Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Duminica 1 din Postul Mare

Gen 2,7-9;3,1-7; Ps 50; Rom 5,12-19; Mt 4,1-11

Iubiți credincioși, dragi ascultători,
Aceste cuvinte rostite de Isus învățătorul în discuția sa nocturnă cu fariseul Nicodim, sintetizează, cum nu se poate mai bine, ceea ce trebuie să medităm noi în aceste 40 de zile de post și nu numai. Faptul că Dumnezeu ne iubește nu este o noțiune nouă, dar trebuie repetată mereu pentru ca noi să n-o uităm, să avem speranță și să fie imbold spre convertire, spre unirea cu el, spre modelarea vieții noastre în așa fel încât să răspundem prin ființa noastră slabă, măcar în parte, grijii părintești a Creatorului nostru. Care părinte responsabil nu se sacrifică și nu-și face griji pentru binele copiilor săi? Cu atât mai mult trebuie înțeles Dumnezeu în deschiderea sa față de noi care suntem "chipul și asemănarea sa".

Liturgia Bisericii prezintă pentru acest început de post un moment semnificativ al apropierii lui Dumnezeu de om: ispitirea lui Isus. Ca să înțelegem bine acest moment, nu trebuie să uităm că Mântuitorul s-a făcut cel mai mic dintre noi, afară de păcat, și că a luat asupra sa toată negația și neascultarea omenirii de până atunci și a schimbat-o în bine, dându-i sens și orientare mântuitoare. "Căci precum prin neascultarea unui om au devenit păcătoși cei mulți, tot așa prin ascultarea unuia vor deveni drepți cei mulți" ne spune și sfântul Paul în a doua lectură. În acest sens, valoarea clară a fragmentului evanghelic trebuie pusă în contextul primei lecturi luată din Cartea Genezei și care prezintă o parte din relatarea a doua a creației și căderea omului. Știm că Dumnezeu a creat totul, în special l-a arătat pe om deosebit de celelalte creaturi: "I-a suflat în față duh de viață și omul a devenit astfel ființă vie", adică i-a dat în chip, în toată ființa sa pe Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul, arătându-i demnitatea și faptul că face parte din viața lui. Același Duh este prezent continuu și în viața pământească a noului om, Isus, pe care îl conduce, îl asistă și împreună cu care participă la opera de răscumpărare. Același Duh rămâne în Biserică sfințind-o, întărind-o și dându-i viața nouă în Cristos, dar pe care noi de prea multe ori îl neglijăm.

La început, Dumnezeu i-a făcut omului paradisul în care avea de toate și pentru trup și mai ales pentru suflet. Autorul sacru subliniază starea de fericire prin expresia "Dumnezeu se plimba în grădina paradisului", adică așa de strânsă era legătura Creatorului cu creatura încât erau familiari, duceau o viață perfectă de comuniune și înțelegere. În evanghelie, Duhul Sfânt îl duce pe Isus în pustiu, opusul paradisului, un loc ostil și fără viață, simbol al căderii omului și al ruinei în care a ajuns după păcat. Și totuși, din ambele locuri, Dumnezeu îl cheamă pe om la întâlnirea cu el, chiar dacă în al doilea caz trebuie să treacă prin pocăință și purificare, așa cum face ca exemplu Cristos, deși nu avea nevoie, dar o face pentru noi. În ambele cazuri apare și figura vicleană a Ispititorului ca o piedică a comuniunii. El, care a refuzat pacea lui Dumnezeu și a ales suferința, caută ca prin orice ocazie să nege superioritatea lui Dumnezeu, să se răzbune și să-i declare război, lovind în om. Dacă la început ispitirea a venit fără voie, profitând de libertatea pe care Dumnezeu a dat-o tuturor creaturilor, Isus este dus să fie ispitit pentru a repara naivitatea lui Adam și a Evei. Astfel, vedem că deși la început omul avea și se bucura de toate, datorită insistențelor Celui Rău, în om se declanșează foamea de interzis, de fructul oprit, cu toate că știa că este în pericol, fiindcă a fost avertizat. Și lui Isus i s-a făcut foame, dar una trupească, căreia îi dă motivație spirituală ca o compensare a gafei omului primar. Foamea este o componentă a omului ce-i atinge ambele laturi: fizică și spirituală. Foamea nestăvilită a adus în decursul timpului multe prejudicii omului. Isus știe acest lucru, de aceea contrabalansează cu ascultarea de Dumnezeu. Omul de la început a mâncat și a căzut: a văzut că era gol, nu neapărat exterior, cât mai ales interior, la nivelul întâlnirii cu Domnul și a lipsei unui suport real. Isus, însă, punea cuvântul lui Dumnezeu, care înseamnă binele omului și creșterea lui în valoare, înaintea dorinței firești a unui trup flămând și nu profită de puterea sa de a face minuni. Prin aceasta ne demonstrează că împreună cu el și numai cu el, Cuvântul veșnic, putem reuși și întări în credință și în virtute.

Când a văzut că omul este determinat, diavolul schimbă strategia și-i induce omului o stare de delăsare, ca și cum i-ar fi spus: nu-i nici o problemă, nu-ți face griji, chiar crezi?, lasă-te în baza mea, am eu grijă și te asigur că va fi bine. Foamea omului se accentuează, păcatul prinde contur și omul devine neliniștit. Isus este dus pe creasta templului, locul sacru al evreilor, locuința lui Dumnezeu între oameni, asemenea paradisului. Isus nu acceptă propunea Celui Rău pentru că știe că îl lovește pe Dumnezeu, că lovește în grija sa părintească, în siguranța pe care o oferă Tatăl pentru cel ce se încrede în el. Isus mai știe că omul de multe ori îl ispitește pe Creatorul său considerând că nu are suficientă grijă de el, astfel încât să nu i se întâmple vreun rău. Din nou, Cristos repară greșeala creaturii printr-un nou refuz: "Să nu ispitești pe Domnul Dumnezeu tău", dându-ne astfel garanția că Dumnezeu este mereu alături de noi, că ne susține, că ne ajută, chiar dacă nu atunci când vrem noi, fiindcă nu acționează la comanda noastră.

Omul devine obsedat de interzis, vrea să cunoască ceea ce nu-l ajută, nu mai judecă și cade prin neascultare, refuzându-l pe Dumnezeu și paradisul, doar ca să-și satisfacă foamea. Astfel, el îi dă voie diavolului să se cuibărească în sufletul său și să-i devină stăpân, iar el devine sclav. Nici în fața lui Isus, Satana nu ezită să propună același lucru: toate frumusețile, bogățiile, strălucirea, în schimbul închinării și al slujirii. Deși știe că nu posedă nimic, Cel Rău are un curaj teribil. Isus cunoaște faptul că mulți oameni s-au făcut sclavii Celui Rău doar ca să se simtă bine pe acest pământ, indiferent prin ce mijloace. Și atunci acționează așa cum trebuie să facem și noi mereu când suntem asaltați: "Pleacă din fața mea, Satană" pentru că locul ei este în spate și a lui Dumnezeu în față ca să-l avem ghid, prieten, sprijin și ca să-l slujim prin viața noastră. Acceptând pe Cel Rău ne facem protecție cu frunze, cu iluzii care aduc rușinea. Preferându-l pe Dumnezeu, ne protejează și ne slujesc îngerii, primim "prisosința harului și darul dreptății", dându-ne siguranța păcii și a liniștii în Creator.

Aceste trei ispite, a foamei nestăvilite și păguboase, a delăsării și indiferenței, și a puterii, au fost și sunt prezente mereu în viața omului. Ele sunt strâns legate între ele și întotdeauna au ca fundament valorile autentice ale demnității și creșterii armonioase, însă deturnate aduc prejudicii enorme omului. Legenda regelui Midas este elocventă. Era stăpânit de o foame nebună de aur, a cerut acest lucru, i s-a dat, dar a murit de foame trupească și disperat pentru că tot ceea ce atingea devenea aur. Diavolul este viclean și lucrează continuu pentru a-l îndepărta pe om de la scopul său. S-au creat în lume numeroase paradisuri artificiale care poartă amprenta nostalgiei omului după fericirea avută, fundamentate pe valorile artei, culturii, naturii, tehnicii, demnității și libertății omului, dar în care se cultivă individualismul, bucuria trecătoare și ieftină, "superomul", libertinajul, și în care este prejudiciată instituția familială, demnitatea celor mici, valoarea adevărului, și altele. Nu de mult se spunea: "Veghem noi la liniștea somnului dumneavoastră!", și nici acum nu s-a încheiat drama unor oameni naivi și slabi care și-au pus încrederea într-o iluzie.

Dumnezeu dă întotdeauna omului alternative și-și exprimă grija sa în nenumărate feluri, dar nu se bucură de așa mare trecere, pentru că de multe ori omul flămând de plăcut, îl ignoră. În această perioadă, la Lourdes, ni se revelează un paradis al Mariei, Mama lui Cristos și a noastră, un loc de întâlnire și comuniune cu Dumnezeu. Și în țara noastră, grădina Maicii Domnului, așa cum îi plăcea papei Ioan Paul al II-lea să spună atunci când ne-a vizitat, marcăm acest moment. Fiind și un moment aniversar, Maria ne reamintește de iubirea lui Dumnezeu pentru oameni și grija pentru binele sufletelor, potolind setea de divin. Este un loc al credinței, iar ea, Neprihănita zămislire, veghează cu grijă maternă la neprihănirea noastră. Aici toți își găsesc un sens și o motivație.

Este și Ziua Mondială a Bolnavului și știm că și ea, ca și fiul său, Isus Cristos, s-au aplecat cu grijă asupra lor. Suferința a intrat în lume ca urmare a păcatului, dar poate deveni valoare, unită fiind cu suferința lui Cristos. Ispita deznădejdii, a sentimentului de inutilitate, a disperării, creează mari pagube. Cristos ne încurajează: "Nu vă temeți!". Așadar, dragi credincioși, care din cauza neputinței fizice nu puteți să vă bucurați de întâlnirea duminicală cu Domnul în biserică, bucurați-vă de întâlnirea cu el în sufletul dumneavoastră, oferindu-i suferința, neputința, bătrânețea, totul, din iubire, ca o rugăciune continuă și ca o jertfă plăcută Domnului, cu parfum de paradis, în special pentru cei care stau departe de casa Tatălui, așa cum ne cere și Mama noastră, Maria, la Lourdes.

"Când Domnul e cu noi, cine poate sta împotrivă?". Amin.

10 februarie 2008, Radio Iași

Pr. Toni-Mihăiță Cântaciu

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat