii și a lumii, mulți oameni și multe grupuri, însuflețiți de un simțământ viu de credință, aleargă, aș spune, în mod spontan la milostivirea lui Dumnezeu. Misterul lui Dumnezeu «Părintele îndurărilor» devine, în contextul amenințărilor de astăzi împotriva omului, un apel deosebit adresat Bisericii" (nr. 2). Vorbiți tuturor despre milostivirea lui Dumnezeu, despre iubirea sa, care înflăcărează inimile și ne dă nouă atâta speranță și încredere.

Cine sau cum ni-l mai descoperă lecturile de astăzi pe Dumnezeu?

Ni-l descoperă ca fiind cel care-l trimite pe Fiul său pentru ca lumea să fie salvată prin el, să fie adusă la viață prin Cristos. Ne spune sfântul Ioan: "Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său în lume, nu ca să osândească lumea - nu ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el", să aibă viață (In 3,17). Aici greșim dacă spunem că Dumnezeu nu judecă lumea și concluzionăm că este indulgent cu păcatul. Nu! Dumnezeu nu este indulgent cu păcatul, ci cu păcătosul, cu omul. Dumnezeu nu vrea moartea celui păcătos, ci ne îngăduie, ne rabdă, așteaptă să ne întoarcem. Așa cum am auzit și în prima lectură, ne trimite semne și oameni prin care ne atrage atenția. Dar noi de cele mai multe ori ne batem joc de trimișii săi și-i luăm în râs, disprețuim semnele și atenționările sale: Mai am timp, de ce să mă spovedesc acum? De ce să nu mai fur, să nu mai bârfesc, să nu mai beau, să nu mai mint, să nu mai înșel, să nu mai profit de cei slabi? Să avem o imagine clară a lui Dumnezeu: el nu îngăduie păcatul, nu-l aprobă și nu e de partea noastră atunci când spunem "lasă că merge și așa". Dumnezeu nu suportă păcatul, nu-l vrea, dar nici nu se teme de el. Oricât de răi am fi și de păcătoși, iubirea lui Dumnezeu este mai mare decât păcatul nostru și nu va înceta niciodată să ne cheme spre el, să ne trimită semne ca să ne trezească. De ce amânăm? De ce nu ne ridicăm privirea spre cel înălțat pe cruce, asemenea șarpelui în pustiu ridicat de Moise? Să privim crucea, căci acolo este înălțat Fiul omului pentru ca oricine crede în el - oricine! - să aibă prin el viața veșnică (cf. In 3,14-15). Cine privește la Cel Răstignit, la Isus, poate fi vindecat și trupește, dar, mai presus de toate, va fi vindecat sufletește, va fi salvat de păcatele sale. Acesta este Dumnezeu: care de la înălțimea crucii privește în depărtări și-l așteaptă pe fiul risipitor: pe mine, pe tine, pe dumneavoastră. Când avem de gând să ne întoarcem la el?

Cine și cum mai este acest Dumnezeu bogat în îndurare?

Este cel despre care apostolul Paul ne spune că "noi suntem lucrarea lui și am fost creați în Cristos Isus pentru ca faptele noastre să fie bune, conform cu calea pe care Dumnezeu a stabilit-o mai înainte, pe care noi trebuie să mergem" (Ef 2,10). Aici sunt cuprinse două mari adevăruri: Dumnezeu este cel care ne-a creat, suntem opera lui. Fiecare om este lucrarea lui Dumnezeu: tânăr sau bătrân, bolnav sau sănătos, bogat sau sărac. Aceasta pe de o parte cere respect: respectați-i pe toți, îngrijiți-vă de toți, pentru că sunt operele lui Dumnezeu: cine se îngrijește de un bolnav, de un bătrân, cine are milă de un sărac, pe Dumnezeu îl slujește. Iar pe de altă parte, faptul că suntem opera lui ne dă curaj: să nu ne temem dacă suferim, el ne va vindeca. Să nu ne temem dacă suntem singuri, el este cu noi. Să nu ne temem de bătrânețe, el ne dă o viață nouă. Suntem prețioși în ochii săi. Pentru Domnul cel bogat în milostivire fiecare om contează, și el privește și nu lasă să se piardă nici o lacrimă a ochilor noștri suferinzi. Dumnezeu e cel mai iubitor de oameni.

Iar al doilea adevăr al acestui text este că am fost creați pentru ca faptele noastre să fie bune, să fie făcute la lumină. Și Isus ne atrage atenția cu tristețe: "Când lumina a venit în lume, oamenii au iubit mai mult întunericul, pentru că faptele lor erau rele" (In 3,19). Faptele noastre cum sunt? Am fost creați pentru ca faptele noastre să fie bune. Atunci bune să fie! Să avem curajul să ieșim la lumină. Să îndrăznim să facem noi primii binele așteptat de la alții. Să ne rugăm pentru cei care fac răul. Pentru cei care lovesc în demnitatea omului. Pentru cei care nu îndrăznesc să rupă șirul fărădelegilor, al minciunii și al ipocriziei.

Astăzi, ambele Biserici, Catolică și Ortodoxă, îl comemorează după calendar pe sfântul Ciril din Ierusalim. Acesta învăța în una dintre catehezele sale: "Omule, să ai un suflet sincer și lipsit de înșelătorie în fața celui care cercetează mintea și inima" (Cateheza 1,2-3.5-6: PG 33,371.375-378). Un suflet sincer și lipsit de înșelătorie cere Dumnezeu cel bogat în milostivire de la noi.

Acesta este Dumnezeul meu și despre el vreau să vorbesc în acest timp al Postului Mare și toată viața mea: este cel care l-a trimis pe Fiul său ca să am viață, ca să fac binele, ca să ies la lumină, ca să renunț la păcat și prin harul său să fiu mântuit. Acesta este Domnul meu: cel care îmi spune că fiecare om contează pentru că e opera iubirii sale și că nu am voie, nu am voie să-i asupresc pe cei slabi, ci trebuie să stau lângă cei mici, lângă cei singuri, lângă cei bolnavi, așa cum a făcut și face el. Acesta este iubirea inimii mele: cel care de la înălțimea crucii mă strigă să privesc către el, să văd iubirea sa, să văd cerul de unde el s-a coborât și să-mi doresc să mă mântuiesc. Cerul e locul de unde Dumnezeu ne privește pe fiecare și locul unde el ne așteaptă.

Se spune despre doi turiști că s-au abătut de la poteca trasată pe munte și au ajuns la gura unei peșteri. Locul nu părea a fi pustiu. Cenușa de la un foc stins cu ceva timp în urmă și uscăturile așezate la adăpost într-o mică grotă erau semne că peștera putea fi chiar locuită.

Zgomotul unor pași înăuntrul cavernei îi făcură pe cei doi să-și țină respirația. În gura peșterii apăru un bărbat îmbrăcat cu haine călugărești, cu o barbă lungă și cu părul netuns, strâns într-o coadă.

Turiștii rătăciți crezură că s-au întâlnit cu vreun nebun fugit de lume. Omul îi salută însă politicos și-i invită să intre.

Gândul că au de a face cu un nebun le-a pierit atunci când au văzut ochii omului ieșit din peșteră: foarte senini și blânzi. Au aflat că omul e monah și că de câțiva ani plecase de la mănăstirea din vale și se retrăsese aici, în singurătate.

Grota era amenajată ca o cameră. Într-un colț, patul de paie lângă care era o icoană de hârtie și o candelă aprinsă. Turiștii nu se abținură să întrebe: "Cum puteți supraviețui în această peșteră, singur, sărac, departe de lume?"

Pustnicul zâmbi: "Dar nu-s sărac, am o mulțime de comori". Și călugărul i-a chemat să le arate comoara sa. Și-i duse în dreptul unei fisuri dintr-unul dintre pereții peșterii: "Ce vedeți?", și-a întrebat musafirii.

- "Nimic, doar un petec de cer".

- "Și nu vi se pare asta o comoară minunată?", le replică pustnicul. "Petecul ăsta de cer mi-e de ajuns ca să fiu fericit. Acest cer mă ajută să trăiesc fiecare zi cu bucurie, căci știu că din cer mă privește Tatăl milostiv".

Dragi bătrâni, dragi persoane aflate în suferință, acasă sau prin spitale, iubiți credincioși, în încercările voastre priviți spre fereastră. Simțiți cerul, chiar dacă nu-l puteți vedea. De acolo, din cer veghează asupra noastră Dumnezeu cel bogat în milostivire. Pe cer strălucește înălțat Cristos, mântuitorul omului. Din ceruri vine spre noi Duhul Sfânt cu darurile sale. De pe acel petic de cer ne veghează pe toți Maica preacurată, tămăduitoarea bolnavilor și ajutorul creștinilor. Să privim în această zi cerul de unde Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său ca să avem viață. Să privim mereu cerul și să vorbim oamenilor despre Dumnezeu cel bogat în milostivire. Amin.

18 martie 2012, Radio Iași

Pr. Laurențiu Dăncuță

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat