Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul B
Duminica a 20-a de peste an

Prov 9,1-6; Ef 5,15-20; In 6,51-58

Dragi radioascultători, iubiți credincioși,

Astăzi este a patra duminică consecutivă în parcursul ciclului liturgic anual când în cadrul Liturghiei cuvântului și mai exact în evanghelie ni se propune spre meditare discursul Domnului nostru Isus Cristos cu privire la pâinea coborâtă din cer pentru viața lumii, discurs luat din Evanghelia după sfântul Ioan, capitolul 6.

Acest discurs a avut ca și punct de pornire momentul înmulțirii pâinilor, minune a lui Cristos cu un impact ceva mai consistent asupra celor care îl urmau prin orașele și satele unde predica.

Cu toți dacă stăm bine și ne imaginăm am fi consternați și plini de uimire și astăzi dacă am asista în mod real la o astfel de minune. Așa au fost și iudeii de atunci uimiți, dar în același timp au rămas aceiași oameni gândind despre Isus: El este cel care ne rezolvă problema hranei, nu mai e nevoie să ne străduim noi cu munca, să-l facem rege. Așa ar gândi și lumea de astăzi mai ales în contextul crizei în care ne aflăm: Isus cu puterea sa divină să înmulțească alimentele, banii, dacă se poate, să luăm fiecare cât vrea, și atunci cu toții am urma învățătura și legea sa fără ezitare, nu ne-ar mai trebui alte foruri politice europene sau internaționale.

Greșeală mare face cel care gândește așa. Isus răspunde de fapt la această greșeală, și prin discursul său despre pâinea vieții oferită pentru viața lumii ne face părtași la o profundă cateheză euharistică despre persoana sa, de data aceasta cu un substrat desigur mult mai profund.

Pentru a vizualiza cu ochii minții acest substrat și pentru a pătrunde cu folos cuvintele Mântuitorului, iubiți credincioși dragi radioascultători, vă invit să facem mai întâi un salt înapoi în Sfânta Scriptură și să ne oprim chiar la începutul ei, la cartea Genezei, acolo unde bunul Dumnezeu i se adresează lui Adam, prima creatură umană, după ce acesta reușește să dezamăgească prin neascultarea sa. Și aici citim că Dumnezeu i-a spus lui Adam: "Pentru că ai mâncat din pomul din care îți poruncisem să nu mănânci, blestemat să fie pământul din cauza ta! Cu trudă te vei hrăni din el în toate zilele vieții tale! Spini și mărăcini îți va da și vei mânca iarba câmpului. În sudoarea frunții tale vei mânca pâine până te vei întoarce în pământul din care ai fost luat. Pentru că pământ ești și în pământ te vei întoarce".

Aceste cuvinte grele, acest blestem al atotputernicului nostru Creator a avut, are și va avea putere și bineînțeles consecințe asupra vieții omului păcătos, nerecunoscător, neascultător, slab în caracter și în voință atât timp cât el va exista pe acest pământ.

Este o realitate de care n-a fost scutită nici o ființă umană și care se concretizează în slăbiciunile și neajunsurile omului de fiecare zi și dintotdeauna: sete, foame, durere, boală, suferință, dezamăgire, remușcări, regrete, nemulțumire în general. Toate acestea pot fi sintetizate într-un singur cuvânt: foame.

Omul este o creatură înfometată, o ființă care încă din primele clipe ale vieții sale are nevoie de hrană, chiar și în sânul matern am fost dependenți de hrana mamei. Și oricât de mult ai mânca astăzi, dacă mâine te lupți să nu mai mănânci, poimâine chiar dacă ai vrea să continui această luptă vei simți durerea în trupul tău, în stomacul tău care te roade, o durere care te macină, care te face tot mai neputincios.

Nu trebuie să faci studii superiore ca să cunoști această realitate și bineînțeles că nici iudeii care murmurau împotriva lui Isus nu erau străini de această neputință umană și desigur că au reacționat vehement în momentul în care Isus a spus: "Eu sunt pâinea vie care s-a coborât din cer, cine mănâncă din ea va trăi în veci".

Cu alte cuvinte, eu sunt pâinea binecuvântată care te eliberează pe veșnicie de neputința ta și de foamea ta după pâinea sterilă a acestui pământ, căci oricât vei mânca din ea, tot vei muri; pâinea blestemului părinților tăi, strămoșilor tăi, naturii tale decăzute, așa cum am citit în Geneză.

O noutate extraordinară, o revoluție a tuturor timpurilor avea să se săvârșească în planul mântuitor al Tatălui prin jertfa Fiului său văzut ca pâine vie, ca pâine binecuvântată care se frânge, care este zdrobită și împărțită, fărâmițată și digerată pentru binecuvântarea noastră, pentru mântuirea noastră.

Pâine binecuvântată, trup neîntinat din care a curs sânge, pe altarul crucii. Și fac aici o mențiune. Sângele era considerat de iudei ca și principiu al vieții, dacă cineva bea sânge de animal era considerat impur, pentru că-și făcea astfel proprie viața acelui animal. De aceea sunt revoltați iudeii și nu înțeleg ce vrea Isus de la ei, când îi îndeamnă simbolic să bea din sângele său.

Cu autoritatea sa specifică, el explică iudeilor, ca și nouă de altfel, că el este fundamentul vieții noastre, adevărata hrană și adevărată băutură. Împărtășirea sacramentală cu trupul și sângele și bineînțeles cu cuvântul său sunt realități eficace, care ne țin în viață pe străzile acestei lumi.

El se oferă ca hrană nu pentru o după-amiază, așa cum, speriați de canibalism, au crezut iudeii din sinagoga din Cafarnaum, dar în mod sacramental, prin semnele euharistice ale pâinii si vinului transformate prin puterea Duhului Sfânt Cristos, ni se oferă ca hrană pentru veșnicie.

Nu este vorba aici doar de a satisface acea nevoie de hrană cotidiană, dar de a da un răspuns la o întrebare esențială cu privire la sensul vieții acesteia pământești, care se termină inevitabil cu moartea. Ei bine, în această tragedie, Isus intervine ca actor principal și se oferă pe sine ca viață, din care noi să ne împărtășim, pentru a răzbi în lupta cu moartea.

Isus se dăruiește total, trup și sânge, prin întruparea sa și apoi prin moartea sa și ne arată astfel că și noi ne putem alătura acestui dar al său, dăruindu-ne și noi la rândul nostru trup și suflet altora și în mod imediat celor din jurul nostru. Este o condiție esențială a legământului pe care l-am încheiat cu el în momentul când am ales să ne împărtășim în mod vrednic cu trupul și sângele său.

Împărtășirea în cadrul Liturghiei sau în cazuri speciale în afara Liturghiei cu trupul și sângele Mântuitorului nu reprezintă nicidecum un moment de final al vieții noastre de credință, un capăt de drum mai mult sau mai puțin anevoios, dar o deschidere spre o întâlnire mai profundă cu Dumnezeu și cu aproapele, este un act care, făcut cu sinceritate, împinge spre acțiune, având astfel curajul să ne îndreptăm cu o iubire frățească autentică față de cei din jurul nostru, ca o concretizare a îndemnului din prima lectură a liturgiei de azi, luată din Cartea Înțelepciunii: "Lăsați-vă de nebunia voastră, ca să trăiți!"

Cristos, prin invitația sa, ne îndeamnă să ieșim din schemele noastre fixe, să schimbăm modul nostru lânced de a gândi să abandonăm frica, temerile și preconcepțiile noastre, pentru a ne lăsa transformați în interiorul nostru de participarea la ospățul vieții divine, care se împlinește prin excelență doar în sfânta Liturghie.

Punctul culminant al Liturghiei, ca și aducere de slavă și mulțumire lui Dumnezeu, centrul acestei rugăciuni complexe, este însăși momentul prefacerii materiilor sacramentale ale pâinii și vinului în trupul și sângele Mântuitorului care coboară prin invocarea Duhului Sfânt pe altarele bisericilor noastre.

Această taină sfântă a fost instituită de însuși Domnul nostru Cristos, când la Cina cea de Taină el însuși a frânt pâinea și a binecuvântat potirul plin cu rodul viței și a poruncit apostolilor să celebreze acest moment ca o amintire mereu prezentă și vie a sa.

Este minunea care se repetă de aproape două mii de ani și care continuă să dea hrană spirituală credincioșilor și va continua să dea până la sfârșitul lumii.

Nu de puține ori ni se întâmplă nouă preoților să vedem și să constatăm schimbări miraculoase pe chipul și în atitudinea celor care se împărtășesc.

Există nenumărate minuni și apariții miraculoase ale Măntuitorului ținând în mana sa sfânta Euharistie, recunoscute de sfânta Biserică, dar bucuria cea mai mare pentru noi ar trebui să izvorască din faptul ca această taină minunată este la îndemâna noastră, ori de câte ori participăm la sfânta Liturghie.

Fericita călugăriță Maica Speranța este fondatoarea Congregației "Slujitoarele Iubirii Milostive", care a avut o viață plină de slujire a lui Dumnezeu și a aproapelui în secolul 20, în perioada dintre cele două războaie mondiale, o viață plină de sfințenie după nenumăratele mărturii ale celor care au cunoscut-o și de îndelungă adorație a sfintei Euharistii. Ea povestește în autobiografia sa că a avut privilegiul ca în anul 1930, pe când se afla pe patul de suferință răpusă de o boală incurabilă, pe care nici un medic nu o cunoștea, în mod miraculos să primească Împărtășania direct din mâna lui Isus, care i-a apărut și i-a spus oferindu-i sfânta taină: "Primește, fiica mea, trupul meu care este pentru tine viață veșnică. A fost momentul în care s-a vindecat complet de acea boală".

În esență, este același îndemn pe care ni l-a adresat Isus în evanghelie, reluat ceva mai răspicat și de către autorul Imitațiunii lui Cristos, care scrie: "La ce-ți folosește să amâni mereu sfânta mărturisire și tot așa sfânta Împărtășanie. Curăță-te cât mai curând, nu pregeta să dai afară otrava din tine, grăbește-te la leac și la tămăduire și te vei simți viu și ușurat de toate poverile tale".

Iubiți credincioși, dragi radioascultători, de fapt acesta este sensul sfintei Liturghii, ca de fiecare dată când se celebrează, să redescoperim jertfa Mântuitorului prezent în sfânta Euharistie, care ni se oferă într-un mod gratuit, plin de iubire. Cu această încredere în puterea tămăduitoare a sfintei Împărtășanii, să ne mărturisim credința...

19 august 2012, Radio Iași

Pr. Marius Adam

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat