Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica 1 din Postul Mare

Gen 9,8-15; Ps 24; 1Pt 3,18-22; Mc 1,12-15

Dragi credincioși, iubiți radioascultători
Miercurea trecută am primit semnul auster al cenușii care ne-a introdus în timpul liturgic al Postului Mare. Astăzi, prima duminică din acest timp liturgic, intrăm cu Isus și în prima mare etapă a acestui itinerar anual pe care Biserica îl trăiește ca pregătire la sărbătoarea Paștelui.

Postul Mare este un timp privilegiat, un moment forte, o perioadă care pregătește la sărbătoarea cea mai importantă a anului, Paștele. Lecturile din prima duminică a Postului Mare ne propun trei cuvinte cheie: "legământul" lui Dumnezeu cu Noe după potop; "botezul", deoarece arca lui Noe era figura botezului care mântuiește; "convertire", așa cum ne invită Isus: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie!". Și evanghelia nu este o carte sau o povestire, dar este o persoană, este Isus. Astfel începe acest ciclu liturgic al Postului Mare.

Postul Mare indică o perioadă de 40 de zile, destinate rugăciunii și pocăinței, ca pregătire la Paștele învierii. 40 este un număr simbolic: 40 de zile a durat și potopul, care s-a terminat cu apariția unui curcubeu și cu legământul dintre Dumnezeu și Noe; 40 au fost anii petrecuți de poporul ales în pustiu, în timpul cărora noul popor a intrat în țara făgăduită; 40 au fost și zilele postului lui Moise, al profetului Ilie și a lui Isus în pustiu; locuitorii din Ninive au avut la dispoziție 40 de zile pentru a se converti; 40 sunt de asemenea zilele Postului Mare, timp de meditare profundă a cuvântului divin.

Putem face o referință și la originea etimologică a cuvântului ce indică timpul Postului Mare în limba latină: quadragesima, perioadă de 40 de zile, cuvânt care derivă din cuvântul latinesc quaerere, care înseamnă a căuta, a dori, a se angaja. Sfântul Augustin propunea credincioșilor săi din Hipona această angajare la începutul Postului Mare: mai multă rugăciune, mai mult post, a dărui mai mult. Este un timp forte, o ocazie privilegiată pentru a descoperi cine este Dumnezeu și cine suntem noi. Cu Isus, ca Isus, suntem chemați să facem alegerea noastră.

Pe poarta de intrare a Postului Mare se află scrisă chemarea lui Cristos: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie!". În esența și forța lor aceste cuvinte sunt ca o lovitură de trăsnet, care rupe și sparge superficialitatea, compromisul și obișnuințele consolidate ale existenței umane.

Evanghelia din prima duminică a Postului Mare din acest an este scurtă, dar foarte densă. Fiecare frază are o mare semnificație pentru itinerarul de convertire pe care l-am început odată cu Miercurea Cenușii.

Spune evanghelia: "Duhul Sfânt l-a dus pe Isus în pustiu". De ce? Pentru că pustiul este unul din acele bunuri de care omul nu se poate lipsi: dacă vrea să rămână om!

Pentru aceasta Isus deseori căuta singurătatea: înainte de a-i chema pe apostoli, a petrecut întreaga noapte în rugăciune.

După o intensă zi petrecută la Cafarnaum s-a ridicat repede și s-a dus într-un loc singuratic pentru a se ruga.

Isus avea nevoie să vorbească cu Tatăl în tăcere. Cine mai mult decât el simțea fascinația lui Dumnezeu?

Și după ultima cină a ieșit din cenacol și a căutat tăcerea și rugăciunea invitând cu sine pe Petru, Iacob și Ioan. Și le-a spus: "Rămâneți aici și vegheați cu mine!".

De ce? Pentru că omul, ieșit bun din mâinile lui Dumnezeu, a făcut atâta drum și a creat o așa de mare distanță între el și Dumnezeu.

Cristos a simțit povara acestei situații, trăind într-un trup fragil ca al nostru; pentru el rugăciunea și tăcerea trebuiau să fie exigențe foarte puternice. Nimeni mai mult decât el nu știa și nu simțea că fără Dumnezeu omul este pierdut, fără Dumnezeu omul rămâne fără importanță.

Isus de la mulțimea oamenilor la singurătatea pustiului

A fost prin apele și câmpiile Galileei, între țăranii din Nazaret și penintenții de la râul Iordan; acum este în pustiu. Singur! Cine a spus expresia: "Vai celui ce este singur!" a măsurat numai propriile temeri; societatea este uneori un sacrificiu, o jertfă, comunitatea este o pocăință. Singurătatea, pentru cel ce are sufletul bogat, este un premiu, este garanția unui bine sigur. Nu poate suporta singurătatea cel mediocru, cine este pustiit în suflet, cine este plictisit și neliniștit, cine nu poate trăi fără a se confrunta cu alții.

Cristos a fost printre oameni și se va întoarce printre oameni pentru că îi iubește, dar deseori se va ascunde de ei. Pentru a iubi oamenii, trebuie ca din când în când să-i părăsim: departe de ei, ne apropiam din nou de ei.

Este ciudat locul pustiului! Aici se intră pentru a-l ruga pe Dumnezeu și tot aici are loc întâlnirea cu diavolul; ne împinge spre pustiu Duhul și găsim aici ispititorul; se postește și aici se visează banchete îmbelșugate; Dumnezeu își descoperă prezența sa în pustiu, dar și lumea se prezintă aici cu sugestiile sale răutăcioase.

Nici o mirare dacă Cristos a fost ispitit. Satana îi ispitește numai pe cei mari; pentru ceilalți va fi suficient doar o șoaptă la ureche, ba dimpotrivă, mulți nu-și mai dau seama că Cel Rău există; nu se prezintă, pentru că i se dă ascultare de la distanță.

Ultima viclenie a diavolului este să ne facă să credem că el nu există, că este o invenție a preoților. Satana se apropie de cel care este departe; cu cât suntem mai sus cu atât ne ispitește mai mult de jos; a fi ispitiți este semn de mărinimie și Cristos merita mai mult decât toți această consacrare.

Și noi? Un scriitor italian, Mario Pompilio, mort în 1991, observa pe bună dreptate: "Astăzi am pierdut obișnuința tăcerii, pentru că ne este teamă să nu ne confruntăm cu adevărul. Astfel nu putem să creștem: suntem condamnați la mediocritate!".

Este Postul Mare! De ce să nu căutăm și să găsim și noi mai mult timp pentru a ne hrăni din tăcere, din ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, din adorație?

Carlo Caretto, călugăr în Congregația "Micii Frați ai lui Isus", în anul 1954 a spus: "Mă duc în pustiu pentru a mă dezintoxica de o viață în care nu-l mai găsesc pe Dumnezeu". Și în cartea Scrisori din pustiu povestește că acolo, în pustiu, a regăsit puterea de a privi stelele, cerul, soarele, apusul de soare, mișcarea nisipului, o floare... A regăsit armonia cu mesajul lucrurilor, care sunt glas al lui Dumnezeu, mai ales a regăsit pacea cu sine însuși, regăsind compania lui Dumnezeu.

Atunci trebuie să mergem și noi în pustiul Sahara? Nu este posibil și Dumnezeu însuși nu-l vrea. Trebuie să creăm momente de tăcere în case, când suntem mai mulți sau singuri, pentru a deveni atenți la prezența lui Dumnezeu.

Madeleine Delbrel, care la vârsta de 15 ani se declară atee și pesimistă ("Lumea este un absurd, viața nu are nici un sens"), se convertește descoperindu-l pe Dumnezeu în tăcere; ea spunea: "Tăcerea este prezență a lui Dumnezeu și nu în mod necesar lipsa oamenilor". Și când își dă seama de prezența lui Dumnezeu, atunci totul se iluminează și devine frumusețe strălucitoare.

Fericita Maica Tereza de Calcutta, adevărată creștină, a participat odată la o masă rotundă cu un ateu. Ateul spunea: "Totul este întâmplare"; creștina Maica Tereza răspundea: "Totul este iubire".

Sunt două moduri de a interpreta lucrurile, care derivă din două moduri de a trăi: a trăi rugându-te, sau a trăi fără a te ruga.

Și continuă evanghelistul Marcu: "A rămas în pustiu timp de patruzeci de zile și a fost ispitit de Satana".

Evanghelistul nu se preocupă să dea un conținut ispitirilor. El știe că toată viața lui Isus a fost o continuă încercare: ca de altfel și viața tuturor. Într-adevăr, venind în această lume, făcându-se om ca și noi, Isus a trebuit să împărtășească binele ca trudă, binele ca suferință, binele ca luptă.

Și ne-a avizat și pe noi: "Cine vrea să vină după mine, să-și ia în fiecare zi crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34). În aceste cuvinte nu există pesimism; cu atât mai puțin, nu există teamă de bucurie, de viață, de entuziasm.

Nu! Să nu ni-l imaginăm pe Cristos cu fața severă și tristă! Dacă i-a numit fericiți pe cei săraci, pe cei blânzi, pe cei milostivi, pe făcătorii de pace, pe cei persecutați... e pentru că el cunoștea deja această fericire și știa că fericirea trece prin sacrificiul angajării, a lepădării de sine, a depășirii de sine, a slujirii.

"Astăzi - spune același Mario Pompilio amintit mai înainte - am exorcizat sacrificiul, jertfa, dar toți suntem mai triști".

E bine să ascultăm cuvintele lui Isus. De ce să nu profităm de ele în acest timp al Postului Mare?

Pentru ce să nu programăm sacrificii, jertfe, care ne pot maturiza în caritate?

De ce să nu ne impunem mortificații care ne dau mai multă libertate de lucrurile efemere și trecătoare și o disponibilitate mai mare în a-i primi cu sinceritate pe alții?

De ce să nu privilegiem momentele de slujire și de atenție față de cei care suferă din cauza emarginării sau a indiferenței?

De ce să nu profităm să facem primul pas spre situații de sfâșiere cauzate de păcatul nostru?

Iată o reflecție a unui teolog ortodox, care a trăit în Franța, Paul Evdokimov: "Într-un timp asceza părinților deșertului impunea privări intense și extenuante. Acum lupta se deplasează pe alt front. Omul nu are nevoie să fie vlăguit de ciliciu, lanțuri și biciuiri, pe care nu le-ar înțelege. Mortificarea timpului nostru constă în eliberarea din unele comodități stupefiante: grabă, gălăgie, droguri, alcool, plăcere, excitații de tot felul. Pustiul Postului Mare va consta în odihna creativă, în liniște și tăcere unde omul regăsește facultatea de a se concentra pentru rugăciune și contemplație, chiar și în mijlocul zgomotului lumii, a mulțimilor, a răscrucilor de stări ale orașului. Dar mai mult decât orice alt lucru, pustiul interior constă în facultatea de a înțelege prezența altora, a prietenilor din fiecare întâlnire. Pustiul va fi, spre deosebire de o adevărată măcinare de noi înșine, va fi renunțarea plină de bucurie la tot ceea ce este de prisos, o împărțire a sa cu cei săraci, va fi o seninătate netulburată și spontană a conștiinței".

Evanghelia de astăzi conclude foarte bine astăzi: "Timpul s-a împlinit și împărăția lui Dumnezeu este aproape. Convertiți-vă, schimbați-vă viața și credeți în evanghelie!".

Timpul s-a împlinit: să nu așteptăm minuni; să nu așteptăm alte atenționări din partea lui Dumnezeu. Dumnezeu a dat maximul pe care îl putea da, dăruindu-l pe Fiul său.

Să nu trăim într-o așteptare sterilă a unui mâine care va fi totdeauna ca ziua de azi, dacă nu ne decidem noi s-o reînnoim.

Să nu amânăm deciziile de credință: timpul s-a împlinit și pentru noi! Împărăția lui Dumnezeu s-a apropiat și de noi!

1 martie 2009, Radio Iași

PS Aurel Percă, episcop auxiliar

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat