Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul

Is 49,1-6; Fap 13,22-26; Lc 1,57-66.80

În acest an, a 12-a duminică din timpul liturgic de peste an coincide cu ziua de 24 iunie, când e celebrată solemnitatea "Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul". Datorită marelui rol pe care l-a avut în istoria mântuirii, fiind "cel mai mare om născut din femeie", cum spune Isus, sărbătoarea nașterii sale are precedență asupra duminicii. De aceea am proclamat astăzi la sfânta Liturghie lecturile de la această solemnitate.

Evanghelia ne prezintă zece versete luate din capitolul întâi al Evangheliei după sfântul Luca. Se relatează evenimentul nașterii lui Ioan Botezătorul, iar apoi se trece la versetul 80, care este un fel de "sinteză" a primilor ani din viața acestuia, până la "arătarea înaintea lui Israel". El a trăit mai întâi în ținuturi pustii, ducând o viață aspră.

Zaharia și Elisabeta, după ce poate zeci de ani au așteptat și când, omenește vorbind, nu se mai puteau gândi la așa ceva, iată că devin părinți. Este un adevărat dar al lui Dumnezeu; o intervenție providențială care a făcut să se nască acest copil, chemat să pregătească drumul lui Mesia. Prin dărâmarea barierei biologice a imposibilității de a concepe și de a da naștere la o anumită vârstă și din cauza infertilității, nașterea sfântului Ioan este un cânt de laudă adus celui pentru care "nimic nu este imposibil".

În prima lectură am ascultat un fragment din profetul Isaia. E a doua cântare a servitorului lui Iahve, capitolul 49. Aceasta ne ajută să reflectăm despre rolul profetic al lui Ioan Botezătorul. Această pagină a Scripturii, în mod obișnuit, este aplicată lui Isus. Atunci când profetul scria, el se referea, înainte de toate, la el însuși. Experiența sa profetică a devenit un model. Ea servește pentru a înțelege misiunea lui Isus. Liturgia de astăzi însă ne invită să aplicăm aceeași pagină din Vechiul Testament la Ioan Botezătorul: "Ascultați-mă insulelor. Luați aminte popoare îndepărtate", și le spune din experiența lui: "Domnul m-a chemat de la nașterea mea, din sânul mamei mele mi-a spus pe nume". E o experiență importantă. Profetul readuce în atenție această idee: "Am fost chemat din sânul mamei". Înainte de a veni la lumină, Domnul m-a ales, m-a chemat. Viața mea nu e o întâmplare. Domnul a proiectat existența mea. Am auzit atunci când nu auzeam și nu vedeam, când nu înțelegeam. M-a căutat înainte ca eu să-l caut. Profetul vrea să ne ajute să înțelegem că viața omului nu este rodul haosului și al întâmplării, că omul nu este un meteorit căzut la întâmplare pe pământ; că fiecare viață este gândită, voită, plăsmuită de Dumnezeu. Oricât de dură ar fi existența ta, viața pe care o duci, oricât de multe suferințe ai purta cu tine și în tine, toate îi sunt cunoscute lui Dumnezeu. Nimic nu se întâmplă fără ca el să știe.

Profetul Isaia vorbește apoi despre misiunea sa: este ca o "săgeată în tolba lui Dumnezeu". A fost plămădit ca să slujească, să-l întoarcă pe Israel, să-l strângă la un loc. "Tu ești servitorul meu. În tine mă voi preamări". Dumnezeu l-a făcut pe Ioan Botezătorul servitorul său, ministrul său, portavocea sa, prin care el va manifesta gloria sa.

La un moment dat, profetul se plânge de inutilitatea muncii sale, nu vedea roadele: "Degeaba m-am trudit, în zadar și pentru nimic mi-am cheltuit puterile!" Și intervine Domnul: "Voi face din tine lumina popoarelor". Ești delegatul lui Dumnezeu pentru convertirea popoarelor. Sfântul Ioan a fost chemat încă din sânul mamei pentru a-i apropia pe oameni, pentru a împlini promisiunea lui Dumnezeu. Pornind de la el, mărturia luminii ajunge până la marginile lumii. Prin Botez am primit cu toții o vocație profetică. Dumnezeu ne-a ales încă din sânul mamei noastre. Ne-a încredințat misiunea de a face să strălucească în lume lumina evangheliei. Uneori faptele noastre par lipsite de importanță, eforturile noastre par a fi zadarnice, neluate în seamă. Dumnezeu însă alege ceea ce este mic în ochii lumii; orice gest, orice cuvânt contează, el poate deveni o lumină care ghidează pașii unui om spre Dumnezeu.

În psalmul responsorial, autorul sacru îi aduce mulțumire lui Dumnezeu pentru lucrările sale minunate, pentru că este o făptură atât de minunată. Fiecare dintre noi este o creatură minunată. Suntem invitați de psalmist ca, în ciuda suferinței care uneori pare să fi prins rădăcini în viața noastră, să îi mulțumim lui Dumnezeu pentru că ne-a gândit, ne-a creat, ne-a chemat pentru a face din viața noastră un imn de laudă și mulțumire adus Domnului. Ioan Botezătorul vrea să ne amintească tuturor că, în ciuda slăbiciunilor noastre, tot ceea ce pare abandonat, uitat, este tot o capodoperă a lucrării lui Dumnezeu, iar noi suntem proiectați pentru a purta lumina în lumea noastră; aceasta e misiunea noastră: să ne naștem și să creștem ca niște profeți.

Evanghelia de astăzi începe amintind de bucuria care a cuprins inima tuturor vecinilor când au auzit cele petrecute cu Elisabeta: "Când au aflat că Domnul și-a revărsat mila asupra ei, se bucurau împreună cu ea". Bucuria este cu atât mai vie cu cât ajunsese să fie considerată imposibilă și fusese amânată multă vreme. Bucuria creștină nu este numaidecât bucuria ușoară, care se obține repede! Bucuria creștină este o bucurie cucerită, e o bucurie împărtășită de cei apropiați și de prieteni. După durerea pentru incapacitatea de a avea copii și după atmosfera apăsătoare cauzată de îndoielile lui Zaharia, devenit mut, iată că cerul strălucește deasupra casei lor. Domnul și-a arătat mila asupra lor, iar vecinii s-au bucurat. Acest lucru i-a permis lui Dumnezeu să facă din Ioan Botezătorul precursorul lui Isus, cel care va pregăti inimile pentru întâlnirea cu el, pentru a-i asculta cuvântul.

Oamenii de la această răscruce a istoriei nu se închid în ei înșiși, percep (deși vag) lucrurile minunate pe care Dumnezeu le va face pentru a-i salva. Ei se bucură împreună cu bătrâna Elisabeta, arătând respectul oferit lui Dumnezeu printr-o bucurie simplă.

Este foarte important astăzi pentru calitatea umană a relațiilor noastre a putea să ne bucurăm de bucuria altora. Cine știe să se bucure pentru alții, fără a se lăsa atins de invidie, e un om adevărat. Cel care însă nu poate să se bucure de binele celuilalt este mai puțin om și mai puțin creștin; este o epavă a omenirii naufragiată într-o iubire egoistă. În munții Iudeii, în acel timp, la acei soți săraci, se trăia bucuria vieții cu totul noi a acestui nou născut așteptat, dorit, nesperat.

Un punct sensibil al relatării sfântului Luca este oferirea numelui. Elisabeta insistă, iar Zaharia care era mut va scrie pe tăbliță: "Ioan este numele lui". În felul acesta, Zaharia se dovedea fidel față de voința lui Dumnezeu, care, prin intermediul îngerului, i-a spus că fiul pe care îl va naște Elisabeta se va numi Ioan (cf. Lc 1,13). Numele Ioan înseamnă "Dumnezeu este milostiv", "Dumnezeu este îndurător".

În gândirea ebraică, "numele" este mult mai mult decât o desemnare a stării civile. În Biblie, când părinții dau nume copiilor, ei indică o vocație, un "sens" pentru viața lor. Astfel, "Zaharia" înseamnă "Dumnezeu își amintește", "Elisabeta" înseamnă "Dumnezeu a promis", "Ioan" înseamnă "Dumnezeu se îndură".

"Nimeni dintre rudele tale nu poartă numele acesta" îi spun vecinii lui Zaharia. Găsim aici noutatea. Se iese din cărările bătătorite ale tradițiilor, oricât de venerabile ar fi ele. Începe un timp nou. Și aceasta li se pare ciudat celor care sunt fixați în timpurile trecute. Din momentul în care Zaharia a scris că Ioan este numele copilului, din acel moment i s-a deschis gura, i s-a dezlegat limba și vorbea binecuvântând pe Dumnezeu.

Asemenea lui Zaharia și noi de atâtea ori rămânem muți în fața unor realități și suferințe care ne lovesc, în fața atâtor nedreptăți de care avem parte. Unele dintre ele ne conduc parcă spre a ne pierde speranța. Devenim neîncrezători în viitor, în șansele unui trai mai bun, a unei familii mai bune. S-a gândit vreodată Zaharia, în neputința lui de a fi tată, că într-o zi va scrie o rugăciune de credință așa de bogată și plină de recunoștință, așa de importantă pentru toată umanitatea? În valea de lacrimi, a lipsei de speranță în care ne afundăm adesea, acolo coboară Dumnezeu și ne ridică. Când toate par pierdute, când nici o speranță nu mai apare de undeva, atunci vine Dumnezeu. Putem să ne gândim aici la dreptul Iob din Vechiul Testament, la Maica Domnului care deși fecioară devine mamă, la crucea lui Cristos, care deși aducătoare de moarte, devine simbol al vieții celei noi. Am putea să ne gândim la atâtea familii care și-au pierdut speranța, în care a murit dragostea, în care nu mai este timp pentru Dumnezeu. Zaharia și Elisabeta vor să le amintească acestora să nu renunțe la rugăciune, pentru că se află în fața celei mai mari șanse, aceea ca Dumnezeu să facă minuni în viața lor.

Ultimul verset din evanghelia de astăzi spune că: "Într-adevăr, mâna Domnului era cu el. Copilul creștea și duhul lui se întărea". Atunci când sfântul Luca scria această pagină de evanghelie, Ioan Botezătorul era deja mort, ucis din dorința Irodiadei. Sfântul Luca văzuse și auzise tot ceea ce se întâmplase cu Ioan Botezătorul. Știind toate acestea îndrăznește să scrie acest verset: "mâna Domnului era cu el". Aparent viața lui Ioan a fost ratată, fiind ucis de tânăr, după ce a trăit în pustiu o viață austeră. Pentru sfântul Ioan, însă, a rata viața înseamnă a nu face voința lui Dumnezeu. Ioan Botezătorul, curajos și tare, a făcut din viața lui o capodoperă: a realizat ceea ce Dumnezeu aștepta de la el. Pentru dumneavoastră, care de atâtea ori ați simțit cum pierdeți viața printre degete, dumneavoastră, pe care boala v-a țintuit într-un cărucior sau într-o încăpere, pentru dumneavoastră, care v-ați văzut atâtea vise spulberate, atâtea planuri nimicite, care v-ați văzut copiii rătăcind departe, pentru dumneavoastră sfântul Ioan Botezătorul strigă astăzi: Puneți viața în mâinile lui Dumnezeu și atunci nimic nu este pierdut. Tuturor părinților care și-au pierdut speranța, Zaharia și Elisabeta le strigă astăzi: Cine pierde speranța, pierde totul. Dumnezeu nu dezamăgește niciodată. Amin.

24 iunie 2012, Radio Iași

Pr. Petru-Sebastian Tamaș

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat