Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 PREDICI /MEDITAȚII 

Predici la Liturghia transmisă la Radio Iași

Anul A
Duminica a 17-a de peste an

1Rg 3,5-12; Ps 118; Rom 8,28-30; Mt 13,44-52

Un cunoscut proverb spune că înțelepciunea prețuiește mai mult decât toate bogățiile. Un adevăr recunoscut, oricând și oriunde. Acest adevăr, dacă vreți, este împărtășit într-un sens ceva mai larg și de liturgia cuvântului de astăzi.

Prima lectură biblică luată din Cartea întâi a Regilor redă rugăciunea sinceră a regelui Solomon, care a cerut de la bunul Dumnezeu nu bogății, o viață lungă și nici o viață îmbelșugată, ci o inimă înțeleaptă și pricepută pentru a conduce cu bine poporul lui Israel. A fost o rugăciune ascultată de Dumnezeu, care în iubirea sa i-a dăruit tânărului Solomon atâta înțelepciune, spun cronicarii vremii, cum nimeni nu a avut până atunci.

Astăzi fiecare dintre noi consider că este de acord că înțelepciunea ne este mai mult decât necesară pentru a înțelege ceea ce ne este de folos, ce ne este de trebuință pentru a ne împlini ca oameni și ca fii ai lui Dumnezeu.

Isus ne ajută să pricepem această exigență în evanghelia de astăzi folosindu-se de trei parabole, un mod propriu de a expune a Mântuitorului a adevărurilor cerești folosindu-se de experiențe omenești. Primele două, pilda comorii ascunse și a mărgăritarului prețios doresc să ne ajute să conștientizăm valoarea fără de preț, inestimabilă a împărăției cerurilor, împărăție în care putem accede doar atunci când suntem gata să renunțăm la totul, chiar și la lucrurile și la persoanele cele mai dragi. Ele vorbesc despre împărăția lui Dumnezeu care a fost anunțată, care a sosit și care trebuie acceptată de fiecare muritor cu credință, în mod personal prin convertire. Prețul plătit pentru intrarea în împărăția lui Dumnezeu este întotdeauna maxim, este tot ceea ce poate oferi omul în dreptul său.

Pentru a interpreta textul evanghelic trebuie să înțelegem mai întâi ce însemna în vremea aceea o comoară ascunsă în pământ. În mod normal astăzi nimeni nu-și mai ascunde banii sau avuția în pământ, există destule bănci unde se pot păstra banii sau lucrurile de valoare în siguranță, însă în vechime oamenii bogați erau oarecum constrânși să-și păstreze bogăția în metale prețioase, pe care le ascundeau în pământ, într-un loc secret știut doar de ei, și asta de frica hoților, a tălharilor, a cotropitorilor străini cu care erau în război.

Domnul Isus Cristos pleacă de la acest fapt cunoscut de cei mai mulți, un fapt foarte practicat la vremea aceea, fapt menționat în scrierile sale și de istoricul antic Iosif Flaviu, pentru a explica un adevăr spiritual.

Se întâmpla uneori ca omul bogat care și-a ascuns comoara în pământ să moară în mod subit sau să fie luat prizonier cu toți ai săi și astfel nimeni să nu mai știe de comoară. Exista apoi posibilitatea, și s-au întâmplat astfel de evenimente, ca alți oameni, în mod întâmplător, accidental, să descopere astfel de comori și să se îmbogățească peste noapte. Astfel s-a dezvoltat așa numitul mit al comorilor ascunse, un mit destul de cunoscut și ademenitor atunci ca și de-a lungul întregii istorii a oamenilor, până în zilele noastre.

Isus Cristos, cunoscând această slăbiciune a oamenilor în fața comorilor, a îmbogățirii imediate, se folosește de această imagine și aduce în expunerea sa elementul senzațional al omului care găsește o astfel de comoară. Potrivit legilor vremii comoara urma să fie a proprietarului pământului dacă găsitorul declara descoperirea ei și nu a celui care muncind a dat peste ea.

Cel care a găsit comoara știe că nu poate intra de drept, protejat de lege, în posesia ei, de acea o ascunde din nou în locul în care a găsit-o și-și face un plan, un plan pentru a dobândi comoara: își vinde absolut toate bunurile pe care le are, probabil fiind destul de modest, acel om își vinde casa sa, puțina sa avere și cumpără pământul acela. Omul cumpără țarina, pământul, nu comoara, căci comoara nu poate fi cumpărată, ea nu are preț.

În istoria cercetării evanghelice au existat mai multe interpretări ale parabolei, una dintre acestea a fost preferată de cei mai mulți exegeți, aceasta susține că accesul în împărăția lui Dumnezeu este de neprețuit ca și o comoară, unica și adevărată comoară este doar Domnul Isus Cristos, iar el este manifestarea împărăției lui Dumnezeu pe pământ, așa cum citim și în Evanghelia după Matei capitolul 12, versetul 28. "Dacă eu scot diavolii cu Duhul lui Dumnezeu, împărăția lui Dumnezeu a ajuns cu adevărat la voi". Cu alte cuvinte, împărăția lui se manifestă în mijlocul vostru prin mine.

Al doilea lucru demn de evidențiat este faptul că acea comoară este ascunsă într-o țarină, țarina este asimilată Bisericii, omul nu poate dobândi comoara fără ca mai întâi să procure țarina, ceea ce vrea să însemne că omul nu poate să dobândească împărăția fără sa-și însușească mai întâi ceea ce propovăduiește Biserica, adică învățătura Sfintei Scripturi, participarea la sfintele sacramente, viața în rugăciune, în comuniune și iubire cu toți fiii lui Dumnezeu.

Iar în al treilea rând, în contextul spiritual al Scripturii înțelegem că protagonistul parabolei, pentru a se folosi de descoperirea sa, în mod conștient și liber, renunță din punct de vedere spiritual la sine și la orice legătură ce i-ar putea știrbi comuniunea cu Dumnezeu - acest mesaj îl regăsim și în capitolul 19, versetul 29, al aceleeași evanghelii: "Oricine va fi părăsit case, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau soție, sau copii, sau ogoare pentru numele meu, va primi însutit și va moșteni viața veșnică", adică împărăția cerurilor.

Orice lucru, oricât de mic, sau orice relație, oricât de însemnată, care se interpune între omul credincios și Dumnezeu, devine o piedică și-l separă pe om de Dumnezeu, îl izolează pe om de Dumnezeu, se poate ajunge până acolo că întrerupe relația cu Dumnezeu, acest mod de a trăi este total fals și lipsit de sinceritate.

S-a făcut nu de mult un sondaj public în Franța, prima țară creștină a Europei. Cei intervievați erau întrebați simplu pe stradă: "Cine este Isus Cristos?" Cei mai mulți au răspuns că este Dumnezeul creștinilor, alții că este un profet, unii ca este Mântuitorul, salvatorul omenirii și alte răspunsuri de acest fel. Câțiva însă, foarte puțini, au răspuns: Isus este Domnul meu, stăpân al vieții mele și al familiei mele. S-a vorbit mult și se vorbește mult despre persoana lui Isus, s-a scris mult și se scrie mult despre el, dar oare câți îl acceptă astăzi ca stăpân al vieții lor, al viitorului lor. Din pildele evangheliei de astăzi reiese foarte clar că el vrea totul pentru că ne oferă totul, și asta în mod personal.

Omul care găsește comoara, observăm că, o ascunde din nou și nu împarte acest secret cu nimeni. Există un proverb care spune că un secret știut de doi oameni nu mai este un secret.

Acest secret al găsirii comorii este o problemă personală, cea mai importantă problemă din viața unui muritor, dreptul de a hotărî singur în cea ce privește mântuirea, aici omul nu trebuie să-și permită să se lase influențat nici de cei mai apropiați ai săi. Agricultorul, cel care a găsit comoara, a știut că este șansa vieții lui să devină bogat, să trăiască bine și că asta se va realiza doar dacă descoperirea sa rămâne o chestiune personală.

Noi putem împărtăși opinii, păreri, sfaturi cu cei de lângă noi, despre fel de fel de lucruri importante sau mai puțin importante, însă când este vorba despre comoară, adică despre Isus Cristos, este problema noastră intimă.

Imaginați-vă că trăiți acum două mii de ani și că locuiți undeva la țară și aveți un vecin care trăiește foarte modest din ce câștigă din munca sa de fiecare zi din agricultură, și la un moment dat vă întâlniți cu el și vă spune destul de hotărât: Vecine, vreau să-mi vând casa. Probabil îi veți spune: Dar de ce, ai găsit alta mai mare, mai frumoasă? Și el vă va răspunde: Nu, am nevoie de bani ca să-mi cumpăr o bucată de pământ, care este ceva mai la vale. Cu siguranță ați rămâne stupefiați, ați fi în stare să-i spuneți: Măi omule ești nebun? Vrei să te nenorocești? Ce se întâmplă cu tine?

Decizia acelui om va fi văzută de cei mai mulți, dacă nu de toți, ca fiind foarte ciudată, ieșită din comun, de neînțeles pentru consătenii lui. El singur însă știe că bucata aceea de pământ nu-i doar o simplă bucată de pământ, el este singurul care știe de comoara care-l va face bogat. Cei care l-ar fi criticat nu cunosc tot adevărul.

Așa se întâmplă de fiecare dată și cu cei care-l ofensează pe Dumnezeu și vorbesc împotriva lui; nu-l cunosc pe Dumnezeu. De aceea, iubiți credincioși, dragi radioascultători, nu vă aplecați urechea la cei care caută să vă descurajeze în viața dumneavoastră spirituală, să vă știrbească credința. Ei nu-l cunosc pe Dumnezeu, nu cunosc planul său.

Este imposibil să investești în împărăția lui Dumnezeu și să pierzi, de acest lucru era convins sfântul Francisc de Assisi, care a fost în stare să renunțe la moștenirea bogată a familiei, a renunțat la un viitor asigurat și și-a făcut un tezaur ascuns din sărăcia acceptată cu bucurie pentru împărăția cerurilor. Spun biografii săi că sfântul Francisc se bucura și-și dorea sărăcia mai mult decât puteau cei avari ai timpului său să-și dorească bogăția. Se spune că într-o zi ar fi primit un crucifix din aur de la un conte pe care l-a impresionat prin predica sa și având crucifixul în mână s-a întâlnit cu un tânăr bogat, care, văzând crucifixul, voia să-l cumpere la un preț de nimic, sfântul Francisc, observând dorința perfidă a acestuia, i-a oferit crucifixul pe nimic, gratis. Tânărul însă în viclenia sa nu putea să înțeleagă generozitatea sfântului, și în cele din urmă a ajuns să-l acuze ca ar fi furat crucifixul, și de acea este dispus să renunțe așa ușor la el. Adevărul era altul; Sfântul Francisc era cu totul liber din acest punct de vedere, pentru el mărgăritarul sufletesc era cel mai important, așa cum deducem și din învățătura celei de-a doua parabole, cea a perlei prețioase. Mulți se păcălesc, se înșală cu lucruri și plăceri efemere și nu reușesc să-și procure piatra prețioasă, mărgăritarul mântuirii, al unei vieți veșnice în comuniune cu Dumnezeu.

Să îndrăznim și noi, dragi radioascultători, iubiți credincioși, în această dimineață, să cerem ca și regele Solomon darul înțelepciunii, pentru a fi capabili să facem diferența dintre ceea ce este rău și cea ce este bun. Este ceea ce Sfântul Paul în cea de-a doua lectură dorește să ne transmită, și anume că menirea noastră comună este aceea de a fi asemănători chipului neprihănit al Fiului lui Dumnezeu, adică de a participa în cele din urmă la natura sa divină. Acesta este un dar al nostru ce întrece în valoare orice bine ce poate fi dobândit pe acest pământ. În fața acestui bine atât de mare noi nu trebuie să ne lăsăm înșelați de ademenirile acestei vieți, dar să ne fixăm privirea spre bunurile veșnice care ne așteaptă în ceruri. Și dacă avem de suferit, să ne lăsăm încurajați de cuvintele Apostolului din Scrisoarea către Romani: "Suferința trece, meritul rămâne, aceasta e marea răsplată sperată de cei ce-l iubesc pe Dumnezeu". Încurajați de acest gând, să ne mărturisim credința!

24 iulie 2011, Radio Iași

Pr. Marius Adam

[ index ]

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat