Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 3-a din Postul Mare

Ex 20,1-17; Ps 18; 1Cor 1,22-25; In 2,13-25

Duminica a treia din Postul Mare reia apelul la convertire, plecând de la premisele recunoașterii vinovăției în fața lui Dumnezeu și a încrederii în îndurarea sa, capabilă să ofere omului vindecarea și ridicarea pentru a practica mai intens rugăciunea, postul și pomana. Întrebarea de fond: cum trebuie să fie și să se exprime cultul nostru?

Episodul narat în pagina evanghelică, cu ocazia primei vizite la Ierusalim, de sărbătoarea Paștelui, anticipă evenimentul pătimirii, morții și învierii lui Isus. Relatarea cuprinde două părți.

În prima parte apare imaginea lui Isus revoltat de starea de degradare a cultului de la templu. Indignat de spectacolul de acolo, împletește un bici din funii cu care îi alungă pe negustorii de animale și schimbătorii de valută (cei ce ofereau pelerinilor moneda de la templu, diferită de cea obișnuită care avea imprimat chipul împăratului). Interesant cum pe vânzătorii de porumbei îi tratează cu mai multă amabilitate deoarece vindeau animale de jertfă pentru cei săraci; ar fi exprimată o predilecție pentru aceste categorii; și Maria prezentase oferta celui sărac pentru pruncul Isus.

Isus este provocator și surprinzător. Surprinde chipul mânios al Fiului lui Dumnezeu, înclinat către violență, el care, în trecut, se prezentase iertător, cu inima blândă și smerită. De ce? Probabil, datorită zelului pentru casa Tatălui care îl consuma, voia ca acel loc să fie o întâlnire adevărată a omului cu Domnul (tăcere, rugăciune, ascultare). Cerea, așadar, revenirea la un cult purificat de interese, un cult autentic și interiorizat.

A doua parte îl prezintă pe Isus în dispută cu autoritățile religioase ebraice. Acestea cer un semn care să justifice, să autorizeze gestul lui Cristos. Și aici Isus este surprinzător. Semnul oferit este: "distrugeți acest templu ("naos")... și eu în trei zile îl voi ridica la loc". Iudeii nu înțeleg spusele lui Isus, ei rămânând la planul fizic ("hieron" - templu), nerealizând că el vorbea de templul trupului său. Din punct de vedere istoric, semnul s-a adeverit, mai marii poporului au distrus templul trupului lui Isus, trimițându-l la moarte. Ucenicii și-au amintit atunci de cuvintele Mântuitorului; au înțeles că Dumnezeu își stabilise cortul prezenței sale în Isus. Gloria dumnezeiască părăsise templul și locuia de acum în Isus (locul prezenței lui Dumnezeu nu mai era un edificiu, ci o persoană): în el este posibilă întâlnirea omului cu Dumnezeu. Astfel se oferă un răspuns la acea veșnică întrebare: Unde și cum îl pot întâlni pe Dumnezeu?

Lectura I prezintă Decalogul, cele zece cuvinte ale lui Dumnezeu oferite poporului ales după eliberarea din robia egipteană. Aceste cuvinte sunt un dar al Domnului, făcut celor aleși să fie națiunea sfântă al lui Jahwe. Toate preceptele se bazează pe intervenția lui Dumnezeu care alege, fondează poporul și încheie o alianță cu el. Fundamentul legii este, așadar, Dumnezeul alianței, un Dumnezeu personal, Dumnezeul tău, cu care tu trebuie să relaționezi. Cele 10 cuvinte sunt oferite pentru ca poporul să fie liber, ele sunt izvorâte din marele gest al eliberării divine și date ca garanție și cale către libertate (astfel, legile divine nu îngrădesc libertatea, ci îl ajută pe om să se elibereze de sclavie). Decalogul eliberează din sclavia egoismului, este izvor de comuniune cu Dumnezeu și cu aproapele.

Primele table ale Decalogului sunt dedicate Domnului. Mai întâi se cere recunoașterea lui Jahwe drept singurul Dumnezeu, experimentând din generație în generație faptul măreț al eliberării din robie. Acest Dumnezeu este unul gelos și nu acceptă rivali. Este un Dumnezeu care nu poate fi reprezentat prin chipuri cioplite, acele obiecte făcute de mâna omului pentru a face vizibil un Dumnezeu invizibil sau cu scopul de a-l manipula pe Domul după bunul plac, așa cum se face cu obiectul pe care îl muți de colo-acolo și îl scoți ca pe o baghetă magică atunci când ai nevoie. Dumnezeul acesta se remarcă prin milostivirea sa infinită (până la a mia generație), chiar dacă pedepsește perseverarea în greșeală. Numele unui astfel de Dumnezeu nu trebuie profanat, ci doar lăudat, invocat și făcut cunoscut popoarelor pământului. E un Dumnezeu căruia trebuie să i se aducă cult în ziua sabatului, o zi consacrată (decupată din sfera profană).

Episodul purificării templului e un avertisment față de încercările de câștig din cult. De aceea, în Post este propusă pomana, exercițiu pentru a ne elibera de bogății (a ne vindeca de atașamentul nostru pentru bani) și stimul pentru a pune în aplicare caritatea (în acest fel punem în prim plan iubirea).

De asemenea, se poate medita la ideea de templu și casă a lui Dumnezeu. În Vechiul Testament, de multe ori era concepția unei case materiale, cort, templu unde Domnul locuia. Episodul din evanghelie îl prezintă pe Isus drept cel mai frumos templu: în el îl putem vedea și întâlni pe Dumnezeu. În Euharistie luăm contact cu trupul dumnezeiesc a lui Isus; în cuvântul Scripturii ascultăm glasul Tatălui și discernem voința divină. În fratele nostru, care poartă chipul lui Cristos, ne întâlnim tot cu Dumnezeu.

Apoi, este evidențiată atitudinea lui Isus care ia poziție, nu acceptă haosul, vrea să clarifice lucrurile, nu permite denaturări ale funcției templului. Astăzi, există o întrecere, cine să fie mai permisiv, în numele deschiderii se renunță la legile morale, se creează o specie de confuzie, unde fiecare poate să facă ceea ce vrea.

Ne amintim că anul acesta este Anul Familiei. Ar fi oportună și o învățătură pentru viața de familie. Gestul ferm al lui Isus se poate aplica și în cadrul educației copiilor, unde trebuie să existe claritate, fermitate, intenție sinceră de a forma caracterul și conștiința. Nu își iubește copiii cel care cultivă capriciile lor; nu își iubește proprii fii, cel care nu intervine pentru a corecta și a oferi valorile autentice. A corecta și a interveni este semn de iubire față de copii și față de viitorul lor. Pentru aceasta e nevoie de efort, pasiune pentru bine.

O altă învățătură ce reiese din lecturile zilei este aceea că se condamnă o viață religioasă pur exterioară, fără culoare, fadă, exprimată adesea printr-o cruce făcută în grabă, o rugăciune scurtă sau o lumânare aprinsă în treacăt. Un asemenea cult exterior exista și în Vechiul Testament, iar profeții l-au condamnat în nenumărate rânduri. Se crease o separare între cult (unde se aduceau multe jertfe care l-ar fi îmbunat pe Domnul) și viață. Îndemnul profeților era la restabilirea dreptății (grija pentru orfani, văduve, eliminarea asupririi), condiție pentru a te putea prezenta în fața maiestății divine.

Credința trebuie să fie trăită, nu doar proclamată prin cuvinte. E nevoie de o rugăciune continuă și sinceră; eliberare de ritualism și formalism (să nu procedăm ca evreii, care erau scrupuloși cu animalele de jertfă fără meteahnă, cu moneda "sacră" de la templu, însă au fost fără scrupule atunci când au strigat "Răstignește-l!").

Cum este cultul meu, zelul meu? Asist ca un simplu spectator la Liturghie sau particip cu toată ființa? Sunt consumat de zel, fascinat de iubirea față de Dumnezeu? Am în vedere transformarea ființei și convertirea?

Postul Mare ne cere să revizuim cultul nostru; acesta să devină un cult sincer și interior unde să îl întâlnim pe Dumnezeu în persoana lui Isus Cristos. Amin.

11 martie 2012, Radio Iași

Pr. Iulian Faraoanu

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat